سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
در ادامه اشاعه فرهنگ های غربی،

ردپای جاهلیت مدرن به خیرات اموات رسید/ در قاموس چه کسانی حقوق حیوانات با انسان برابر می شود؟

اینکه جانداری را به عنوان حیوان خانگی از محیط طبیعی خود اسیر آپارتمان و سبدهای کوچک کنیم! از نوع زندگی آزادش، محدود به لباس های حیوانات کرده و از نوع مراودات خود با همنوعانش به نشست و برخاست با انسان ها مجبور کنیم و از طرف دیگر به فکر بهترین تغذیه ها و آرایشگاه ها برای او باشیم و در مرگش اشک بریزیم و سنگ قبرهای فانتیزی تهیه کنیم یا خیرات اموات خود را به او بدهیم.. این رعایت حقوق و مهربانی به آنهاست!
منیره غلامی توکلی


چند روزی است که فیلم پختن «غذای سگ» به عنوان فاتحه خوانی و خیرات درگذشتگان از سوی چند جوان در فضای مجازی، واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است. از نوع پوشش و حجاب و توضحیاتی که فیلم بردار می دهد به خوبی مشخص است که افراد حاضر در آن آشپرخانه؛ از روشنفکران مدرن محسوب می شوند! روشنفکرانی که بنابر آنچه از فیلم بر می آید هر شب جمعه به نیت یکی از رفتگان شان غذای سگ پخته و خیرات می کنند!
اما قبل از پرداختن به این دست کارها و تبلیغ کردن این نوع اقدامات توجه به چند نکته بسیار مهم است که غفلت از آن باعث می شود آنچه به عنوان خیرات و مبرات برای رفتگان در نظر می گیریم خالی از خلل نباشد.
آنچه مبرهن است اینکه، اسلام به حقوق حیوانات و اجرای عدالت نسبت به آنها اهمیت زیادی داده و آن را در زمره « حق الله » می داند و همگان را در برابر حیوانات مسئول دانسته است. از نظر اسلام نفقه حیوان که شامل مسکن، تغذیه و درمان می شود از مهم ترین حقوق حیوانات است.
از آنجایی که حیوانات دارای شعور و احساس هستند هر نوع آزار روحی و فیزیکی آنها اعم از مثله کردن، داغ زدن، بارکشیدن بیشتر از توان و رنج دادن او هنگام ذبح کردن و جدا کردن حیوان از نوزادش ... از امور زشت و شیطانی محسوب می شود.
در اسلام برای تأکید بر رعایت حقوق حیوانات از ثواب و عذاب الهی استفاده می شود این توجه به حقوق حیوانات در اسلام، توجه عام است شامل حیوانات حرام گوشت، نجس و حتی در شرف مرگ هم می شود.

حضرت علی علیه السلام در خطبه 67 نهج البلاغه می فرمایند: از خدا بترسید و تقوا پیشه کنید که شما در پیشگاه خداوند مسئول بندگان و شهرها و آبادی ها هستید زیرا از همه چیز حتی از خانه ها و حیوانات بازپرسی خواهید شد.
در آموزه های اسلامی آمده است که اگر ظرف آبی برای وضو دارید و حیوانی نیز تشنه است آن ظرف آب را به حیوان تشنه دهید و به‌جای وضو، تیمم کنید. سیره پیامبر اسلام و ائمه اطهار بیانگر عنایت آن بزرگواران به حقوق حیوانات است و مهم اینکه این حقوق دارای اسقاط نیست، یعنی نمی توان با جلب رضایت حیوان از انجامش سرباز زد! از این روست که پیامبراکرم(ص) می فرماید: « اگر ستمی که به حیوان می کنید بر شما بخشوده شود، بسیاری از گناهان شما بخشوده می شود»
به هرحال باید توجه داشت حقی که حیوان بر گردن انسان دارد بالاتر از حقی نیست که انسان ها بر یکدیگر و همنوعان خود دارند! از این روست که در هنگام ادای حق حیوانات باید به چند نکته توجه داشت:
1. منظور از حقوق حیوانات، حقوق مشابه یا مساوی با انسان ها نیست. زیرا ساختار فکری و اجتماعی حیوانات بسیار ساده تر از انسان ها است. حیوانات به الگوهای پیشرفته سیاسی و اجتماعی نیاز ندارند بلکه به آزادی، نور مناسب و فضای کافی برای نشان دادن رفتارهای طبیعی خود، غذای طبیعی و همراهی با هم نوعان خود نیاز دارند. وظیفه ما خودداری از زیر پا گذاشتن حقوق طبیعی حیوانات است.
2. احترام به حقوق حیوانات ملزم به علاقه به آنها نیست. همانگونه که به حقوق انسانی همه افرادی که با آنها در ارتباط هستیم احترام می گذاریم. در حالی که لازم نیست آنها را دوست داشته باشیم. هر چند در اسلام بر شفقت و مهربانی با حیوانات تأکید شده است.
3. مراد از حقوق حیوانات، حق حمایت است. زیرا آنها قدرت مطالبه حق خود را ندارند بنابراین ما مکلف هستیم به حمایت از آنها اقدام کنیم.

با توجه به آنچه گفته شد:
آیا می توان آنقدر به حیوان علاقه مند بود که او را به جای فرزند و خویشان خود قرار داد یا اینکه برای او حقوقی چون حقوق یک شهروند همنوع قائل شد!؟
اینکه جانداری را به عنوان حیوان خانگی از محیط طبیعی خود اسیر آپارتمان و سبدهای کوچک کنیم! از نوع زندگی آزادش، محدود به لباس های حیوانات کرده و از نوع مراودات خود با همنوعانش به نشست و برخاست با انسان ها مجبور کنیم و از طرف دیگر به فکر بهترین تغذیه ها و آرایشگاه ها و البسه برای او باشیم و در مرگش اشک بریزیم و سنگ قبرهای فانتیزی تهیه کنیم.. این رعایت حقوق حیوانات و مهربانی به آنهاست!
آیا اولویت بخشیدن حیوان به انسان برای خیرات و مبرات، عزت بخشیدن به حیوان و ترحم به اوست یا پایین آوردن شأن کرامت انسانی که می تواند از این خیرات بهرمند شود یا محروم کردن درگذشتگان از دعای خیر مستحقی که فاتحه و دعایی از سوی او سبب آمرزش شان می شود
و سؤال اصلی اینکه آیا این حمایت از حقوق حیوانات است که مهربانی، دلسوزی و شفقت خود را مخصوص حیواناتی با نژاد خاص کنیم و به قولی خریدهای لاکچری داشته باشیم! و با آنها پز روشنفکری و مدرن بودن بدهیم و از حیوانات با نژاد معمولی یا خیابانی و بیمار برحذر باشیم!

هر چند این دست نمایشات چون خیرات دادن به حیوانات که به نظر می رسد از سوی لیدرهایی خارج از کشور هدایت می شود می تواند برای دقایقی با احساسات افراد بازی کند اما با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور ما تأثیرگذاری عمیقی نخواهد داشت چرا که هیچ عقل کامل و سالمی در شرایط اقتصادی کنونی و مصیبت های وارد شده بر هموطنان سیل زده و زلزله زده کشور اولویت خود را سگ قرار نداده و به فکر کودکان، نوجوانان و افراد کهن سال هموطن خود است.
به واقع این افراد نه تنها از حقوق حیوانات هیچ نمی دانند بلکه ناقضان اصلی حق این جانداران بی زبانی هستند که پیامبر اکرم (ص) عذاب الهی را ضمانت اجرای حقوق آنها دانسته است.
این افراد نه تنها از آموزه های شرع مبین اسلام به درستی هیچ نمی دانند بلکه به آن معقتد هم نیستند که اگر بودند می دانستند بهترین خیرات برای اموات در کنار تغذیه، خواندن نماز، گرفتن روزه و خواندن قرآن است.
اگر حقوق حیوان حق الله است حق متوفی بر بازماندگانش حق الناسی است که خداوند از آن نمی گذرد! مثلا ثلث مالش را برای امور خیریه و عام المنفعه خرج کنند؛ اگر نماز قضا یا روزه قضا برگردن داشتند به جای آنها بگیرند و اگر احتمال می دهند حقی واجب مانند خمس، زکات و ... دارند آن را ادا کنند و در نهایت بازماندگانی با اعمال پسندیده برای رفتگانشان باشند که چرا که فرزندان باقی الصالحات پدر و مادر محسوب می شوند.
انتهای پیام/*



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 98/2/31 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک