سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
در ماه رمضان؛ با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک و محبوب پروردگار شوید!

صله رحم نسخه ای برای درمان بیماری های روحی و جسمی/تکریم خویشاوندان بهترین اعمال پس از ایمان است

اگر چه ماه رمضان ماه همه برکت ها و بخشش ها است، ماه دق الباب کردن خانه ای است که صاحب آن مالک تمام کون و مکان است اما این وسعت از بخشش و کرامت تا بدان حدی است که خودت بر سر بنشینی و از آن بهره بری و هستند کسانی که دق الباب نمی کنند، بر سر سفره برکت الهی نمی نشینند و یا به اندازه وسعت آن از این سفره بهره مند نمی شوند و آنان زیانکارانند.

کسانی که در معامله پُر سود خداوند با بنده هایش با باختن تمام لحظات نیایش، اطاعت، عبادت و کسب رضایت خداوند و خدمت به بندگانش ورشکستگانی می شوند که نه تنها در این دنیا بلکه یوم الحسرت را نیز رقم می زنند.

صله رحم

 از مؤلفه های سبک زندگی اسلامی که در ماه رمضان باید آن را در زندگی اجتماعی جاری کرد به احترام گذاشتن به قانون، صله حرم، احترام و تفقد از والدین، سرکشی و کمک به نیازمندان و مستمندان، توجه و دلجویی از ایتام، تدارک سفره های افطاری ساده و ارزان، توجه به عبادات جمعی مانند حضور در مساجد و محافل قرآنی و ...است 

از آنجایی که رمضان را شَهْرُ الْمُواساة؛ ماه مواسات و هم دردی، رَبیعُ الْفُقَراء؛ بهار فقیران و شَهْرُ التَمْحیص؛ماه خالص سازی می نامند، قطعا محبت، سرکشی، دلجویی و کمک کردن به والدین، مستضعفان وایتام و صله رحم در اولویت روزه داران برای عملیاتی کردن سبک زندگی اسلامی است.

سبک زندگی اسلامی مسیر نجات بخش انسان از دنیازدگی و منیت به سوی رستگاری

در روایات از «صله رحم» به بهترین اعمال پس از ایمان، اولین سخنگوی روز قیامت و بهترین خصلت مؤمن یاد شده و ده ها فضیلت دیگر برای آن شمرده شده است  به طوری که پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: قطع رحم، «منفورترین عمل» شمرده شده و قاطع رحم «یکی از سه گروهی است که روی بهشت را نمی بیند.»

در روایات دیگر، «واگذار شدن انسان به خود از سوی خدا»، «فرود آمدن خشم و انتقام»، «قطع رحمت الهی» و «کیفر اخروی» از پی آمدهای منفی قطع رحم ذکر شده است.

در حدیثی از امام علی علیه السلام نقل شده است  کَفِّروا ذُنوبَکُمْ وَتَحَبَّبوا اِلى رَبِّـکُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ.  با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.

صله رحم و صدقه دادن نه تنها در این ماه مبارک بلکه در تمامی ایام زندگی برکات فردی و اجتماعی فراوانی دارد که هر یک می تواند در سلامت روح، جسم فردی و اعتلای سلامت اجتماعی تأثیرگذار باشد.

امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرماید: «نیکی و صله رحم کنید... که همه امور شما را در طریق درست سامان خواهد داد.» رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرموده است: «کسی که تأخیر مرگ و سلامت بدن را دوست دارد، صله رحم کند».

علاوه بر سلامتی جسمی و سامان یافتن کارها، صله ارحام با ایجاد محبت میان خویشاوندان، دست یابی به آرامش و کاهش اضطراب از طریق حضور در جمع، کسب هویت اجتماعی و فرصت ابراز خود به ویژه در دوران جوانی و نوجوانی، به طور گسترده ای در تأمین امنیت روانی و سلامتی روحی مؤثر است. انسان های گوشه گیر، مضطرب و بحران زده، نه تنها جسمی نحیف و بیمار، بلکه روح و شخصیتی ناپایدار و متزلزل دارند.

از دیگر کارکردهای مهم صله رحم را می توان افزایش عمر، فراوانی رزق و روزی، تأمین سلامت و سامان یافتن امورات زندگی، در امان ماندن از گناهان، پالایش روح، اخلاق و عمل و تقویت پایه های دین و کسب ثواب و اجر صد شهید را از منظر فردی برشمرد.

و از ابعاد اجتماعی صله رحم باعث  برقراری ارتباطات متنوع اجتماعی و مشارکت فعال در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی،  افزایش جمعیت و زیاد شدن نفوس، فقر زدایی ، تأمین نیاز وابستگی به گروه،  را نام برد که بودن هر یک لازمه ای برای سلامت بشر و فقدان هر کدام دلیلی برای بیماری های روحی و روانی است.

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ شنبه 96/3/13 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک