سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

ماه رمضان، فرصت طلایی برای تکریم و عشق ورزی به نیازمندان/ یتیم نوازی برگه ضمانت بنده برای حاجت روایی

رمضان، ماه نشستن بر سر سفره ایمان و اخلاص است. رمضان، ماه گذشتن از خود و پیوستن به الله است. رمضان، ماه ایستادگی در برابر ظلم و گرفتن دست مظلوم است. رمضان، ماه بریدن از تعلقات دنیوی و  پیوند خوردن به انسانیت است. رمضان، یک ماه است به وسعت یک جهان آرامش و ایمان...

رمضان، ماه تجلی و تمرین سبک زندگی اسلامی

ماه رمضان تجلی سبک زندگی اسلامی و تمرینی 30 روزه برای نزدیک شدن به این نوع زندگی پُر خیر و برکت است. در زمان عبادات و طاعات رنگ خدایی به خود می گیرد. اخلاص چاشنی اعمال انسان می شود، قلب ها آماده پذیرش خوبی ها می شوند و در این صورت است که روزه داری باعث رقت قلب و باز شدن دریچه های احساس برای گریه و طلب بخشش و مغرفت از درگاه خدا می شود و مهربانی کردن به ایتام، گرفتن دست نیازمندان، گستردن سفره های اطعام و نیکی در حق والدین و اقوام جایگزین تمام بی تفاوتی ها و خدای نکرده غلفت ها می کند.

به قول دکتر علی محمد صابری، استاد گروه فلسفه دانشگاه فرهنگیان:« ماه رمضان و روزه داری برای تربیت نفس و اطاعت و بندگی خدا و شکستن خواهش های نفسانی و کاهش قوای حیوانی و صفای روح و آگاهی از حال ضعفا در زندگی است.»

" انفاق" به نیازمندان،" احسان" به درماندگان و مستضعفان، " محبت و کشیدن دست نوازش بر سر ایتام" بخشی از مؤلفه های درک حال ضعفا است. تنگدستان و ایتامی که عیال خداوند هستند و  در دعای هشتمین روز از ماه مبارک رمضان به خداوند می گوییم: « اللهم ارزقْنی فیه رحمة الْاَیتام؛ خدایا در این روز ترحم بر یتیمان را روزی ام فرما.»

یتیم نوازی، برگه ضمانت بنده برای حاجت روایی

کشیدن دست نوازش بر سر یتیم و برآورده کردن حاجات او ضامنی برای براوده شدن حاجات و نرمن شدن دل است و پیامبر اکرم(ص) در اینباره می فرمایند: «اتحبُّ ان یلین قلبک و تدرک حاجتک؟ ارحم الیتیم و امسح رأسه و أطعمه من طعامک یلین قلبک و تدرک حاجتک.» آیا دوست داری دلت نرم و آرزویت برآورده شود؟ (آنگاه فرمود:) بر یتیم ترحّم کن و دست محبّت بر سر او بکش و از غذای خود به او بخوران تا قلبت نرم و حاجتت روا گردد.

و خداوند آیات قرآن توجه به یتیم نوازی را بخشی از ایمان و ایمانمداری، کفر و نفاق می داند و می فرماید:«أَ رَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ فَذلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ» سوره ماعون آیات 1- 2آیا دیدی آن را که دین و روز قیامت را دروغ می پندارد، پس او کسی است که یتیم را از خود می راند.

در کشور ما مراکز دولتی و ان جی او های زیادی هستند که با کمک خیرین به ایتام رسیدگی می کنند و سعی دارند که آنها را  نه تنها آنها از بُعد مادی بلکه از ابعاد روحی و روانی تأمین کنند اما با توجه  به اهمیت رسیدگی کامل به این عزیزان باز هم شاهد این ماجرا هستیم که آنها نه تنها غم بی پدری و یتیمی را بلکه غم های مادی و گاها روانی را نیز تجربه و تحمل می کنند و ماه رمضان فرصتی است تا ما برای یازده ماه دیگر رقت قلب به ایتام را چنان در وجود خود نهادینه کنیم که آنها در کشور اسلامی یک غم داشته باشند و آن هم غم بی پدری باشد .

این بیت شعر که می گوید: « گهی پشت به زین و گهی زین به پشت» در ادبیات ما بیان گر تغییر و تحولی است که انسان را از بی نیازی به نیازمندی از مکنت به محنت .. کشانده است . رسیدگی به کسانی که چنان به زمین خورده اند که باید دست گرم و قوی آنها را بلند کند، چنان در مشکلات مادی گیرافتاده اند که خرج و دخلشان با هم نمی خواند از دیگر مؤلف های رقت قلب و نشانه های ایمان و تقواست .

شهید ابراهیم هادی و دستگیری از همرزم نیازمند

در کتاب "سلام بر ابراهیم" که سبک زندگی و خاطراتی از سردار شهید ابراهیم هادی می پردازد به نقل از یکی دیگر از دوستان شهید ابراهیم نوشته شده:« از جبهه بر میگشتم. وقتی رسیدم میدان خراسان دیگر هیچ پولی همراهم نبود. به سمت خانه در حرکت بودم. اما مشغول فکر، الان برسم خانه همسرم و بچه هایم از من پول می خواهند. تازه اجاره خانه را چه کنم؟!
به چه کسی رو بیاندازم.

خواستم بروم خانه برادرم، اما او هم وضع خوبی نداشت. سر چهارراه عارف ایستاده بودم. با خودم گفتم: فقط باید خدا کمک کند. من اصلا نمی دانم چه کنم!در همین فکر بودم یکدفعه دیدم ابراهیم سوار بر موتور به سمت من آمد. خیلی خوشحال شدم.تا من را دید از موتور پیاده شد مرا در آغوش کشید. چند دقیقه ای صحبت کردیم. وقتی می خواست برود اشاره کرد: حقوق گرفتی؟! گفتم: نه ، هنوز نگرفتم ولی مهم نیست.دست کرد توی جیب و یک دسته اسکناس درآورد.

گفتم: به جون آقا ابرام نمی گیرم، خودت احتیاج داری .گفت: این قرض الحسنه است. هروقت حقوق گرفتی پس می دی. بعد هم پول را داخل جیبم گذاشت و سوار شد و رفت.آن پول خیلی برکت داشت. خیلی از مشکلاتم را حل کرد. تا مدتی مشکلی از لحاظ مالی نداشتم. خیلی دعایش کردم. آن روز خدا ابراهیم را رساند. مثل همیشه حلال مشکلات شده بود.»

امام علی(ع)می فرمایند: «نیازمندی که به تو روی آورده، فرستاده خداست. کسی که از یاری او دریغ ورزد، از خدا روی گردانده و آن کس که به او ببخشد، به خدا بخشش کرده است.» و از امام صادق(ع) نقل شده است: «کسی که خداوند مالی به او ببخشد و او از آن مال صدقه ای ندهد، از رحمت خدا به دور است و سول خدا (ص): «سرزمین قیامت سراسر آتش است، جز برای مؤمن؛ زیرا صدقه او بر سرش سایه می افکند.»

انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 96/3/9 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک