سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

فرشته روح افزا در نشست «بررسی وضعیت زن و خانواده در دولت‌های پیشین، دولت یازدهم و چشم‌انداز آینده»:


وجود نگاهی کاملا غیرمتخصصانه و غیردلسوزانه به حوزه زنان/سیاسی و دولتی کردن بحث زنان و خانواده، بزرگترین خیانت به حوزه زنان است/  

زنان نیمی از بدنه فعال جامعه را در بردارند و نقش آنها در جریانات و رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، علمی؛ آنقدر مهم است که یکی از مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی کشورها به میزان مشارکت زنان آن کشور در عرصه های مختلف بر می گردد.

اهمیت میزان مشارکت زنان در مناسبات و رویدادهای سیاسی بسیار با اهمیت است به طوری که یکی از راه های جلب آراء کاندیداهای ریاست جمهوری به نگاه آنها به جامعه زنان، کانون خانواده، آسیب های موجود در این حوزه و همچنین وعده هایی که برای بهبود شرایط فعلی زنان می دهند بر می گردد. اما متأسفانه در هیچ یک از دولت ها ما شاهد یک نگاه کارشناسی و دلسوزانه ببه حوزه زنان نبوده ایم!

پایگاه خبری – تحلیلی طنین یاس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، نشستی با حضور " دکتر فرشته روح افزا" کارشناس مسائل زنان را به منظور  «بررسی وضعیت زن و خانواده در دولت‌های پیشین، دولت یازدهم و چشم‌انداز آینده» برگزار کرد.

"روح افزا" در ابتدای این نشست سخنان خود را با جمله ای کلیدی آغاز کرد و گفت: « در حوزه زنان یک نوع نگاه کاملاً غیرمتخصصانه وجود دارد و در انتخابات تب این مقوله بالا می گیرد! نمونه بارز این نگاه غیرمتخصصانه و غیردلسوزانه به حوزه زنان « ستاد ملی زن و خانواده» است . در حالی که برنامه عمل این ستاد در دولت گذشته به صورت تخصصی و جامع و  به دور از نگاه سیاسی و جناحی  نوشته شده در حالی که عنوان اساسی آن " تشکیل"، "تحکیم" و تعالی" خانواده بود؛ اما دریغ از برگزاری یک جلسه چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی ..»

وی ادامه داد: اما چند روز پیش شنیدیم که "ستاد ملی زن و خانواده" قراراست تشکیل شود! این شبیه یک جک است. - این ستاد 17 اردیبهشت ماه درست 2روز مانده به پایان دولت یازدهم برگزار می شود؛   بسیاری از مصوبات حوزه زنان و خانواده نظیر افزایش مرخصی زایمان و بیمه زنان خانه‌دار از دل شش جلسه ستاد ملی زن و خانواده بیرون آمده که در دولت دهم تشکیل شد -. چرا که این ستاد همیشه مغفول مانده است و ما نمی دانیم که دغدغه دولتمردان ما دررابطه با حوزه زنان چیست؟!

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان، اولویت بخشیدن اشتغال زنان به سایر مطالبات آنها را از دیگر بحث هایی برشمرد که دولت دوازدهم غیرکارشناسانه وارد آن شده است و افزود: ارجحیت دادن اشتغال زنان در نگاه اول موضوعی مثبت به نظر می ر سد حتی دولت اعلام کرد که برای اشتغال زنان سهمیه قائل می شود! اما حقیقت این است که اشتغال زنان به شرطی مطلوب است که خانم های شاغل، همسرانِ شاغل داشته باشند.   

این کارشناس و فعال حوزه زنان با اشاره به اینکه وقتی در خانواده ای شوهر بی کار باشد، زن مجبور است که شغلی داشته باشد و صبح زود از خانه خارج شده، کودک خردسالش را به مهدکودک بسپارد یا در طول ساعات کاری نگران برگشت فرزندش از مدرسه باشد و ساعت ها بعد از بازگشت او به خانه برگردد!... این برنامه ریزی کارشناسی نشده یک ظلم مضاعف به زنان است  چرا که یک زن نمی تواند از وظایف مادری و از همه مهمترعاطفه همسری و مادری خود دست بکشد و از طرف دیگر مجبور است که وارد حوزه اشتغال شود!

روح افزا تصریح کرد: زمانی اشتغال بانوان مطلوب است که تمام مردانِ دارای زن و فرزند، شاغل باشند در غیر این صورت اشتغال بانوان یک ظلم است و کاری غیرکارشناسانه است.

وی، طولانی شدن دوران نامزدی و عقد جوانان را از پیامدهای برنامه های غیرکارشناسانه در حوزه زنان دانست و افزود: وقتی دوران نامزدی با تأخیرات 5 ساله همراه است، -برسر بینیان خانواده، استحکام آن و همچنین جمعیت چه بلایی می آید!- آن وقت مدعی هستند و شعار می دهند که خانم ها ما به نفع شما قدم بر می داریم! در حالی که مرخصی زایمان، حق شیردهی و..را دولت ها برای زنان قائل نشده اند.

 این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در بخشی از صحبت هایش با تأکید براینکه مسئله زنان و خانواده را نباد سیاسی نگاه کرد گفت:  « بزرگترین خیانت در حوزه زنان این است که بحث زنان و خانواده را دولتی و سیاسی کنیم.»

این کارشناس و فعال حوزه زنان با بیان اینکه تشکیل خانواده از دوران پارینه سنگی "حق بشر" بوده است، حالا در قرن 21 با این مسئله دچار مشکل شده ایم و به جای اینکه به جوانان کمک کنیم، چه کرده ایم که سن ازدواج بالا و بالاتر می رود!؟ در حالی که طرح ازدواج آسان 10 سال گذشته در مجلس تصویب شد، اما دولت ها قدم از قدمی برای آن برنداشتند!

طرح ازدوج اسان ده سال هست که در مجلس تصویب شده است ، اما قدم از قدمی دولت ها برداشته نشده است.

روح افزا با اشاره به اینکه جوانان ما بعد از فارغ التحصیل شدن از دوره کارشناسی، مجبور به ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد هستند اما باز هم کار نیست! به گرفتن مدرک دکتری اقدام می کنند  -در حالی که قریب به اتفاق- پول ایاب و ذهاب دانشگاه را از پدر و مادر می گیرد! ... خاطرنشان کرد: تحقیر زن و مرد جوان تا این حد! هیچ برنامه ای وجود ندارد و همه چیز را سر جوانان ریخته ایم؛ مخصوصا در حوزه زنان، آن کسی که شانس تشکیل زندگی و مادری را از دست می دهد؛  زن است که می خواهد ازدواج کرند،  مادر شود،  شغل داشته باشد و .. اما در دولت ها هیچ برنامه ی عملی نداریم!

وی در ادامه با بیان اینکه، ما مرتب از دردها می گوییم اما برنامه عملی برای درمان آن نداریم گفت: حتی  سیاست های کلی خانواده که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، از سوی قوه مجریه عملیاتی و از سوی قوه مقننه پیگیری نشده در حالی که اجرای دو بند آن بسیاری از مشکلات حوزه زنان را حل می کند.  

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان به تصویب قانون تنظیم خانواده در سال 72 اشاره کرد و گفت: آن زمان نرخ جمعیت ما ½ بود و اصلا نیازی به چنین قانونی نداشتیم و حالا بعد از گذشت 24 سال با رسیدن جمعیت به 0 هنوز این قانون به غلط  در کشور اجرا می شود! قوه مقننه این قانون را لغو نمی کند و وزارت بهداشت بر اساس بودجه وقانون تصویب شده آن را اجرا می کند!  ببینید سر حوزه زنان و خانواده چه مصیبتی وارد می شود! میزان  ناباروری در دختران ما  دو برابر نرخ جهانی است! چه کسی برای این قضیه کار کارشناسی کرده است؟

این کارشناس مسائل زنان و خانواده با اشاره به اینکه اکنون 12 میلیون دختر و پسر در سن ازدواج در کشور وجود دارد و برای حل مسئله ازدواج شان هیچ اقدامی صورت نمی گیرد، گفت: بارها و بارها سمینارها و و نشست های مطبوعاتی برگزار شده که در آن دلسوزان حوزه زنان وخانواده! به گله مندی از اینکه ما برای تن فروشان می خواستیم کار کنیم اما اینها نگذاشتند، پرداخته شده است!

روح افزا ادامه داد:  من نمی گویم " تن فروشان" جامعه مشکل ندارند، بله باید برای آنها برنامه ای داشته باشیم آن تن فروشی که مشکل روانی دارد، باید مشکلش حل شود؛ آن کسی که مشکل اقتصادی دارد، مسائل مادی اش حل شود .. نهایتاً باید مشکلات روسپی گری، ریشه یابی و حل شود و در این زمینه برنامه ای را هم تدوین کرده ایم اما کسی به این برنامه ها کاری ندار!  فقط می گویند شما چرا به اینها می گوید "تن فروش" بگویید: " کارگر جنسی" ! تا بار منفی نداشته باشد.

وی سؤال کرد:  آیا این دغدغه نشان دهنده وجود دغدغه در حوزه زنان است؟! آیا اگر تعداد زنان تن فروش در جامع بیشتر شود یا در امنیت کار کنند، دغدغه زنان خانواده دار و متأهل بالا می برد یا پایین می آید؟  این مشکل جامعه را افزایش می دهد یا کاهش می دهد!؟  بحران طلاق عاطفی و طلاق رسمی را بیشتر می کند یا کمتر می کند؟!  

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان، تصریح کرد: این نشان می دهد که دولتمردان ما نه تنها دغدغه ی مشکلات زنان را ندارند، بلکه چون کارشناس این حوزه نیستند، کارهایی را انجام می دهند که لطمه به حوزه زنان می زنند و مصداق این قضیه مطرح کردن " برابری جنسیتی" است که برایش یقه می درند. حکم« نهاد زنان سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه » به اسم خانم مولاوردی خورده است، یعنی ما باید "برابری جنسیتی" را در ایران و آسیا و اقیانوسیه اجرایی کنیم.

 این فعال حوزه زنان با طرح این سؤال که آیا برابری جنسیتی به زن حق می دهد یا از زن حق می گیرد؟ گفت: در برابری جنسیتی، می خواهیم فیزیک زن را نادیده بگیریم! می گویند ما در کشور می گوییم " عدالت جنسیتی" اما مفهوم عدالت جنسیتی با تساوی جنسیتی با هم فرق می کند دو مفهوم متمایز هستند ما در سازمان ملل نمی توانیم بگوییم " عدالت جنسیتی" و آن را مطرح کنیم و قطعا " تساوی جنسیتی" را مطرح خواهیم کرد با همان شاخص هایی که آنها می خواهند! و بعد برنامه عمل 2030 وارد کشور می شود.

روح افزا در ادامه عنوان برنامه 2030 را برابری جنسیتی دانست و افزود: این برنامه دارای 17 بند است که بر اساسی یکی از بندهای آن ما باید گزارش ژِن های خود را به سازمان های بین المللی بدهیم ! سؤال اینجاست که آنها  ژن ما را  برای چه می خواهند؟ آیا ما کشورهای بیگانه را دوست یافته ایم؟


 ما باید آمار اقیانوس ها و آب هایمان را به خارج از کشور بدهیم!این یعنی ما افرادی بسیار ناتوان، اکلن هستیم و حوزه آموزش از سند برنامه جامع 2030 تبعیت کنیم و متأسفانه وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش عالی نشسته اند با شاخص های آنها برنامه نوشته و اجرایی می کنند! سؤال اینجاست که اگر مردم ما اینقدر ناتوان هستند، پس چرا کرسی های دانشگاه ها دنیا را فتح می کنند و در همه عرصه ها حضور دارند؟ 

انتهای پیام/ ت  



نوشته شده در تاریخ جمعه 96/2/15 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک