سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
بیش از 50ردصد مبتلایان به ایدز در ایران از بیماری خود بی اطلاعند!

افزایش زنان روسپی و خیابانی = افزایش آمار مبتلایان به ایدز/ افزایش زنان آلوده به HIV زنگ خطری برای متصدیان فرهنگی اجتماعی

 ایدز، بیماری مهلک و ترسناک عصر ما است. بیماری که تمام تلاش بشر برای درمان آن تا کنون به آزمون و خطا تبدیل شده است و هنوز بعد از گذشت سال ها تلاش ها و آزمایشات پزشکان  هر از گاهی خبری از کشف داروی درمانی این درد می رسد اما هیچ گاه از محدوده خبر بالاتر نمی رود.

تاریخچه بیماری ایذر به سال 1981 میلادی (1360 شمسی ) بر می گردد. نوعی بیماری عفونی که به سرعت جای خود را در بین خطرناک ترین بیماری های واگیر دار جهان از هر نژاد و سنی باز کرد!. در این بیماری دستگاه ایمنی بدن شدیدا دچار اختلال می شود.

در واقع بیماری ایدز ، مجموعه ای از علائم است که در اثر نقص دستگاه دفاعی بدن انسان و علائم مربوط به عفونت های فرصت طلب ، خود را نشان می دهد ، عامل بیماری زا ویروسی است که قدرت آلوده کنندگی و سرایت پذیری بالایی دارد و به نام ویروس نقص ایمنی انسان یاH.I.V نامیده می شود، زیرا موجبات ضعف دستگاه دفاعی بدن انسان را فراهم می آورد .


 در ایران نخستین مبتلا به بیماری ایدز در سال 1366 شناخته شد و تا 15-10 سالی این بیماری جز مسائل حاد بهداشتی کشور ما شناخته نمی شد اما در این مدت به دلیل عدم آگاهی از روند ابتلا و پیش گیری از این بیماری، برخی از تعصبات اجتماعی، نگاه خاصی که به مبتلایان به این بیماری در سطح جامعه وجود دارد این روند با پنهان کاری متلایان به ایدز، بالارفتن نرخ اعتیاد در کشور، استفاده از لوازم  پزشکی و فراورده های خونی آلوده به ویروس  H.I.V و همینطور روابط خطرناک زن و مرد آمار مبتلا به این بیماری رو به افزایش گذاشت تا جایی که اینک به یک هشدار تبدیل شده است.
 

 
از این رو، "روز جهانی ایدز" از سال 1988 به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر 10 آذر) هر سال اطلاق می‌گردد و  هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود.


  هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و  هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.   شعار روز جهانی ایدز از 2011 تا 2017 «Getting to zero» بوده‌است.


  به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز
  به صفر رساندن برچسب و تبعیض
  به صفر رساندن مبتلایان جدید


از مهم ترین اهداف برگزاری این روز در سطح جهانی است.


در این روز مردم به لباس‌های شان روبان قرمز می زنند  تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و  به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.


با نگاهی به  راه های انتقال این بیماری به خوبی متوجه می شویم  که ایدز صرفا یک مورد بهداشتی نیست بلکه یک مشکل فرهنگی و اجتماعی است که تنها راه مبارزه با آن پیشگیری است. پیشگیری که با سبک زندگی عفیفانه قطعا می تواند نتایج بسیار خوبی را به وجود بیارود.


 شایع ترین راه انتقال و ابتلا به این بیماری، سرایت از تماس جنسی خطرناک و کنترل نشده است.  ویروس HIV از فرد آلوده به شریک جنسی اش منتقل می شود(مرد به مرد، مرد به زن و زن به مرد).  در جوامعی که افسارگسیختگی جنسی در حد همجنسگرایی و همجنس بازی پیشرفت باشد سرایت از زن به زن و مرد به مرد هم امکان دارد.

 
بنابرآمار جهانی آلودگی از راه تماس جنسی 80 درصد کل موارد ابتلایان به این بیماری را شامل می شود که بیشتر از 70 درصد آن از راه تماس با جنس مخالف و 10 درصد آن از طریق همجنس بازی است .


هر کشوری متناسب با  فرهنگ و بر اساس حیامداری در آشناسازی مردمش با این بیماری وارد عمل شده است از تهیه مستندهای تلویزیونی تا حتی نصب المن ها و مجسمه هایی خاص در میادین بزرگ شهر .


مثلا در آلمان  بنیادی با نصب  کاندوم 12 متری در منطقه‌ای پررفت‌ وآمد در شهر کلن تلاش کرده در روز جهانی ایدز نظرها را به بیماری‌های مقاربتی جلب کند.


ایران هم از این امر مستثنی نیست طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی پروین افسر کازرونی، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تا اول فروردین سال 96، تخمین زده می‌شود؛ 66359 نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند که از میان‌ آن‌ها 34949 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده که از این تعداد 84 درصد مرد و 16 درصد زن هستند. همچنین 53 درصد از این تعداد بین 21 تا 35 سال است و از کل افراد شناسایی شده 9477 نفر فوت شده‌اند.  

بر اساس گفته کازرونی 66. 3 درصد از این افراد براثر استفاده از سرنگ مشترک و از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شده‌اند. همچنین 19. 3 درصد از طریق رابطه جنسی، 1. 5 درصد از طریق مادر به کودک و 7 دهم درصد براثر خون و فرآوردهای خونی مبتلا شده‌اند که البته راه انتقال از طریق فرآورده‌های خونی در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.


اینکه 16 درصد مبتلایان به ایدز در ایران را زنان تشکیل می دهند برای کشور ما زنگ خطری است که با بالارفتن آمار دختران و زنان خیابانی و کودکان کار، بالارفتن نرخ طلاق در بین زنان و بی سرپرست ماندن آنها و همینطور کم رنگ شدن زندگی عفیفانه صدای آن بلندتر و وحشتناک تر خواهد شد.


چرا که آمارهای غیررسمی در کشور ما نشان می دهد که حدود 90 هزار مبتلا به بیماری ایدز در کشور ما وجود دارند که یک سوم موارد ابتلا به این  بیماری به دلیل روابط جنسی محافظت نشده بوده است. به همین دلیل است که این بیماری در بین زنان، نوجوانان و کودکان کار در حال افزایش است .
 


متأسفانه این بیماری در ایران با سکوت در حال رشد است! چرا که ما وجودش را جدی نمی گیریم و حتی فراموش می کنیم که حتی یک بار رابطه جنسی محافظت نشده می تواند باعث انتقال این بیماری شود و حتی ممکن است فرد مبتلایی که با او شریک جنسی شده ایم هیچ علامت بالینی نداشته باشد!  در یک تحقیق به عمل آمده از 1000 مرد مبتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی ، 87 درصد بیان کردند که با فرد مبتلا تنها یک بار رابطه جنسی برقرار کرده اند

افزایش نرخ اعتیاد در بین زنان یکی دیگر از عواملی است که باید نسبت آن از بعد انتقال و ابتلا به بیماری ایدز توجه داشت. با وجود انواع و اقسام داروهای مخدر و محرک و روانگردان احتمال ابتلا به بیماری ایدز در بین زنان نیز بالا رفته است.


افزایش تعداد زنان بی سرپرست خیابانی و دختران فراری یکی دیگر از مواردی است که قابل اغماض نیست، درصدی از این زنان و دختران خواسته و ناخواسته وارد معرکه خطرناک تن فروشی می شوند و تعداد روابط جنسی متعدد هم شانس ابتلا به بیماری را بیشتر می کند.



و چه تأسف آور است که نوزادی بی گناه از این مادران مبتلا به ایدز از طریق خون یا شیردهی مادر از بدو تولد دست به گریبان این بیماری مهلک باشند.


رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای مبتلایان به ایدز در ماه‌های ابتدایی سال 96 خاطرنشان کرد: مبتلایان از ابتدای سال جاری تاکنون شامل30 درصد زن و 70 درصد مرد هستند. 39 درصد از این افراد از طریق اعتیاد تزریقی، 41 درصد از طریق رابطه جنسی و 3 درصد از طریق مادر به کودک مبتلا شده‌اند.


وی افزود: همچنین مبتلایان به ایدز در سنین زیر 15 سال 37 درصد در کشور تخمین زده شده‌اند و از این تعداد نیز 88 درصد به دوره مراقبت رفتند و 98 درصد از افرادی که به دوره مراقبت رفتند در حال دریافت دارو هستند. همچنین در عمده کودکان زیر 15 سال، بیماری از طریق مادر مبتلا که اطلاعی از وضعیت خود نداشته، منتقل شده است.


از این رو با توجه به ریسک پذیری جوانان اعم از دختر و پسر در برقرار روابط جنسی و همچنین بالارفتن سن ازدواج خانواده ها باید در نظر داشته باشند که اگر نوجوان یا جوانی در منزل دارند اطلاعات کامل و کافی در خصوص این بیماری به  آنها داده و با فراهم کردن شرایط ازدواج برای فرزندان شان راه های معقولانه پیش گیری از ایدز را فراهم کنند.


همچنین اگر افراد احساس می کنند که ممکن است خود متبلا به ایدز شده اند، فارغ از همه دغدغه هایی که اکثرا فرهنگی است چون ترد شدن و برچسب خوردن ، با مراجعه به پزشک تست اچ آی وی درخواست کنند و بدانند که این رفتار از ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی فقط از انسان های اخلاقمدار و  قابل احترام سر می زند.
 

و اما کسانی که از طریق آزمایش به ابتلای خود پی برده اند و یا علائم آن را در خود احساس می کنند حتما با انجام آزمایشات تشخیصی از طریق مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهر خود پی گیر بیماری شان باشند . این مهم در این مراکز رایگان بودن خدمات تشخیصی و مشاوره ای است.  


اما روی دیگر نگارنده بر مردم ایران کشورمان است. مردمی که قطعا در این سال ها از طریق رسانه ای گروهی با اسم وحشتناک این بیماری و حتی برچسب هایی که ممکن است غیرمنصفانه بر فرد مبتلا زده شود ، آشنا شده اند در نظر داشته باشند که ترد کردن بیماران مبتلا به ایدز نه تنها آنها را در معرض خطر قرار نمی دهد بلکه با فراهم کردن شرایط پنهان کاری ممکن است، مسیری را برای این بیماران هموار سازند که خطر ابتلا را بالا و بالاتر می برد. از این رو خوب است بدانیم که اچ ای وی فقط از طریق روابط جنسی و اعتیاد نیست بلکه از طریق فراوده های خونی آلوده، شیرمادر، سرایت از طریق مادر به جنین ... نیز انتقال می یابد.


 ویروس بیماری ایدز ، از راه های : تماس معمولی افراد در منزل یا اجتماع با بیمار، دست دادن استفاده از وسایل غذا خوری مشترک : بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال و…، استفاده از استخرهای عمومی یا توالت عمومی، بغل گرفتن و یا بوسیدن صورت، عطسه و سرفه، دستگیره در، گوشی تلفن و میله اتوبوس،  استفاده از البسه دست دوم، آب و غذا، تماس با اشک و عرق بیمار، استفاده از وسیله نقلیه مشترک نیش حشرات، قابل انتقال نیست .


انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ شنبه 96/9/11 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک