سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

یادداشت / بررسی نقش روحانیت در پیشبرد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

قلمدون : نقش روحانیون پیرو خط ولایت در طول 8 سال دفاع مقدس بر‌کسی پوشیده نیست.گواه این مدعا خیل شهدای آنان است که در مقایسه با دیگر اقشار،بیشترین تعداد را دارند که تا امروز آمار حدودسی 4500 روحانی شهید که در دوران دفاع مقدس و یا توسط منافقین کوردل به فیض عظمای شهادت رسیده‌اند،به دست‌ آمده است .

حجت الاسلام و المسلمین رخصی - نماینده ولی فقیه در ناحیه مطهری    
به قلم حجت الاسلام علی اکبر رخصی - مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه شهید مطهری سپاه محمدرسول الله (ص) تهران بزرگ



با آغاز عصر غیبت آخرین وصی پیامبر (ص)؛  عصر عالمان،یعنی دانش‌آموختگان و پرورش‌یافتگان مکتب اهل بیت (ع) که علوم و احکام اسلامی را از پیشوایان خود به ارث برده بودند،آغاز شد و آنها با همه فشار‌ها و تهدید‌ها،تا کنون میراث دین را حفظ کرده‌اند. در این میان، نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که ملت عزتمند و مقتدر ایران اسلامی،علی‌رغم همه دسیسه‌ها و کینه توزی‌ها در سه دوره استعمار کهنه،استعمار نو و استعمار فرا‌نو با قامتی افراشته در برابر استعمار خارجی و ایادی داخلی آن ایستادگی کردند و این ایستادگی‌ها مرهون راهنمایی‌ها و ارشاد‌های روحانیت اصیل بوده ‌است.
کشور ما در طول تاریخ نهضت‌های بسیار مهمی به خود دیده‌است؛ چون: نهضت تنباکو، نهضت مشروطیت، نهضت ملی شدن صنعت نفت و مهم تر از اینها آغاز انقلاب اسلامی ایران که همه این ها مشتی آهنین بوده که از آستین عزت و آزادگی این ملت با رهبری روحانیت اصیل بیرون آمده و بر‌سینه پر کینه نا‌محرمان کوبیده است. لذا این خط روشن و نورانی، چیزی جز خط روحانیت اصیل شیعه، که داعیه‌دار اسلام ناب محمدی(ص) و احیای فرهنگ و تمدن اسلامی است، نبوده و نیست.
نقش روحانیت در دفاع مقدس
نقش روحانیون پیرو خط ولایت در طول 8 سال دفاع مقدس بر‌کسی پوشیده نیست.گواه این مدعا خیل شهدای آنان است که در مقایسه با دیگر اقشار،بیشترین تعداد را دارند که تا امروز  آمار حدودسی  4500 روحانی شهید که در دوران دفاع مقدس و یا توسط منافقین کوردل به فیض عظمای شهادت رسیده‌اند،به دست‌ آمده است . از سویی دیگر، بسیاری از روحانیون پدر شهید هستند،خودشان سابقه جبهه دارند؛اینها کسانی بودند که حرف را به عمل تبدیل کرده و در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند.
گواه بر این مدعا حضور پررنگ روحانیون در هشت سال دفاع مقدس بود که همدوش سایر رزمندگان در جبهه حق علیه باطل جنگیدندو جان خود را فدا کردند و چه بسیار از آنها که در صف جبهه‌های ایمان و عمل پیشتاز سایرین بوده‌اند،همانند:شهید آیت‌الله محلاتی،شهید حجت‌الاسلام ردانی‌پور،شهید حجت‌الاسلام میثمی و حجت‌الاسلام قنوتی.
نقش‌هایی که روحانیت در هشت سال دفاع مقدس ایفا نمودند
به بعضی از نقش‌های مهم روحانیت در هشت سال دفاع اشاره می‌کنیم:
1-نقش اخلاقی- تربیتی:
این نقش با تربیت جوانان و نوجوانان از مساجد و محافل دینی آغاز و تا دوران سنگر‌های رزمندگان اسلام کشیده‌ می‌شد و در این راستا طیف گسترده‌ای از روحانیت بزرگوار انتشار نور می‌کردند.
2-نقش تبلیغی:
گروهی از روحانیون نیز در جهت تحقق آیه‌ی(الذین یبلغون ... ) وظیفه خطیر تبلیغ در بین رزمندگان بر عهده گرفته بودند که با تبیین،روشنگری از طریق بیان حوادث مختلف در تاریخ اسلام،به خصوص حادثه کربلا،حرکت موج دفاع از نظام اسلامی را عهده‌دار گردیده بودند که انصافاً این نقش را به بهترین وجه انجام دادند.
3-نقش آموزشی:
عده‌ای از روحانیون در پایگاه‌ها و یگان‌های خط مقدم به آموزش رزمندگان،نسبت به احکام و اعتقادات اهتمام می ورزیدند و به شبهات دینی پاسخ می‌دادند.
4-نقش فرماندهی:
یکی از وظایف زیبایی که بخشی از روحانیون بر عهده داشتند و زیر مجموعه‌های خود را توانمند می‌کردند،فرماندهی آنها در یگان‌ها بود.وقتی رزمنده‌ای می‌دید یک روحانی فرمانده یگان یا گروهان است،توانایی مضاعفی پیدا می‌نمود و تلاش و مجاهدت خود را افزایش می‌داد و نقش‌های بسیار دیگری که موثر بود و به رزمندگان اسلام قوت قلب و شجاعت می‌بخشید.
جمع‌بندی نقش‌های راهبردی روحانیت
1-     یفای نقش در دادن جنبه دینی و تکلیف الهی به دفاع
2-     ایفای نقش در میزان تاثیر روحیه در عوامل آمادگی توان رزم
3-     تاثیر‌گذاری در معنویت جنگ و انتقال معنویت از جبهه به جامعه
4-     ایفای نقش پیشتازی روحانیون همچون سایر عرصه‌های انقلاب اسلامی
5-     کنترل مسئولین و رزمندگان از گرفتاری در دام کبر و غرور و اتکای به نفس
6-     نشان دادن یک بعدی نبودن روحانیت و توانمندی روحانیت در حضور در عرصه‌های مختلف حتی مدیریت و فرماندهی یگان‌های رزمی و عملیاتی
 

وظیفه روحانیون بعد از دفاع مقدس
با توجه به اینکه دشمن هیچ وقت از فکر براندازی نظام جمهوری اسلامی بیرون نیامده‌است و برای رسیدن به هدف شوم خودش از هیچ گونه تهاجمی بر‌علیه نظام و مردم به خصوص جوانان عزیز ایران اسلامی کوتاه نیامده‌است و مدعای بر‌این،هشت‌سال دفاع مقدس بود،ترور فیزیکی و شخصیتی بزرگان نظام از اول انقلاب تا کنون بوده و همچنین قتل عام‌های فرهنگی،شبیه خون فرهنگی و به تعبیر مقام معظم رهبری جنگ نرم را به طور وسیع شروع کرده و دارند انجام می دهند.به نظر می‌رسد امروز وظیفه قشر فرهیخته روحانیت مهمتر از زمان قبل است و باید شبانه روزی تلاش و کوشش کنند،همانطوری که در جنگ سخت (جنگ تحمیلی) موفق و پیروز شدند در جنگ نرمی که دشمن افکار و عقاید ملت به خصوص جوانان عزیز ما را هدف قرار داده‌است نیز موفق و پیروز شوند که به بعضی از این وظایف اشاره می‌کنیم.
1-     پاسخ به شبهات اعتقادی و سیاسی جوانان در مقابل تهاجم فرهنگی و خنثی نمودن توطئه‌ها و وعده وعیدهای پوچ و تو‌خالی دشمنان در بین جوانان
2-     حضور در دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز علمی و جلوگیری از تفکرات غلط و انحرافی
3-     تبیین افکار و عقاید و طراحی‌های دشمنان نسبت به جامعه اسلامی به خصوص جوانان
4-     بیان روایات و جذابیت سخنان ائمه معصومین(ع) در بین آحاد ملت به خصوص جوانان و دعوت آنها به اسلام محمدی(ص)
5-     نشر معارف و فرهنگ اسلامی و تعمیق باور‌های دینی به خصوص در بین جوانان
6-     معرفی الگوهای سازنده و تاثیرگذار نسبت به هر قشری،به خصوص الگوهای دوران دفاع مقدس همانند شهیدان خرازی،همت،محلاتی،میثمی،فهمیده و ...
7-     تقویت روحیه ولایتمداری و معنویت بخشی مردم در برابر خطوط و جزئیات انحرافی
8-     بیان خاطرات دفاع مقدس و دستاوردهای آن در برابر انقلاب اسلامی
9-     ارتباط چهره به چهره طلاب و روحانیون با جوانان در جهت انس و الفت و پاسخگویی به نیاز‌های آنها

و در آخر گرامی ‌می‌دارم یاد و خاطره شهدا، بخصوص شهدای روحانیت من‌جمله شهدای محراب حضرات آیات اشرفی اصفهانی، مدنی، صدوقی، دستغیب و حجج‌الاسلام شهیدان:محلاتی، ردانی‌پور،میثمی،قنوتی، شاه‌آبادی و سایر شهدای عزیز.

به قلم حجت الاسلام علی اکبر رخصی - مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه شهید مطهری

انتهای پیام /

 



نوشته شده در تاریخ شنبه 92/7/20 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک