سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

زنان در تثبیت نظام و تداوم انقلاب اسلامی حرف نخست را می زنند/ زن ‌در انقلاب‌ اسلامی‌ شخصیت‌ و هویت‌ خویش‌ را یافت


اسلام برخلاف جوامع و تمدن جاهلی که زنان را حقیر و ضعیف و دون شمرده و آنان را در خدمت ابتذال و فساد گرفته بود، به زنان، شخصیتی باکرامت و مقامی والا بخشید. این مقام و منزلت، توأم با فداکاری و ایثار، در پرتو انقلاب اسلامی تجلی یافت و عطر شکوفایی این موجود بزرگوار و با فضیلت، جهانیان را به شگفت آورد، تا آنجا که از سوی خبرگزاریها و تحلیل گران، انقلاب اسلامی به «انقلاب چادرها» نام گرفت.

گفتگو سید محمد مشکوة الممالک - خبرنگار طنین یاس
اشاره:
انحطاط جوامع بشری ثمره ی زیان باری است که از عدم انجام وظیفهمادری ناشی شده است . بنابراین مادر مربی اصلی و آغازین جامعه است . سعادت و تباهیملل و کشورها پیوندی عمیق و اصیل با وجود زن دارد . زن می تواند مبدا تمامیسعادتهای یک ملت باشد .
اگر زن مسلمان، دیروز دوشادوش مردان برای اقامه ارزشهای الهی قیام کرده و در طول هشت سال دفاع مقدس و در به ثمر رساندن انقلاب با صبر و بردباری و تلاش همه جانبه در جهاد در راه خدا سهیم شد، امروزه نیز وظیفه خود می‌داند که با انگیزه الهی خود در صحنه حضور داشته باشد.
ایام دهه فجر است و صحبت از پیروزی انقلاب بسیار،در این راستا با مسؤل سابق معاونت سیاسی سپاه دکتر علی اشرف نوری به گفتگو نشستیم.




*آقای دکتر به نظر شما نقش زنان در مبارزات انقلاب اسلامی به چه میزان بود؟
با آغاز نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی‏(ره)، زنان که تا آن زمان هیچگونه نقش فعالی در صحنه جز استفاده ابزاری توسط مردان،را نداشتند به خیابان‏ها آمدند.زن با چادر مشکی، با در بغل گرفتن فرزندش و با مشتهای گره کرده فریاد «مرگ بر شاه‏«سرداده و مردانه و فداکارانه به میدان آمدند و به حرکت نهضت اسلامی، قوت و تداوم بخشیدند.
در خصوص نقش زنان در مبارزات انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی‏(ره) می­فرمودند: «آمدن شما خانم‏ها به خیابان‏ها و میدان‏های مبارزه، موجب این شد که مردها هم تقویت ‏بشوند و مردها به تبع زنها در خیابان‏ها می‏ریختند، زن‏ها مشوقان مردانی که خودشان در صف‏های جلو بودند.»
همچنین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه، بزرگ مصلح قرن در جای جای کلام خویش زنان را پیشگامان انقلاب معرفی می‏کنند وآن ها را در صف مقدم تظاهرات می­دانند که فرزندان خود را برای شهادت تربیت کرده و از خون شهدای انقلاب، پاسداری می­کنند.
امام‏رحمه الله می‏فرمایند: «ما نهضت‏خودمان را مدیون زن‏ها می‏دانیم.» و همین نکته برای بیان نقش زنان در مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی از هر کلامی رساتر است.
*از نظر شما زنان تا چه اندازه در پیروزی انقلاب نقش آفرینی کردند؟
زنان‌، نه‌ تنها در پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ سهم‌ بزرگی‌ ایفا کردند، بلکه‌ در تثبیت‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و تداوم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ حرف‌ نخست‌ را می­زنند و با حضور در صحنه‌­های مختلف انقلاب‌ اسلامی‌، توطئه‌های‌ دشمنان‌ را در عرصه‌های‌ گوناگون‌ فرهنگی‌، نظامی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌، سیاسی‌ و... نقش‌ بر آب‌ ساخته و می­سازند.
حضور پر شور در انقلاب‌ اسلامی‌ از افتخارات‌ بزرگ‌ زنان‌ مسلمان‌ ایران‌ است‌. آنان‌ در همان‌ روزهای‌ نخستین‌ انقلاب‌ وارد میدان‌ مبارزه‌ شدند و با جهاد خود قدم‌ به‌ قدم‌، انقلاب‌ اسلامی‌ را یاری‌ کردند. زنان‌ با عزمی‌ استوار علیه‌ طاغوت‌ و استکبار جهانی‌ به‌ صحنه‌ مبارزه‌ آمدند و دین‌ خود را نسبت‌ به‌ اسلام‌ و انقلاب‌ به‌ خوبی‌ ادا کردند.
*به نقش زنان در تثبیت انقلاب اشاره کردید در این باره بیشتر توضیح بفرمایید؟
حضور درعرصه های سازندگی روستاها در ابتدای انقلاب، همکاری در عرصه های مختلف جنگ تحمیلی، حضور فعال در مقابله با فتنه های منافقین در سال 60، فتنه سالهای 78 و 88 و نقش آفرینی در حماسه نهم دی 88 و حضور فعال و مؤثر در عرصه های اقتصادی، علمی و.. از جمله فعالیت های زنان در تداوم و تثبیت نظام انقلاب اسلامی است.
حضرت امام‌ خمینی‌ (ره‌) خطاب‌ به‌ بانوان‌ فرمودند: «شما خواهران‌ در این‌ نهضت‌ سهم‌ به سزایی‌ داشته‌اید.» «شما سهم‌ بزرگی‌ در نهضت‌ اسلامی‌ ما دارید. شما در آتیه‌ برای‌ مملکت‌ ما پشتوانه‌ هستید.»
آن‌ حضرت‌ به‌ این‌ حضور می‌بالد و افتخار می‌کند و می‌فرماید: «ما باید امروز که‌ روز زن‌ است‌... به‌ زنان‌ خویش‌ افتخار نماییم‌. چه‌ افتخاری‌ بالاتر از اینکه‌ زنان‌ بزرگوار ما در مقابل‌ رژیم‌ ستمکار سابق‌ و پس‌ از سرکوبی‌ آن‌، در مقابل‌ ابرقدرت ها و وابستگان‌ آنان‌، در صف‌ اول‌، ایستادگی‌ و مقاومتی‌ از خود نشان‌ دادند که‌ در هیچ‌ عصری‌ چنین‌ مقاومتی‌ و چنین‌ شجاعتی‌ از مردان‌ ثبت‌ نشده‌ است‌.»
بنیانگذار انقلاب‌ اسلامی‌ بارها این‌ مسأله‌ را بیان‌ داشته‌ و از زنان‌ به‌ عنوان‌ پشتوانه‌ انقلاب‌ و اسلام‌ یاد کردند:«ملتی‌ که‌ بانوانش‌ در صف‌ مقدم‌ برای‌ پیشبرد مقاصد اسلامی‌ هست‌، آسیب‌ نخواهد دید.»«شما در آتیه‌ برای‌ مملکت‌ ما پشتوانه‌ هستید. من‌ امیدوارم‌ که‌ باز شما در صف‌ مقدم‌ باشید و این‌ نهضت‌ را به‌ آخر برسانید.
*حضور بانوان پس از پیروزی انقلاب را چگونه تبیین می کنید؟
زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، همپای مردان در عرصه های ایثار، جهاد و شهادت حضور پیدا کردند و همچنین تقویت روحیه مردان از نظر روحی و معنوی آنان را به سنگرهای جهاد گسیل داد و به برکت حضور زنان امروز ما شاهد پیروزی های فراوان ایران اسلامی هستیم.
با قاطعیت می­توان گفت؛ بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، نقش زنان برای ادامه مسیر و مقابله با توطئه­های دشمنان انقلاب مشهود است، طوری که اگر چنین نبود انقلاب ما دچار شکست و گسست می شد.
*در رابطه با جایگاه و منزلت بانوان پس از انقلاب نظرتان  چیست؟
اسلام برخلاف جوامع و تمدن جاهلی که زنان را حقیر و ضعیف و دون شمرده و آنان را در خدمت ابتذال و فساد گرفته بود، به زنان، شخصیتی باکرامت و مقامی والا بخشید. این مقام و منزلت، توأم با فداکاری و ایثار، در پرتو انقلاب اسلامی تجلی یافت و عطر شکوفایی این موجود بزرگوار و با فضیلت، جهانیان را به شگفت آورد، تا آنجا که از سوی خبرگزاریها و تحلیل گران، انقلاب اسلامی به «انقلاب چادرها» نام گرفت.
انقلاب اسلامی فرصت و موقعیت استثنائی برای زنان فراهم کرد و به زنان هویت و جایگاه ویژه­ای بخشید.
اگر تاریخ حضور زنان را در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی و سیاسی جهان ورق بزنیم، به جرأت می توان گفت حضور کنونی زنان در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی و پس از آن، نه تنها موفقیت شگرف در برابر تیرگی های دنیای امروز است، بلکه به نحوی این حضور درخشان برای تمامی کشورها به تدریج به یک الگو تبدیل شده است. چنانچه به تنهایی میزان رشد علمی بانوان را پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مورد ارزیابی قرار دهیم، به نرخ 50درصدی موفقیت و رشد تصاعدی آنها پی خواهیم برد. این در حالی است که نرخ باسوادی زنان قبل از انقلاب اسلامی حدود 35 درصد و پس از آن به بیش از 80درصد رسیده است.
علاوه بر آن هم اکنون در رشته های فوق تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعداد زیادی از اعضای هیات علمی را زنان تشکیل می دهند که قبل از انقلاب به ده نفر هم نمی رسید.
انقلاب اسلامی و هدایت­های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) جایگاه زنان را آنچنان ارتقا بخشید که امروز زنان ایرانی در ردیف صبورترین، متعهدترین و متخصص ترین زنان دنیا قرار گرفته اند و این به خاطر جایگاه رفیع و ارزش هایی است که در اسلام برای زنان اختصاص داده شده است.
هنر انقلاب‌ اسلامی‌ این‌ بود که‌ زنان‌ جامعه‌ ما را متحول‌ ساخت‌ و در مسیر اسلام‌ و ارزش های‌ الهی‌ هدایت‌ کرد و از بی‌ هویتی‌ و بی‌ بند و باری‌ و ابتذال‌ که‌ سوغات‌ غرب‌ بود، به‌ سوی‌ عزت‌ خواهی‌، عفاف‌، درک‌ شخصیت‌ و کمال‌ جویی‌ و تحول‌ فکری‌ و روحی‌ هدایت‌ کرد و از دون‌ مایگی‌ به‌ اوج‌ انسانیت‌ ارتقاء بخشید.
زنان‌ ‌ در انقلاب‌ اسلامی‌ شخصیت‌ و هویت‌ خویش‌ را یافتند و به‌ مقام‌ و منزلت‌ والای‌ خویش‌ پی‌ بردند و بینش‌ سیاسی‌، فرهنگی‌ و اجتماعی‌ پیدا کردند. این‌ تحول‌ فکری‌ و روحی‌ بزرگی‌ که‌ نصیب‌ زنان‌ شد، موهبت‌ الهی‌ بود که‌ امام‌ خمینی (ره)‌ بارها از آن‌ به‌ بزرگی‌ یاد کرده‌ و آن‌ را افتخار بزرگ‌ ملت‌ ایران‌ دانستند:
«من‌ در جامعه‌ زن ها یک‌ طور تحول‌ عجیبی‌ می‌بینم‌ که‌ بیشتر از تحولی‌ است‌ که‌ در مردها پیدا شده‌ (است‌).»
«خانم هایی‌ که‌ در قبل‌ وضعشان‌ یک‌ نحو دیگری‌ بود، و رژیم‌ آنها را به‌ یک‌ مسایل‌ دیگری‌ مشغول‌ کرده‌ بود، متحول‌ شدند به‌ کسانی‌ که‌ در مقابل‌ رژیم‌ ایستادند.»
«این‌ یک‌ تحولی‌ بود که‌ بشر نمی‌توانست‌ این‌ تحول‌ را درست‌ کند. این‌ تحول‌ الهی‌ بود.»
«این‌ تحول‌ که‌ در ایران‌ پیدا شد، تحول‌ همه‌ جانبه‌ بود»؛ یعنی‌ زنان‌ در تمام‌ زمینه‌های‌ روحی‌، فکری، اخلاقی‌، فرهنگی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ و انگیزه‌ها و اهداف‌، الهی‌ شدند و در صبغه‌ اسلام‌ قرار گرفتند و در مسیر حرکت‌ زهرا (س‌) و زینب‌ کبری (س‌) قدم‌ برمی­دارند.
بنابراین فرصت های برابر رشد علمی، آموزشی، خدمات عمومی، مشارکت انتخاباتی، تأمین اجتماعی و مسایل فرهنگی و... همگی گواه وجود توجه خاص به حضور فعال و مؤثر زن در عرصه های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
حضرت امام خمینی‏(ره) زن را از زوایای پنهان تاریخ و حضور مبهم و کم رنگ آن در ناخود آگاه جامعه به صحنه خود آگاهی و فعال رساندو موجب تحولاتی در فرهنگ و ساختار فکری زنان گردید که جهشی باور نکردنی را در وضعیت آنها پدید آورد. افزایش تعداد تحصیل کرده‏ها، دانش‏آموزان و دانشجویان، اساتید، هنرمندان، شاغلان و فعالان اقتصادی و اجتماعی، توجه خاص به وضعیت‏حقوقی زنان و تصویب قوانین متناسب با وضعیت روز ایشان، توجه به وضعیت اشتغال زنان و تصویب قوانین کار متناسب با شأن مادری و همسرداری زنان، همچون استفاده از تعطیلات دوران زایمان، کار نیمه وقت، بازنشستگی پیش از موعد و ... از دستاوردهای انقلاب برای زنان بوده است.



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/11/16 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک