سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

خبر داراری یک پیکره است، پیکره‌ای که به زیباترین صورت ممکن باید اجزاء یک خبر را در خود جای می‌دهد.  اگر خبرنگار نتواند عناصر سازنده یک خبر را در قالب آن جایگزین کند نه تنها خبری خلق نکرده است بلکه در صورت زشت و ناراست چیدن خبر و عدول از روش خبرنویسی، خبری زرد و در عین حال غیرجذاب را فراهم کرده است.

در این یادداشت سعی داریم در مورد تیتر یک از مهم ترین اجزاء خبر و  آن  اشاراتی داشته باشیم....



 

اجزای خبر

 

هر خبر از سه جزء مشخص شامل "تیتر" یا "عنوان" و "لید" و " متن" تشکیل شده است که به ترتیب مشخصات آنها را مورد کنکاش قرار می‌هیم.

 

 

تیتر و انواع آن

تیتر یا عنوان را « هدایت کننده خواننده به سمت خبر دانسته‌اند و چون خوانندگان همواره با نگاهی کوتاه به مطلب رسانه مضوع مورد علاقه خود را بر می‌گزینند، تیتر نویسی کار ظریف به شمار رفته و گاهی در روزنامه‌ها افرادی به عنوان " تیترزن" یا اتاقی به عنوان " اتاق تیتر" وجود دارد.

در تعریفی مستندتر « تیتر را فشرده "لید" نامیده‌اند»

ویژگی‌های تیتر

  1. روشن و بدون ابهام باشد   2. خواننده با خواندن تیتر بلافاصله متوجه خبر شود. 3. سوألی نباشد 4. با فعل منفی پایان نپذیرد 5. اگر تیتر منفی باشد باید دارای بار خبری باشد 6. با حروف اضافه شروع نشود 7. زیباترین تیتر ، تیتری است که با فعل پایان پذیرد 8. از تکرار و شکستن واژه‌ها در تیتر اجتناب شود 9. کوتاه باشد و از 2 تا 12 کلمه تجاوز نکند 10. نقل قول غیر مستقیم در تیتر زیباتر از نقل قول مستقیم است 11. از دو نقطه فقط بابت مخفف ها استفاده شده  و سایر علامت (، ؛  ! ) می توان استفاده کرد.

اجزای تیتر:

  1. روتیتر: مقدمه یا پایان دهنده تیتر است، معمولاً کوچک‌‌تر از تیتر اصلی است و در بالای آن با حروف کوچک‌تر نوشته می‌شود( کوچک یا بزرگ بودن حروف در روزنامه ها قابل رویت‌تر است.) و با حذف آن هیچ خللی در تیتر ایجاد نمی‌شود.

 

رئیس سازمان سنجش

نتایج کنکور دوشنبه اعلام می‌شود

 

 

  1. تیتر اصلی: توضیح آن قبلا آمده است.

 

بلیت 4 فیلم در روز ملی سینما نیم‌بها خواهد بود

 

 

 

  1. زیرتیتر: به موازات تیتر اصلی نوشته می‌شود از نظر اهمیت در مرحله دوم قرار دارد.

 

مثال :

 

روتیتر

 به دلیل فاجعه انسانی در افغانستان                                   

 تیتر

آیت‌الله خاتمی: عملیات را متوقف کنید

زیرتیتر

تلفات در افغانستان به 1200 نفر رسید

 

 

سوتیتر و میان تیتر: از دیگر اجزاء تیتر هستند که بیشتر در روزنامه‌ها کاربرد داشته و خبرگزاری‌ها به ندرت از آن استفاده می‌کنند.

سوتیتر: یا خلاصه تیتربیشتر برای زیباسازی صفحه و دادن اطلاعات بیشتر به کار می‌رود و معمولا با علامتی مانند ستاره یا کادر نشان داده می‌شود. سوتیترها را در صفحه گزارشات روزنامه‌ها یا گفت وگوهای تفصیلی در خبرگزاری‌ها می توان با کادری که در جاهای مختلف صفحه خبر کشیده شده است،

میان تیتر: تیتری است که بین بندها قرار می‌گیرد و برای ایجاد تنوع و تکفیک اطلاعات یک خبر طولانی، به کار می‌رود. معمولا می‌گویند میان‌تیتر ها باید سه کلمه باشند اما در اکثر مواقع لحاظ کردن تعداد کلمات از سوی خبرنگاران رعایت نمی‌شود.

 

 

 

تیتر و انواع آن

نکته :

 

  1. در تیتر از صفات ( بد و خوب) که نسبی هستند،نباید استفاده کرد
  2. از نظرات به دلیل یکسان نبودن، نباید استفاده شود.
  3. از قیود صفت ساز می توان در تیتر استفاده کرد
  4. از تکرار قیود صفت ساز خودداری شود زیرا اثرات آن کاهش میابد/ مانند تکرار یک صفت برای یک رژیم به صورت متناوب مانند اینکه همیشه فقط بگوییم ( حملات ددمنشانه، یا حملات وحشیانه، کشتار بی رحمانه ! چرا که این کلمات یعنی کشتار و حمله خود بار منفی بسیار زیادی دارد.
  5. وجود ضرب آهنگ بر زیبایی تیتر افزود و همینطور استفاده زیاد از حروف خشن که دارای صوتی خوش نباشند نیز از زیبایی آن می کاهد. ( حروف خوش صوت ز – ژ – ش – ک) و حروف سخت مانند ( س – ک – د )
  6. شایان ذکر است که قوانین گفته شده قرار دادی است و می توان در صورت نیاز بنابر استثناءها آن را نقض کردJ

 

 

انواع تیتر

تیترهای استنباطی:  برداشت صحیح از مجموعه یک خبر است که می‌تواند در قالب یک تیتر ظاهر شود.

تیتر چکشی:  این نوع تیتر با هدف تهییج خواننده در دهه چهل وارد مطبوعات ایران دشده است و معمولا درشت نمایی با یک کلمه جذاب به همراه با یک جمله و یک عکس صورت می‌گیرد

برای مثال : یخبندان در فرانسه بیداد می‌کند

 

تیتر اقناعی:  این تیترها معمولا با هدف جهت دهی به افکار عمومی، تبلیغ غیرمستقیم و القای یک پیام به کار می روند؛ در این نوع تیتر بار عاطفی ویژه کلمات در جلب توجه خواننده نقش مهمی دارد. ( توافق، موافقت، سازش) / ( نظام، سیستم و رژیم) یا ( مرگ، درگذشت ، وفات)

مثلاً: تیتر عادی : عراق با پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درباره کویت موافقت کرد

تیتر اقناعی: توافق عراق و آمریکا برای مذاکره در ژنو

دوتیتری:  در روزنامه ها دو تیتر زیر هم و هم اندازه نوشته می‌شود، این تیتر از خبرهای چند موضوعی و تلفیقی به دست می‌آید .

قسمت اول تیتر باید حالت مصدری داشته باشد و بدون فعل بیاید و سطر دوم باید با فعل ختم شود و باید به یاد داشت که ستر اول و دوم هرگز نمی توانند جایگزین یکدیگر شوند.

اما در خبرگزاری ها چند سالی است که برای اخبار مهم چند تیتر استفاده می شود که همه تیترها در کنار یکدیگر قرار داشته و بعضا شاهد هستیم که فعل دار بودن یا نبود جملات هم رعایت نمی شود و این تیترها با یک علامت / از هم جدا شده اند.

تیتر دو تایی

ادامه دارد /

پ.ن: برای دیدن جلسات اول، دوم، سوم اینجا کلیک کنید.

 



نوشته شده در تاریخ جمعه 94/6/20 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک