سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
وقتی 18 ساله‌ها کودک می‌شوند!

لایحه غربی دولتی‌ها برای حقوق کودکان/ چه کسانی سیاسی نگاه می‌کنند؛ موافقان یا مخالفان؟!

بیست و سوم تیر امسال رییس‌جمهور، لایحه «الحاق ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. این لایحه 10 مرداد با قید یک فوریت در مجلس اعلام وصول شد و در کمال تعجب با وجود اعلام نظر مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با رد کلیات این لایحه، باز هم شاهد تأیید آن از سوی کمسیون حقوقی و قضایی مجلس هستیم! تا جایی که در مرحله پایانیِ مطرح شدن و تصویب در صحن علنی مجلس قرار دارد. 

« پروتکل اختیاری در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» مانند «پروتکل اختیاری فروش و فحشا و هرزه نگاری کودکان» -مصوب سال 86 - در واقع فرزندی از کنوانسیون حقوق کودک است که جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 به دلیل وجود برخی شبهات با شریط "حق تحفظ "به آن پیوسته است.

                                                                                             

بیش از چند هفته است که رسانه ها توجه ویژه ای به این لایحه داشته و به تبع آن افراد مختلفی به اظهار نظر و موضع گیری در خصوص پیوستن یا نپیوستن به این پروتکل پرداخته اند؛ اما آنچه این پروتکل اختیاری را در محل مناقشات فکری و حتی به قول دولتی ها سیاسی می کشاند! تعارضات متعدد آن با موازین شرعی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران است.

 مخالفان پیوستن به « پروتکل اختیاری در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» با نگاهی منتقدانه از دریچه حقوقی، شرعی، قانونی به مندرجات آن نگریسته و تبعات پیوستن به این پروتکل را از بُعد تعهدات بین المللی بیشتری که برای جمهوری اسلامی ایران و مردم ایجاد می کند، مورد بررسی قرار می دهند.

اما یکی از نکاتی که موافقان این پروتکل اختیاری، آن را دلیلی قانع کننده و توجیه کننده برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این پروتکل می دانند، پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک در 23 سال گذشته است! و با استدلال بر همین نکته، مخالفت با این لایحه را فضاسازی رسانه ای غیر واقعی و غلبه رویکرد سیاسی بر فنی و حقوقی دانسته اند!

مظفر الوندی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در این باره گفته است: متاسفانه در روزهای اخیر در برخی مطبوعات و رسانه ها مواردی مطرح شده که کاملا غیرواقعی بوده و رویکردی سیاسی داشته است و نگارندگان و گویندگان آن اطلاعی از مفاد پروتکل نداشته اند و تعابیری شده که جایی در پروتکل ندارد.  اینکه گفته می شود با الحاق به این پروتکل بسیج دانش آموزی از بین می رود و یا با به سخره گرفتن ویژگی رییس دولت به رییس جمهور حقوقدان موضوع را مرتبط می کنند و یا ارتباط این پروتکل با برجام در برخی از مصاحبه ها دیده می شود، حکایت از غلبه رویکرد سیاسی به موضوع دارد.                                       

الوندی با یادآوری اینکه کنوانسیون حقوق کودک در سال 72 به تصویب رسیده و این جزو افتخارات ماست که به  کنوانسیون مذکور به عنوان پذیرفته ترین کنوانسیون ملحق شده ایم، گفت: در عمده کنوانسیون های مصوب پس از انقلاب به نوعی شرط تحفظ مدنظر قانونگذار بوده و نگرانی از این باب نداریم، ضمن اینکه مفاد کنوانسیون حقوق کودک قرابت زیادی با دیدگاه های ما دارد و قوانین داخلی ما نیز به ویژه در سال‌های اخیر، مواردی فراتر از انتظار کنوانسیون به ویژه در بخش های قضایی و جزایی تصویب کرده است؛ لذا نگرانی در این مورد وجود ندارد.

در کنار این اظهار نظر باید گفت اکثر منتقدان پروتکل اختیاری ممنوعیت به کارگیری کودکان در مخاصمات مسلحانه حقوقدانان و اساتید برجسته کشور در این عرصه هستند، که قطعا توجه به جنبه های حقوقی و فنی این موضوع رویکرد اصلی مخالفتشان است.

اگر فرض را بر این بگیریم که برخی از منتقدان از روی جنبه های حقوقی به مخالفت با این پروتکل نپرداخته اند، آیا می شود مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و نظرات برخی از حقوقدانان شورای نگهبان را نیز با چوب سیاسی کاری و ناآگاهی زد!

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش کارشناسی خود پیشنهاد رد کلیات لایحه را مطرح می نماید: «با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و ابهام شدید درخصوص دستاوردهای این پروتکل برای کشور و عدم اشاره به این دستاوردها در مقدمه توجیهی تقدیم شده ازسوی دولت و همچنین تعهدات بین‌المللی جدی که این سند برای کشور به همراه می‌آورد و مبهم بودن تعهداتی که ممکن است در آینده برای جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد و با توجه به شرایط ویژه کشور می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد و با توجه به ایرادات حقوق بشری که علیه کشور پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک مطرح گردیده، رد کلیات این لایحه مورد پیشنهاد است.»

خوب است که آقای الوندی و همفکران آنان به جمله « با توجه به ایرادات حقوق بشری که علیه کشور پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک مطرح گردیده – است-» بیشتر فکر کنند؛ آیا این  بهانه های حقوق بشری سازمانی های بین المللی، نیست که یکی از مخالفان پیوستن به پروتکل دوم را به گوشزد کردن مباحثی واداشته استکه به قول شما «هیچ ارتباطی به پروتکل نداشته و با اختلاط مباحث نتیجه گیری کرده که به عنوان مثال با تصویب این پروتکل احتمال تحریم های جدید وجود دارد یا قوانین مرتبط با خانواده تهدید می شود و نظام خانوادگی به خطر می افتد. این موضوعات نشان می دهد که عزیزان منتقد با طرح پروتکل فرصتی یافته اند تا مباحث خارج از موضوع را به منظور تقابل سیاسی با دولت مطرح کنند.»

آیا همین گزارشات حقوق بشری نیست که بخشی از تحریم ها را بر ما تحمیل کرده است؟ آیا نه این است که برای کنوانسیون ها و پروتکل ها، هیئت های نظارتی وجود دارد که در صورت نظارت ممکن است بر سر چیزهای جزئی، ایراداتی را وارد بکنند و همین ایرادات جزئی! آثار و عواقب و تبعاتی را برای نظام و کشور به وجود آورد. آثاری که رفع آن در ذیل رفع یا تعویق تحریم ها و .. با برجام نمی شود!

آیا توجه نشان دادن به مسائلی که بار حقوقی برای کشور به وجود می آورد، تقابل سیاسی با دولت است؟



نوشته شده در تاریخ شنبه 95/6/13 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک