سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

قلمدون:     در سوگ فهمیه رحیمی ، نویسنده رمان های سال های کودکی و نوجوانی ام

مرحوم  فهمیه رحیمی

مهر سال 70 تازه ده سالم تمام شده بود که به  بخاطر شکستی نازک نی و درشت نی پای راستم متوجه شدم یکسال تمام باید خانه نشین باشم، شاید هرگز فکر نمی کردم این جدایی طولانی دور از مدرسه و قیل و  قال کوچه خیابان چه تغییر سرنوشتی را برایم رقم خواهد زد .

از دوران کودکی دوست داشتم پزشک باشم و محیط خانوادگی و اهمیت خانواده به تحصیلات این فرصت را فراهم کرده بود که بتوانم حتی در سنین کودکی به پزشکی توجه و علاقه خاصی داشته باشم .

شاید باورش سخت باشد که هیچ موجود زنده ای از زیر دستان من جان سالم به در نمی برد.  باغبانی را هم بسیار دوست داشتم با این اوصاف فکرش را بکنید کودکی که داشت مرحله به مرحله به دوران نوجوانی نزدیک می شد مجبور شود حداقل یکسال در گوشه خانه بنشیند و بنشیند و بنشیند ....... مراقب باشد نکند که فشاری هر چند اندک بر ساق پایش آورده شود.

به خوبی بیاد دارم ، روزمرگی و حس احتیاج به تک تک اعضای خانواده و دوری از مدرسه حسابی دلخور بهانه گیرم کرده بود...

غروب پاییزی آخرین روزهای آبان ماه 1369را  هرگز فراموش نمی کنم ، دو ماهی می شد که از خانه بیرون نرفته بودم . مادرم با بغلی از کتاب به اتاقم آمد .

از کتاب فروشی واقع در خیابان 17 شهریور ؛ خیابان مجاهدین ، روبر به روی بیمارستان معیری خواهش کرده بود که عناوین کتاب ها و چند جلد کتاب را برایم به خانه بیاورد تا اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر کنم. عجب فکر بکری کرده بود مادرم! 

بانوی جنگل

" بانوی جنگل" نوشته فهیمه رحیمی ، عنوان کتابی که انتخابش کردم و چه زیبا نوشته بود و چه قشنگ عشق را به تصویر کشانده بود. یادم هست یک نفس کتاب را تا آخر خواندم !‌آخر داستان وقتی "هدیه" تنها آرزویش را برای "فرهاد" گفت که دوست دارد بانوی جنگل باشد و او با خنده گفته بود جنگل معنایش زندگی و مرد جنگل معنایش مرد زندگیست، آیا دوست داری بانوی جنگل باشی !‌؟ به گونه ای معنای زندگی و مرد و بانوی زندگی شدن را برایم به تصویر کشیده شد که تا حال هیچ دانشگاه و هیچ معلمی نتوانسته آنچه آن روز فهمیدم را برایم بار دیگر ترجمه کند !‌

.... روزها می گذشتند... پاییز و زمستان و بهار و تابستان هم آمد. تمام روزهای این فصول با کتاب های فهمیه رحیمی ، می گذشت ! پنجره ، اتوبوس با دو بخش سیاه و سفید، زخم خوردگان تقدیر ، بازگشت به خوشبختی ، ... حال برای خودم نوجوان ... جوان.. دانشجو ... معلم ... روزنامه گار ... سردبیر .... می شدم ؛ اما خریدم و خواندم هر آنچه رحیمی می نوشت که او تنها همدم روزهای تنهایی ام بود. او و قهرمانان و عشاق کتابهایش همراهم بودند وقتی درد داشتم ؛ همراه بودند وقتی بی حوصله می شدم ؛ با شادی هایشان شادی کرده بودم و با غم هاشان من هم ناراحت می شدم ...

یکبار با خودم فکر کردم من هم بنویسم؛  داستانی نوشتم هر چند کوتاه اما به سبک رحیمی اسمش را هم گذاشتم " قهرمان" حالا این داستان چه بود به کجا کشید به ماند اما قلم را به دست  گرفتم و قلمدانی هم کنار تختم گذاشتم تا هیچ وقت قلمم بر زمین نیفتد !!‌ :) نوشتم و نوشتم .... تا امروز .... دکتر شدن را فراموش کردم :)

«ابلیس کوچک»، «اتوبوس»، «آریانا»، «اشک و ستاره»، «باران»، «پریا»، «پنجره»، «تاوان عشق»، «حرم دل»، «خلوت شب‌های تنهایی»، خیال تو»، «روزهای سرد برفی»،  «سال‌هایی که بی تو گذشت»، «شیدایی»، «عشق و خرافات»، «کوچه باغ یادها»، «ماندانا»، «هنگامه»  را خواندم و بزرگ و بزرگ تر شدم . باخواندن کتاب های فهیمه رحیمی بود که هر روز به کتاب خواندن علاقمند می شدم . دیگر برای خودم کارشناس زبان و ادبیات فارسی بود . کتاب هایی می خواندم از بزرگترین نویسندگان جهان اما برای خوابیدن پنجره در دستانم بود ! واژه واژه اش را دوست داشتم، چرا که پیوند دهنده من به عمق مطالعه قلم ساده و دل نشین خانم رحیمی بود . شاید اگر آن روز کتاب دیگری بر میداشتم و نثر دیگری را مطالعه می کردم و بجای عشق های زیبایی که فهمیه رحیمی در کنار خوشی ها و ناخوشی های روزگار برای خواننده به تصویر کشیده بود ؛ چیز دیگری به ذهنم جاری می شد اکنون من " رمضون " نبودم و قلمدونی هم در کنار دستم قرار نداشت .

حال امروز خبر تلخ وفات این بانوی نویسنده چنان آزرده خاطرم کرده است که گویی یکی از بهترین و نزدیک ترین دوستانم را از دست داده ام . چند بار خواندم تا باور شد این تیتر سیاه را که : «فهیمه رحیمی»، نویسنده‌ی داستان‌های عامه‌پسند صبح امروز - سه‌شنبه 28 خرداد - درگذشت.

بابک شیرازی، فرزند این داستان‌نویس سرشناس با اعلام این خبر به خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: مادرم صبح امروز - 28 خرداد ساعت 5 بامداد - پس از یک دوره‌ بیماری در سن 61 سالگی از دنیا رفت.

او افزود: بیماری مادرم سرطان معده بود که از سه سال پیش آغاز شده بود که بعد از یک عمل جراحی مدتی خوب شده بود، اما پس از مدتی، بیماری او دوباره برگشت و دیگر درمان پاسخگو نبود تا اینکه از 15 روز پیش بیماری او شدت گرفت و از سه چهار روز پیش در بخش آی.سی.یو در بیمارستان مهر بستری شد و متاسفانه صبح امروز ساعت 5 صبح درگذشت.

شیرازی در ادامه درباره‌ی مراسم تشییع و تدفین این داستان‌نویس اظهار کرد: در حال حاضر پیگیر هستیم تا از وزارت ارشاد مجوز خاکسپاری ایشان را در قطعه هنرمندان بگیریم و تمام سعی‌مان این است که مراسم تشییع همین امروز برگزار شود.

روحش شاد و یادش گرامی باد .  

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92/3/28 توسط منیره غلامی توکلی

قلمدون :  چرایی و چگونگی خواستگاری کردن و همچنین با خواستگار مواجه شدن یکی از بزرگترین و شاید بتوان گفت مهم ترین سوالات ذهنی جوانان است که می توان گفت : موفقیت آمیز بودن یا شکست شروع یک رابطه را می توان در ساعت اولیه آشنایی رقم بزند. این بدیهی است که اگر جوانان ما چه پسر و په دختر بدانند که از ابتدا با توجه به نگاه دین و اندیشه های اسلامی با چه طرز فکری و با چه معیارهایی وارد جریان خواستگاری شوند قطعا با درصد  موفقیت بیشتر می توانند از این آزمون خارج شوند.

مهم ترین مسائل مطرح در خواستگاری ؛ ازدواچ

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/3/27 توسط منیره غلامی توکلی

شروع همه دوستی ها و سرآغاز تمام صحبت ها با سلام است . سلام واژه ای که خداوند نیز آن را برای بهترین بندگان خود اختصاص داده است و این خود نشانه بزرگی است که به هر کسی نباید سلام کرد و در سلام کردن از هم پیشی گرفت چرا که خداوند در سلام به بندگان شایسته اش پیش قدم بوده است .

 گل  و دوستی


از دید معارف و اندیشه های اسلامی ، سلام کردن آدابی دارد که رعایت آن می تواند دوستی های را محکم تر و محبت ها را بیشتر کند . از نظر اسلام سلام بزرگ تر بر کوچکتر نشانه ای است که می تواند باعث برانگیخته شدن حس احترام پذیری کودک شده و سلام کردن کوچک تر به بزرگ تر نشانه های معرفت و شعور را در او متجلی سازد . سلام نکردن در اکثر جوامع بشری نشانه دلگیری افراد از یک دیگر است و هر چه سلام محکم تر و با لخند ادا شود تأثیر روانی بیشتری بر مخاطب می گذارد . ادای کامل واژه سلام هم چه از نظر ادبی و چه از نظر اخلاقی و روانشاسی بسیار مهم و حاوی پیام های بسیار زیادی است . از این رو می توان گفت در دین مبین اسلام آداب سلام کردن به شرح ذیل است .


آداب سلام کردن

قبل از هر کلام ، سلام کنید 2_ کوچک تر به بزرگ تر سالم کند 3_ یک نفر بر دو نفر سلام کند 4_ افراد  کم بر زیاد سلام کنند 5_ سواره بر پیاده سلام کند 6_ رهگذر بر ایستاده یا نشسته ، سلام کند 7_ بلند سلام کنید8_ سلام کردن مستحب و جواب آن واجب است 10_ به طور کامل و صحیح سلام کنید.

 

اما همان طور  گفتیم ، سلام واژه ای متبرک شده به لفظ خدایی است. خداوند آن را برای بندگان صالح خود به کار می برد از این رو می توان گفت که هر کسی شایسته سلام کردن نیست و اما جواب سلام واچب است . در اندیشه های اسلامی به این گروه از افراد می توان سلام نکرد :

به این افراد سلام نکنید

1_ بت تراش 2_ انسان مست 3_ قمار باز 4_ مشرک 5_ فحاش 6_ اهل تهمت 7_ کسی که در حال نماز است 8_ کسی که در حال قضای حاجت است9_ کسی که در حمام است 10_ اهل فسق 11_ سالم مردان بر زنان جوان.



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/3/27 توسط منیره غلامی توکلی

حجاب عامل حفظ عفاف زن

جرعه32

امام خامنه ای

این مسأله حجاب و محرم و نامحرم و نگاه  نکردن ، همه این ها به خاطر آن است که این قضیه عفاف در این بین سالم نگهداشته بشود.

اسلام به مسأسله عفاف زن اهمیت می دهد. البته عفاف مردم هم مهم است. عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند؛ منتها چون در جامعه مرد به خاطر قدرت جسمانی و برتری جسمانی؛ می تواند به زن ظلم کند و بر خلاف تمایل زن رفتار نماید، لذا روی عفت زن بیش تر تکیه و احتیاط شده است.

شما الان هم که در دنیا نگاه کنید ، می بینید که یکی از مشکلات زنان در دنیای غرب، به خصوص در کشور ایالات متحده آمریکا ، همین است که مردان با تکیه به زورمندی خودشان، به عفت زن تعدی و تجاوز می کنند.

آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی خود آمریکا را من دیدم که یکی مربوط به دادگستری آمریکا و یکی هم مربوط به یک مقام دیگری بود؛ آمارها واقعا وحشت انگیز است. در هر شش ثانیه یک تجاوز به عنف در کشور آمریکا صورت می گیرد! ببینید چقدر مسئله عفت مهم است.

اجتماع خواهران در ورزشگاه آزادی به مناسبت چشن میلاد کوثر 30/07/76

زن از دیدگاه مقام معظم رهبری ص 96- 95



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/3/26 توسط منیره غلامی توکلی

معیارهای انتخاب اصلح از نگاه مقام معظم رهبری 2

اصلح کسی است که در سیاست خارجی متکی بر عزت و حکمت و مصلحت باشد

امام خامنه ای


مقام معظم رهبری در بیانات خود در خصوص انتخابات مسائلی را مطرح می کنند که هر تدبر و اندیشه در مورد هر یک از سخنان ایشان می تواند مسیر انتخاب فرد اصلح و چرایی و چگونگی شرکت در انتخابات را تبیین کند . توجه و الهام گرفتن از منویات معظم له برای هر انسان ولایتمدار چراغ راهی است که او را به سر منزل مقصود که همان عزت و اقتدار امت مسلمان است می رساند . طوری که آرمان های انقلابی مردم ایران در تمامی شئونات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی لحاظ شده باشد.

1-     وابسته و دلبسته به نظام و قانون اساسی باشد. 19/10/91  

2-     فردی باشد که در درجه اول ایمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسی داشته باشد و در درجه دوم دارای روحیه مقاوم باشد. 7/2/92

3-     در مقابل فشار دشمنان نترس و مقام باشد و اهل از میدان خارج شدن نباشد.  7/2/92

4-     از دغدغه آفرینی و ایجاد تشویش و نگرانی بین مردم پرهیز نماید.7/2/92

5-     در سیاست خارجی متکی بر عزت، حکمت و مصلحت باشد.7/2/92

6-     به مردم وعده های نادرست و در باغ سبز غیر منطقی نشان ندهد.

7-     پایند به عقل جمعی باشد. 1/1/92

8-     از امتیازات رئیس جمهور قبلی برخوردار و از نقاط ضعف او به دور باشد.1/1/92

9-     انسان قوی، شاداب، دلسوز، کارآمد و پرنشاط باشد.1/1/84

10-نگاه روز مره به مسائل اقتصادی، تغییر مکرر سیاست های اقتصادی، تکیه بر نظرات غیر کارشناسی و همچنین اعتماد به شیوه های تزریقی و تحمیلی اقتصادی غرب و شرق را مضر بداند و سیاست های اقتصادی او بر مبنای اقتصاد مقاومتی باشد.7/2/92

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/3/20 توسط منیره غلامی توکلی
   1   2   3   4   5      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک