سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن، هفت روزی بعد از شروع ماه مبارک رمضان بیست و چهارمین سال تولد خود را جشن قرآنی گرفت. این جشن با شعار «به سوی فهم قرآن» از 24 خرداد ماه مقارن با 7 ماه رمضان تا هشتم تیر ماه - 22 ماه رمضان - از ساعت 18 تا 23 و 30 دقیقه در مصلی امام خمینی تهران در حال برگزاری  است در این گزارش سعی کرده ام به چگونگی برگزاری این نمایشگاه و نقاط قوت و ضعف آن بپردازم.

 

نمایشگاه قرآن

 

 



نمایشگاه در فضای 40 هزار مترمربع برپاشده که یک‌سوم آن مربوط به بازارچه‌هایی همچون بخش‌های رسانه‌های دیجیتال و محصولات هنری ـ قرآنی، عفاف و حجاب و فروش کتاب است، ضمن اینکه غرفه‌هایی هم به بخش‌های آموزش‌و پرورش، بانوان، دانشگاهی و حوزوی، فروش، بخش ویژه،‌ بین‌الملل، محافل و مراسم و … اختصاص‌یافته است.

ورودی شبستان مصلای امام خمینی(ره) غرفه های «خادمان قرآنی» که آلبومی تصویری از خادمان قرآن از نخستین سال های برگزاری نمایشگاه قرآن و عکس استادان قرآنی در دل خود دارد، چشم را نوازش داده  و گام ها را به سوی این غرفه می کشاند، بنابر اخبار نمایشگاه امسال قرار است از 12 خادم قرآن با حضور رئیس جمهور تجلیل شود.

یکی از بخش های جذاب و پر بازدید کننده نمایشگاه قرآن امسال، مثل سایر سال ها بخش های دانشگاهی و کودکان است، در این دو بخش شاهد حضور دو طیف از بازدیدکنندگان هستیم، در غرفه های دانشجویی، چهره های شاداب و جوان دانشجویان که گاها همراه با اساتید خود به نمایشگاه آمده اند و از آثار هنری – فرهنگی هم قشران خود بازدید می کنند و در جلسات و مسابقات قرآنی شرکت می کنند.

در بخش های کودکان و نوجوانان شاهد حضور خانواده ها با فرزندانشان هستیم، نکته قابل توجه محجبه بودن دختر بچه های کوچک زیر سه سال است که گویی با حجاب، مستوره های کوچکی در نمایشگاه قرآن هستند، در این غرفه ها نیز بیشتر والدین به دنبال کتاب هایی با مضامین داستان های  قرآنی، روش های حفظ قران برای فرزندانشان و همچنین نرم افزارهای قرآنی برای سنین دبستان و  پیش دبستانی هستند.

بیشتر خانواده ها به تفکیک جنس و سن خرید می کنند ، حتی در انتخاب داستان های قرآنی و بازی های قرانی  سعی دارند ، به صورت مجزا برای فرزندان پسر و دختر خود خرید کنند.

مریم عبدالهی یکی از مادرانی است که با دو فرزند خود به نمایشگاه آمده است؛ او معتقد است که نمایشگاه در حوزه کودکان ونوجوانان به اندازه سن و میزان پتانسیل قرانی جامعه اسلامی عمل نکرده است و حتی گاهی غرفه داران با همان محصولاتی که سال های گذشته شرکت کرده اند، حاضر می شوند.

از بین بنیادهای پژوهشی، غرفه  بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، یکی از پر محتواترین غرفه هاست که میزبان بسیاری از بازدیدکنندگان و اهالی پژوهش است . بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، با حدود 500 عنوان اثر، در 2 غرفه 24 متری در بخش ناشران و مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی شرکت دارد.

برگزاری نشست های علمی و مشاوره‌های فرهنگی و خانوادگی، رونمایی از آثار قرآنی جدید همچون جلد 30 المعجم، جلد 1 لطائف التفسیر و جلد 3 پرتویی از هدایت قرآن، معرفی کتاب برای برگزاری مسابقات قرآنی، ارائه بسته فرهنگی با تخفیف ویژه با موضوع قرآن و حدیث و ارائه تخفیف ویژه فروش کتاب در بخش فروش آثار را می توان از دیگر فعالیت های قرآنی این مرکز در ماه مبارک رمضان دانست.

همچنین در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه، جلسات تفسیر قرآن کریم در نمازخانه بنیاد بعد از فریضه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار می شود.

پر واضح است که امسال نمایشگاه قرآن با اقبال قابل ملاحظه بازدیدکنندگان رو به رو نبوده است! جای خالی برخی از انتشاراتی ها و موسسات قرآنی به چشم می خورد! با اینکه نمایشگاه بیست و چهارم در مصلا برگزار شده است و پیش بینی می شد که این امر به افزایش بازدید کمک کند اما متأسفانه شاهد این روند نیستیم.

طی صحبت با مسئولان بخش‌های مختلف نمایشگاه قریب به‌اتفاق آنها نسبت به انتقال مکان نمایشگاه از باغ‌موزه دفاع مقدس به مصلای امام خمینی (ره) اظهار خرسندی داشتند چرا که این مکان را معنوی و قابل ‌دسترسی بهتر برای بازدیدکنندگان می‌دانستند و بیان کردند که نسبت به دو سال پیش استقبال افزایش‌یافته است.

نقاط ضعف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

در روزهای آغاز به کار نمایشگاه عدم حضور یا آمادگی غرفه‌ها برای حضور بازدیدکنندگان به شکلی بارزی نمود داشت که با گذشت چند روز از افتتاحیه نمایشگاه به‌مرور غرفه‌ها برپاشده و غرفه داران نیز حاضر شدند.

نمایشگاه قرآن سال جاری با شعار «به‌سوی فهم قرآن» برگزار شده است مسئولان و غرفه‌داران نیز باید برنامه‌های خود را مطابق آن قرار می‌دادند اما آنچه در عمل مشاهده می‌شد با این شعار هماهنگی لازم را ندارد.

 باوجود گذشت 24 سال از عمر نمایشگاه قرآن هنوز  اطلاع‌رسانی مناسب ارائه نمی‌شود، در کنار عملکرد ضعیف مسئولان در اطلاع‌رسانی یا تبلیغات لازم در سطح شهر  در داخل خود نمایشگاه نیز شاهد نبود کیوسک راهنما و اطلاع‌رسانی  هستیم و این درحال است که می شود با طراحی یک نرم‌افزار بسیاری از اطلاعات موردنیاز بازدیدکنندگان را در اختیار آنها قرارداد.

ضمن اینکه مشکل نبود کارت‌خوان در کنار سایر کمبودهای 24 امین نمایشگاه قرآن، مزید بر علت است.

از نکات قابل تأمل در نمایشگاه قرآن امسال می توان به بخش عفاف و حجاب، حضور بسیج در خارج از شبستان اشاره کرد.

بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن

بخش عفاف و حجاب بانوان با جانمایی 100 غرفه در بیست چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن حاضرشده است.

امسال در این بخش طرحی تحت عنوان «تعویض چادرهای کهنه بانوان» اجرا می‌شود که طی آن بانوان می‌توانند با پرداخت 12 هزار و 500 تومان یک چادر به ازای چادر کهنه و قدیمی خود دریافت کنند.

لازم به ذکر است که بانوان برای تعویض چادر خود می‌توانند به غرفه طرح ملی ارتقای کیفیت چادرهای نماز، مساجد و اماکن متبرکه در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مراجعه کنند.

شایان‌ذکر است که این طرح باهدف ترویج پوشش اسلامی و ایرانی و نمازخوانی از سوی مؤسسه ثنا اجراشده است؛ ضمن اینکه در بخش عفاف و حجاب نسبت به سایر بخش‌ها تخفیف بخش فروش بهتر بود.

فاطمه شجاعی که با دختر کوچکش به نمایشگاه آمده بود، در خصوص این بخش از نمایشگاه با اشاره به اینکه چیدمان غرفه ها مناسب نیست گفت، قرار گرفتن غرفه ها با محصولات مختلف در کنار یکدیگر زیبایی بصیری ندارد  و باعث ایجاد یک سردرگمی و تلف شدن وقت از بازدیدکننده می شود.

وی با اشاره به تبلیغات غرفه ها برای تخفیف 10 تا 30 درصد گفت: از بین تمام غرفه هایی که من بازدید کردم تنها یک غرفه این تخفیفات را لحاظ کرده بود در حالی که به نظر می رسد سایر محصولات ارائه شده ، با قیمت های مغازه و فروشگاه ها فروخته می‌شود.

شجاعی ادامه داد: بیشتر تهرانی‌ها روزه‌دار بوده و سعی دارند بعد از ساعات افطار به بازدید نمایشگاه بیایند و این در حالی است که ساعات بازدید بعد از افطار بسیار کوتاه بوده و بازدیدکنندگان موفق به دیدن تمام بخش های نمایشگاه نمی شوند.

وی غرفه‌های دوخت چادر مجانی را از نقاط قوت این بخش از نمایشگاه برشمرد و ادامه داد: اینکه تعدادی از بانوان وقت و مهارت خود را بدون چشم داشت مالی در خدمت حجاب برتر و ارائه خدمات به بانوان بازدیدکننده اختصاص داده اند قابل تقدیر است، جالب تر اینکه این بانوان با وجود فروش پارچه چادری در غرفه خود، حاضر به دوخت پارچه هایی هستند که بانوان از غرفه آنها خریداری نکرده‌اند.

شجاعی، این حرکت را حرکت مؤثر فرهنگی در راه ترویج پوشش حجاب دانست .

علت عدم حضور بخش قرآنی بسیج در شبستان مصلا

همچنین با آغاز به کار نمایشگاه خبرهایی مبنی بر عدم حضور بخش قرآنی بسیج در شبستان نمایشگاه قرآن منتشر شد، این مساله به اختلاف‌نظر مسئولان قرآنی بسیج با مسئولان نمایشگاه قرآن درباره برپایی غرفه‌های شهدای قرآنی و جایگاه موردنیاز برای معرفی‌فعالیت‌های بسیج، برمی‌گردد، که بسیج درخواست 120 متر از فضا شبستان را داشته اما 40 تر در اختیار او گذاشته می‌شود.

بسیج نیز برای از دست ندادن فرصت معرفی محصولات قرآنی خود با مسئولان مصلای تهران جهت حضور در نمایشگاه، وارد مذاکره می‌شود، که حاصل این مذاکره منجر به حضور بسیج در فضای باز مصلا می‌شود که طی آن مسئولان مصلا حدود 300 متر یعنی چیزی نزدیک به سه برابر فضای درخواستی را در اختیار بسیج قرار می‌دهند.

بهترین مسیر رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

لازم به ذکر است که بهترین مسیر رسیدن به نمایشگاه بیشتر از طریق خطوط یک و سه قطار شهری در ایستگاه‌های شهید بهشتی و مصلا صورت می‌گیرد، ضمن اینکه خط یک مترو تهران نیز هم‌زمان با آغاز نمایشگاه قرآن نیم ساعت به زمان سرویس‌دهی خود افزوده و تا ساعت 23 اقدام به جابجایی مسافران می‌کند؛ برای دسترسی بازدید‌کنندگان به حمل‌ونقل داخلی در ورودی‌های دو ایستگاه مترو شهید بهشتی و مصلا وسیله نقلیه قرار داده‌شده است.

انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 95/4/3 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک