سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


آیا بدپوششی عاملی برای بالا بردن شانس ازدواج است؟ / ویژه هفته عفاف و حجاب / 1


84 درصد مردان به زنان محجبه و عفیف تمایل دارند

اینکه برخی توصیه می کنند، خودنمایی و راحت الوصول بودن دختران برای پسران شانس ازدواج را بالا می برد، دورغی است که به واسطه تکرار بیش از اندازه سعی دارد رنگ حقیقت به خود بگیرد. خبرنگار طنین یاس با در دست داشتن سه تصویر به سراغ جوانان رفته و از آنها می پرسد برای ازدواج به سراغ کدام یک از این پوشش ها می روند در این میان 84 درصد مردان ابراز تمایل برای ازدواج با زنان محجبه و عفیف داشتند.

 

شاید بارها و بارها شنیده اید که وقتی می خواهند یک دروغ را به واقعیت تبدیل کنند یا از دروغی بزرگ، باوری عمومی به وجود بیاورند کافی است که آن دورغ را بارها و بارها تکرار کنند! یکی از روانشناسان دانشگاه تورنتو طی تحقیقاتی در دهه 1970 میلادی به این نتیجه رسید که «تکرار؛ باور پذیری مسائل را بالا می برد و این اثر احتمالا زمانی که مردم خسته هستند و یا به واسطه اطلاعات دیگر حواس متمرکزی ندارند، بیشتر خود را نشان می دهد .»

بدپوششی عاملی برای بالا بردن شانس ازدواج

 دروغی که سعی دارد با تکرار، رنگ حقیقت بگیرد

روند این تحقیقات در سال 2012 به اینجا رسید که پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به این نتیجه رسیدند: «تکرار همان عاملی است که باورپذیری خبرهای کذب را ممکن می کند» به طوری که می تواند گفت: "تکرار" ابزاری است که افراد می توانند در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... آن را آنقدر به کار گیرند تا تک تک افراد ایده نهان در آنها را دریافت کنند.

 یکی از همین دروغ های بزرگ که در عرصه فرهنگی – اجتماعی تأثیرات بسیار زیادی بر روابط بین افراد گذاشته و حتی مرزهای مهمی چون تشکیل زندگی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده این است که « دختران هر چه بیشتر زیبایی خود را در معرض نمایش قرار دهند و از آرایش بیشتر و پوشش بازتر برای حضور در جامعه استفاده کنند، قطعا شانس انتخاب شدن و تشکیل زندگی با مرد ایده آل شان بیشتر و بیشتر خواهد شد.»

اگر چه این فرضیه بارها و بارها از سوی روانشناسان و جامعه شناسان، رد شده است اما کماکان برخی از افراد مخصوصا جوانانی هستند که بر اساس مشاهدات خود آن را قبول دارند! این در حالی است که به گفته رفتارشناسان « استفاده ابزاری از تکرار برای واقعی جلوه دادن ادعا یا خبر، زمانی اثر بخش خواهد بود که آن اطلاعات با قوه درک افراد همخوانی داشته باشد و برای شان آشنا باشد. در این پروسه حس "آشنا"یی می تواند منطق را تحت تاثیر قرار دهد به نحوی که شنیدن دوباره و چندباره یک موضوع در رابطه با غلط بودن یک حقیقت می تواند اثری پارادوکسیکال یا متناقض داشته باشد. در واقع آن اطلاعات می تواند آنقدر آشنا باشد که احساس کنید صحت دارد.

بُکُشید، اما خوشگلم کنید! می خواهم ازدواج کنم!

شیلا فرزادی 25 ساله و دانشجوی نرم افزار کامپیوتر است او می گوید: در دانشگاه ما هر دختری که روابط بازتری با پسران داشت زودتر توانست ازدواج کند! امروزه برای پسرها دوستی های اجتماعی و در کنار آن زیبایی ظاهری دخترها هر چند که با آرایش یا عمل جراحی به وجود آمده باشد بسیار مهم است.

مردان ظاهربین هستند، برای آنها خود را می آراییم

مونا اسدی نیز که فارغ التحصیل اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد است، نقش زیبایی ظاهری و نمایش آن در جامعه را برای مورد توجه قرار گرفتن از سوی مردان بسیار مهم می داند و می گوید: دیگر زمان خواستگاری های سنتی در مساجد و تکایا و مهمانی ها از سوی خواهر یا مادر پسرها گذشته است، پسرها خودشان همسران شان را انتخاب می کنند، نگاه مردانه فقط زمانی به زنی جلب می شود که بتواند به خوبی زیبایی ها دختر را دیده و بتواند اندام او را در ذهن خود متجسم کند!

جلوه گری و آرایش های غلیظ در مراسم مذهبی

 برخی دختران حیا را قی کرده اند!

حدیثه قاسمی نیز که شاگرد یک آرایشگاه زنانه است می گوید: دخترانی به ما برای شرکت در مراسم های دوستانه مراجعه می کنند که تقاضای آرایشی مانند" آرایش عروس" را دارند، حتی این درخواست برای شرکت در مراسم عزاداری مذهبی نیز به صورت شنیون سر و ناخن کاشتن وجود دارد! وی می گوید: اکثر دخترها در صحبت های شان به نکته اشاره می کنند که شاید با جلوه گری در خیابان و برخی از مراسمات بتوانند، شوهر کنند!

حداقلش این است که در دوست یابی موفقم

نظر 30 دختر دم بخت که حجاب و آرایش امروزی داشتند را درباره این حرف « مردان برای انتخاب همسر ففط به زیبایی صورت و اندام دختران توجه دارند و هر دختری که بیشتر خود را نمایش دهد شانس ازدواج بیشتری خواهد داشت» پرسیدیم! از مجموعه آماری ما که  میزان تحصیلات کاردانی به بالا داشتند 19 نفرشان می گفتند که این فرضیه را صد در صد قبول دارند، 8 نفر می گفتند شانس دوستی را بیشتر کرده و اگر در دوره دوستی ، زرنگ باشی شانس ازدواجت بالاتر می رود!  و 3 نفر نیز  می گفتند فقط به توصیه دوستان و آشنایان این سبک پوشش را انتخاب کرده اند و تا مدتی پیش حجاب داشتند حال می خواهند این توصیه را به بوته آزمایش بگذارند!

و در مجموع 28 نفر از این دختران معتقد بودند که برای زیباتر شدن و بالابردن شانس ازدواج حتی به جراحی های مثل پیکرتراشی، کوچک تر کردن بینی و .. هم فکر می کنند .

دست به دامان شدن به هر راهکاری برای ازدواج مناسب نیست!

اما نظر استاد امان اله قراهی، جامعه شناس با نظر این دختران متفاوت است وی معتقد است که دست به دامان شدن به هر راهکاری برای ازدواج مناسب نیست! اگر ازدواج تنها برای ارضای غریزه جنسی باشد راهکار های زیادی برای ازدواج دختر مجرد وجود دارد.

وی در ادامه یکی از دلایل عدم تمایل به دواج  را خودباختگی دختران می داند و می گوید: پسر زمانی به ازدواج با یک دختر اشتیاق نشان می دهد که ببیند او فردی نجیب و با خانواده است، وقتی ببینید دختر خیلی راحت با او رفت و آمد می کند و برای به دست آوردنش نباید تلاشی انجام دهد، زیر بار مسئولیت زندگی نمی رود و براحتی به ارتباط خود با او ادامه می دهد.

فقط 4 درصد پسران روی ازدواج با شرکای جنسی خود فکر می کنند

 این استاد دانشگاه با استناد به یک نظر سنجی از 94 دانشجوی پسر می گوید: 94 درصد پسران حاضر نیستند با دختری که با او ارتباط داشته اند ازدواج کنند و فقط 6 درصد می خواستند روی این سؤال فکر کنند!

50درصد تأخیر در ازدواج پوشش نامناسب دختران است!

 فاطمه سادات محبی، پژوهشگر شورای فرهنگی-اجتماعی زنان با اشاره به پژوهشی که در سال 94 در زمینه آسیب شناسی ازدواج دانشجویی در مقاطع مختلف بین 206 دانشجو انجام گرفته، اظهار داشته: « ... بر اساس آمار به دست آمده طی این پژوهش  توجه به زیبایی و ظواهر 75 درصد، توقعات بالای پسران در انتخاب همسر 74 درصد، ضعف خانواده پسر در یافتن دختر مناسب برای ازدواج 50 درصد، پوشش نامناسب دختران 87 درصد، از جمله آمارهای به دست آمده در این آسیب‌شناسی در بحث بی‌تمایلی دانشجویان به ازدواج محسوب می‌شود. »

نمودار ازدواج پایین و نمودار طلاق صعودی

بدپوششی همچنان رواج دارد

آنچه تا اکنون از این دو جامعه شناس و پژوهشگر فرهنگی - اجتماعی گفته شده را وقتی با نتیجه  پرسش خبرنگار طنین یاس از 30 دختر جوان در مقاطع مختلف تحصیلی جمع می کنیم در حالی که قریب 22 نفر آنها معتقد بودند دختران نتوانسته اند با ابزار خودنمایی و بدحجابی، شانس ازدواج خود را بالا برده و فقط به ورطه دوستی ها و عشق های شکست خورده خیابانی یا اینترنتی افتاده اند به این نتیجه می رسیم که این دست حرف ها « خودنمایی کن، حجاب را کنار بگذار و با زیبایی ظاهری شانس ازدواج خود را بالاتر ببر » دروغی است که بر اثر تکرار برای دختران به یک واقعیت تبدیل شده است.

84درصد مردان به زنان محجبه و عفیف تمایل دارند

در ادامه این گزارش خبرنگار طنین یاس با نشان دادن دو تصویر از یک بانوی باحجاب و یک دختر بدحجاب از پسران پرسید که کدام یک از این تیپ ها را برای همسری انتخاب می کنید؟ پاسخ های جالبی از سوی پسران به این پرسش داده شد.

ارشیا صدیق می گوید 29 سال سن دارد و کارمند یک شرکت خصوصی است، او انگشت روی دختری می گذارد که حجابی متشکل از مانتو، روسری با صورت ساده دارد و می گوید: قطعا برای همسری دختری را انتخاب می کنم که حجاب معقولانه ای داشته باشد چرا که نوع آرایش و پوشش افراد نشان دهنده شخصیت آنهاست.

او ادامه می دهد اما اگر بخواهم معاشرتی اجتماعی ( دوستی اجتماعی ) داشته باشم آن دختری را انتخاب می کنم که آزادی عمل بیشتر و راحتی بیشتری را در کنارش احساس کنم.

محمدصادق عبادی، 38 سال سن دارد و هنوز مجرد است، او در مغازه ای فرش فروشی کار می کند و با این استدلال که آرایش زیاد حالش را بهم می زند! می گوید: نمی دانم چرا دخترها فکر می کنند اگر مژه های شان را سیاه و دراز کرده و با سرخاب و سفیداب بیرون بیایند ، برازنده تر هستند به نظر من این دست دخترها فقط فرصت های زیادی را برای نگاه کردن مردان و لذت بردن بدون هزینه برای آنها فراهم می کنند.

عبادی می گوید: غیرت هیچ مردی اجازه نمی دهد دختری را که با هر نوع پوشش زننده و بی پروا در خیابان ها پرسه می زند به همسری برگزیند اگر این اتفاق هم بیفتد زندگی شان بیشتر از دو – سه سال دوام نخواهد آورد.

آمار ضد و نقیضی برای طلاق های ثبت شده در دفترخانه ها وجود دارد از ساعتی 16 تا 19 طلاق ... و در این بین حدود 72 درصد طلاق ها از جانب دختران صورت می گیرد در حالی که در تهران 11درصد آنان در دوران عقد، 47 درصد کمتر از پنج سال زندگی مشترک، 20 درصد 5 تا 10 سال زندگی مشترک و هم چنین 22درصد آنان بیش از 10 سال زندگی مشترک داشتند.

اگر بخواهیم به بیشترین دلایل طلاق اشاره کنیم می توان به مشکلات جنسی، فقر مهارت های ارتباطی و خیانت اشاره کرد، امروزه با گسترش روابط خارج از عرف بین زنان و مردان متأهل که منشاء آن را می توان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دانست مسئله خیانت و نارضایتی رفتاری از همسر در رأس تمام دلایل قرار می گیرند.

لیندا اشرفی و مسعود کیان پور، زوج جوانی هستند که به قول خودشان می خواهند دندان این زندگی را کَنده و به دنبال آینده خود بروند، کیان پور می گوید: هیچ وقت به اندازه یک زن کدبانو نتوانست در خانه من جایی برای خود باز کند، به ظاهرش توجه نکنید او "زنیت"  ندارد مگر اینکه برای کوچه و خیابان خود را بیاراید وقتی به خانه برمی گردد آنقدر بی حوصله است که حتی نمی تواند کوچک ترین خواسته های من را براورده سازد.

لیندا هم با بیان اینکه از روز اول دیدی من چگونه زندگی می کنم، می خواستی به سراغم نیایی تمام صحبت ها را به پایان می رساند! او معتقد است که جوانی اش حیف شده است و باید با دقت بیشتری همسری امروزی انتخاب می کرد در حالی که مسعود هم در جواب می گوید: اشتباهم این بود که ساده لوحانه از روی ظاهر آراسته و شیک پوشش انتخابش کردم.

در پایان این گفت وشنود بین خبرنگار طنین یاس با سایر مردان جوان از بین بیش از 50 مورد قریب 22 نفر آنها تصویر گوشه چپ که بانویی با پوشیدگی مناسب ( مانتو، روسری ) را نشان می داد به عنوان الگویی برای همسر، انتخاب کردند و 20 نفر به تصویر بانوی گوشه راست رأی دادند که حجاب برتر بر سر داشت و 8 نفر هم تصویری را انتخاب کردند که با بدپوششی و بدحجابی زننده ای در وسط ورق جلوه گری می کرد.

انتهای پیام/غ



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 96/4/19 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک