سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
در گفت وگو با مینو اصلانی:

جزئیات طرح "مرکز عالی زنان و خانواده" تشریح شد

 

مینو اصلانی

مینواصلانی گفت:«مرکز عالی زنان و خانواده، فراقوه ای است و با هدف راهبری فکری و سامان بخشی مسائل زنان و خانواده در سه حوزه نظر، فرهنگ و اجرا؛ با ثبات و هدفمند نهادهای تحقیقاتی نخبگانی، دولتی و مردمی در حوزه زنان را ساماندهی کند.»



سازمان بسیج جامعه زنان کشور به تازگی طرحی را با عنوان "مرکز عالی زنان و خانواده" تقدیم مقام معظم رهبری کرده است که بنابر گفته های رئیس این سازمان «مرکز عالی زنان و خانواده، فراقوه ای است و با هدف راهبری فکری و سامان بخشی مسائل زنان و خانواده در سه حوزه نظر، فرهنگ و اجرا؛ با ثبات و هدفمند نهادهای تحقیقاتی نخبگانی، دولتی و  مردمی در حوزه زنان را ساماندهی کند.»

برای آشنایی بیشتر با این طرح و چگونگی آن با "مینو اصلانی" رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت و گویی را انجام داده ایم:

 خانم اصلانی، چه طور شد که تصمیم به پژوهش در این  زمینه و ارائه این طرح گرفتید؟

مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با  زنان نخبه که به مناسبت هفته زن، صورت گرفت، بر رفع مسأله زنان در سطح جهانی تأکید کردند و برای حل این مشکل به ایجاد مرکزی فراقوه ای که سیاست های کلان، تدابیر کلی و راهبردی اساسی در حوزه زن و خانواده در آن لحاظ شده باشد، اشاره کردند. برای ما مایه افتخار است که سازمان بسیج جامعه زنان به عنوان نخستین نهاد؛ با تکیه بر دانش کارشناسان و پژوهشگران داخلی حوزه زن و خانواده و انجام پژوهش‌های دقیق و شبانه روزی، در کمتر از یک سال، توانست این طرح را تکمیل و آماده سازند.

  نیاز حوزه زنان برای داشتن چنین شواریی از نظر شما به عنوان مسئول بزرگترین نهاد مردمی زنان چیست؟

این نیاز یک نیاز جهانی و مرتبط با هویت زن است؛ به حدی که موضوع زنان را در جوامع امروزی، به موضوعی مهم و راهبردی تبدیل کرده است.

 پیشینه این امر به کشورهای غربی و زمانی باز می گردد که زن به عنوان نیروی کار ارزان و مستقل، ارزش اقتصادی پیدا کرد. تفکر سرمایه داری زن را به عنوان ابزاری در راستای منافع خود به کار گرفت و در نهایت او را به عنصری تبلیغاتی و مصرف کننده کالا تبدیل کرد. در این روند "هویت واقعی زن" روز به روز به احاطه و نادیده گرفته شد و بحران معنایی که انسان غربی با آن مواجه بود در مورد او دو چندان شد.

متأسفانه با ابزاری چون رسانه ها و ... آنچه در جامعه غربی رخ داده است به سایر جوامع نیز انتقال یافت و هم اکنون دنیا با "بحران زن" مواجه گردیده است.

  هویت و جایگاه زن در تفکر انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

با پیروزی انقلاب اسلامی،‌ هویت زن یکی از مسائلی بود که در سطح جهان مورد بازاندیشی قرار گرفت، در رویکرد انقلاب اسلامی که مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی است، علاوه بر اینکه نگاه ابزارگونه به زن نفی و به او ارزشی والا داده شد در برهه های حساس دفاع از انقلاب و دفاع مقدس، از ظرفیت زنان به عنوان نیرویی پیش برنده استفاده شد.

 به نظر شما این نگاه آن طور که شایسته انقلاب اسلامی و جایگاه زن بود، توانست عملیاتی شود؟

متأسفانه آنچه در اندیشه اسلامی و انقلابی وجود داشت، در صحنه عمل به وقوع نپیوست. این امر ناشی از عواملی خارجی و داخلی گوناگونی است!

در بعد عوامل خارجی، می توان گفت: نظام سلطه با راه اندازی جنگ نرم با برنامه ریزی دقیق و نظام مند از طریق مهره سازی به شناسایی وضعیت جامعه ما و اثرگزاری بر آن می پردازد و با استراتژی هایی چون تضعیف خانواده، ترویج اباحه گری برای رسیدن به اهداف شوم خود تلاش می کند و در داخل با ضعف در عملکرد مواجه هستیم که ناشی از فقدان نگاه درست به مسائل زنان است.

تحلیل و درک صحیح مسائل اجتماعی نیازمند نگاهی جامع و کلان نگر است و نگاه جزئی و تک بعدی، منجر به تحلیل های نادرست و  ارائه راهکاری ناکار آمد خواهد شد، مسائل زنان که می توان آن را ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی دانست ناشی از عوامل متعددی است که تاکنون جامعه ما از پاسخ به آن ها ناتوان مانده است و آنچه که در صحنه عمل انجام می شود خلاف مسیر مورد نیاز برای رسیدن به وضعیت مطلوب است.

از این رو می توان گفت: نگاه سطحی نگر به مسئله زنان، بهره مندی جریان های سیاسی از مطالبات زنان که بخشی ناشی از رشد و بلوغ جامعه زنان و بخشی محصول تأثیرپذیری از آرای فمنیستی است این امر را تشدید کرده است.

  در رفع این مشکلاتی که فرمودید، نقش و تأثیرگذاری مطلوب شواری عالی زنان و خانواده چگونه است؟

مرکز عالی زنان و خانواده محملی برای سامان دهی حوزه زنان وخانواده براساس پژوهش های مبتنی بر اندیشه ناب اسلامی عمل خواهد کرد. همچنین این مرکز از طریق مرکز تحقیقات استراتژیک و شبکه سازی مراکز تحقیقاتی کشور موجب شکل گیری جبهه ای برای تولید اندیشه در حوزه زنان و آشکار کردن ظرفیت عظیم اسلام در جامعه سازی خواهد بود و در نهایت از طریق سیاستگذاری امور اجرایی این حوزه را در راستای آرمان های انقلاب اسلامی راهبری می نماید که در نتیجه این امر، کارآمدی نظام در عرصه داخلی به منصه ظهور رسیده و قدرت نرم آن در فضای بین المللی افزایش پیدا خواهد کرد.

  ضمانت اجرایی این طرح تا به چه حدی پیشبینی شده است؟

این مرکز در صورت ابلاغ مقام معظم رهبری و پیرو آن، تصویب در مجلس شورای اسلامی، بالاترین نهاد جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده خواهد بود که هم ردیف با سایر شوراها یا مراکز عالی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، به هدایت و سامان دهی به کلیه امور مربوط به زنان و خانواده خواهد پرداخت.

همچنین، حداقل ضمانت اجرایی لازم برای تحقق این جایگاه، مشارکت دادن حداکثری فعالین این حوزه در ساختارهای این مرکز و به همراه  تصویب قانونی سه اختیار:

1- هماهنگی فعالیت­های تمامی نهادها، ارگان ها و دستگاه های اثرگذار در حوزه زنان و خانواده با سیاست­های کلان مرکز عالی

2- تأیید مسئولین بخش زنان و خانواده دستگاه ها از سوی دبیرخانه مرکز عالی زنان و خانواده

3- لازم الاجرا بودن مصوبات این مرکز برای تمامی نهادها، ارگان ها، دستگاه های اثرگذار در حوزه زنان و خانواده.

 اصول و ارزش های حاکم بر مرکز عالی زنان و خانواده چیست؟

در این طرح اصول و ارزش ها دقیق و موشکافانه مطرح شده است که از مهم ترین آنها می توان به حاکمیت ارزش‌های اصیل اسلامی، پایه ریزی امورات بر اساس بر منویات امام (ره) و مقام معظم رهبری، صیانت از ارزش های انقلاب اسلامی، عدم اتخاذ رویکرد منفعلانه در قبال فشار های بین المللی در حوزه زنان و خانواده، عدم تأثیر پذیری از مبانی و آموزه های فمینیستی، توجه یکسان به مسائل زنان و خانواده در این مرکز و عدم جهت گیری به سمت یکی از حوزه ها (زنان یا خانواده) اشاره کرد.

همچنین توجه به تحقق هویت، جایگاه و نقش بی بدیل و کلیدی زن در نهاد خانواده و جامعه بر اساس آموزه‌های اسلامی و فطری بشر، اهتمام بر تحکیم خانواده، اهتمام بر تحقق و تثبیت سبک زندگی اسلامی- ایرانی، تحقق کرامت و شرافت واقعی زنان در چارچوب ارزش‌های دینی و اخلاقی حاکم در آموزه های اسلامی و توجه به تحقق عدالت جنسیتی (با در نظر گرفتن تفاوت‌های تکوینی متناسب با استعدادها و ظرفیت‌های زنان با امکانات، مسئولیت ها و وظایف محوله به آن ها) از دیگر ارزش های حاکم بر این مرکز عالی است.

ویژگی های ذاتی زن در ابعاد اخلاقی، روحی، جسمانی و غریزی، تأکید بر نقش ممتاز آگاهی و بصیرت زنان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و اهتمام به تحقق الگوی زن و خانواده اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

  مأموریت های این مرکز چیست؟

مرکز عالی زنان و خانواده فعالیت‌های خود را به منظور راهبری و اثرگذاری بر مراکز مرتبط با حوزه زنان و خانواده در سطح سیاست گذاریی، برنامه ریزی و قانون گذاری و نظریه پردازی فرهنگی، قضایی، اجرایی و امنیتی، انجام می دهد که تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه زنان و خانواده و سیاست­گذاری کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه از مهم تر ین مأموریت های این مرکز عالی است.

همچنین، سامان­دهی تحقیقات و نظریه­ پردازی در حوزه زنان و خانواده، سامان­دهی حوزه فرهنگ­سازی و اجرا، قانون گذاری، نظارت و ارزیابی عملکرد نهادها و مراکز مرتبط با حوزه زنان و خانواده، از دیگر مأموریت های این مرکز است که همه آنها از طریق شبکه سازی های مرتبط صورت می گیرد.

برای رسیدن به این اهداف؛ مرکز متمرکز نمودن تخصیص بودجه نهادهای مرتبط با حوزه زنان، اشراف بر مسائل و تحولات و جریان های مرتبط با زنان، رفع تهدیدات ملی و فراملی حوزه زنان و خانواده را در دستور کار خود قرار داده است.

البته می توان گفت: هماهنگ سازی و ایجاد وحدت رویه نهادهای داخلی فعال در حوزه زنان در سطح بین­المللی هم یکی از مهم ترین مأموریت های این مرکز است.

  ان شاء الله اگر این طرح به تصویب مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی برسد، چه چشم اندازی برای آن متصور هستید؟

ان شاء الله؛ مرکز عالی زنان و خانواده در افق 1404، مرکزی است فراقوه ای، راهبردی و کلان نگر مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص)، منویات امام(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله)؛ هماهنگ‌کننده و هدایت‌کننده رویکردهای مراکز سیاست گذار، قانون گذار، تحقیقاتی، مجری، کادر ساز، فرهنگ‌ساز؛ تأثیر گذار بر مناسبات حوزه زنان و خانواده در سطح ملی، منطقه ای، جهان اسلام و بین المللی؛ راهبر مراکز امنیتی در حوزه زنان و خانواده، و در تعامل مستمر با بدنه مردمی در سراسر کشور.

انتهای پیام/غ




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93/8/21 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک