سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

زن مسلمان ایرانی هویتی برجای مانده از دیرباز /نقش ارزنده زنان در تاریخ ایران، برگرفته از هویت ایرانی اسلامی آنان است

علیرضا مالمیر

 در آستانه برگزاری کنگره بین المللی هفت هزار شهید زن و در راستای تبیین هر چه بیشتر نقش بانوان به عنوان نیروهای مؤثر در روند شکل گیری، هدایت و حمایت از انقلاب اسلامی و جریان سازی اندیشه های اسلامی در پیکره جامعه گفتگویی را با "علیرضا مالمیر" کارشناس مسائل فرهنگی انجام دادیم.وی، بر اینکه زنان قدرتی نرم در جامعه اسلامی بوده و همین امر فرصتها و تهدیداتی را برای جامعه ایران فراهم کرده است؛ تأکید دارد

برداشت یک : مالمیر؛
انقلاب مردم ایران با استقرار نظام اسلامی،ساختار شکنی عظیمی را در عرصه سیاست خارجی جهان به وجود آورد و شعار استقلال و آزادی را به منصحه ظهور رسانید.

برداشت دو  :
این فعال فرهنگی،انقلاب اسلامی را قرائت نوینی از ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه دانست که نه تنها برای جامعه اسلامی بلکه به عنوان راهبردی برای دیگر جوامع نیز قابل اجرا بوده و است.

برداشت سه :وی؛
گفتمان انقلاب اسلامی، نوع سوم حاکمیت را معرفی کرد، مدل حکومتی که از آن به عنوان "حکومت خدا برمردم" و به تعبیر رهبر معظم انقلاب "مردم سالاری دینی" یاد می شود.

برداشت چهار:وی ،
ماهیت دینی انقلاب اسلامی چالشی جدی در برابر غرب و شرق که دین را افیون توده ها می پنداشتند به وجود اورد. لذا میبینیم که  از ابتدای امر؛ دشمنی و تلاش برای سرنگونی این مدل حکومتی اغاز شد.

برداشت پنج: مالمیر گفت:
هرچند شاید به زعم کارشناسان و صاحب نظران حیطه جنگ سخت و نرم از یکدیگر جداباشدولی نباید غافل شویم که جنگ سخت درراستای رسیدن به اهداف جنگ نرم است.

برداشت شش؛ وی
گفت:   قدرت نرم انقلاب اسلامی از متون غنی اسلام نشأت می گیرد

برداشت هفت:
وی با تأکید بر اینکه،تأثیر گذاری انقلاب اسلامی ایران بر تحولات سیاسی منطقه و جهان از قدرت نرم آن است

برداشت هشت:
ولایت فقیه،فرهنگ عاشورا،مراجع و علما،بصیرت،استکبارستیزی وحمایت از مظلومان،دفاع ملی،تقویت ایمان،مردمی بودن حاکمیت،دانشگاه ها و حوزه های علمیه جزئی از منابع قدرت نرم حاکمیت اسلامی  برشمرد و گفت:در این بین زنان  به عنوان مولدان قدرت نرم ،معرفی می شوند.

برداشت نه:
مالمیر،قدرت نرم  انقلاب اسلامی را به عنوان یک مکتب،بستری برای تحقق حاکمیت اسلامی بر جهان دانست و افزود:این مطلب در جریان بیداری اسلامی در منطقه غرب اسیا(خاورمیانه)وبازتاب گسترده معنویت و آزادی خواهی درسطح جهان به جهت احیاءاسلام ناب محمدی (ص)خود را نشان داده است.

برداشت ده: این کارشناس فرهنگی تأکید کرد؛
زنان ایرانی در بسیاری از نهضت های تاریخ معاصر ایران، نقش ارزنده ای که برگرفته از هویت ایرانی اسلامی بود؛

برداشت یازده :
وی مغفول ماندن این تأثیرگذاری و عدم شناخت جایگاه واقعی زنان را  فقر فرهنگی،علمی و کم سوادی مردم آن روزگار دانست

برداشت دوازده:
مالمیر، با اشاره به اینکه تاریخ ایران تجربه حضور موفق و نقش مؤثر زنان در تاریخ معاصر را لمس کرده افزود:از این رو انقلاب اسلامی نه تنها بر نقش و حضور  عفیف زنان درعرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی تاکید فراوانی دارد بلکه هموارهاز توانمندی ها و ظرفیتهای انان درراستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بهره برداری کرده و می کند.




منیره غلامی توکلی
علیرضا مالمیر ، کارشناس مسائل فرهنگی در گفتگو با خبرنگار طنین یاس   تشکیل حکومت اسلامی را در طول تاریخ حیات سیاسی و اجتماعی آنبه سه برهه تاریخی حکومت پیامبر در صدر اسلام،خلافت حضرت علی(ع) و پیروزی انقلاب اسلامی، تقسیم کرد و یاداور شد:انقلاب اسلامی ایران در شرایطی شکل گرفت که  فضای حاکم بر جهان،حول دو قطب شرق کمونیستی با محوریت شوروی و غرب امپریالیستی با محوریت آمریکا اداره می شد.

وی ادامه داد، بر اساس این ساختار، کشورهای جهان در عرصه سیاست های خارجی  به دو دسته استعمارگر و مستعمره،تقسیم می شدند؛اما انقلاب مردم ایران با استقرار نظام اسلامی،ساختار شکنی عظیمی را در عرصه سیاست خارجی جهان به وجود آورد و شعار استقلال و آزادی را به منصحه ظهور رسانید.
این فعال فرهنگی،انقلاب اسلامی را قرائت نوینی از ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه دانست که نه تنها برای جامعه اسلامی بلکه به عنوان راهبردی برای دیگر جوامع نیز قابل اجرا بوده و است.
وی با بیان اینکه مدل حکومتی حاکم بر جهان یا مبتنی بر فرد گرایی - دیکتاتوری –بودیا مبتنی بر آرای اکثریت مردم- دموکراسی – اظهار داشت درچنین فضایی، گفتمان انقلاب اسلامی، نوع سوم حاکمیت را معرفی کرد، مدل حکومتی که از آن به عنوان "حکومت خدا برمردم" و به تعبیر رهبر معظم انقلاب "مردم سالاری دینی" یاد می شود.
دراین مدل خواست،اراده،سعادت دنیوی و اخروی مردم از یک طرف و مصالح عمومی و اختصاصی ملی درقالبی مبتنی بر آموزه های دینی منطبق می شود. بطوری که تمامی اقشار مردم، دارای نقشی مشخص وسهم در تحقق اهداف آن هستند.
مالمیر،‌ تفاوت مدل حکومتی مردم سالاری دینی با سایر مدل های رایج در جهان را مردمی نبودن ساختار آن حکومت ها عنوان کرد و گفت: با تشکیل حکومت مردم سالار دینی، دیگر جایی برای مکاتب و حکومتهایی که قادر نبوده و نیستند که جوابگوی نیازهای مردم باشند، وجود ندارد. ماهیت دینی انقلاب اسلامی چالشی جدی در برابر غرب و شرق که دین را افیون توده ها می پنداشتند به وجود اورد. لذا میبینیم که  از ابتدای امر؛ دشمنی و تلاش برای سرنگونی این مدل حکومتی اغاز شد.
وی با یاد اوری این نکته که دشمن، اقدامات براندازی نظام  اسلامی را در دو نوع جنگ سخت و نرم تدارک دیده است،گفت: هرچند شاید به زعم کارشناسان و صاحب نظران حیطه جنگ سخت و نرم از یکدیگر جداباشدولی نباید غافل شویم که جنگ سخت درراستای رسیدن به اهداف جنگ نرم است.
دراین تعبیر دشمن، قصد دارد تا با فرسایشی کردن فضای موجود با تکنیکهای نظامی و سخت افزاری در کشور هدف، فاز دوم عملیات خود را اغاز کند. در واقع با این زاویه دید ما شاهدیم که فضای عمومی  بعد از جنگ تحمیلی درکشور تغییر اساسی کردو این نقطه شروع جنگ نرم دشمن بعد از فضا سازی در عرصه جنگ سخت بوده است.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: از طرف دیگر، پس از پایان جنگ تحمیلی به جهت به وجود امدن فضایی مناسب،حال نوبت ابراز و ظهور توانمندی های حکومت اسلامی به جهان بود، میبایست با تکیه بر محتوای غنی و ایدئولوژی منطقی و قوی خود در این عرصه با دشمن مقابله میکرد؛ این محتوای غنی و منطقی در قاموس قدرت نرم کارش را اغاز کرده است .
وی با بیان اینکه قدرت نرم انقلاب اسلامی از متون غنی اسلام نشأت می گیرد؛ افزود: یادگیری چگونگی مسدود کردن راه های نقوذ دشمن و اثر گذاری آن در جامعه اسلامی با دقت در ایات قران  ( ایات 60 سوره انفال و 49 سوره نساء ) روش های ائمه در برخورد با دشمنان با بصیرت به اوضاع حاکم بر زمانشان درراستای برنامه های دشمن شناسی و جریان شناسی و مقابله با انها از قدرت های نرم نظام اسلامی است
وی با تأکید بر اینکه،تأثیر گذاری انقلاب اسلامی ایران بر تحولات سیاسی منطقه و جهان از قدرت نرم آن است؛ولایت فقیه،فرهنگ عاشورا،مراجع و علما،بصیرت،استکبارستیزی وحمایت از مظلومان،دفاع ملی،تقویت ایمان،مردمی بودن حاکمیت،دانشگاه ها و حوزه های علمیه جزئی از منابع قدرت نرم حاکمیت اسلامی  برشمرد و گفت:در این بین زنان  به عنوان مولدان قدرت نرم ،معرفی می شوند.
مالمیر،قدرت نرم  انقلاب اسلامی را به عنوان یک مکتب،بستری برای تحقق حاکمیت اسلامی بر جهان دانست و افزود:این مطلب در جریان بیداری اسلامی در منطقه غرب اسیا(خاورمیانه)وبازتاب گسترده معنویت و آزادی خواهی درسطح جهان به جهت احیاءاسلام ناب محمدی (ص)خود را نشان داده است.
وی با ت?کید دوباره بر اینکه زنان از مولدان قدرت نرم در حاکمیت اسلامی هستند اظهار داشت: زنان ایرانی در بسیاری از نهضت های تاریخ معاصر ایران، نقش ارزنده ای که برگرفته از هویت ایرانی اسلامی بود؛ ایفا کردند.علاوه بر نقش تاریخی زنان در نهضت تحریم تنباکو در نهضت مشروطه نیز زنان به کارهای خردمندانه ای دست زدند.به عنوان نمونه درجریان مهاجرت صغری زنان باشرکت درتظاهرات خیابانی خواهان بازگشت علما شدند.پس از صدور فرمان مشروطیت زنان به مجلس رفته وخواستار تکمیل قانون اساسی توسط نمایندگان شدند. زنان به هنگام تاسیس بانک ملی با اهدای طلا وزیور الات شخصی خود بخشی از سرمایه بانک ملی را تهیه وپس اندازهای خودرادراختیار دولت گذاشتندتااین امر ملی بدون استقراض از خارجیان انجام شود.
این فعال فرهنگی ادامه داد: زمانی که مشروطه خواهان تصمیم گرفتند باتحریم کالاهای وارداتی و استفاده از کالاهای داخلی مشکلات اقتصادی جامعه را حل کنند، زنان ایرانی برای تقویت اقتصاد وحمایت از صنایع داخلی نقش مؤثری ایفا کردند.درهنگام محاصره تبریزتوسط نیروهای دولتی، زنان درپشت جبهه خدمات حمایتی و مادی متعددی را بر عهده داشتند.
وی مغفول ماندن این تأثیرگذاری و عدم شناخت جایگاه واقعی زنان را  فقر فرهنگی،علمی و کم سوادی مردم آن روزگار دانست که این امر خود ارمغان نامبارک بیگانگان و عوامل سر سپرده داخلی در آن دوران بود.
مالمیر، با اشاره به اینکه تاریخ ایران تجربه حضور موفق و نقش مؤثر زنان در تاریخ معاصر را لمس کرده افزود:از این رو انقلاب اسلامی نه تنها بر نقش و حضور  عفیف زنان درعرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی تاکید فراوانی دارد بلکه هموارهاز توانمندی ها و ظرفیتهای انان درراستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بهره برداری کرده و می کند.
ادامه دارد .....




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/12/15 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک