سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


خیابان خوابی و روسپیگیری ، ایستگاه آخر فحشا و فقر فرهنگی/ مخدر، صنعتی که هستی را دود می کند


خلاصه متن : فحشا که خیابان خوابی و روسپیگری، ایستگاه پایانی آن است اگر با شکست های عاطفی در کنار خانواده های بیمار و نابسامان بروز کرده باشد، با سرعت بیشتر و در سنین پایین تری خود را نشان می دهد.
منیره غلامی توکلی

یکی از مهم ترین دلایل فروپاشی اخلاقی یک جامعه افزایش فحشا، فقر و اعتیاد در آن است. فحشا که آسیب های  فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد در انحای مختلف نمود و بروز دارد.

 

اما اعتیاد به عنوان ام الفساد در قشر زنان یکی معبرهای اصلی و پرخطر فاحشه شدن بانوان است که ایستگاه اول بی بندوباری، ایستگاه های میانی خیابانی شدن و ایستگاه پایانی روسپیگری است.

 

در یادداشت قبل به چرایی افزایش اعتیاد در بین بانوان اشاره کردیم و در این مقال به دنبال پیامدهای بعدی اعتیاد زنان در جامعه می پردازیم که بالا رفتن نرخ فحشا و بی بندوباری از مهم ترین آنها است.


 

اینکه آیا اعتیاد باعث فحشا می شود یا فحشا، اعتیاد به همراه دارد؛ درست شبیه این سؤال است که ابتدا مرغ بود یا تخم مرغ؟! به نظر می رسد هر دوی این ها در شرایط خاص می توانند علت و معلول یکدیگر باشند و مسئله اساسی اینجاست که چگونه می توان با آثار و نتایج آن برخورد کرد و در مرحله اول مانع بروز این بیماری خانمان سوز شد.
 

 سعید خراطها طی تحقیقی بیان کرده که از مهمترین دلایل و عوامل روسپیگری در ایران فقر، بیکاری ، عدم حمایت از زنان ، طلاق ، افزایش سن ازدواج ..است.

 

اما تحقصقات صورت گرفته توسط روان شناسان نیز ضمن تایید عوامل اجتماعی موثر و دخیل در بروز فحشا نشان می دهد که علت فحشا محدود به پدیده های اجتماعی نمی شود بلکه عوامل روانی از جمله گرایش به تنوع طلبی ،ضعف هویت اخلافی و اختلال در هویت نیز می تواند در بروز آن دخیل باشد.

 

این گزارش می افزاید: نتایج تحقیق بر روی 60 زن ویژه 15 تا 35 ساله و مقایسه آن با 60 زن عادی واقع در این سن بیانگر آن است که احساس بی ارزشی و پایین بودن عزت نفس یکی از نشانه های آشکار شده در این زنان است که این تحقیق یکی از دلایل پایین بودن عزت نفس زنان و گرایش آنها به فحشا را ناشی از تجربه های زندگی گذشته بیان می کند، به گونه ای که احساس بی ارزشی و پایین بودن عزت نفس به دنبال واقعه تروماتیک( سوء استفاده جنسی )از جمله عوامل روان شناختی مستعد کننده فرد در گرایش به فحشا عنوان شده است.

 

در این صورت است که می توان نتیجه اول را گرفت که فحشا و بی بندوباری و عدم اعتماد به نفس و گم گشتی هویت از مهم ترین دلایل گرایش زنان به اعتیاد و مصرف دخانیات است. چیزی که خود را در قالب کسب برتری اجتماعی و کلاس شخصیتی نشان می دهد.

 

این فحشا که ایستگاه پایانی آن روسپیگری و خیابان خوابی است اگر با شکست های عاطفی در کنار خانواده های بیمار و نابسامان بروز کرده باشد، با سرعت بیشتر و در سنین پایین تری خود را نشان می دهد.

 


اما از نگاهی دیگر جای علت و معلول در بروز و نمود فحشا و اعتیاد با هم عوض می شود آن هم در شرایطی که نابسامانی خانواده ، اعتیاد والدین،فقدان والدین هر دو یا یکی از آنها، خشونت آنها ، سردی رابطه عاطفی یا والدین ، ترک تحصیل ، فقر فرهنگی با نداشتن مهارت برقراری روابط اجتماعی و  قرار گرفتن در معرض سوءاستفاده باعث احساس کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس پایین یک دختر یا زن شود.

 

این کمبودهای روانی ممکن است ، فقط یک راه حل برای دختران و زنان برای رهایی داشته باشند آن هم غرق شدن در توهمات و خیال و دور شدن از دنیای واقعی شان باشد. این مورد که ورود به دنیای هپروت می توان از آن نام برد با استعمال مواد مخدر از سنتی و صنعتی به راحتی ممکن خواهد بود.
 

اما دکتر شادی‌طلب استاد جامعه شناس که از چهره های شناخته شده در حوزه زنان و خانواده است معتقد است که23 درصد از زنان تن فروش  قبل از روسپیگری سابقه مصرف مواد مخدر 12 درصد سابقه بازداشت و زندان داشته اند. 7 درصد از آنها اعلام کردند که تن‌فروشی را اولین بار برای تهیه مواد آغاز کردند.

 

بر اساس گفته این استاد دانشگاه تعداد زیادی از زنان روسپی جوان هستند  که 75 درصد این زنان درباره ایدز اطلاعاتی ندارند و 68 درصد مجردها و 75 درصد از مطلقه‌ها هرگز آزمایش ایدز نداده‌اند.


اما این قضیه مهم را از سوی دیگری نیز می توان مورد بررسی قرارداد و آن هم درگیر شدن زنان و دختران به دام موادمخدر و خدای نکرده روسپیگیری به واسطه برخی از تمایلاتی است که بیشتر جنبه فان و زیبایی دارد!؟ چیزهایی مثل لاغر شدن و یا افزایش میل جنسی و ... است.

 


آمارهای موجود در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گویای آن است که در زمان حاضر حدود 10 درصد از یک میلیون و 325 هزار مصرف کننده مواد مخدر و صنعتی در کشور را زنان تشکیل می دهند.همچنین بر اساس این آمار، طی چند سال گذشته؛ مصرف شیشه و دیگر مواد مخدر صنعتی در مصرف کنندگان از سه به 26 درصد افزایش داشته است.

 

دکتر جمالیان متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها دو سال قبل از نگرانی ها در مورد افزایش شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه در بین زنان و دختران دانشجو خبرداده و گفته که: بعضی از مصرف‌کنندگان شیشه نادانسته از طرق خاصی که این محصول عرضه می‌شود به مصرف آن روی می‌آورند.


دکتر جمالیان کاهش وزن و علاقه شدید بانوان برای رسیدن به اندامی متناسب آن هم درکوتاه ترین و ارزان ترین راه ها را از مواردی برشمرد که گرایش به مواد مخدر صنعتی را افزایش داده است و این در حالی است که زشتی چهره، خشکی و چین و چروک های عمیق پوست ، آثار نامطلوب روی دهان و دندان و نیز بدن از عوارضی است که  شیشه روی بدن انسان می گذارد.


متأسفانه این دست از مواد را می توان در آرایشگاه ها و ورزشگاه ها به راحتی به دست آورده می شود. اما به راستی این مواد چگونه اغفال گری برای دختران دارند و آنها را برای مدت زمانی کوتاه در جهت رسیدن به اهدفشان کمک می کنند! و آیا این لاغر شدن یا تناسب اندام ارزش از دست دادن سلامت روحی و جسمی و مقبولیت اجتماعی را دارد؟

 



نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که مصرف کوتاه مدت شیشه باعث کاهش اشتها،‌ افزایش دمای بدن وتحرک و لاغری می شود اما در عین حال به موضوع مهم تر دیگری که مصرف کنندگان از آن غافلند هم اشاره می کند که این لاغری پس از 6 هفته به حالت قبلی بازمی گردد؛ یعنی اشتها به شرایط قبلی برگشت پذیراست.

 
آتنا اسماعیلی پزشک داروساز نیز با بیان اینکه اقبال بانوان برای مصرف دارو جهت کاهش وزن بیشتر است گفت:یکی از ترکیبات این داروها مواد محرکی مانند شیشه است که فرد با مصرف شیشه در مدت کوتاهی وزن کم می‌کند که البته این کاهش وزن ناشی از کاهش چربی نیست بلکه پروتئین بدن کاهش یافته و دفع می‌شود. .

 
انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 96/10/12 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک