سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

حفظ شأن چادر و چادری ها با برداشتن«چادر الزامی»از سر متهمان زن/ تصمیمی درستی که گرایش به «حجاب برتر» را تقویت می کند

دادگاه با حضور متهمین زن بدون چادر

روژآن زندیه: قوه قضاییه حکم قلب یک جامعه را دارد. با توجه به اینکه حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، خود از پیکره دستگاه قضا برخاسته است، انتصاب وی به عنوان رئیس قوه قضاییه، خود تغییر بزرگی است که سال های سال است مردم چشم انتظار آن هستند.
طی چهار ماه گذشته که حجت الاسلام رئیسی، ریاست بر قوه قضایه کشور را بر عهده گرفته است شاهد تحولات زیادی از ابعاد گوناگون در دستگاه قضا هستیم. وی در سخنرانی معارفه خود گفته بود که برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم با همکاری همه بخش‌ها چه دولت و چه مجلس باید انجام شود و باید همه تلاش کنند این گام دوم در عرصه عدالت به‌خوبی برداشته شود.
رئیس دستگاه قضاییه اطاله دادرسی، صیانت از آزادی‌های اجتماعی و حقوق مردم، مسئله تکریم، نقدپذیری، فساد، اشکالات ساختاری و سرمایه‌گذاری در دستگاه قضایی را از مشکلات، موضوعات و مسائل مهمی دانست که باید در جای خود به هر کدام از آن‌ها پرداخته شود.
یک شنبه هفته جاری بود که نخستین گفت وگوی حجت الاسلام رئیسی با مردم با محوریت تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های دوره جدید قوه قضاییه و ارائه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته این قوه به مردم روی آنتن تلویزیون رفت.
برخی از صحبت های رئیس دستگاه قضا مثل اینکه « لیست اموالم را علاوه به رهبری به مردم هم اعلام می کنم؛ ارائه گزارش سالانه عملکرد حساب های دستگاه قضا و رویکرد دستگاه قضا را به سمت حفظ حقوق عامه تغییر می دهیم، تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی ..» بسیار مورد توجه مردم قرار و رسانه ها قرار گرفت.
از سویی دیگر گزارش حجت الاسلام محسنی، سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری هفته قوه قضاییه نیز به خدمات زیاد و تحولات قابل توجهی اشاره دارد که بعد از ورود حجت الاسلام رئیسی به قوه قضاییه صورت گرفته است. اقداماتی نظیر رسیدگی به 4300 پرونده بلاتکلیف ،صادر شدن حکم انفصال 60 قاضی در رده‌های مختلف بود. این خبر نیز بازتاب زیادی در بین رسانه ها و آحاد مردم داشت.
نکته حائز اهمیت در ریاست حجت الاسلام رئیسی دیدارهای وی با اقشار مختلف مردم است. در طول این چهارماه، رییس قوه قضاییه 6 استان سفر و با مردم و مسئولان قضایی، دانشجویان و افراد بخش خصوصی و روحانیون جلساتی برگزار کرده و نظرات آن‌ها را در راستای ارتقای قوه قضاییه و تحقق عدالت بیشتر گرفته شد.
یکی از این دیدارها که در روزهای اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته و نتیجه مبارک و مثبت آن را در دادگاه ها شاهد بوده ایم، « نشست هم اندیشی صاحب نظران و نخبگان حوزه حقوق زنان» با حجت الاسلام رئیسی است. نشستی که دو موضوع تأکید رئیس دستگاه قضاییه بر « کامل شدن لایحه تأمین امنیت زنان» و « الزامی نبودن چادر به عنوان پوشش متهمان زن» مورد توجه رسانه ها و آحاد مردم به ویژه جامعه زنان قرار گرفت.
ورود متهمان زن با چادر به عنوان حجاب برتر، حجابی که معمولا بانوان متدین و متشرع آن را انتخاب می کنند، برای زنان به ویژه بانوان ملبس به چنین پوششی بسیار گزاف بود. در برهه های گوناگون و ریاست افرادی چون آیت الله یزدی، شاهرودی و لاریجانی بر دستگاه قضا، این موضوع از سوی رؤسای شورای فرهنگی زنان و حتی رئیس بسیج جامعه زنان کشور مطرح شده بود که تا دو روز پیش، مورد کم مهری و کم توجهی قرار گرفت بود.
این مسئله امری واضح است که تکرار برخی از رفتارها، پوشش ها و عادات می تواند نشانه یک نوع موقعیت اجتماعی شود، حال در نظر بگیرد چقدر « الزام کردن زنان متهم، چقدر می توانست در این صحنه سازی که چادر وسیله ای برای استتار و مخفیگاه زنان متهم است! تأثیرگذار باشد» این که زنان متهم آن هم به قانون شکنی ها، خلاف کاری ها، اتهامات مختلف از قتل تا کلاهبرداری ... با حجاب برتر، در دادگاه حاضر می شدند چقدر در مسئله قبح شکنی حجاب برتر، تأثیرگذار بود .»
فردای روزی که این درخواست بار دیگر با رئیس جدید دستگاه قضا مطرح شد و حجت السلام رئیسی گفت: « پوشش متهمان زن لزوما نباید چادر باشد » این اتفاق مهم را رقم خورده شد که متهمان زن- سومین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکت متهمان کیمیا خودرو- با پوششی که قبلا از آن استفاده می کردند در دادگاه حاضر شدند.
مینو اصلانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور که در « نشست هم اندیشی صاحب نظران و نخبگان حوزه حقوق زنان» این موضوع را با رئیس قوه قضاییه مطرح کرده بود در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه چادر «حجاب برتر» محسوب می‌شود زیبنده نیست از این پوشش برای متهمان استفاده شود.
وی با بیان اینکه وقتی متهمین در دادگاه ها با پوشش چادر حضور پیدا می کردند، اثرات منفی در ذهن جامعه جوان در خصوص این نوع حجاب ایجاد می کرد، گفت: این که متهمان با همان پوششی که سطح جامعه داشتند در دادگاه حاضر شوند از جریجه دار شدن احساسات جامعه زنان محجبه جلوگیری می کند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور بیان کرد: قطعا این تصمیمی در گرایش به حجاب در جامعه کمک خواهد کرد چرا که این نگاه نادرست را از دختران جوان می گیرد که چادر پوشش متهمین است نه زنان عادی جامعه!
اصلانی در ادامه بیان اینکه چند سالی است بسیج جامعه زنان کشور قضیه حذف چادر اجباری از سر متهمین را پیگری می کرد، گفت: برداشته شدن چادر الزامی برای حضور زنان در دادگاه ها با نزدیک شدن به هفته حجاب و عفاف یک تقارن زیبا و یکی از برجسته ترین اقدامات در حوزه تکریم چادر و اکرام چادری ها بود.
وی در پایان گفت: انتظار می رود سازندگان و عوامل ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی نیز به حذف چادر از سر متهمان در ساخت اثر خود توجه داشته باشند تا از طریق رسانه نیز تحکیم این امر صورت گیرد.

انتهای پیام/*



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 98/4/4 توسط منیره غلامی توکلی

حال بد فرهنگ«عفاف و حجاب»در تلاطم سیاست زدگی

یکی از مهم ترین عوامل هنجارشکنی های در مسئله حجاب و عفاف را باید در سیاست زده کردن فرهنگ دانست! بدترین اتفاق ممکن این است که اخلاق و فرهنگ مردم جامعه، قربانی سیاست زدگی شود؛ زیرا فرهنگ سیاست زده با به مسلخ کشاندن عفتمداری و پاک زیستی، جامعه را از داشتن نعمت نسلی سالم از نظر جسمی – روانی و اخلاقی محروم می کند؛مسئله مهمی که توسعه کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، سیاسی و هنری، بر اساس آن بنا نهاده می شود.

منیره غلامی توکلی: با وجود اینکه چند روزی از ماجرای ضرب و شتم بانوی محجبه آمر به معروف در بخش "خام" شهر رشت، می گذرد همچنان بازتاب این حرکت وحشیانه در فضای مجازی و رسانه ها دیده می شود. نکته حائز اهمیت در این قضیه، اتفاق نظر اکثریت افکار عمومی در حمایت از این بانو به عنوان یکی از آمران به معروف و ناهیان از منکر است.
به نظر می رسد صبر مردم به ویژه ساکنان مناطق گردشگری در قبال بی بندباری ها و ولنگاری های فرهنگی گردشگران که متأسفانه بیشترشان ایرانی و آشنا به موازین شرعی، عرفی و اخلاقی کشور مان هستند به پایان رسیده است. بی حرمتی به بانوی محجبه آن هم مقابل چشم فرزندش اگر چه کام هموطنان ما را تلخ کرد اما منجر به یک نوع بیداری فرهنگی شد که مطالبه آن « برخورد قاطعنه با هنجارشکنان و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر » است.
اینکه حضور قوی و بصیر زنان در ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛ زمینه های آگاهی، رشد و تعالی جامعه را در پی داشته است حرفی از روی گزافه گویی نیست، چرا که تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی مصداق این مدعاست و از آنچه در این چند روز گذشته شاهد آن بودیم بر می آید که ورود بانوی محجبه " خام" به فریضه امر به معروف سرآغاز تحولی اساسی و بزرگ در این زمینه است.
بر اساس گزارشات رسانه ها به ویژه صدا وسیما بسیاری از مردم بعد از این حادثه، صدای اعتراضات خود را از وضعیت حضور گردشگران و رفتارهای هنجارشکنانه آنها بلندتر از سابق کرده و خواسته شان مبنی بر برخورد قاطعانه با این هنجارشکنان را از سوی نیروی انتظامی و دولت به یک مطالبه عمومی و حق شهروندی تبدیل کرده اند، اتفاقی که نقشه شوم دشمنان را در اشاعه بی بندوباری و ولنگاری فرهنگی بر آب خواهد داد.
هتاکی، فحاشی، ضرب و شتم و حتی قتل آمران به معروف، طی دهه گذشته در اخبار و گزارشات مردمی و حتی رسانه ها دیده می شود تا جایی که بخشی از مردم برای رعایت امنیت خود و خانواده شان؛ انجام فربضه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه محدود کردندو همین امر باعث گستاخی و رفتار قلدرمآبانه بسیاری از هنجارشکنان حوزه عفاف و حجاب شده است.

منعفلانه عمل کردن جامعه در قبال هنجارشکنان و خودخوری آنها در محافل هم فکران خود و عدم حمایت درست و منطقی از پلیس امنیت اخلاقی از سوی چهره های فرهنگی و سیاسی، نتیجه ای تلخ در برداشت: این رویکرد برای عده ای به ویژه فعلان حوزه سیاسی این امر را مشتبه کرد که مردمِ گرفتار، حوصله گرفتاری بیشتر نداشته و « چنین برخوردهایی جواب نمی‌دهد و فقط باعث می‌شود حال مردم هر روز بدتر از روزهای قبل شود.»
افرادی چون پروانه سلحشوری ها و طیبه سیاوشی ها که در پارادوکسی عجیب ضمن اینکه خود در زمره بانوان محجبه و قانون گذار هستند، با بهانه تراشی هایی که بوی منفعت طلبی و قرار گرفتن پشت‌سر متخلفان برای حفظ وجهه اجتماعی از آن به مشام می رسد ، به دنبال حمایت ضمنی از ناقضان قانون شرعی و عرفی حجاب در جامعه هستند. آنها که طیف سیاسی شان مسببان اصلی التهاب زدگی در جامعه اند و سعی دارند ناامیدی را نیز به این جامعه القا کنند! با ادله ای سست و بهانه هایی مضحک، ضمن زیر سؤال بردن موجودیت و فعالیت « گشت ارشاد» خود را به سفاهت زده و می گویند: « می‌بینیم هر کس می‌تواند آمر به معروف شود و چطور چنین چیزی ممکن است؟»

حال این سوال به ذهن خطور می کند : خانم سلحشوری؛ چگونه خود را به فراموشی یا تجاهل زده اند که مسئله امر به معروف از منظر عام نیز تعریف می شود. یعنی؛ هر کس از آحاد ملت مرتکب گناهی شود یا یکی از تکالیف واجب را ترک کند، بر هر شخص مطلعی واجب است وی را از ارتکاب گناه نهی کند. همه مردم چنین حقی را دارند و می‌توانند هر کس را در هر مقامی امر و نهی کنند.
چگونه است که ایشان در قامت یک نماینده زن محجبه مجلس شورای اسلامی به خود این حق و اجازه را می دهند با غرض وزی های شان، تلویحا فقط از هنجارشکن ها در حوزه عفاف و حجاب حمایت کنند!؟
نه اینکه، چوب لای چرخ نیروی انتظامی و عدم حمایت قانونی از آمران به معروف اگر حمایت از بی بندوباری است. نه اینکه انگ بی کفایتی و بلند کردن سر و صدای مردم زدن به گشت ارشاد، عدم موضع گیری صادقانه و منصفانه در برابر اتفاقاتی که در حوزه حجاب و عفاف می افتد و بسنده کردن به اینکه باید جایگزین مناسب برای گشت ارشاد معرفی شود، گستاخ کردن قانون شکنان و هنجارشکنان را در پی دارد؟
باید از ایشان و همفکران شان پرسید به راستی : به کجا چنین شتابان!؟ آیا عقبه تاریخی، فرهنگی، دینی و سیاسی مردم اجازه می دهد که ضدیت برخی چهره‌های جریان سیاسی خاص با مبانی دینی بیش از این نمایان شود؟ هر چند که این واقعیت تلخ باید علاوه بر منظر سیاسی از منظر اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گیرد که چرا و چگونه در جامعه اسلامی ما که امر به معروف از بزرگ ترین واجبات دینی محسوب می شود کار به جایی رسیده است که هنجارشکنان نه تنها شرع واخلاق را به راحتی و بدون نگرانی! زیر پا می گذارند بلکه افسارگسیخته به دنبال آزادی عمل بیشتر هستند و ضمن بی توجهی به نیروها پلیس امنیت اخلاقی برای ایجاد خفقان و ترس در آحاد جامعه دست به کتک کاری و حتی استفاده از سلاح سرد می کنند!
شاید یکی از مهم ترین عامل چنین اتفاقاتی را باید در سیاست زده کردن مسئله حجاب و عفاف دانست! بدترین اتفاق ممکن این است که اخلاق و فرهنگ مردم جامعه، قربانی سیاست زدگی شود؛ زیرا فرهنگ سیاست زده! با به مسلخ کشاندن عفتمداری و پاک زیستی، جامعه را از داشتن نعمت نسلی سالم از نظر جسمی – روانی و اخلاقی محروم می کند، مسئله مهمی که توسعه کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، سیاسی و هنری، بر اساس آن بنا نهاده می شود.
این مسئله در ابعاد بین المللی نیز تأثیرگذار است تا جایی که در جبهه جنگ نرم، نه تنها راه های نفوذ فرهنگی، وسیع تر و گسترده تر می شود بلکه دشمن با بهره مندی از چنین فضای ضد فرهنگی، با موفقیت تمام از بین مردم جامعه برای رسیدن به اهداف خود سربازگیری می کند و با بی هویت کردن شان آنها را به جنگ علنی با فرهنگ خود وا می دارد.
اتفاقی که برای بانوی گیلانی رخ داد، اگر چه اولین برخورد زشت با آمران به معروف نبود - چندی پیش هم در پارک قیطریه تهران، مردی از سوی چند زن که بدون پوشش در حال بازی والیبال با مردان بودند بخاطر امر به معروف مقابل دیدگان همسر و فرزندش مورد ضرب و شتم قرار گرفت! اتفاقی که بنابر گفته آن فرد که دانشجو نیز بوده است با بی توجهی پلیس 110 و اقدام بسیار دیرهنگام سامانه 197 رو به رو شده است! – ولی با برنامه ریزی دقیق و حمایت از نیروهای پلیس امنیت اخلاقی می تواند آخرین آن باشد.
از این رو شایسته است چهره های سیاسی و مسئولین فرهنگی کشور، مسئله حیا، عفاف و حجاب را بیشتر از گذشته جدی بگیرند و به جای منفعلانه عمل کردن، کارشکنی کردن، اخلاق و فرهنگ مردم جامعه به و یژه در حوزه عفاف و حجاب و پوشش را که میراث ایرانی و گرایش جهانی است قربانی سیاست بازی های خود نکنند.
انتهای پیام/*



نوشته شده در تاریخ شنبه 98/4/1 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک