سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

اختصاصی طنین یاس
لالایی های مادرانه تا ترانه های شاعرانه زنان امروز، فاصله بین نسلها را نشان می دهد. درتاریخ ادبیات ایران زنان حضور چشمگیر و پرشوری در فعالیتهای ادبی و هنری داشتند و نسل شاعران زن امروز فعالانه درعرصه شعر وادب فعالیت می کند. یکی از جشنوارهای تاثیر گذار و جریان ساز فرهنگی "جشنواره شعر فجر" است که امسال هفتمین سال خود را سپری می کند. بدین لحاظ در خصوص جشنواره امسال و حضور زنان شاعر در جشنواره با رضا حمیدی، دبیر جشنواره گفتگویی کرده ایم که می خوانید :
جشنواره شعر فجر




قش زنان در جشنواره شعر فجر را چگونه ارزیابی می کنید ؟

در جشنواره شعر فجر همواره شاهد حضور پرشور زنان بوده ایم و دوره به دوره با رشد بیشتری شاهد حضور آنان هستیم ؛
40درصد از شرکت کنندگانی که به جشنواره شعر آثار فرستادند بانوان بودند . و از یک تا دو درصد شاهد افزایش آثار شعری زنان  بوده ایم .

  • برگزیدگان آثار را بیشتر آقایان تشکیل می دهد یا زنان ؟

امسال 40 درصد از شرکت کنندگان بانوان و 60 درصد مردان را مردان تشکیل داده اند .و گاهی نیمی از برگزیدگان  را خانم ها در بخش های مختلف شعری تشکیل می دهند . و این نشان می دهد که زنان بعد از انقلاب در عرصه شعر و ادب حضور پرنگی دارند و در هر کجا جشنواره و کنگره ای  درباره شعرو شعرخوانی  باشد آثار فاخری از سوی خانم ها به کنگره ها و جشنواره ها ارسال می شود و این موضوع قابل مشاهده است .

  • آثار شاعران زن در جشنواره  بیشتر در چه قالب هایی است ؟

شاعران زن بیشتر در دو قالب کلاسیک و سنتی ، شعر و ترانه در جشنواره حضور پرنگ دارند و در بخش نقد و پژوهش نیمی از کسانیکه آثار فرستادند بانوان هستند .

  • مضامین و درون مایه آثار زنان شاعر بیشتر  چیست ؟

آثار به جهت اینکه کد گذاری شده و در حال داوری است هنوز نمی توانیم بگوییم که  محتوا و موضوع شعر ها چیست اما بعد از داوری می توانیم به این امر پی ببریم .

  • تفاوت  هفتمین جشنواره شعر با دیگر جشنواره به لحاظ کمی و کیفی چگونه است ؟

جشنواره شعر فجر در دولت نهم متولد شد . و در دو سال اول به صورت رقابتی نبود و از سال سوم جشنواره رقابتی شد و 266 اثر به دبیرخانه رسید . در سال چهارم 440 اثر و در سال پنجم 1050 اثر و در سال ششم 1453 اثر به جشنواره رسید .
جوانان و شاعران نسبت به جشنواره ها علاقه مندی خاصی دارند و روند رشد تعداد آثار از 240 اثر به 1453 رسیده است که امسال هم شاهد افزایش آثار بودیم و 2037 اثر به جشنواره رسیده است .و این نشان می دهد که به اهداف خودمان نزدیک شده ایم .

  • حضور شاعران پیشکسوت چگونه بوده است ؟

برعکس فیلم که خیلی از کارگردانان اوایل انقلاب فیلم می ساختند و هنوز در جشنواره شرکت می کنند جشنواره شعر فجر این گونه نیست . در شعر فجر بسیاری از شاعران شاخص شرکت نمی کنند نه به دلیل اینکه به ماهیت جشنواره شعر فجر اهمیت نمی دهند بلکه نوع نگاهشان به جشنواره این است که به هیچ جشنواره ای اثر نمی فرستند . و برای حل این موضوع امسال در اندازه محدود از شاعران پیشکسوت و شاخص که اثر چاپی دارند ؛آثار مکتوب آنان را به داوری خواهیم گذاشت و به صورت جداگانه آثار معرفی می شوند .

  • به نظر می رسد رویکر جشنواره امسال  تغییر کرده است .

رویکرد جشنواره از سال آینده در شورای سیاست گذاری شعر با حضور وزیر ارشاد و 19 شاعر برجسته کشور که عضو شورا هستند به زودی به صورت مصوبه ای به رویکرد متفاوتی مبدل می شود . به این صورت که داوری آثار را بر اساس کتاب شاعران اصل قرار می دهیم  و ارسال شعر توسط شاعران به جشنواره شعر را بخش جنبی اعلام می کنیم .

  • از حضور شاعران جوان در جشنواره هفتم بگویید ؟

90 درصد افرادی که به جشنواره شعر فرستادند شاعران جوان هستند . از جشنواره شعر فجر هم بگذریم کنگره هایی که در زمینه بیداری اسلامی ، مقاومت اسلامی ، دفاع مقدس و... اشعار بسیار زیادی از جوانان به دبیرخانه ها می رسد که نشان دهنده پیوند شاعران جوان با مسایل انقلاب و ارزش های آن است .

  • با توجه به بین المللی بودن جشنواره کدام کشورها حضور دارند و چقدر آثار رسیده است ؟

در حوزه بین الملل اعلام کردیم کشورهای اروپایی با هزینه خودشان می توانند در جشنواره حضور یابند و کشورهایی چون رومانی ، لهستان و برخی کشورهای دیگر اروپایی اعلام آمادگی کرده اند . و کشورهای دیگر آسیایی چون هند ،پاکستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ،تاجیکستان ، ارمنستان، افغانستان ، ترکیه و سوریه است . آثار رسیده در بخش بین الملل داوری می شوند و بهترین شاعران به جشنواره دعوت می شوند و این فتح بابی برای تعامل بین شاعران کشور ما با دیگر کشورها است .
به گفته رضاحمیدی جشنواره هفتم شعر فجر  از 17 بهمن شروع شده است و تا هفت اسفند ماه ادامه دارد .
گفتگو از : لیلا کریمی

 



نوشته شده در تاریخ جمعه 91/11/20 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک