سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

گفت وگو یکی از راه های سنجش میزان رشد و کمال خانواده / زن و شوهر هنگام صحبت کردن به چشم های هم نگاه کنند

یکی از ساده‌ترین و شاید قدیمی‌ترین روش‌های ارتباطی " گفت وگو" است که باعث شناخت بیشتر و حتی ایجاد علقه و محبت بین افراد می‌شود و زن و شوهر از این امر مستثنی نیستند و بنابر گفته اکثر روانشناسان و مشاوران خانواده کم شدن ارتباط کلامی بین زوجین مهم‌ترین عامل نارضایتی زن و شوهر از هم و حتی فرزندان از والدین شده است و در برخی از مواقع هم عدم مهارت کافی در برقراری این نوع ارتباط کلامی، دلیل اصلی سوء تفاهم‌ها بین اعضای خانواده با هم است.

آمارها نشان می‌دهد که متأسفانه میزان ارتباط کلامی بین زن و شوهر در خانواده‌های ایرانی به شدت کاهش پیدا کرده به طوری که  گروه جامعه‌شناسی خانواده دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی این آمار را 17 دقیقه در طول روز براورد کرده است! .

17 دقیقه گفت وگو بین زن وشوهر را می‌توان " خطرسکوت" در خانواده دانست، خطری که باعث افزایش دوری زن و شوهر از هم، حل نشدن مشکلات و سوء تفاهم‌ها به ساده‌ترین مشکل و تعمیق پیدا کردن اختلافات خانوادگی و در نهایت از بین رفتن هم‌دلی و هم‌زبانی بین زوج و حتی فرزندان آنها می‌شود که همین امر به " طلاق عاطفی" زوج از هم و یا حتی " طلاق قانونی" می‌رسد.

یکی دیگر از مشکلات و خطرات کم شدن زمان گفت وگو بین افراد جامعه مخصوصا زن و شوهر، افزایش ساعت گفت وگو های اینترنتی است! چیزی که از آن به عنوان " چت" کردن یاد می شود. در این صورت زن و شوهر که نیاز همصحبتی شان در فضای حقیقی تأمین نمی شود به سراغ فضای کاذب رفته و در دنیای مجازی به دنبال مصاحب می گردند. مصاحبت هایی که ابتدا به صورت یک سرگرمی و بعد به صورت یک عادت و در نهایت یک علاقه وارد زندگی ها شده و در از هم پاشیدگی خانواده ها و حتی بروز خیانت ها نقش بسزایی دارند.

اگر صفحات حوادث روزنامه ها یا خبرگزاری ها را مطالعه کنید، خواننده دائمی جنایت هایی می شوید که پای ثابت آن شبکه های مجازی هستند. قتل زن به دست شوهر یا برعکس .. یا اغفال دختران جوان سر بر باد دادن آنها در این مسیر است.

 به اهمیت تعامل و گفت وگو بین زن و شوهر غیر قابل انکار است چر ا که گفت وگو و حتی نگاه کردن زن و شوهر به چهره همدیگر در زمان صحبت کردن یکی از راه های افزایش علاقمندی، از بین بردن سوء تفاهمات و کاربردی ترین راه حل مشکلات در زندگی زناشویی است.

گفت وگوی نیاز و کلام عاطفی ضرورت روابط زن و شوهر است

 " صحبت کردن" یک نیاز فطری برای انسان هاست، صحبت کردن زن و شوهر با یکدیگر و برقراری ارتباط کلامی مخصوصا از نوع عاطفی آن در خانواده را یک ضرورت مهم  است زیرا اگر این ضرورت که غذای روح انسان هاست تأمین نشود قطعا از طرق دیگری چون ارتباط کلامی با نامحرم با ارتباطات خارج از عرف که غذای سمی برای روح و روان زن و مرد است، تأمین خواهد شد.

 متأسفانه فرصت های گفت وگو در خانواده در فضای مجازی از بین می رود، این دور شدن زن و شوهر از یکدیگر در دنیای حقیقی آن ها را بیش حد در فضای مجازی و تهدیدات و پیامدهای آن گرفتار می کند به طوری که این پیامدها که بیشتر جنبه روحی و روانی دارد، گریبان تربیت فرزندان را نیز خواهد گرفت.

گرفتاران فضای مجازی از همه قشرند!

 نباید فکر کرد که این فقط افراد غیرمذهبی هستند که گرفتار پیامدهای کم شدن ارتباط کلامی با همسران و افزایش ساعات گفت وگوی مجازی می شوند، چرا که متأسفانه یکی از مراجعین بنده برای رفع مشکلش فردی مذهبی بود که به دلیل کم توجهی همسرش نسبت به خود، گرفتار علاقه به نامحرم ابتدا از طریق " چت" و سپس " گفت وگوی تلفنی" شده بود.

  در پاسخ به این سؤال که آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ باید گفت : خیر! هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد و چت کردن در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست.

ارتباط مستقیم بین کم شدن زمان گفت وگو زن و شوهر بایکدیگر و افزایش بزه های خانوادگی

اگر زن و شوهر بتوانند در خانه از ابعاد مختلف زندگی زناشویی به ویژه رابطه کلامی و عاطفی همدیگر را ارضا کنند، شاهد بروز پدیده های نامبارکی چون خیانت های زن و شوهر به یکدیگر و پیامدها و جرم های ناشی از آن نبودیم.

ارتباط و اختلاط زنان و مردان در محیط کار یکی از دلایل مهم کم توجهی زن و مرد نسبت به یکدیگر، مقایسه زنان و مردان اداری با همسران خودشان و در نهایت گاهی منجر به خیانت است که خیانت خود به نوعی باعث بروز جرم و بالارفتن آمار طلاق در سطح جامعه می شود.

گفت وگو مهم ترین راه سنجش رشد خانواده

 در اسلام مبحثی به نام " آداب گفت وگو" وجود دارد، ازدواج راهی به سوی کمال است اگر زن و شوهر ساعاتی که کنار همدیگر هستن، زمانی را برای گفت وشنود حرف های حکمت آمیز قرار دهند قطعا این رشد نمود و بروز بیشتری خواهد داشت.

 زن و شوهر برای داشتن زندگی بهتر رو به کمال و سعادتمندی با گفت وگو کردن می توانند میزان رشد خود و خانواده شان را در ابعاد مختلف بسنجد اینکه در چه زمینه هایی رشد کرده اند و دلایلش چه بوده و آن دلایل را تقویت کنند یا اینکه درچه زمینه هایی رشد نکرده اند و دلایل این عدم رشده چه بوده است تا آن را برطرف سازند.

انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ شنبه 96/6/4 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک