سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

نگاهی به ضرورت ها و شیوه های نگهداری گنجینه عکس ها و مدارک شهدا

لبخند شهدا درغبار آرشیو عکس

دفاع مقدس و شهدا
به گزارش  قلمدون به نقل از طنین یاس  درچشمها یم ابرهای دلتنگی می بارند! دلتنگی پر زدن والدین صبور شهدا که این روزها بی صدا و آرام به سمت شهیدشان پر می کشند و در سینه سوخته شان هزار حرف و خاطره نگفته به خواب می رود. دلتنگی از دست دادن منابع مستند روایت رشادت و مطابه شهادت.چه کسانی بهتر از والدین شهدا می توانند عکس های شهیدشان، وصیتنامه اش و دفتر خاطرات او را روایت کنند؟ اگر همین عزیزان هم از دستمان بروند، مدارک شهدا  که  باید  گنجینه نسل های آینده باشد، چطور گردآوری و روایت خواهد شد؟
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/3/5 توسط منیره غلامی توکلی

خلوت مظلومانه حرم بانوی بزرگ کربلا / زینب (س) خلاصه ای از زندگی آل عبا

امسال سالروز وفات حضرت زینب (س) طور دیگری در حرم شریف آن حضرت برگزار شد.  امسال حریم بانوی بزرگ کربلا خلوت مظلومانه ای داشت .

حرم حضرت زینب
انگار زمین و آسمان صد چندان حزن و اندوه را بر دل مومنان و عاشقان اهل بیت، فرو می ریختند . حریم بانو  اگر چه از  لوث وجود کافران و بی دینان پاک شده است اما سیاهی حضور و تاریکی کفرشان در فضای آبی و سبز حرم و اطراف حرم ، می توانند نوع دیگری تداعی کننده مظلومیت اهل بیت و شقاوت دشمنان این خاندان باشد .
امروز سالروز رحلت نخستین بانوی زائر کربلا و راوی آن واقعه خونین است. بانویی که در کنار  فاطمه(س) ، فاطمی زیستن را فرا گرفت و در کنار علی (ع) غیرت و همیت علوی را آموخت و با حسن نیکی ها را به اوج رسانید و با حسین بن علی، ایثار و شهامت و شهادت ، میراث خاندان رسالت را  آزمون پس داد و چه زیبا از پس آن برآمد.
وقتی تنهایی زینب (س) را از کودکی با خود مرور می کنم تا زمانی که بانوی بزرگی در دشت کربلا شد و اینک که حریم امنش با وجود هزاران دلداده چون همیشه میزبان عاشقان و رهروان فاطمی و حسینی و زینبی نیست ! به یاد خوابی می افتم  که در رویای صادقه دیده و با زبان کودکانه برای جدش تعریف کرده بود؛ آنجایی که خدمت رسول مکرم اسلام رسید و گفت : «ای رسول خدا! دیشب در خواب دیدم که باد سختی وزید که بر اثر آن دنیا در ظلمت فرو رفت و من از شدت آن باد به این سو و آن سو می‌افتادم؛ تا این‌که به درخت بزرگی پناه بردم، ولی باد آن را ریشه کن کرد و من به زمین افتادم. دوباره به شاخه دیگری از آن درخت پناه بردم که آن هم دوام نیاورد. برای سومین مرتبه به شاخه دیگری روی آوردم، آن شاخه نیز از شدت باد در هم شکست. در آن هنگام به دو شاخه به هم پیوسته دیگر پناه بردم که ناگاه آن دو شاخه نیز شکست و من از خواب بیدار شدم».
پیامبر با شنیدن خواب زینب، بسیار گریست و فرمود:
«درختی که اولین بار به آن پناه بردی جدّ توست که به زودی از دنیا می‌رود. و دو شاخه بعد مادر و پدر تو هستند که آن‌ها هم از دنیا می‌روند و آن دو شاخه به هم پیوسته دو برادرت حسن و حسین هستند که در مصیبت آنان دنیا تاریک می‌گردد.»
عجب ! تعبیری داشت این خواب که سالیان و سالیان می گذرد اما هنوز تعبیر معبرش به پایان نرسیده است!
زینب سلام الله ، دخت حیدر کرار ، دختر نازنین ام ابیها چه سرنوشتی داشت که خود در صحرای کربلا مادر تمام شهدا و مویه کننده جوانان خاندانش شد. از مادر چه درس ها آموخته بود که او فقط برای پدرش مادری کرد و دخترش برای یک خاندان ! عقیله بنی هاشم، وقتی در دربار یزید از حق برادر و حیثیت دختران برادرش دفاع کرد به راستی ،سخنرانی زهرا (س) را در دفاع از  فدک  دوباره زنده کرد.
  از پدر چه آموخته بود که او خیبر را فتح کرد و زینب کاخ یزید و یزیدان را فاتحانه بر سرشان ویران ساخت . اگر علی در لیله المبیت جان پیامبر را نجات داد ؛ زینب در صحرای کربلا به همان صورت جان دردانه عالم ولایت زمان امام سجاد (ع) را ناجی بود .
 او  از برادر بزرگش سخی تر شد زمانی که پسران و برادران و برادرزادگان و خواهر زادگان را در راه رضای خدا فدا کرد و وقت باز گشت فقط داغ عزیزان را در دل داشت .  ایثار حسین(ع) اگر به رنگ خون بود ایثار زینب اشک و خون را با هم معنا بخشید !
این بانوی بزرگوار امانت داری عزیزترین بندگان خدا را بر عهده داشت. رقیه را می گویم؛ او که تاب بی پدری نیاورد ....  او یادگار برادری بود که همراهی کردنش در سخت ترین روزها را ، شرط ازدواج با عبدالله قرار داده بود.
حال که قافله شهدای کربلا در نینوا مقیم شده است ، بعد از اینکه سفر سخت شام به پایان رسیده است ، از وقتی که دیگر ام البنین را ام البنین صدا نزدند ، روزگاری که ولایت مردم مسلمان را به امام سجاد علیه السلام سپردند؛ این دخت فاطمه (س) فاطمی زیستن را بعد از رحلت پیامبر به اوج رسانید و هم نوا با مویه های مادر اینبار در کسوت راوی مظلومیت اهل بیت و ستمکاری یزیدیان زمان گفت و گفت... تا  سرانجام پس از عمری دفاع از طریق حقه ولایت و امامت در 15 رجب سال 63 هجرى قمرى در ضمن سفرى که به همراه همسر ش عبداللّه بن جعفر به شام رفته بودند، وفات نموده و بدن مطهررا در کویی که اینکه به زینبیه معروف است ، دفن کردند.
اما دست شقی روزگار باز هم سایه شوم ستمکاران و کافران را بر مؤمنین و دلدادگان به حضرتش در بلاد شام (سوریه) افکنده است تا من به جواب این سوال خود برسم که چرا امام زمان (عج) همواره بر روضه و مصیبت عمه بزرگوارشان می گریند ! دیشب و امروز بار دیگر مظلومیت خاندان رسالت بر دنیا ثابت شد چرا که حریم و مرقد بانوی بزرگ کربلا خلوتی مظلومانه داشت ....  لعنت الله علی الضالمین



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/3/5 توسط منیره غلامی توکلی
نقش بانوی ایرانی در ساختن تاریخ انقلاب
خلق حماسه سیاسی با راهبری آگاهانه زن ایرانی
محمد علی عباس زاده : اگر صادقانه به عرصه های ایفای نقش بانوی ایرانی بنگریم، منصفانه ترین اظهار نظر این است که دامنه حضور و تلاش پر رنگ آنان از اقتصاد گرفته تا هنر و فرهنگ و خصوصا عرصه بی بدیل خانواده به مثابه نمایشگاهی متنوع از شایستگی های این قشر مطرح است . اما آنچه در این نوشتار بررسی می شود؛ نگاهی است از منظر مشارکت سیاسی بانوان در خلق حماسه سیاسی است.


زن و حماسه سیاسی


ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/3/1 توسط منیره غلامی توکلی

فردا برگزار می شود:

همایش ملی نقش زنان فرهیخته در حماسه سیاسی

سازمان بسیج اساتید


همایش ملی نقش زنان فرهیخته در حماسه سیاسی به همت بسیج اساتید کشور و با حضور پانصد استاد زن عضو هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز عالی سراسر کشور در سالن مولانا دانشگاه امیر کبیر برگزار می شود .

به گزارش قلمدون به نقل از طنین یاس: رئیس سازمان بسیج اساتید کشور هدف از اجرای این همایش را تبیین مطالبات زنان و خانواده از دولت آینده منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری، گفتمان سازی و دورنی کردن منویات رهبری در زمینه زنان و خانواده ، تأثیر گذاری برفضای انتخابات و جریانات موجود در انتخابات و افزایش مشارکت سیاسی زنان در انتخابات برشمرد

وی با اشاره به اینکه  همایش ملی نقش زنان فرهیخته در حماسه سیاسی ، در دو بخش توجیهی و کارگاه آموزشی برگزار می شود, افزود: بررسی  سناریوی دشمن در انتخابات 92 ، رسالت زنان اندیشمند در خلق حماسه سیاسی ، مطالبات زنان و اقتضائات دهه آتی انقلاب اسلامی ، سبک زندگی اسلامی –ایرانی ، سیاست های جمعیتی و جنگ نرم دشمن از محورهای اصلی این همایش است

گفتنی است مهندس ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما ، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین ، دکتر صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ، مسئول امور بانوان شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از نمایندگان مجلس از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح فردا کار خود را آغاز خواهد کرد.



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/3/1 توسط منیره غلامی توکلی
<      1   2   3   4   5      
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک