سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
تصویر زنان ورزشکارمسلمان در قاب المپیک لندن تجلی یافت
 

امسال جهان شاهد بزرگترین رویداد بین المللی و بسیار مهم ورزشی یعنی "سی امین دوره رقابت های المپیک 2012 لندن " است. این مسابقات از 6 مرداد سال جاری اغاز شده و تا 22 مرداد ادامه خواهد داشت. رقابت های این دوره از بازی های المپیک 2012  لندن در حالی به کار خود ادامه می دهد که برای اولین بار در طول تاریخ المپیک برخی از کشورهای اسلامی  از جمله عربستان و قطر به زنان ورزشکار خود اجازه حضور در این رقابت ها را داده اند.
از طرفی؛ مسئولان کمیته های مختلف المپیک نیز که پیشتر زنان محجبه ورزشکار را  از گردونه مسابقات خارج و به آنها اجازه حضور نمی دادند، برای اولین بار این موانع را حذف کرده و به بانوان مسلمان به شرط انکه حجابشان بر روند مسابقه تاثیر نداشته و برای رقیب ایجاد خطر نکند! اجازه حضور دادند.

علیرضا مالمیر - نویسنده و کارشناس طنین یاس
المپیک لندن فصلی نو از حضور ورزشکاران زن مسلمان
انچه که در خلال این دوره از بازی های المپیک بیشتر به چشم می خورد، حضور با شکوه و پررنگ زنان محجبه ورزشکار مسلمانی است که تعدادشان نسبت به رقابت های المپیک سال های گذشته افزایش یافته است. برای مثال عربستان سعودی برای اولین بار و با وجود مخالفت مفتی های این کشور ، اقدام به اعزام  ورزشکاران زن خود "ساره عطار " و "شهرخانی" در رشته های دو و میدانی وجود کرده است. از طرفی دیگر ، زنان مصری هم برای اولین بار پس از انقلابی که سال گذشته در کشورشان به وقوع پیوست در افتتاحیه المپیک لندن پرچمدار کاروان ورزشی کشورشان در این دوره از مسابقات بودند که با حجاب اسلامی  در این مراسم رژه رفتند.
علاوه بر تصمیم برخی از کشورها برای اعزام ورزشکار زن به این دوره از مسابقات ،مسئولان اجرائی المپیک برای شرکت زنان با حجاب اسلامی دراین رویداد ورزشی تصمیمات جدیدی اتخاذ کردند.
برای مثال "فدراسیون بین المللی بوکس AIBA" برای اولین بار با حضور بوکسورهای زن محجبه در این دوره از مسابقات المپیک موافقت کرد. همچنین رئیس "کمیته بین المللی المپیک IOC" اعلام کرد زنان ورزشکار محجبه فوتبالیست می توانند با حجاب اسلامی در مسابقات شرکت کنند.
"ژاگ روخه " که پیشتر از تصمیم این کمیته برای عدم حضور بانوان محجبه خبر داده بود این تصمیم کمیته المپیک را احترام به خواسته های فرهنگی ، ارزشی و دینی ورزشکاران کشورهای مسلمان اعلام کرد.
نکته جالب توجه اینکه رسانه های منعکس کننده اخبار رویدادهای ورزش المپیک حضور زنان محجبه ورزشکار را در این دوره از مسابقات در صدر اخبار خود قرار داده و به  بررسی انگیزه حجاب این زنان پرداخته اند.

خانم "نورسوریانی" تیرانداز  اعزامی از مالزی یکی از این بانوان است. وی که با وجود بارداری در این مسابقات شرکت کرده ،دلیل حضور خود را با حجاب اسلامی ،اعتقاد به اسلام و  تلاوت قرآن دانسته و آن را تنها راه حفظ  روحیه خود در مسابقات برای غلبه بر حریفان دانسته است.
با توجه به مواردی که از برداشته شدن موانع حضور زنان  محجبه در صحنه رقابت های  بین المللی ورزشی صحبت به میان امد، به نظر می رسد بانوان مسلمان محجبه صرفا در مسابقاتی که به صورت انفرادی و بدون حریف مقابل برگزار می شود شرکت داشته اند!
ولی با تمام این موارد به جهت لغو بسیاری از محدودیت ها برای حضور زنان ورزشکار محجبه، این  دوره از مسابقات المپیک می تواند شروع خوبی برای حذف کلیه قوانین ضد حجاب اسلامی برای بانوان مسلمان در عرصه  دیگر  رقابت های ورزشی جهان باشد. رقابت های بین المللی  که نه فقط در یک رشته خاص و محدود بلکه در کلیه رشته های ورزشی شاهد حضور بانوان محجبه ورزشکار از کشورهای اسلامی باشیم و با بدست اوردن مقام و درخشیدن در این عرصه و تمامی میادین جهانی ثابت کنیم، حجاب زن مسلمان نه تنها برای وی محدودیت به همراه ندارد و مانع پیشرفت نمی شود بلکه زن مسلمان با حفظ حریم شخصی و پوشش کامل و با حفظ عفاف و پاکدامنی خویش با صلابت نه تنها در زمینه های  سیاسی، اجتماعی، علمی و پژوهشی و بلکه  در میادین ورزشی نمونه کامل یک زن موفق را برای  همگان  ترسیم و به تصویر می کشد.


الگو شدن زن مسلمان در دنیا، باوری که گریزی ازان نیست!
اینکه به چه علت مسئولان این دوره از رقابت های المپیک به زنان محجبه مسلمان اجازه حضور در برخی از رشته های ورزشی  را دادند در جای خود تامل برانگیز است که در ذیل به بررسی آن از دو  زاویه مهم می پردازیم:
همانطور که اشاره کردیم تا قبل از مسابقات  المپیک لندن به زنان محجبه برای شرکت در رقابت های ورزشی اجازه حضور داده نمی شد و از طرف مسئولان اجرائی برای شرکت در مسابقات شرط عدم پوشش برای بانوان مسلمان لحاظ می شده است.
این موضوع درحالی بیان می شود که عدم داشتن حجاب در میدان مسابقه با مقاومت زنان مسلمان مواجه  بوده است و نهایتا این ورزشکاران از گردونه رقابت ها و حضور در عرصه بین المللی حذف می شدند.
موضوع  حذف ورزشکاران زن مسلمان به علت رعایت حجاب در میدان رقابت ، رسانه ای شدن و بازتاب پیدا  کردن این موضوع در سرتاسر دنیا را رقم می زد. این امر برای برگزارکنندگان این رویدادها منجر به بحران افرینی شده و واکنش های متعددی از سوی مردم و صاحب نظران اعم از مسلمان و غیر مسلمان در سرتاسر دنیا به همراه داشت.
خوب می دانیم که این رویداد مهم ورزشی درحالی برگزار می شود که جامعه جهانی قریب به دو سال است که در شوک ناگهانی بیداری اسلامی در دنیا فرورفته است . این موج بیداری نه تنها در 12 کشور اسلامی  بلکه تا هزاران کیلومتر آنطرف تر یعنی کشورهای اروپائی و ایالات متحده امریکا و حتی درون نظام جامعه صهیونیستی اسرائیل شاهد اعتراضات مردمی با رویکردهای اقتصادی و سیاسی است.
اعتراض به طرح ریاضت اقتصادی کشورهای اروپائی تا جنبش وال استریت ایالات متحده و اعتراض های شهرک نشینان صهیونیست ساکن در فلسطین اشغالی به دولت اسرائیل در اداره این رژیم و بحران های مالی ،‌اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در این دوره زمانی خود گواه این ادعاست.
بیداری اسلامی که زنان مسلمان درخط مقدم آن قرار دارند برای دنیا یک پیام مهم به همراه دارد و آن اینکه داشتن حجاب برای زن نه تنها محدودیت نمی اورد بلکه حضور مقتدرانه او را درتمامی عرصه ها تثبیت و پوچ بودن انزوای زنان مسلمان را فریاد می زند.
کسب رتبه های برتر و مدال های رنگارنگ بانوان مسلمان در عرصه های مختلف ورزشی از جمله المپیک، خود آب سردی بر پیکره دشمنان است که تمام همتشان منزوی جلوه دادن زنان در جامعه اسلامی است .
دنیای غرب به خوبی این مسئله را درک کرده است که تاب تحمل در مقابل موج اسلام خواهی در دنیا از عهده اش خارج است! چون مساله حجاب نه تنها در بلاد اسلامی بلکه در غرب نیز اهمیت پیدا کرده و مساله پوشش در خلال مسابقات ورزشی مورد توجه همگان قرار گرفته است.

حضور زنان محجبه در رقابت های ورزشی به خاطر داشتن عقبه قوی فکری دراین راستا است که تاب مقاومت را از تصمیم گیران این رقابت ها گرفته و آنها چاره ای جز تسلیم شدن و زانو زدن در برابر این مساله با اتخاذ تصمیمات جدید برای حذف قوانین ضد حجاب اسلامی برای ورزشکاران زن محجبه ندارد و المپیک2012 لندن می تواند اغازی برای این مسئله باشد.
مهمترین و اساسی ترین علت  هراس و دشمنی  غرب از حضور زنان مسلمان محجبه در عرصه های مختلف از جمله ورزشی؛‌ ترس از الگو شدن زن مسلمان برای دیگر زنان دنیا است.
حضور زنان و دختران محجبه و شایسته ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی در عرصه های فرهنگی ،اجتماعی ،علمی و همچنین موفقیت زنان مسلمان در تمامی عرصه ها باعث خشم و نفرت استکبار و دنیای غرب شده است ! زیرا با وجود اینچنین زنان موفقی راهی برای به کرسی نشاندن منطق غلطشان در القا کردن این مسئله  که اسلام، زن را محدود و منزوی کرده ، برایشان باقی نمانده است. این موضوع خود باعث تشکیل اتاق فکری برای مقابله با این مهم وترویج اسلام هراسی ازسوی آنها شده است.
حضور بانوان  مسلمان در همه عرصه ها ازجمله رقابت های المپیک ،خط بطلانی بر پروژه های ضددینی  در غرب و هوشیاری و بیداری فکری مردمان دیگر کشورها است. چرا  که جهانیان با دیدن صحنه هائی ازحضور موفق زنان مسلمان با رعایت پوشش مناسب به ژرفای مبانی دینی اسلام پی برده و ادعای کذب دولتمردان آنها را مبنی بر نقض حقوق زنان در اسلام اشکار می کند.
گرایش روز افزون زنان و مردان  کشورهای دنیا به ائین اسلام  خود گواه این ادعاست . آنجاست که  الگوی زنان در دنیا  دیگر نه عروسک های "باربی " و مدل های رقص و خوانندگی مانند "جنیفر لوپز " و "لیدی گاگا "خواهد بود. بلکه الگوی وی زن محجبه مسلمانی است که پوشش خود را از زنان بزرگ دین اسلام مانند "حضرت زهرا"و "حضرت زینب(س)" به ارث برده است و با داشتن پوشش اسلامی در تمامی عرصه ها  چه در نقش یک مادر یا همسر و چه در نقش یک معلم یا پرستار  و یک ورزشکار موفق، حضوری مقتدرانه و با صلابت  داشته و خواهد داشت.



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/5/15 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک