سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


 " علی اصغر ربانی صفت" دبیر انجمن تولید کنندگان شال و روسری مطرح کرد:

فعالیت کارخانه جات شال و روسری با 20درصد ظرفیت/ آغوش باز گمرک ایران به روی کالای خارجی/ نگاه مسئولان با نگاه اقتصادی رهبری تناقض دارد/

منیره غلامی توکلی

در کشور ما بازار شال و روسری از معدود بازارهایی است که مشتریان آن نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. اگر از جمعیت 80 میلیونی ایران، 40 میلیون نفر را زنان تشکیل دهند و اگر سالانه هر کدام از این بانوان 6 عدد شال و روسری خریداری کنند در واقع بازاری با تولید، عرضه و فروش سالیانه 200 میلیون قطعه روسری و شال رو به رو خواهیم بود که می تواند نان بر سر سفره صدها نفر کارگر کارخانجات پارچه بافی، صدها نفر کارگر کارخانجات چاپ، ده ها نفر از طراحان و بسیاری از عمده فروشان و فروشندگان خرد بازار ... ببرد.

 


صنعتی کهن اما رو به افول

 استفاده از روسری قدمتی به اندازه تاریخ ججاب در ایران دارد و این کالا از برندی فرهنگی – مذهبی در میان مردم کشور ما برخوردار است، می توان گفت: چادر و روسری و امروزه شال با تمدن ایران زمین گره خورده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک صنعت مورد توجه قرار گرفته است.. و تا همین یک سال پیش کارخانجات ایرانی با پیشرفته ترین ماشین آلات بافت و طرح و با هنرمندی هنرمندان خوش ذوق ایرانی، انواع جنس ها و طرح های روسری و شال را به این بازار مهم عرضه می کردند که با میل و ذائقه زن ایرانی همخوانی داشت!

صحبت از یک سال گذشته است اما امروز این صنعت نیز با بدمرامی برخی از واردکنندگان روسری و شال از چین! و با آغوش باز گمرک کشور! شمارش معکوس برای زمین خوردن را آغاز کرده است! رهبر معظم انقلاب اسلامی که چند سالی از اقتصاد مقاومتی گفتند و گفتند و با سعه صدر به شعارها و حرف ها و آمار و ارقام مسئولین در این خصوص گوش دادند، امسال را « سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل » نامیدند تا شاید شعارها به عمل خود را نزدیک کند .. اما هیهات !

حال صنعت روسری و شال خوب نیست

در خصوص ورود شال و روسری به کشور و ضربه خوردن این صنعت، صحبت از قاچاق نیست، بحث ورود کالا از گمرک،پایین بودن تعرفه ها است! این داستان سری دراز دارد و به یک دهه قبل بر می گردد و زمانی که سید حسین دگمه چی، رییس وقت اتحادیه خرازی و مشاغل وابسته 3/3/86 در گفت وگو با روزنامه سرمایه گفت: «گرچه قاچاق شال و روسری کما بیش از طریق مرزهای ترکیه به داخل کشور ادامه دارد، اما پایین آمدن تعرفه واردات شال و روسری از نیمه دوم سال گذشته موجب شده که قاچاق آن نسبت به چند سال گذشته سودآوری کم تری را برای قاچاقچیان به همراه داشته باشد.»

 وی در مورد واردات رسمی شال و روسری به داخل کشور افزود: «در میان انواع شال و روسری خارجی که در بازار موجود است، 60 درصد از چین، 20 درصد از ترکیه، 15 درصد از هند و پنج درصد از ایتالیا به کشور وارد می شود.»

 وی خاطرنشان کرد: «علاوه بر موارد مذکور، مقداری پارچه مخصوص شال و روسری نیز از کشورهای تایوان، کره و ترکیه در رنگ های مختلف به کشور وارد می شود که این پارچه ها در داخل کشور دوخته می شوند.»

وی، با اشاره به تقلب هایی که در تولید شال و روسری صورت می گیرد، افزود: «پارچه های وارداتی توسط برخی تجار، گلدوزی و پولک دوزی می شود، سپس به نام تولیدات خارجی وارد بازارهای خرید و فروش می شود حتی روی بعضی از آن ها مارک های معروف دوخته شده و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.»

امروز که این گزارش را می خوانید بیش از 115 ماه از این شفاف سازی ها می گذرد اما نه تنها هیچ تغییری روند تضعیف صنعت روسری و شال صورت نگرفته است بلکه شاهد کم فروغ شدن آن نیز هستیم.

 


تعطیل و نیمه تعطیل شدن 80 درصد کارخانه جات تولید روسری و شال

" علی اصغر ربانی صفت" دبیر انجمن تولید کنندگان شال و روسری کشور با 41 سال سابقه فعالیت در این بازار در گفت وگو با خبرنگار ما، می گوید: من به ضرس قاطع اعتقاد دارم ما دیگر چیزی به عنوان قاچاق در بازار روسری و شال نداریم! گمرکات ما آنقدر بی در و پیکر هستند که وارد کنندگان به احناء مختلف قانونی یا زد و بند و دور زدن قانونی با تعرف های بسیار پایین روسری و شال وارد کشور می کنند و این در حالی است که دَه ها کارخانه داخلی در حال تعطیل شدن هستند و هزاران نفر کارگر این کارخانه ها در خطر بی کاری به سر می برند.  

وی در ادامه با بیان اینکه در طی یک سال گذشته عملا 80 درصد کارخانجات و فعالان این عرصه یا تعطیل شده و یا نوع فعالیت شان با تعطیلی فرقی ندارد! گفت: کارخانجاتی که با پیشرفته ترین ماشین آلات و با متخصص ترین نیروهای انسانی تا سال گذشته توانایی 2 تا 3 شیفت فعالیت را داشتند امروز عملا با 20 درصد ظرفیت خود مشغول به تولید هستند!.

این فعال در صنعت روسری و شال تصریح کرد: در کشور ما تمام ظرفیت ها و ملزومات پیشرفت و فعالیت صنعت روسری و شال وجود دارد مُنتها ظاهراً گمرک کشور به مثابه حمایت از دشمن عمل می کند!

بی توجهی به تولید داخلی و همینطور فراهم کردن شرایط بهتر برای تولیدکنندگان تا بتوانند کالایی باکیفت و قیمت مناسب به بازار عرضه کنند، فقط مخصوص بازار روسری و شال نیست، اما این بازار به دلیل اینکه چرخ های صنعتش با ماشین آلات خارجی و گاهاً مواد اولیه خارجی می چرخد بیش از سایر صنعت ها نیازمند حمایت است.

واردات قانونی روسری و شال ضربه سهمگین به تولید داخلی

مجید اخوان خرازیان که تولیدکننده و فروشنده روسری و شال است سال گذشته در گفت وگو با مدآلاین، گفت : « عده‌ای از فروشنده‌ها هستند که سال‌ها بعد از ما کار خود را با واردات روسری شروع کردند و حالا از ما خیلی جلوتر هستند. چون ما از نظر امکانات بسیار در مضیقه هستیم و کارخانه‌ها با وجود اینکه توان بافت مشابه خارجی را دارند، به دلیل محدودیت مواد اولیه نمی‌توانند با محصولات خارجی رقابت کنند.»

وی با بیان اینکه امیدوارم مسئولین به فکر تولید داخلی باشند. امروزه ترکیه یکی از تولید کننده‌های بزرگ صنعت نساجی است و امکاناتی که دولت آنها در اختیار تولیدکننده قرار داده کمک بزرگی به این صنعت بوده. ولی ما در ایران از حمایت مسئولین و بانک‌ها برخوردار نیستیم. برای واردکردن ماشین‌آلات باید گمرکی زیادی پرداخت کرد و کارخانه‌ها برای به‌روز کردن دستگاه‌ها با مشکل مواجه هستند.

نگاه مسئولان با نگاه رهبری انقلاب تناقض دارد

 اما امروز بعد از 18 ماه علی اصغر ربانی صفت می گوید: برای کسب حمایت از صنعت شال و روسری که در حال حاضر حداقل 30کارخانه بزرگ و کوچک، منهای شال های ساده که در اصفهان و یزد تولید می شود و بیش از 1000 مغازه عمده فروشی در بازارهای جعفری، طوس، سلطانی که مرکز فروش شال و روسی به صورت به کل کشور هستند به سراغ مسئولین رفتم اما بعد از 7 ماه پیگیری به عنوان دبیر انجمن اعلام می کنم به هیچ وجه همکاری و مساعدت از مسئولین ذی ربط ندیدم چرا که نگاه این آقایان با نگاه رهبر بصیر انقلاب متفاوت است.

حال سؤال اینجاست که به راستی یک ایرانی بصیر و متعهد می تواند طوری تصمیم گیری کند که چرخ های صنعت کشوری بیگانه با بازار کشورش بچرخد در حالی که چرخ های همان صنعت در داخل در حال ایستا شدن است؟! کجای دنیا حرف از اقتصاد مقاومتی و آمار و ارقامی است که خلاف آن را با باز بودن درهای گمرک به روی اجناس خارجی -که مشابهه آن در داخل تولید می شود- و کارخانه جات و کارگاه ها تعطیل شده و هزاران افراد بی کار می توان دید؟ آیا جریانی برخلاف خواست رهبری در صدد خاموش کردن چراغ تولید ملی و کالای ایرانی است؟ آیا به راستی اصل مفهوم اقتصاد مقاومتی و پایبندی به اصول و رعایت قوانین آن در بین مسئولین ما مقبولیت دارد؟ وآیا حول دادن چرخ اقتصاد و مملو کردن بازار از کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل تولید می شود، فقط تهدیدی اقتصادی است؟ این که رهبر انقلاب امسال را سال « اقدم و عمل » در عرصه « اقتصاد مقاومتی» نامیده اند، گوشزدی بر این دست ماجراهاست!؟

واقعیت بازار تولید داخلی با آمار و ارقامی که مسئولان می دهند فرق دارد!

ربانی می گوید: « واقعیت جامعه بر خلاف ادعاهای اعداد و ارقامی است که مسئولین می دهند بنده در مورد صنف خودم مدعی ام که هیچ اقدام و عملی با مؤلفه های اقتصاد مقاومتی صورت نگرفته است چرا که در یک سال گذشته کارخانجات ما کما کان داشتند کار می کردند اما الان 80 درصد کارخانجات شال و روسری یا تعطیل هستند و یا نوع کارکردنشان با تعطیلی فرقی ندارند!

می گویند: فرمایشات رهبری قابلیت اجرایی ندارد!

این فعال در عرصه روسری و شال ادامه می دهد: واضح است که بین خواسته رهبری و عمل مسئولین تناقضی هایی وجو دارد، بنده بعد از 7 و 8 ماه پیگیری که بیش از نیم کلیو مستندات ارتباطی اش با گمرک و سرمایه و قاجاق کالا و .. موجود است در پاسخ به این سؤالم: «مگر حضرت اقا – رهبر انقلاب –نفرمودند ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارد مطلقا ممنوع است؟ شنیدم: « این فرمایش آقا –رهبرمعظم انقلاب- قابلیت اجرایی ندارد به جهت اینکه جاذبه قاچاق را بیشتر می کند!»

می خواهند با اقتصاد مردم را مقابل حکومت قرار دهند!

مشاور عالی تولید روسری و شال شرکت حریر پردیس، گفت: وقتی از آنها خواستم این گفته را کتبی بنویسند، جرأت کتبی کردن چنین ادعایی را نداشتند! به نظر من نچرخیدن چرخ اقتصاد یا لنگ زدن آن و بی کاری جوانان، تنها یک بُعد اقتصادی ندارد بلکه به مرور زمان به مسئله ای سیاسی و امنیتی تبدیل می شود آن وقت نیروهای امنیتی کشور باید بیاینند و جلوی مردم کشور خودشان بایستند چرا که مدیران نالایق با تصمیم گیری هایشان چندین میلیون نفر را بی کار کرده و روبه روی نظام و حکومت قرار داده اند! 

این فعال در عرصه اقتصاد گفت: چیزی که بنده از این رفتار برخی از مسئولین، استشمام می کنم این است: « جریانی وجود دارد که خیلی مایل است اگر سال 88 موفق نشد به شکلی مردم را رو در روی حکومت قرار دهد، الان از نظر اقتصادی مردم را مقابل حکومت قرار دهند! چون برخی تصمیم گیران، خلاف جهت مصالح مملکت عمل می کنند.» 

اقبال مردم به خرید تولیدات داخل، گذاشتن نان سر سفره کارگران ایرانی

اما از هر سو که بنگری، در تند کردن چرخ اقتصاد کشور، علاوه بر مراکز تولید، دولت، مردم نقشی اساسی دارند، مردمی که مایحتاج خود را می توانند از کالاهای خارجی تهیه کرده و یا به سمت و سوی کالاهای باکیفیت داخلی بروند. اینکه مردم ما با تحریم کالاهای خارجی می توانند نقش مؤثری در پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند حرفی گزافه نیست.

دولت با بستن درهای گمرک به کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می شود، کارخانه ها و کارگاه ها با تولید محصولات کیفی با قیمت مناسب و مردم با خرید آن کالاها قطعا کشور را به سمت پیشرفت اقتصادی پیش خواهند برد.

ربانی در خصوص نقش بانوان در رونق بخشیدن به صنعت روسری و شال کشور گفت: من به عنوان مشاور عالی قو ی ترین کارخانه تولید شال ور روسری کشور شرکت حریر پردیس با دو برند ثبت شده ادعا می کنم که کارخانه جات پارچه بافی ما، کارخانه جات تولید روسری و شال ما با بهترین و مجهز ترین ماشین آلات مثل ماشین های هشت و ده و دوازه رنگ، طراحان ما با شناخت کافی از ذوق و سلیقه بانوی ایرانی می توانند با کالاهای چینی رقابت کنند اگر گمرک اجازه ورود شال و روسری خارجی را به کشور ندهد.

وی در پایان خطاب به بانوان گفت: خرید کالای ایرانی باعث می شود کارگران کارخانه ها که برادران، همسران و اقوام شما هستند کار خود را از دست نداده و سرمایه های کلان ملی که برای احداث و تجهیز کارخانه ها هزینه شده است به هدر نرود از همه بانوان می خواهم با خرید شال و روسری ایرانی با سه مؤلفه کیفیت، رنگ و قیمت مناسب به بالندگی این صنعت که توسط شهید لاجوری و برادرانش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پایه گذاری شد، کمک کنند.

انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95/10/15 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک