سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

تعمیق فرهنگ ازدواج آسان؛ کاری که کرونا توانست؛مسئولین نتوانستند!/ تغییرنگاه مردم به ازدوج آسان از برچسب" نداری" به عنوان "خیری"!

 

یکی از فرصت های قابل تأمل در دوران شیوع کرونا مسئله تعمیق فرهنگ ازدواج آسان است که در شرایط عادی با وجود تمام تلاش هایی که از سوی بخشی از جامعه صورت می گرفت، بی نتیجه مانده بود! از بهمن سال گذشته تا کنون شاهد رونق و رواج ازدواج های آسان و کم خرج و حتی ازدواج های خیرخواهانه هستیم! تشکیل زندگی که نه تنها بار مضاعف برای زوج به همراه ندارد بلکه مسیر آنها را برای پیشبرد اهداف زندگی مشترک شان هموار کرده است.

منیره غلامی توکلی:

یک سال پیش وقتی صحبت از ازدواج آسان می شد، دختران و پسرانی که در شرف ازدواج بودند واکنش های متفاوتی از خود نشان می دادند. برخی از کنارش بی تفاوت می گذشتند و برخی دیگر با روی ترش کردن، بزرگ ترین آرزوی هر تازه عروس و تازه دامادی را پوشیدن لباس سفید عروس، کت و شلوار دامادی و برگزاری مفصل ترین و مجلل ترین جشن ها می دانستند. انگشت شمار بودند عروس و دامادهایی که به برگزاری جشن های ازدواج آسان رضایت می دادند. این تازه دامادها و تازه عروس های آینده نگر، بیشتر از قشر دانشجو و طلبه ای بودند که در مراسمات ازدواج های دانشجویی شرکت می کردند.
برداشت های منفی از ازدواج آسان از فقر تا خساست!
این ذهنیت که ازدواج آسان و کم خرج برای قشر ضعیف جامعه است و مقتلی برای ذبح کردن آرزوهای جوانان می باشد، باعث شده بود که علاقمندان به این دست ازدواج ها از دختر و پسر گرفته تا خانواده های آنها در مضن اتهام خساست یا بی ارزش شمردن عروس و داماد قرار بگیرند. از طرفی وضیعت فرهنگی جامعه در اندازه هایی بود که با شنیدن خبر ازدواج آسان یک دختر و پسر، برچسب فقر و نداری بر پیشانی آنها می زد!. همین مسئله بازخورد منفی از سوی خانواده ها ایجاد کرده بود و اکثراً خانواده دختر رضایت به ازدواج آسان یا با تشریفات کمتر نمی دادند و آن را در شأن دختر خود نمی دیدند.
البته این دست خانواده ها غافل از این مسئله مهم بودند که زوج جوانی که برای براورده کردن آرزوی خود یا خانواده اش یا اعاده حیثیت از طبقه اجتماعی خود! پا را از گلیمش فراتر نهاده است، سال های سال باید خرج کلان تمامی مراسمات ازدواج و حواشی آن را بپردازد! چیزی که در این سال های اخیر کمتر از 200 تا 300 میلیون تومان نمی شود از این رو همین زن و شوهر جوان چند سالی آرزوی بزرگتر خود یعنی« پدر و مادر » شدن را به تأخیر می انداختند!
کارستانی که کرونا کرد و مسئولین نکردند!
یکی از فرصت های قابل تأمل در دوران شیوع بیماری کوئید 19 مسئله تعمیق فرهنگ ازدواج آسان است که در شرایط عادی با وجود تمام تلاش هایی که از سوی بخشی از جامعه صورت می گرفت، بی نتیجه مانده بود! از بهمن سال گذشته تا کنون شاهد رونق و رواج ازدواج های آسان و کم خرج و حتی ازدواج های خیرخواهانه هستیم! تشکیل زندگی که نه تنها بار مضاعف برای زوج به همراه ندارد بلکه مسیر آنها را برای پیشبرد اهداف زندگی مشترک و آرزوی قلبی شان یعنی زندگی راحت و کم دغدغه تر براورده ساخته است.
چیزی که جالب توجه است رشد فزاینده ازدواج های خیرخواهانه است! ازدواج هایی که در آن زوج متناسب با خرجی که می خواستند برای ریخت و پاش های مراسمات مختلف عروسی شان انجام دهند آن را به میل خود در خدمت مبارزه با کرونا و نجات جان هموطنان شان ، فراهم کردن شرایط ازدواج آسان سایر زوج های کم درآمد و مستضعف، کمک به مخارج درمان بیماری های صعب العلاج و تهیه و توزیع بسته های معیشتی، قرار دادند.
بازخورد مثبت ازدواج زوج تهرانی از ارسال پیام های تبریک و کارت هدیه بزرگ ترها
محسن صالحی دولابی یکی از جوانانی است که اردیبهشت امسال به جرگه متأهیلن پیوسته است او که خود را کارگر صنعتی معرفی می کند درباره نحوه ازدواجش می گوید: همزمان با میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام با همسرم عقد کردیم، آن هم عقدی بسیار ساده با حضور پدر و مادر و خواهر و برادرهای مان! قبل از آن هرگز فکر نمی کردم که با برگزاری یک مراسم ساده عقد بتوانم خاطرات خوبی را برای همسرم به یادگار بگذارم اما به راستی عقد ما با تمام سادگی اش زیبا و منحصر به فرد شد! هفته آینده هم قرار است زندگی مشترک خود بار دیگر با مهمانی بسیار کوچک 12 نفری متشکل از پدر و مادر و خواهر و برادرهای مان برگزار کنیم.
حسنا همسر آقا محسن نیز با اشاره به اینکه بازخورد خوب مراسم عقد ساده ما در بین خانواده من و همسر باعث شده است که با اعتماد به نفس بییشتری این تصمیم خود را عملی کنیم می گوید: حتی از برخی بزرگ ترها شنیده ام که کادوی عروسی مان را نیز به صورت کارت هدیه یا هدیه ای که مادرشوهر یا مادر خودم می دهند ، فراموش نکرده و می خواهند در شادی ما سهم بیشتری داشته باشند.
متأسفانه در مقابل این زوج های جوان فهمیده برخی از زوج ها هم هستند که با ندانم کاری های خود نه تنها روز عروسی شان را شاد ترین روز و خاطراتش را زیباترین خاطرات نمی کنند بلکه این روز را روز اجل معلق عزیزترین کسان خود می کنند!
یک عمر، غصه نبودن عزیزترین افراد زندگی به ازای یک شب جشن عروسی !
زهرا مولاعلی بانوی خانه داری است که برادرش ساکن شیراز است و با دلواپسی خواهرانه جویای احوالات او می شود. وی در در حالیکه به شدت بعض کرده است می گوید: خودخواهی ها بعضی مواقع به از دست دادن جان عزیزترین افراد انسان ختم می شود! چند روز گذشته با تمام صحبت هایی که از سوی دست اندرکاران ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت گرفت یکی از اقوام همسر برادرم در شیراز جشن عروسی گرفت. هر چند این جشن خیلی هم مفصل نبود اما بخاطر سرپوشیده بودن مکان عروسی و ... از 30 نفر مهمان عروسی 17 نفر کرونا گرفته و 10 نفر فوت شدند . من نگران خانواده برادرم هستم که متأسفانه مجبور به شرکت در چنین مهمانی شدند!
مولاعلی که خود تحصلات حوزوی دارد ادامه می دهد: به نظر من این اتفاقات که بخاطر خودخواهی های برخی از افراد پیش می َآید حق ناس بوده و کسانی که مسبب از دست رفتن عده ای افراد می شوند ، قاتل هستند!
جای تعجب است که چرا برخی از افراد هنوز با تمام اطلاعات و اخباری که از بیماری خطرناک و کشنده کرونا به اطلاع عموم می رسد، ادعای عدم باور خطرناکی این ویروس را دارند و بهانه جویانه دست از مسافرت ها و دورهمی ها و جشن های خود بر نمی دارند! اگر این دست افراد فقط جان خود را به بازی گرفته بودند کمتر از طعم رفتار آنها حماقت و نادانی به گوش می سید اما همین که عده ای دیگر را نیز با خود همسفر آخرت می کنند خطای شان قابل بخشش نیست و نخواهد بود!

عکس تزئینی
سمیرا رمضانی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به مطالب بالا می گوید: ما سه خواهر و یک برادر هستیم و خدا روشکر هم وضعیت اقتصادی پدرم مناسب است و هم برادرم شغل خوبی دارد . برادرم امسال در ابتدای شیوع کرونا نامزد کرد و همین چند هفته ی پیش بخاطر حفظ سلامت بزرگترها از پدر و مادرها گرفته تا پدربزرگ و مادربزرگ ها و حتی کودکان؛ بدون برگزاری جشن با مهمانی کوچک، زندگی مشترک خود را آغاز کردند.
سالگرد ازدواج متفاوت در اننظار عروس و داماد دامغانی
خانم رمضانی با اشاره به اینکه سال های سال منتظر ازدواج تنها برادرمان بودیم می گوید: پدر و مادرم آرزو داشتند که محمد برادرم را در لباس دامادی و با مجلل ترین مجالس به خانه بخت بفرستند اما این آرزو در برابر آرزوی سلامتی همه اعضای خانواده به طور دیگری براورده شد و حال زوج جوان ما با خوشبختی در کنار هم زندگی می کنند.
در گفت وگوی تلفنی که محمد رمضانی تازه داماد اهل دامغان ضمن تبرک ازدواجش می پرسم، از ازدواج ساده خود پشیمان نیست؟ بهتر نبود سالی صبر می کرد و بعد با توجه به تمکین مالی که دارد ، عروسی بزرگ و تشریفاتی برای همسرش می گرفت؟ می گوید: عمر انسان و لحظات با هم بودن ارزشمند تر از برگزاری یک شب جشنی است که قرار است حداقل دو سالی برایش صبر کنیم! ما این تصمیم را با هم گرفتم من و همسرم و هرگز هم پیشمان نیستیم اما من به او قول داده ام با ریشه کن شدن کرونا سالگرد ازدواج مان را به چندین سفر زیارتی از مشهد مقدس تا سوریه برویم.

عکس تزئینی و مربوط به عروس و داماد عجب شیری است
اخبار هر کجای ایران را که رصد می کنی صحبت از کمک های مؤمنانه و لبیک گفتن به سخنان رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر دست گیری از نیازمندان است و در این راه هر کسی از ظن خود یار و همراه رهبر خود شده است. یکی بسته های معیشتی تهیه می کند ، آن دیگری نان رایگان پخت کرده و توزیع می کند، در محله های فقیرنشین خیرینی کودکان و نوجوانان دانش آموز را برای رفتن به مدرسه مهیا می کنند و برخی نیز خانه دل عروس و دامادهای نیازمندی که مدتی است نتوانسته اند زندگی مشترک خودد را آغاز کنند، شاد می کنند.
شب عروسی، دعای هموطنان بدرقه زندگی ام شد
الهام موسوی نیز تازه عروسی است که ازدواج خیرخواهانه را برگزیده است او که اصالتا گیلانی است ، با توافق خانواده های شان مخارج عروسی و تشریفات آن را برای کمک به ساکنین مناطق کمتر برخوردار و دانش آموزان نیازمند اختصاص دادند. الهام خانم می گوید: آن شبی که قرار بود به خانه بخت بروم، آرامش عجیبی داشتم ! اینکه با حضور خودم و شوهرم و همکاری خانواده بسته های کمک معیشتی و کمک تحصیلی را بین نیازمندان تقسیم می کردیم و دعای خیر آنها را با گوش خودم می شنیدم ، چنان آرامشی به قلبم سرازیر شده بود که توصیف آن درست مانند آرامش انسان هنگام قرآن خواندن است!
یوسف همسر خانم موسوی نیز در ادامه صحبت های او می گوید: از وقتی این کار خیر را انجام داده ایم تازه حلاوت شاد کردن و باز کردن گره از کار مؤمنین را چشیده ام و هرگز نمی گذارم این شیرینی فراموش شود و بارها و بارهای دیگر نیز در اندازه توان خود به کمک هموطنان نیازمندم خواهم رفت.
انتهای پیام/*




نوشته شده در تاریخ شنبه 99/8/17 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک