سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

شهید سید محمدرضا سعیدی

روحانی در قامت یک معلم

روحانی در قامت یک معلم

خیابان آیت الله سعیدی، منطقه دولاب تهران- ‌روستایی قدمی از شهری بسیار بزرگ که به دارالمؤمنین معروف است و اینک محله ای از محلات منطقه 14 به شمار می آید-  در کوچه پس کوچه هایش صدای قدم ها، گرمای نفس ها و‌ طنین آوای انقلابی مردانی را به یادگار دارد که تفحص در سیره زندگی هر کدام از آنها می تواند مسیر دنیا و آخرت ما را هموار سازد.

مسجد موسی به جعفر این محله، خانه های مبارزان علیه رژیم طاغوت و پیرمردان و پیرزنان ساکن در خیابان آیت الله سعیدی هر کدام خاطرات زیبایی از حضور معلم‌وار شهیدی در میان خود دارند که مجاهدی نستوح و عالمی برجسته بود.

شاید به همین دلیل است که در مرحله دولاب تهران، اجرای سنت های زیبای اسلامی بیش از سایر محلات پایتخت دیده می شود. هنوز سردر بسیاری از خانه ها پرچم مراسم روضه خوانی و جلسه های مذهبی برافراشته است و بانوان و دختران جوان آموزه های اسلامی و دینی را فراگرفته و با هم به مباحث می نشینند.

مربیان این دختران جوان، شاگردان شهید آیت الله سعیدی هستند. شاگردانی که در دوران نوجوانی چهره به چهره مکارم اخلاقی و مبانی دینی را از مردی آموختند که در عین علامه بودن خود را شاگرد و مرید امام خمینی (ره) می دانست و می گفت:‌»به خدا قسم اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید در هر قطره خون من نام مقدس امام خمینی (ره) را خواهید دید.» این جملات پرصلابت را سیدی فریاد می‌کرد که با هر کلامش پایه‌های کاخ‌های ستم محمدرضا پهلوی به لرزه در می‌آمد. آیت الله سعیدی با اینکه در محضر بزرگان حوزه تا مرتبه اجتهاد پیش رفته بود اما افتخارش این بود که امام (ره) را مقتدای خویش می‌دانست و می‌گفت: «حضرت امام (ره) شبیه‌ترین عالمان نسبت به ولی الله امام زمان (عج) و آباء طاهرینش است.»

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 92/7/20 توسط منیره غلامی توکلی

یادداشت / بررسی نقش روحانیت در پیشبرد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

قلمدون : نقش روحانیون پیرو خط ولایت در طول 8 سال دفاع مقدس بر‌کسی پوشیده نیست.گواه این مدعا خیل شهدای آنان است که در مقایسه با دیگر اقشار،بیشترین تعداد را دارند که تا امروز آمار حدودسی 4500 روحانی شهید که در دوران دفاع مقدس و یا توسط منافقین کوردل به فیض عظمای شهادت رسیده‌اند،به دست‌ آمده است .

حجت الاسلام و المسلمین رخصی - نماینده ولی فقیه در ناحیه مطهری    
به قلم حجت الاسلام علی اکبر رخصی - مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه شهید مطهری سپاه محمدرسول الله (ص) تهران بزرگ

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 92/7/20 توسط منیره غلامی توکلی


 به مناسبت بزرگداشت حافظ شیرازی

 

حافظ هم مضمون گراست و هم معنی‌گرا
وجه امتیاز مهم دیگر حافظ در تلقی اوست از شعر. به یک تعبیر قدیمی می‌توان شعرای فارسی را به دو دسته لفظ‌گرا و معنی‌گرا تقسیم کرد که مثلا عنصری، انوری، خاقانی، و کمال‌الدین اسماعیل لفظ‌گرا؛ و منوچهری، ناصرخسرو، عطار، و مولانا معنی‌گرا هستند. بعضی نیز به یکسان لفظ‌گرا و معنی‌گرا هستند که بالطبع مقام هنری شامخی دارند. همچون رودکی، فردوسی، نظامی، ستائی، خیام و سعدی و حافظ. این تقسیم‌بندی حرف تازه‌ای در بر ندارد. لذا، تقسیم‌بندی دیگری مطرح می‌کنیم که اندکی متفاوت با این تقسیم و کار سازتر است و آن تقسیم شاعران به مضمون‌پرداز و معنی‌‌پرداز است. فرق «مضمون» با «معنی» این است که مضمون عبارتست از معنی جزئی متکی به مناسبات لفظی و رایج در سنت شعر و با موجودات و روابط شعری سر و کار دارد. معنی عبارتست از فکر و فرهنگی که لزوماً شاعرانه نیست ولی در شعر بیان می‌شود. به عبارت دیگر ما بازاء آن فقط عالم تخیل‌آمیز و مجازی شعر و سخن نیست، بلکه ما بازاء غیرشعری هم دارد و راه به زندگی می‌برد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 92/7/20 توسط منیره غلامی توکلی

 به مناسبت بزرگداشت حافظ شیرازی



انقلاب حافظ در غزل
در تاریخ شعر فارسی غزل برای خود سیری دارد. در قرن‌های چهارم و پنجم هنوز کاملا از قصیده جدا نشده و افتتاحیه یا تغزل و تشبیب قصیده را تشکیل می‌دهد که بیشتر در وصف طبیعت و کمتر در وصف معشوق است. سپس رفته رفته مستقل‌تر و عاشقانه‌تر می‌شود، چنانکه نزد منوچهری و فرخی و سنائی و انوری می‌یابیم. این غزل یکپارچه و هماهنگ و عاشقانه تا عصر حافظ ادامه دارد- و به بعد هم- و اوجش را در هنر مولوی و سعدی طی می‌کند. غزل فارسی تا زمان حافظ تک مضمون بوده است و آن مضمون سراسری عشق است. در مولانا این تک مضمونی به نحو شدیدتر و مفرطنری وجود دارد.
حافظ، به تعبیری که مرحوم دشتی کرده است، غزل عارفانه مولانا و غزل عاشقانه سعدی را پیوند می‌زند ولی می‌بیند که امور غزل با همین یک دو مضمون نمی‌گذرد و بهترست فکر دیگری بکند. و آن این است که به ابیات غزل استقلال می‌‌دهد. منظور از انقلاب حافظ در غزل همین است که به میزان بسیاری تحت تاثیر ساختمان سوره‌های قرآن مجید بوده است. او اولین شاعری است که به نحو فراوانی، نسبت به حجم شعرش (در حدود پنج هزار بیت) تک بیت درخشان و خوش مضمون دارد. یعنی ابیات غزلش مستقل و بر مضمونند. فی‌المثل از غزل سعدی بیشتر از سی چهل مورد تک بیت سراغ نداریم. البته گاه ضرب‌المثل هست ولی بیت‌الغزل نیست.
منظور از انقلاب حافظ در غزل همین است که به میزان بسیاری تحت تاثیر ساختمان سوره‌های قرآن مجید بوده است. او اولین شاعری است که به نحو فراوانی، نسبت به حجم شعرش (در حدود پنج هزار بیت) تک بیت درخشان و خوش مضمون دارد. حافظ ناچار از این انقلاب بوده است. برای اینکه سعدی و مولانا کار را به جایی رسانیده بودند که کار دیگری نمی‌شد کرد- یا باید قلم و دفتر را ببوسد و کنار بگذارد، یا یک پرده فراتر برود. ابداع حافظ که سبک مشخص او می‌شود و بعدها تحت تأثیر خود سبک هندی را پدید می‌آورد.در تک‌بیت سرایی است، در استقلال دادن به ابیات غزل است. در این است که به قول فارسی زبانان پاکستان «پاشان» بگوید (پاشان، همانند افشان ساخته شده، از ریشه پاشیدن). همین است که غزل او حال ثابت و انسجام منطقی و توالی معنائی ندارد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 92/7/20 توسط منیره غلامی توکلی

 به مناسبت بزرگداشت حافظ شیرازی





حافظ مصلح اجتماعی است
تاکنون در مورد حافظ کمتر گفته شده که او متفکر اجتماعی یا مصلح اجتماعی است. حافظ از آن‌روی مصلح اجتماعی است که با آفت‌های اجتماعی کار دارد. یعنی دردها و فسادها و آسیب‌ها را تا اعماق می‌شناسد و جراح‌وار به نیتشر انتقاد می‌شکافد و آنگاه به مهربانی مرهم می‌نهد.
ما در طول تاریخ ادبیاتمان غیر از عصر جدید، یعنی از رودکی و منوچهری و فردوسی به این طرف- تا حدود یک قرن پیش که افکار جدید آزدی‌خواهی و اصلاح اجتماعی مطرح می‌شود- چنین شاعری نداریم. در دنیای قدیم اصلا مسائل اجتماعی را یا نمی‌دیدند یا ناگفته می‌گذاشتند. و چنین هشیاری‌ها و حساسیت‌ها در افق فرهنگ ما کمتر مطرح بوده که شاعری این‌قدر به آفات اجتماعی بپردازد. مقام سعدی نیز از این نظر محفوظ است، ولی سلاح انتقاد سعدی برّائی سلاح حافظ را ندارد، و غالبا از حد معلم اخلاق و ناصح مشفق فراتر نمی‌رود.
مقام سعدی نیز از این نظر محفوظ است، ولی سلاح انتقاد سعدی برّائی سلاح حافظ را ندارد، و غالبا از حد معلم اخلاق و ناصح مشفق فراتر نمی‌رود.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 92/7/20 توسط منیره غلامی توکلی
<      1   2   3   4   5   >>   >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک