سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

به نام خدا

گزارش منیره غلامی توکلی



ماه رمضان



رمضان ماه فضیلت ها و ماه مهربانی هاست، ماهِ ماه خدا که در آن بندگان خاص خداوند، با رعایت برخی از بایدها و نبایدها، باعث تقویت زمینه نشاط عبادت و روحیه معنوی خود و سپس جامعه اسلامی می شوند.

رمضان، دارای رازها و رمزهای زیادی است که فقط دل های عاشق و پاک باخته، آن را کشف می کند، دل هایی که عطر عبادت سحر را به جان خریده و دعای افطار را در حق همسایگان و ارحام خود به بلندای آسمان فرستاده اند.

رمضان ماه تبلور خلیفه الهی، بشر است، بشری که « لااله الا الله» را تمام و کمال به منصه ظهور رسانیده و در مسیر « تفلحون» قرار گرفته است و در این مسیر رستگاری، چه کوتاه راهی امن تر و زیباتر برای رسیدن به خدا ، جز نوازش و اکرام ایتام که خداوند آن را یکی از ضمانت های ورود به بهشت قرار داده است!

مجتبی صالحی، کارشناس ارشد علوم قرآنی در خصوص اهمیت یتیم نوازی در اسلام به خبرنگار طنین یاس با اشاره به دعای هشتم ماه رمضان « اللهم ارزقْنی فیه رحمة الْاَیتام؛ خدایا در این روز ترحم بر یتیمان را روزی ام فرما.» بر لزوم توجه به ایتام به عنوان عیال خدا در ماه خدا، تأکید می کند.

وی ادامه می دهد: پیامبر اکرم(ص) در خطبه ای که درباره فضیلت ماه رمضان ایراد کردند فرمودند «آن کس که به یتیمی محبت کند، به کرامت از سوی خداوند دست می یابد».

صالحی در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) می گوید: « مقداری عسل و انجیر از همدان و حلوان برای امیرالمؤمنین(ع) آوردند، امر فرمود بین یتیمان تقسیم کنند و خود حضرت بچه های یتیم را نوازش می کرد و از عسل و انجیر به دهانشان می گذاشت، عرض می کردند چرا شما این کار را می کنید ؟ می فرمود : امام پدر یتیمان است، این عمل را انجام می دهم تا احساس بی پدری نکنند .»

وی بیان می کند: جایی که یتیمان عیال خدا، امام وقت پدر آنهاست، نوازش کردن، دلجویی کردن، رفع حاجات عاطفی و مادی آنها در خانه هایمان بهترین خانه ها را برای ما ساخته و ما را همنشین پیامبر در بهشت می سازد.

طرح اکرام ایتام از سال 1378 توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) پایه ریزی شده است در این سال ها بسیاری از هموطنان ما سرپرستی ایتام نیازمند را بر عهده گرفته اند و برکات معنوی و مادی آن را در زندگی خود دیده اند.

خداوند در قرآن از یتیم نوازی به عنوان یکی از نیکی های بزرگ یاد می کند و می فرماید:«ولکن البر من آمن بالله و الیوم الاخر و الملائکه و الکتاب و النبیین و آتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل و السائلین؛ بلکه نیکی آن است که کسی به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورد و مال خود را با وجود دوست داشتنش به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان و سائلان بدهد. (بقره، آیه 177)

لیلا اکبری که در طرح اکرام سرپرستی مادی سه یتیم را بر عهده گرفته است در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس می گوید: دخترم زهرا از بدو تولد دچار بیماری های زیادی می شد، این باعث نگرانی و ناراحتی من شده بود، ماه رمضان 5 سال پیش به سفارش یکی از اقوام در طرح کرامت؛ سرپرستی مادی کودک یتمی را برعهده گرفتم.

وی ادامه می دهد:  با ورود این کودک به زندگی ما نه تنها زهرا کمتر دچار بیماری می شد، بلکه وضعیت کار و کسب همسرم نیز روز به روز بهتر شد.. ما این تغییر وضعیت را نگاه خداوند به زندگیمان به خاطر توجه به این کودک یتیم می دانیم و با لطف خداوند سال گذشته سرپرستی دو فرزند دیگر از خانواده ایتام نیازمند را هم برعهده گرفتیم.

به راستی کرامتی که رسول خدا از سوی خداوند برای محبت کنندگان به ایتام مژده داده است چیست؟ بر اساس احادیث مختلف می توان گفت: هم نشینی با رسول خدا، تبدیل شدن خانه محب ایتام به بهترین خانه ها، رقت قلب، واجب شدن بهشت بر محبت کننده به ایتام از کرامات معنوی خداوند است.

این کرامت های خداوند دو سویه بوده و یتیم نیز با  بر اثر توجه دیگران به یتیم، هم رنج و اندوه نداشتنِ پدر کم می شود و هم به واسطه این مهرورزی ها و رسیدگی های عاطفی، زمینه های خودکم بینی، عدم اعتماد به نفس و بزهکاری، که از عوامل آن کمبود محبت و عاطفه در زندگی شخص است از میان می رود و راه برای اصلاح و رشد و پرورشِ درست او هموار می شود.

میترا خسروبیک کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در خصوص فواید اجتماعی ماه رمضان با اشاره به اینکه قانونمداری، کم شدن خشونت و بزه کاری، بروز و ظهور اخلاص و صداقت در کارها، تقویت صبر و پایداری، ترویج عبادات گروهی مانند نماز جماعت، حضور در مراسم دعا و  ... از فواید اجتماعی و اخلاقی در ماه رمضان است که باعث نشاط در جامعه اسلامی می شود.

وی می گوید: دعا، مناجات و خواندن قرآن لذت بخش ترین عبادت در ایام رمضان است و تلفیق آنها با یتیم نوازی، کمک به فقرا، صله رحم و توجه به مساکین باعث تقویت زمینه نشاط عبادت و روحیه معنوی انسان می شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی بالا رفتن روحیه نشاط معنوی و سلامت جسمی یتیم و یتیم نواز و در نهایت سلامت روحی و عاطفی جامعه را مهم ترین کرامت خداوند برای جامعه انسانی برشمرد و گفت: رسول خدا (ص)  فرموده اند: «من انکر منکم قساوة قلبه فلیدن یتیما فیلاطفه ولیمسح راسه یلین قلبه باذن الله فان للیتیم حقا؛کسی که از قساوت قلب خود ناراضی است یتیمی را مورد ملاطفت قرار دهد، دست نوازش بر سرش بکشد امید است دلش به اذن خدا مهربان شود، یتیم در اجتماع حقی دارد با نوازش حق او ادا می شود.»

خسروبیک تأکید کرد: در این صورت می توان گفت از مهم ترین برکات بتیم نوازی مهربان شدن قلوب  است که مایه بسیاری از اعمال پسندیده و خدمات شایسته انسان ها به هم نوعان خود می باشد.

انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 95/4/6 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک