سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

نگاهی به زندگی شهید فوزیه شیردل 

به یاد فرشته دفتر نقاشی کودکی ام 

وقتی کودکی بیش نبودم؛ بارها و بارها آسمان آبی را با مداد رنگی نقاشی کرده ام ؛ ابر، خورشید و پرستو ... عناصر نقاشی من بودند و چقدر ذوق می کردم؛ وقتی دسته ای از آنها  به سوی آسمان برگه ام اوج می گرفتند و آخرینشان مثل نقطه ای کوچک در کنار خورشید قرار می گرفت . 

وقتی برای اولین بار سعی کردم فرشته ای به نقاشی ام اضافه کنم او را روی زمین میان  دشتی از گل کشیدم ؛  با لباسی سپید سپید؛ با تاجی طلایی تر از خورشید ... فرشته ام دوبال داشت و لبخندی بر لبانش او را زیبا کرده بود ... 

در صفحه نقاشی ام الاکلنگ و تاپی هم برای بازی ها و دل مشغولی های کودکانه می کشیدم و بچه هایی که چشم انتظار نگاه فرشته دست به دعا برداشته بودند. 

حال که قد کشیده ام و دفتر سفید نقاشی ام برگ هایش ته کشیده است و با کاغذهای خط دار و  واژه های سیاه و آبی نقش بسته با جوهر ، سر و کار دارم دل برای آن دوران تنگ تنگ است. 

اما مغلوب دنیای خاکستری بزرگسالی نمی شوم . اینبار قصد دارم فرشته ای را در میان صفحه سفید کاغذ با همین واژه ها ترسیم کنم که سپید می پوشید ، بچه ها را دوست داشت و در دل آسمان با دو بال شجاعت و بصیرت به لاله های دشت ایثار و شهادت پیوست .

فوزیه شیردل

می خواهم درباره "فوزیه شیردل" بنویسم. دختری از  دیار  کرمانشاه که به راستی چون اسمش شیر زنی رستگار شده است.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/11/30 توسط منیره غلامی توکلی

یک شهروند تهرانی طی حرکتی نوین در جداسازی نان خشک از زباله تر؛ دنیای فن آوری را تکان تکان داد.

بنابر گزارش قلمدون یک منبع مطلع  با اعلام این خبر گفت: محافل بین المللی و پژوهشکده های علمی جهان همچنان در مسیر مهندسی معکوس این فن آوری ناتوان و انگشت حیرت به دندان گزیده هستند.

 

 

جداسازی نان خشک از زباله تر

انتهای پیام/ ت

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/11/30 توسط منیره غلامی توکلی

از سری خاطرات قلمدون در بخش فرهنگ و مقاومت

بهمن سال 82

 هوا در حال تاریک شدن است، هنوز پشت میز منتظرم تا گالیا وسایلش را جمع کند و برویم.

عادت کرده ایم از کوچه شاهچراغی تا میدان بهارستان را قدم می زنیم...

تحریریه

چشم راستم از صبح می زند. مادربرزگم در این جور مواقع می گوید:«دست راست را بر چشمت بگذار و بگو: به حق سوره تبارک مژه زدنم مبارکم»

با خنده و شوخی دست بر چشم راستم می گذارم و دائم این جمله را تکرار می کنم. می گویم: گالیا از صبح که خبر خیری نشد!‌ بیا امشب از کوچه برلن برویم، خدا را چه دیدی شاید کسی ما را پسندید و عروس شدیم و مژه زدنمان ختم به خیر شد... و باز ابری تپل بالای سر گالیا نقش می بندد. می دانم به چه فکر می کند!‌

مرا در لباس عروسی تصور کرده است، کمی سخت گیرم و به کمتر از دانشمند جواب " بله" نمی دهم و این هم دست آویزی برای خندیدن او و دیدن من در کنار مردی که مثلا گارسون رستوران است!‌

وقت خارج شدن از در اصلی مؤسسه "حسین قدیانی"  و "امین چیذری" از کنارمان رد می شوند و با تعجب به خنده های مشکوک ما نگاه می کنند.

تو راه یادم می افتد که امتحان کلاسی دانش آموزانم را هم تصحیح نکرده ام و بعد با اخم از سختی کار معلمی می گویم و اینکه ای کاش می شد از تعطیلات پیش رو خوب استفاده کنم.

هنوز چشمم می زند!

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/11/28 توسط منیره غلامی توکلی

نگاهی به جایگاه زن در قومیت های مختلف و بررسی آن از دیدگاه اسلام

نقش حیات اسلام به هویت و جایگاه زن

گل پژمرده  و باطراوت

در جامعه بشری از دیر باز تا کنون، نظرات مختلفی درباره تفاوت های مرد و زن وجود داشته است که اغلب، نگاهی واقع بینانه به زن به عنوان نوع بشر ندارد! اما اسلام با تعالیم آسمانى خود احیاگر حقوق زن است به ویژه قرآن در عصر نزولش گام هاى اساسى را به سود زن و حقوق او برداشت.

در این یادداشت سعی شده است که دیدگاه های قومیت های مختلف در اعصار گذشته نسبت به زن مورد بررسی قرار گیرد.

به قلم : ناهید زندی پژوه - منیره غلامی توکلی

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/11/27 توسط منیره غلامی توکلی

خروج از دنیای واقعی خطرناک ترین مشکل بازی های رایانه ای والدین از خرید بازی های خشن و تک نفره خودداری کنند

بازی های رایانه ای - اثرات مثبت و منفی بازی های رایانه ای

امروزه بازی های رایانه ای به دلیل تنوع و ساختار تخیلی، مهیج، متنوع آن ازسرگرمی های رایج  کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان شده است که سرگرم شدن با این نوع بازی ها می تواند دارای نتایج مثبت یا منفی باشد.

از نظر روانشناسان یکی از مهم ترین مشکلات این نوع سرگرمی ها عدم تحرک فرد و خارج شدن او از دنیای واقعی به عالم تخیل است که می تواند سرمنشاء بسیاری از بیماری های روانی و جسمی باشد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 92/11/26 توسط منیره غلامی توکلی
   1   2   3   4      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک