سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

فالگیرها رقیبان سرسخت مشاوران خانواده!

سرنوشت زنان ایرانی در ته فنجان های چینی!/ قانون درباره فالگیرها و رمال ها چه می گوید؟ 

جادوگرها، شمن ها یا پیشگویان سده های گذشته را می توان پدران رمال ها و دعانویسان امروزی دانست. افرادی که بنابر قول تاریخ نزدیک ترین اقشار به تخت سلطنتی بودند و می توانستند با انداختن رمل و اسطرلاب سرنوشت یک ملت را تغییر دهند.

این جادوگران که ادعای در اختیار داشتن جن و پری و مُسَخر کردن ارواج شیطانی و ... را داشتند از عنصر خرافه گری و خرافه پرستی انسان ها در طول ادوار تاریخ سوء استفاده های بسیاری کرده اند.

  پدیده خرافه گری و رمالی که عمری به اندازه تاریخ بشری دارد در برخی از کشورها و ملل مثل هندوستان، انگلستان، مغولستان و قبایل بومی افریقا طرفداران بسیاری داشته است و حتی در آمریکا پا را فراتر گذاشته به اظهار روح هم کشیده شده است. در جامعه ایرانی نیز فال و فال گیری اگر چه قدمتی به اندازه کشورهای مذکور ندارد اما طرفدارانی بی شماری دارد که اکثریت آنها را زنان و دختران تشکیل داده اند.

نوشتن طلسم، دعا، بازکردن سرکتاب، گرفتن فال قهوه، فال چای، فال تاروت و حتی فال شمع  ... در بین ایرانیان به ویژه رواج بسیاری دارد. اگر به ضرس قاطع بتوان گفت که زنان و دختران بیشترین مشتریان این کلاهبرداری هستند اما مردان به عنوان رمال و فالگیر و حتی با ادعاهای پیامبرگونه و ارتباط با ارواح طیبه بیشترین کلاهبرداران را تشکیل می دهند.

میزان اقبال از سوی افراد جامعه آنقدر زیاد است که حتی می توان گفت که " رمالی و فالگیری " به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است!

فال و فالگیری

 براساس آخرین آماری که در‌ سال 93 وزارت بهداشت در خصوص این موضوع منتشر کرد 10‌درصد جمعیت کشور طی یک ‌سال نزد افراد غیرمتخصص و بی‌صلاحیت مانند دعانویس و رمال رفته‌اند. آمارها نشان می‌داد 68‌درصد از دختران در فاصله سنی 18 تا 26‌سال دست‌کم یک‌بار به فالگیر مراجعه کرده‌اند، 50‌درصد نیز چند بار مراجعه کرده‌اند و 83‌درصد از دانشجویان حرف‌های فالگیران را تصدیق کرده و با اعتقاد به سراغ آنها رفته‌اند. این مطالعه ملی با کمک 3‌هزار روا‌نشناس و 8‌هزار نفر در جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفتند، آماری که نشان داد بیش از هفت‌ونیم‌میلیون نفر ایرانی در‌ سال 93 مشتری فالگیرها، رمال‌ها و دعانویش‌ها بوده‌اند.

برای دیدن یک از این فالگیر ها به یکی از خیابان های مرکزی تهران می رویم. محله ای که اکثریت ساکنان آن را هموطنان ارمنی تشکیل داده اند. تصویر ذهنی که از یک فالگیر دارم زنی با آرایش غلیظ است که لباس هایی عجیب و غریب بر تن دارد اما برعکس " مادام" پیرزن خوش اخلاق ارمنی را زنی ساده، مهربان می بینم. نگاهی عمیق برچهره ام می اندازد و می گوید: چه خبر؟ و بعد فنجان قهوه را کنارم می گذارد و ورق ها را بُر می زند... تا نوبت به من برسد باید قهوه را خورده و نیت کرده و آن را به سمت قلبم در نعلبکی برگردانم...

سحر که می گوید دانشجوی فوق لیسانس زیست شناسی است از مادام و تبحر او در گفتن آینده، غلوهایی می کند! بعد می گوید بیشتر از 5 سال است که در یک مسئله عشقی به نتیجه نمی رسم هر بار که پیش مادام می آیم با او حرف می زنم و احساس آرامش می کنم! او کلا انرژی مثبت است ..

خانم دیگری که او را زهرا صدا می کنند، می گوید: چند سالی است که فکر می کنم شوهرم به من خیانت می کند و مادام هر بار با چهره خوانی آن زنان کمکم می کند ... اگر چه اختلاف  شدیدی داریم اما شوهرم تا می بیند من ویژگی های آن زنی که با او در ارتباط است را می گویم، رهایش می کند!

 خانم دیگری با عکس دخترش آمده تا ببیند چرا برای او خواستگاری نمی آید... و فتانه که زن چادری و محجبه ای هست می گوید: ماهی یک بار به دیدن مادام می آیم .. دستش سبک است!

رمالی و فالگیری مرزهای دنیای مجازی را هم در نوردیده است!

نکته ای که توجه را جلب می کند، این است که تمام این بانوان همدیگر را می شناسند! یک نوع دوستی که باعث شده است افراد دیگری از طریق آنها با " مادام" آشنا شوند. آنها در مورد خصوصیات و شرایط و مشکلات کسی که قرار است به مادام مراجعه کند، صحبت می کنند و به نظر من همین صحبت ها ذهن مادام را برای دیدن اشکال ته فنجان یا تفسیر کارتهای تاورت مطابق میل مشتریان باز می کند و او را در نقش یک مشاور خانواده، مشاور مالی ، مشاور حقوقی و .. بالا می برد.

تبلیغات رمالی یا فالگیری نه تنها به صورت شفاهی و دهان به دهان صورت می گیرد که به تازگی شاهد تبلیغات گسترده و چهره به چهره آن در اماکن عمومی وحتی مترو هم هستیم! و با افزایش تعداد کاربران اینترنتی کلاهبرداری به شیوه رمالی و فالگیری به صورت بین المللی نیز صورت می گیرد.! امسال بود که زنی جوان در اراک به جرم تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص رمالی و فالگیری توسط پلیس فتا استان دستگیر شد  در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که این خانم جوان از طریق فالگیری و کلاهبرداری از 575 نفر در شهر‌های مختلف کشور، حدود 300 میلیون ریال دریافت کرده است.

این اتفاقات نشان می دهد هر چه مردم از رفع گرفتاری های خود به ویژه گرفتاری های عاطفی و مادی عاجز می شوند به دست های پشت پرده! و رفع آن توسط رمال ها و فالگیرها بیشتر امید می بندند و این مورد تا حدودی بیان کننده این واقعیت است که کم کم خرافه و خرافه پرستی می تواند جای معنویات را در زندگی مردم پر کند.

اعتقاد 95 درصد بانوان به فال فالگیرها!

میترا خسروبیک کارشناس مسائل فر هنگی و اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص تأثیرات  فال و فالگیری بر جامعه می گوید: بدون شک فال نیک و بد، اثر طبیعى و تکوینی ندارند، ولى داراى آثار روانى هستند؛ چرا که فال نیک امید آفرین است، در حالی‌که فال بد موجب نومیدى و ناتوانى می‌شود. از این‌رو، دین اسلام از فال نیک نهى نکرده، ولى فال بد را به شدّت محکوم کرده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات 95 درصد مراجعان به رمالان و فالگیران زنان هستند و جالتر آنکه حدود 75 درصد مراجعین را افراد تحصیلکرده با تفکرات امروزی و به اصطلاح روشنفکر تشکیل می‌دهند، گفت: با نگاهی گذرا در می‌یابیم که زنان به علت عدم اعتماد به نفس بالا در عالب موارد و همچنین استیصال در مقابل حل مشکلات و همچنین کنش‌ها و واکنش‌های عاطفی بیشتر نسبت به مردان در مواجهه با مسائل اندکی پیچیده فورا به سراغ اینگونه موارد رفته و به دنبال یک راه میانبر برای حل مشکلاتشان هستند.

معتادین به فال، انسان های با مشکلات روانی و  منفعل

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح می کند: در جوامعی که احساس نگرانی نسبت به آینده وجود داشته باشد روی آوردن به این امر بیشتر شده  و حتی تا مرز اعتیاد نیز پیش می رود.

خسروبیک با  بیان اینکه اعتقاد به فال و فالگیری پدیده است که  باعث آسیب‌های بزرگ اجتماع می‌شود، خاطرنشان می کند: روی آوردن به این دست خرافات، انسان‌ها را منفعل کرده و باعث می شود فرد احساس کند خودش و بالاتر از آن خدا نقشی در تقدیر و سرنوشتش ندارند! به همین دلیل از کار و تلاش برای آینده دست برمی‌دارد و درواقع خودش را به دست تقدیر می‌سپارد .

اما اخبار منتشر شده از سوی پلیس نشان دهنده این واقعیت است که فال و فالگیری نه تنها مایه ضرر مالی و آسیب های روحی و روانی می شود بلکه در برخی از شرایط باعث آسیب های اجتماعی چون حک حرمت و تجاوز به نوامیس نیز شده است.

برای مثال خرداد ماه سال 90 رئیس پلیس آگاهی استان تهران از شکایت زن جوانی از فردی به نام «امیر» خبرداد و گفت: پرونده‌ای تحت عنوان تجاوز به عنف پیش روی ماموران پلیس آگاهی گشوده شد. این زن جوان در اظهارات خود عنوان کرده بود برای حل مشکلات و بخت‌گشایی سراغ امیر رفت و مرد رمال با وعده‌های پوچ و برای حل مشکل بخت‌گشایی وی به او تعرض کرد. کارآگاهان در تحقیقات گسترده دریافتند این رمال به بهانه نوشتن دعای حل مشکلات و دعای گشایش بخت روی بدن زنان با زعفران و گلاب به آنان تعرض می‌کرده است. گل‌صباحی افزود: تاکنون 15 زن و دختر جوان از این رمال شکایت کرده اند! و این دست شکایات همچنان ادامه دارد...

فال گیری و رمالی اقدامی مجرمانه

 از آنجا که این فال و فالگیری خود به اعمال مجرمانه دیگری از قبیل رابطه نامشروع، طلاق، قتل، ضرب و جرح و... دامن می زنند، خود نیز در زمره اعمال مجرمانه قرار می گیرند اما برای تعیین معیار جرم این افراد باید دید که پیامد و نتیجه نهایی چنین عملی با کدام یک از مصادیق جرم در قانون مطابقت دارد تا این تبعات به فراخور نوع جرم ارتکابی مستوجب کیفر و مجازات افراد خاطی شود.

مطابق قانون مصوب سال 1324 هرگونه اقدام به رمالی، جن گیری و فالگیری جرم محسوب می شود و مطابق بند 18 ماده 3 آیین نامه همین قانون، فرد یا افرادی که از طریق رمالی و پیشگویی در منزل یا مغازه اقدام به فریب مردم کنند و این کار را به عنوان کسب و پیشه خود قرار دهند مرتکب جرم شده و قانون برای این افراد مجازات حبس و جزای نقدی را پیش بینی کرده است؛ اگر این افراد با فالگیری و رمالی مرتکب کلاهبرداری شوند علاوه بر مجازات ذکر شده، به عنوان کلاهبرداری نیز تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند.

نظر مراجع تقلید درباره گرفتن فال و کف‌بینی

در پایان باید گفت که نگاه به رشد پدیده فال و فالگیری را نباید صرفا از دریجه روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار داد بلکه این پدیده که  خود به نوعی مولود فقر اقتصادی، فقر فرهنگی و فقر اعتقادی است، پدیده ای که راه تعقل را از انسان گرفته و او را به سمت و سوی خرافات پیش می برد بساط خود را بیشتر در نواحی جنوب و مرکزی کلان شهر تهران باز کرده است از این رو مهم ترین راه برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر خرافه پرستی و اعقتادات موهوم نخستین راه آگاه سازی افراد از مجرمانه بودن این کار، بعد نگاه اسلام و مراجع تقلید به این پدیده و مهم تر از همه اطلاع رسانی و آگاه سازی توده های مردم است .

در پایان نظر برخی از مراجع تقلید در مورد فال و فالگیری را بخوانید

آینده‌نگری، فال‌گیری، خبردادن از آینده، اعتقاد به مهره مار چه حکمی دارد؟ آیا پول دادن برای آن جایز است؟

مقام معظم رهبری: ج1-3) اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد. ج4) شرعاً ثابت نیست.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: دعانویسی و فال گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست.

حضرت آیت‌الله سیستانی: شرعا اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی: کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه به‌نحوه‌ای که دیگران گمان می‌کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می‌دهند.

همچنین یکی از مجتهدین و استادان حوزه علمیه این چنین پاسخ داده‌اند:

آیت‌الله علوی گرگانی: اینگونه امور دارای مستند شرعی نیست و بعضا جزء خرافات است و پول دادن در این راه کار پسندیده‌ای نیست.

 انتهای پیام/ ت 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 95/11/11 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک