سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 بنابر روایات موجود درباره میزان مهریه   حضرت زهرا سلام الله علیها، هفت نظریه و نقل وجود دارد.

نظریه اول اینکه مهر حضرت فاطمه سلام الله علیها، «درع - زره - حطمیه» بوده است. 

نظریه دوم اینکه مهریه آن حضرت 500 درهم بوده است.

نظریه سوم اینکه مهریه آن حضرت یک« زره حطمیه» به مبلغ 30 درهم بوده است.

نظریه چهارم اینکه مهریه آن حضرت «یک یعیر شتر »- ناقه شتر- بوده است.

نظریه پنجم، اینکه مهریه آن حضرت 400 درهم بوده است.

نظریه ششم اینکه مهریه آن حضرت «جرد یرد و درع حطمیه» بوده است. 

نظریه هفتم، مهر آن حضرت « 480 درهم » بوده که آن را از فروش «زره آهنی» به دست آورد. این نظریه مشهورتر به نظر صحیح ترین می باشد.

در همین رابطه در کتاب « کافیه الطالب» آمده است رسول خدا (ص) از امام علی (ع) پرسیدند: « برای ازدواج چه داری؟» آن حضرت پاسخ دادند: « شمشیری، زرهی و شتری آبکش.» سپس رسول خدا فرمودند: شمشیر برای مرد جهاد و قدرت لازم است ، شتر نیز برای گذران معیشت باید باشدف ولی برای آن کس که از مرگ نهراس، زره به چه کار آید؟» پس فرمودند: « زره را بفروش و باقی را نزد خود نگهدار.»

امام علی علیه السلام زره را به ملبغ 480 درهم یا 500 درهم فروخته و آن را برای ازدواج در اختیار گرفت. این نشانگر آن است که زندگی امام علی علیه السلام در بین مردم مدینه کمی پایین تر از حد متوسط بوده و در واقع می توان ایشان را جز طبقه ضعیف و فقیر عصر خویش به حساب آورد.

رسول خدا (ص) بخشی از آن مبلغ را به بلال دادند تا بلال مقداری عطر خوش بو بخرد. بخشی را نیز به ابوبکر دادند و فرمودند: « با آن آنچه را دخترم نیاز دارد بخر.» و الباقی را نیز برای دیگر هزینه ها نگهداشتند و عمار یاسر و چند تن دیگر را با ابوبکر همراه کرد که با صلاحدید هم، جهاز حضرت زهرا سلام الله علیها را تهیه نمایند.

مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها در آسمان ها:

به پیامبر اکرم (ص) گفته شد: « همانا دانستیم که مهر فاطمه در زمین چیستغ مهر او در آسمان چه بوده است؟.» پیامبر فرمودند:« از آن چیزهایی که به نفع شماست سؤال کنید نه از آن چیزهایی که خیری برای شما ندارد.»  گفتند: « این از اموری است که برای ما خبر دارد.» پیامبر فرمودند: « مهر او در آسمان « یک پنجم زمین» است، پس هر کسی در زمین راه برود، درحالی که بر او و فرزندانش غضب کرده باشد، قدم زدن او در زمین حرام است تا روز قیامت.»

همچنین در کتاب « جلا و شفاء» از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « مهر فاطمه یک پنجم دنیا و یک سوم بهشت بوده است و در زمین چهار نهر برای حضرت فاطمه سلام الله علیها است، نهرهای فرات، نیل، نهروان و بلخ..» در حدیث دیگری آمده است که رسول خدا (ص) فرمودند: « دختر فاطمه را به مهریه ی یک پنجم زمین و 480 درهم، به فرمان الهی به ازدواج علی در می آورم، آنچه که بعدا به او تعلق می گیرد یک پنجم زمین است و آنچه از هم اکنون به او تعلق دارد 480 درهم است.»

از امام صادق علیه السلام نیز روایت کرده اند: « خداوند متعال در دنیا مهریه ی فاطمه را «یک چهارم دنیا» و در آخرت نیز مهر او را « ورود دوستدارانش به بهشت و دشمنانش به جهنم قرار داده است.»

جهیززیه ی حضرت زهرا سلام الله علیها:

در رابطه با اینکه برای فاطمه (س) چه چیزهایی تهیه شده و بهای آن ها چقدر بوده روایات مختلفی مطرح است. ولی چیزی که مشخص است جهیزیه حضرت زهرا سلام الله علیها ( تماما یا غالبا ) از محل فروش زره امیرالمؤمنین تهیه شده بود.

پیراهنی به بهای هفت درهم

روبندی به بهای چهار درهم

تخت خوابی طناب پیچ که طنابش از پوست خرما بود

دو عدد تشک با روکش کتان مصری که در داخل یکی لیف خرما بود و در دیگری پشم گوسفند

چهار بالش با روکش چرم طائف و پر شده از پوشال غلف های خوشبو

یک تخته حصیربافت هجر از روستای بحری

پرده نازکی از جنس پچشم

یک آسیاب دستی

یک تشت مسی

یک مشک پوستی

یک کاسه چوبی برای نوشیدن شیر

دو مشک کهنه آب

آفتابه ای قیراندود

دو کوزه چرمین

مقداری عطر

یک چادر بافت کوفه

عبای فطوانی

حضرت امام باقر علیه السلام می فرمایند: « چون حضرت علی علیه السلام با حضرت فاطمه سلام الله علیها در کف خانه اش شن گسترده بود و فرش آنها پوست گوسفند و بالش آنها پوستی آکنده از لیف خرما بود و چوبی هم به دیوار زده بودند که بند مشک را بدان می آویختند، و پوشش علی هم عبایی بود.»

حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: « شنیدم هنگامی که پیغمبر (ص) فاطمه را به خانه علی فرستاد، جامه او را یک عبا و فرش او یک پوست گوسفند و بالش او پوستی پر از لیف خرما بود.» در حدیث دیگری امام صادق علیه السلام می فرمایند: « بستر علی و فاطمه (ع) پوستی دباغی نشده بود.»

به این شکل ارزشمند ترین خانه تاریخ بنیان نهاده شد ، خانه ای که اعضای آن در تمام طول تاریخ بی مانند بوده و می بایست مهد پرورش امامان و هادیان راه بشر باشد.

انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ شنبه 96/6/4 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک