سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
در پس سهل انگاری مسئولین رخ داد:

ازدواج آسان، آرزوی دست نیافتنی جوانان!

در حال حاضر در جامعه ایرانی شرایط سخت و دشواری برای جوانان پدید آمده است که ازدواج های آسان را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل کرده است، دیگر مجردها نمونه های موفق ازدواج های آسان را در پیش رو ندارند زیرا ازدواج که باید مایه آرامش و شکوفائی جامعه شود، اکنون با موانع زیادی سر راه خود، مواجه شده است که توسط خود مردم به وجود آمده است .

منیره غلامی توکلی



آمار ازدواج در ایران به شدت پایین آمده است و به تبع آن سن ازدواج بالا رفته و بحران پیری جمعیت در راه است. هر روزه صحبت از افزایش تعداد افرادی که آنها را "مجردان قطعی" می نامند، و هشدارهایی که از پیامدهای این واقعیت تلخ جامعه مخابره می شود و دستان مسئولینی که روی دست قرار دارد!.
متولدین اواخر دهه 50 تا نیمه اول دهه شصت، بیشترین افرادی هستند که در معرض خطر "تجرد قعطی" قرار دارند، کسانی که اکنون در میانه دهه چهارم زندگی یا در مرز ورود به دهه پنجم عمر خود هستند و علاوه بر عدم ازدواج با مسائلی که آنها را مجبور به انتخاب تجرد کرده است، دست و پنجه نرم می کنند.
عواملی مانند:
1- هزینه‌های مراسم ازدواج: ازآنجایی‌که در حال حاضر نوسانات بازار و تورم روی قیمت تمامی کالا و خدمات تأثیر گذاشته است، هزینه‌های برگزاری مراسم ازدواج، جهیزیه و... افزایش یافته است. دربند الف. مادة 4 و بند ب. مادة 5 قانون تسهیل ازدواج جوانان آمده است که تسهیلات رفاهی برای برپایی جشن ازدواج باید در اختیار زوج‌ها قرار بگیرد. متأسفانه این بند‌ها اجرانشده‌اند.
2- اشتغال: نداشتن شغل و درآمد به‌خصوص برای زوج‌های دانشجو یا سربازان تشکیل خانواده را به تعویق می‌اندازد؛ اما دربند ب. ماده 7 و بند ب. ماده 4 این موارد به‌صورت کمک‌هزینه و مستمری پوشش داده‌شده است که البته به مرحله اجرا نرسیده‌اند.
3- مسکن: نداشتن مسکن و اجاره و پیش‌پرداخت‌های گران، مانع عظیمی در برابر ازدواج است. ماده 3، ماده? 10 و 9 راه‌حل‌هایی برای این مسائل طرح کرده‌اند. افسوس که این گزینه‌ها هم به عرصة عمل نرسیده‌اند.
4- معضلات فرهنگی: باور‌های فرهنگی و آداب‌ورسوم غلط، ازدواج در سنین بالا، معیار‌های اشتباه یا نامعقول برای انتخاب همسر، مخالفت‌های غیرمنطقی والدین، ازدواج را با دشواری‌هایی همراه می‌سازد. با استناد به بند الف، ب. و د. مادة 7 و ماده? 8 می‌توان مقداری از این نگرش‌ها را تغییر داد و ازدواج آسان‌تری را رقم زد.

اگر چه بیشتر کارشناسان و جامعه شناسان بر این باور هستند که مسئله فرهنگی در بین چهار مسئله فوق از اهمیت بالاتری برخوردار است اما همچنان هر زمان که صحبت از فراهم کردن شرایط ازدواج برای جوانان و مجردها می شود با انبوهی از شعارها و همایش ها و نشست های تخصصی و غیرتخصصی که فقط جنبه پر کردن عملکرد وزارت خانه های مربوطه و هزینه کردن بودجه سالیان فرهنگی را دارد، رو به رو هستیم!
عدم رغبت به ازدواج یا فراهم نشدن شرایط ازدواج برای مجردها، جامعه را به سمت و سوی روابط بر پایه رفع نیاز جنسی و عاطفی به صورت غیرعرفی و شرعی چون روابط نامشروع، همباشی، دوستی های خیابانی دختر و پسر و .. کشانده است؛ مسئله ای که متأسفانه با سیاست گزاری های نادرست فرهنگی و همچنین عدم پاسخ گویی درست به نفوذ فرهنگی دشمن در جنگ نرم تا حد زیادی توانسته است جامعه را بیمار سازد. بیماری که اکنون دیگر مرحله پیشگیری را رد کرده و نیاز به درمان دارد.

متأسفانه با این حال آشفته وضعیت تشکیل خانواده در کشور ما وقتی فردی اقدام به ازدواج می کند باز هم مسئله فرهنگی برای آزار و اذیت وی و تأخیر در زیر یک سقف رفتن زن و شوهر قد علم می کنند! استاد رضا خدری نویسنده کتاب ازدواج دیررس تا طلاق زودرس در گفت وگو با طنین یاس می گوید: کسانی که از جوانان خوشبختی را می طلبند می بایست زمینه و بستر آن را فراهم آورند که همان ازدواج سهل و آسان است.
آسان گیری خداوند در ازدواج
وی با اشاره به اینکه خداوند همان گونه که قوانین اسلامی را بر اساس نیازها و استعداد و استطاعت انسان تنظیم و وضع کرده است، در مساله ازدواج نیز آسان و سهل گرفته است، می افزاید: آیات 25 و 28 سوره نساء خواهان آسان گیری در امر ازدواج شده و بیان می کند که خداوند با تشریع احکام سهل در این زمینه بر آن است که انسان ها به سادگی ازدواج کنند.
این پژوهشگر اجتماعی ادامه می دهد: شناخت خداوند نسبت به انسان و نیازهای اوست که موجب شده تا قوانین بسیار سهل و آسان باشد. به ویژه آن که دست یابی به خوشبختی تنها از راه ازدواج شدنی و ممکن است و لازم است تا قوانین به گونه ای باشد تا انسان به سادگی و آسانی به خوشبختی یعنی آرامش و آسایش دست یابد.
نویسنده کتاب ازدواج دیررس تا طلاق زودرس معقتد است: ازدواج هایی که به آسانی انجام می گیرد به سبب آن که توکل و تفویض امور به خدا در آن به شدت مراعات شده است، موجبات افزایش آرامش و آسایش طرفین می شود؛ افزون بر این که هیچ گونه کینه و کدورتی را بر جا نمی گذارد .

در حال حاضر در جامعه ایرانی شرایط سخت و دشواری برای جوانان پدید آمده است که ازدواج های آسان را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل کرده است، دیگر مجردها نمونه های موفق ازدواج های آسان را در پیش رو ندارند زیرا ازدواج که باید مایه آرامش و شکوفائی جامعه شود، اکنون با موانع زیادی سر راه خود، مواجه شده است که توسط خود مردم به وجود آمده است . از جمله، رسوم موهوم و خرافی و سنگین کردن مهریه‏ ها و جهیزیه ‏ها و دیگر هزینه‏ های ازدواج و توقعات بی جا و همچنین آرزوهای غیر منطقی و تشریفات بیش از اندازه متعارف با هزینه‏ های کمرشکن است که روز به روز هم رو به افزایش می باشد . این ها قهرا امر ازدواج را ناممکن یا خیلی دشوار ساخته است تا جائی که خیلی از جوان ها قید ازدواج را زده و به هرزگی و فساد و تباهی کشیده می شوند.
حال پرسش این است که آیا ما نمی توانیم به جای تالارها در خانه ‏ها جشن گرفته و عروسی ها و جشن ها را هرچه ساده‏ تر و باصفاتر برگزار کنیم و یا اگر در تالار برگزار می ‏کنیم، به صورت کم ‏تشریفات، مثلا با یک نوع غذا و حذف هزینه ‏های غیر ضروری باشد تا هزینه‏ های اضافی به مصرف واجبات خانواده نوپا برسد؟
البته در این زمینه نقش مهم و تأثیرگذار مسئولین اعم از رده های بالای سیاست گزار تا رده های اجرایی و حتی ریش سفیدان و معتمدین محلی را نباید در عدم اجرا و تببین قانون تسهیل ازدواج نادیده گرفت!
22 آذر 96 گزارش تخلفات قانونی مسئولین در اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان به قوه قضائیه ارسال شد. با اینکه وظیفة این قوه نظارت بر اجرای قوانین است، اما بنا به دلایل نامشخص، کاری در خصوص اجرا و نظارت بر آن صورت نپذیرفته است. قسمت‌هایی از قانون با توجه به تغییر قیمت‌ها و تورم بالای اقتصادی باید بازنگری شود این تجدیدنظر نیز به تقاضا، بررسی و همکاری نمایندگان مجلس نیاز دارد. اگرچه نمایندگان باید حافظ منافع مردم و پیگیر مطالباتشان باشند، اما تاکنون از سوی آن‌ها نیز اقدام مؤثری برای پی‌گیری مسائل مربوط به اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان انجام‌نشده است. جای سؤال است که بنا بر چه استنادی مسئولین، سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه از اجرای قانون تصویب‌شده امتناع می‌کنند و چه زمانی قرار است قانون فراموش‌شده به عرصة عمل برسد؟!

**طنین یاس به زودی با حضور کارشناسان خبره این حوزه موضوع ازدواج مجردها به ویژه افرادی که سن ازدواج شان گذشته است را از جنبه های مختلف بررسی می کند.
انتهای پیام/*




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 98/5/13 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک