سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

سرهنگ حمیدرضا مددی فرد مسئول بسیج سازندگی تهران بزرگ :
                                    در طرح هجرت امسال
974 مدرسه نوسازی و بیش از 40 هزار میز و نیمکت تعمیر می شود

 



گفتگو : منیره غلامی توکلی گزارشگر طنین یاس
بسیج سازندگی در عرصه آبادانی کشور اسلامی و خدمت به مناطق محروم با عنایت به غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان با هدف رفع محرومیت و کمک به دولت برای توسعه آبادانی کشور در سال 1379 به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است.
جوانان ایران در این عرصه ها چنان خوش درخشیدند که مقام معظم رهبری فرمودند:‌ (حضور این جوانان مؤمن در مناطق محروم تجسم آیه قرآن است).
از ویژگی های این سازمان اعتماد به توانمندی جوانان، بارور کردن استعدادهای آنان، آموزش نیروهای متخصص متعهد، زودبازده بودن و تسریع در پروژه های ملی است.

با گذشت بیش از یک دهه از عمر پر برکت این سازمان به حول و قوه الهی با توجه به نقش خوب بسیج سازندگی در عرصه های مختلف ، مثل کمک رسانی به زلزله‌زدگان بم، سیل‌زدگان پاکستان و قحطی‌زدگان سومالی و نقش پر رنگ بسیجیان در محرومیت زدایی از مناطق مختلف کشور در قالب اردوهای هجرت و... در مقام پاسداشت از زحمات جوانانی خواجویی که با پرورش ابعاد مختلف انسانیت در دستگیری از محرومین ، آسایش و راحتی موجود در شهر را زیر پاهای اراده گذاشته و با حضور در عرصه های مختلف خدمت رسانی در روزهای گرم تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان با حداقل ترین امکانات سعی در فراهم کردن بهترین شرایط  زندگی برای محرومین را دارند؛ گفتگویی با "سرهنگ حمیدرضا مددی فرد" انجام داده ایم تا بتوانیم کاربرد واژه ها را در به تصویر کشیدن زحمات این عزیزان عینیتی به اندازه بضاعت قلممان بخشیم .
"سرهنگ مددی فرد" با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی، هر سال سعی  دارد با ارائه کارهای جدید، نقش موثر تری را در آبادانی و خدمت رسانی به مردم کشور  ایفا کند؛ گفت: ما هر سال با نگاهی کارشناسانه و نیاز سنجی های موشکافانه برای اعزام اردوهای جهادی به نقاط مختلف کشور، طوری برنامه ریزی می کنیم که کارهایمان نسبت به سال های گذشته دارای ویژگی های خاص و جدیدی باشد.

وی ادامه داد: به طور مثال، امسال در بحث طرح هجرت، 70 درصد کارهای ما در سطح مدارس شهر تهران اجرا می شود. با توجه به اینکه اغلب خدمات ما برای آموزش و پرورش در حیطه نوسازی و بهسازی مدارس است تابستان سال جاری با همکاری آموزش و پرورش  به نوسازی و بهسازی مدارسی مشغول هستیم که خود مسئولین مناطق آنها را مشخص کرده اند. بیتشرین هم و غم ما در تعمیر 40 هزار میز و نیمکت مدارس خلاصه می شود .
وی با اشاره به اینکه خرید یک میز و نیمکت 80 تا 85 هزار تومان برای سازمان آموزش و پرورش هزینه بردار است گفت :  ما با صرف 20 تا 30 هزار تومان به کمک  بسیجیان، مدارس  توانستیم تا کنون بیش از 2 هزار و 800 میز و نیمکت را تعمیر کرده و به چرخه مدارس برگردانیم .
مسئول بسیج سازندگی تهران بزرگ در خصوص نحوه کار دانش آموزان در طرح هجرت گفت : ما در سطح تهران 19 منطقه آموزش و پرورش داریم در هر منطقه دو هنرستان را به عنوان پایلوت - مکان تعمیر-   مشخص کرده ایم که میز و نیمکت های تعمیری را بعد از جمع آوری به این مدارس انتقال می دهیم و بعد از تعمیرات به مدارس باز می گردانیم .
وی ادامه داد: بالای 19 هزار نفر از دانش آموزان در این طرح شرکت داشته اند که هر دانش آموز  در طول طرح هجرت به مدت 13 روز -دو روز آموزش، یک روز کارهای فرهنگی در قالب حلقه صالحین و 10 روز هم کارهای  عملی- فعالیت می کند.
سرهنگ مددی فرد؛ بهسازی و نو سازی 974 مدرسه را از دیگر از کارهای اردوهای طرح هجرت  برشمرد و افزود: رنگ آمیزی داخل کلاس ها و محیط بیرونی مداس ، پرده دوزی و  نقاشی دیوارهای مدارس از عرصه های فعالیت بسیجیان در این طرح است .

مسئول بسیج سازندگی تهران بزرگ با اشاره به اجرای طرح جهادی 7 روزه برای دانش آموزان دخترانه و پسرانه دبیرستان های شاهد در خارج از شهر تهران اظهار داشت: این کار برای نخستین بار با حضور دختران صورت گرفته است که بسیار جالب و تأثیرگذار بود .
هشت گروه هشتاد نفره از دختر ها را در طرح "کمک به کشاورزان محروم "در قالب اردوهای یک روزه به روستاهای اطراف گرمسار اعزام شدند و در تنک کاری پنبه به کشاورزان و روستاییان کمک خوبی کردند. آنها از صبح تا ظهر در مزرعه فعالیت می کردند و  بعد از ظهر  با شرکت در کلاس های فرهنگی با حضور اساتید آموزش و پرورش و روحانی از برنامه های فرهنگی بهرمند می شدند .
وی اعزام  44 گروه 40 نفره دختر ها به روستاهای اطراف کاشان و کمک آنها به کشاورزان در چیدن گل محمدی را از دیگر کارهای ویژه گروهای حلقه صالحین خواهران دانست و گفت : خواهران در این اردوها به مدت دو روز علاوه بر کمک به کشاورزان از برنامه های فرهنگی و زیارتی هم استفاده کردند و این حرکت مورد استقبال و عنایت ویژه روستاییان قرار گرفت .

 سرهنگ مددی فرد با اشاره به حضور تأثیر گذار دختران در این اردوها گفت : از ابعاد مختلف می توان به این قضیه نگاه کرد . یکی از فواید حضور بانوان بخصوص دختران دانش آموز دبیرستانی این است که با خارج شدن از خانه و رفاه شهری با سختی کار در بیرون از خانه و مشکلات زندگی در روستاها بیشتر آشنا می شوند و به نوعی قدرشناس آسایش فراهم شده در خانه توسط خانواده خودشان خواهند شد . از طرفی متوجه می شوند در روستاها چه کمبودهایی وجود دارد و مردم روستا بخصوص جوانان آنجا چگونه با حداقل ترین امکانات به بهترین جایگاه های اجتماعی و علمی میرسند .
از طرفی کسانیکه گیرنده خدمات این عزیزان هستند از حضور این اردوهای جهادی که بانوان در آن علاوه بر خدمات رسانی نقش فرهنگی نیز بر عهده دارند روحیه کسب می کنند.  مردم روستا خوشحال خواهند شد که با چشم خود ببینند، دختران دانش آموز شهر با کسب اجازه از خانواده و حضور در روستا آنها را فراموش نکرده اند و این خود می تواند در ایجاد انگیزه برای حضور بیشتر روستاییان در روستاها کمک کننده باشد .
سرهنگ مددی فرد طرح هجرت دانش آموزان پسر را شامل ساخت خانه عالم ، غبار روبی بقاء متبرکه و بازسازی مزار شهدا عنوان کرد و  ادامه داد : دو گروه 40 نفره از دانش آموزان به مدت 15 روز در شهرستان کاشان روستای وادقان مشغول خدمت رسانی به روستاییان بودند که با شرکت در برنامه های فرهنگی توانستند خود را لحاظ معنوی خود احیا کنند و هم به روستاییان رسیدگی شایانی داشته باشند.
وی در ادامه تعداد گروه های جهادی سازمان بسیج سازندگی تهران بزرگ را 86 گروه بر شمرد و گفت : بیشترین اعزام گروه های جهادی را در تابستان و عید داریم که عید 46 گروه را به مناطق مناطق مختلف سیستان،هرمزگان ،قلعه گنج کرمان ، ایلام ، کرمانشاه ، کهکیلویه و بویر احمد ، خراسان جنوبی و شمالی ،خاف  و مناطق محروم خوزستان در کنار راهیان نور اعزام کردیم. اول تابستان یک تعدادی از گروه ها رفتند و در شهریور ماه هم ادامه خواهد داشت .
وی با اشاره به پیشرفت ساخت صحن حضرت زهرا (س) درطرح "توسعه حرم مطهر علوی" و همکاری خوب و تحسین برانگیز بسیجیان در قالب کمک های معنوی و مادی به پیشرفت این کار افزود: یکی دیگر از کارهای ویژه ما ساخت و مرمت مساجد در استان های محروم بخصوص استان های هرمزگان و کردستان است.
مسئول بسیج سازندگی تهران بزرگ گفت : بسیج سازندگی تهران بزرگ متعهد ساخت  40 مسجد در مناطق محروم است که از این تعداد 12 مسجد با پیشبرد 50 درصدی کارها در حال ساخت است

برای مثال در استان کردستان شهرستان کمیاران در حال ساخت مسجد" کوثر"  در قشم مسجد حضرت ابوالفضل و میناب روستای سندرک و در بندرکنگ هم در حال ساخت مسجد هستیم .
با خود فکر کردم ساخت مسجد می تواند به اندازه ساخت یک مدرسه و دانشگاه در مناطق محروم در آبادانی فکر و اندیشه مردم مؤثر باشد چرا که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص) منشا تحولات و خدمات و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی به شمار می‌رفته است.
در دوران انقلاب اسلامی ایران نیز پس از محور اعتقادی و عبادی، پررنگ‌ترین، فعال‌ترین و بارزترین بخش کار مساجد در محور سیاسی و فرهنگی بوده است ؛ چرا که مساجد در آگاهی و بیداری توده‌ها در دوران قبل و بعد از انقلاب نقش مؤثری داشته‌اند.
امام خمینی(ره) با تأکید بر حفظ مساجد به عنوان اصل و اساس انقلاب می فرمایند: "مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود. این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد. این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند. این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است."
در واقع با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی( ره) مساجد همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازیافتند؛ به طوری که نیروهای فعال در مساجد، به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت جستند. از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را بر عهده داشتند و در شرایط حساس نهضت اسلامی توانستند به انسجام نیروهای مردمی بپردازند.در زمان رسول اکرم (ص) یکی از مهم ترین نقش های مسجد، تدارک مقدمات فکری و بسیج عمومی مسلمانان به منظور جهاد با کفار بوده است.از دیگر کارکردهای مسجد می توان به نقش عبادی و آموزشی آن ، محلی برای انجام فعالیت های فرهنگی – تبلیغی ، نقش تربیتی این نهاد مقدس که بهترین مکان برای معرفی و بیان هنجارها و ناهنجاری ها در جامعه اسلامی و  پایگاهی برای انجام فعالیت های جهادی و رسانه ای  است اشاره کرد .
 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/6/1 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک