سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

سربلندی بسیج در محک سخت و تلخ زلزله تبریز
بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضو ها را نماند قرار.
این دو بیت شعر استاد سخن سعدی شیرازی، در تمام  ایعاد می تواند مفهوم انسانیت و همنوع دوستی را معنا و جایگاه رفیع آن را در میان ایرانیان از زبان بزرگترین و خوش سخن ترین شاعر قرن هفتم بیان کند.
این معنا بخشی و مفهوم زیبای سخن سعدی که در طول تاریخ توسط ایرانیان در شرایط بحرانی در رفتار و کردار به منصه ظهور گذاشته  شده است؛ چنان دل انگیز و خداپسندانه است که سر در سازمان ملل را هم با آن منقش کرده اند تا نمایندگان همین بنی آدم؛ در نخستین گام های حضور در سازمان عریض و طویل ملل متحد ، متذکر پیکره واحد انسانیت شده و آن را ارج نهند.
...نمی دانم چرا وقتی می خواستم درباره زلزله اخیر آذربایجان شرقی بنویسم؛ این بیت شعر به ذهنم آمد! شاید نزدیک ترین زمان برای زیباترین نمایش قدرت عاطفی ایرانیان در کمک به هموطنشان و همدردی با آنان، زمین لرزه شش ریشتری 21 مرداد ماه سال جاری بود.

زلزله ای که 300 روستا را تخریب و جان بیش از 258 نفر از  هموطنان آذری زبان ما را در روستاهای  اهر ، ورزقان و هریس  گرفت و بسیاری از خانه ها را ویران و خانواده ها را عزدار کرد. بسیاری از مادران و پدران را در غم اولاد سیاه پوش  و چه بسیاری از کودکان و نوجوانان را یتیم و بی سرپرست کرد. تاریکی دل شب 21 مرداد ماه هیچگاه از ذهن مردم روستاهای اهر ، ورزقان و هریس ؛ پاک نخواهد شد .
اتفاقی تلخ که آذربایجان را دو روز عزادار کرد و  در آزمونی بزرگ ، شکوه وحدت و ایثار امت ایران اسلامی را بار دیگر به نمایش گذاشت. 
شاید در نخستین روزهای این اتفاق تلخ، صحبت های تلخ تری از زبان برخی از افراد که توقع ملت از آنان بیش از انتظاری بود که براورده کردند؛ شنیدم . شاید سهل انگاری رسانه ملی در به تصویر کشیدن عمق این فاجعه را دیدم و حضور نمایندگان و وزرای دولت و خیل عظیم ملت نیکوکار را ندیدم !! و گروهی در برهه ای از زمان آب در آسیاب دشمنی ریختند که به فکر تفرقه افکنی میان قومیت ها و زبان های مختلف هستند و چه نامیمون و سخت بود شنیدن برخی از صحبت هایی که نشان غریبگی داشت...
اما باز هم مردم ایران حماسه ای انسانی و بزرگ را خلق کردند و نشان دادند همان ملت عظیمی هستند که در سخت ترین شرایط و تلخ ترین وقایع ،‌قشنگ ترین صحنه ها و ماندگارترین لحظات را ثبت می کنند
زیباترین تصویر ، حضور صمیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنار مردمی بود که داغ دار عزیزانشان بودند و عزیز ترین خلایق خدا تسلیت گویشان به زبان خودشان بود.
بعد از آن قهرمانان و پهلوانان میهن اسلامی وارد عرصه شدند و هنوز عرق مسابقات از بدنشان خشک نشده رهسپار دیاری شدند که مردمانشان برای موفقیت آنها در عرصه رقابت دست به دعا بودند .
هنرمندان نیز به نوبه خود ، هنری زیبا را خلق کردند و اینبار خودشان تهیه کننده و کارگردان و گردانده برنامه خداپسدانه ای شدند که درون مایه آن عشق به وطن و هموطن بود .
بارها گفته ام و اینار نیز با صدای بلند تر می گویم ملت ایران خالق صحنه هایی هستند که هر کدام از آنها می تواند مشتی بر دهان یاوه گویان باشد و خورشید روشن بر تارک عظمت فکر و قدرت بینش و استواری عملشان ...
و در این خلق حماسه ها بسیج در کنار سایر اقشار به عنوان بزرگترین تشکل مردمی ایران ، پررنگ ترین نقش ها را در امداد رسانی ، اعزام اکیپ پزشکی و درمانی ، ارسال کمک های مردمی و اعزام نیروهای کارآمد در عرصه سازندگی و عمران دوباره مناطق زلزله زده ، بر عهده گرفت و  تا حال چه خوب به اندازه نام و عرصه گستره فعالیتش از عهده این کار برآمده و با امید خدا و تلاش جوانانش بهترین اقدامات را برای هموطنان عزیز خود انجام خواهد داد.
اگرچه به واقع هیج تصویری و واژه ای نمی تواند بیانگر عمق حادثه بسیار بالای زلزله باشد اما حضور گروه های جهادی بسیج سازندگی از اولین ساعات وقوع حادثه در مناطق و همکاری و همدلی آنها با سایر سازمان ها نوید بازسازی سریع روستاها و منازل مردم را دارد .
بله زلزله اخیر نشان داد که بسیج به عنوان معجزه امام خمینی  از کارآیی منحصر به فردی بر خوردار است . حضور در اولین ساعات زلزله در مناطق زلزله‌زده و نجات مصدومان با این سرعت عمل کار بی‌نظیری از جانب بسیجیان بود و رضایت مردم از عملکرد آنها نقطه مثبت حضورشان.
بسیجیان از نخستین لحظات حضورشان در کنار سایر کارهایی که به صورت سازمان یافته انجام می دادند وظیفه   هدایت و رساندن کمک های مردمی به دست آسیب دیدگان را نیز بر عهده داشتند که شواهد نشان از دقت عمل و سرعت آنها در این عرصه دارد.
گزارش های اولیه نشان می دهد که سپاه عاشورا همراه با دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن احداث بیمارستان صحرایی در شهرستان ورزقان با اعزام تمام آمبولانس‌های سپاه و بسیج به منطقه زلزله‌زده برای انتقال مجروحان توانسته از تلفات انسانی زیادی جلو گیری کند و همچنین با استفاده از ماشین آلات سنگین سپاه و بسیج در حمل و نقل مصالح ساختمانی به منطقه بار زیادی را از دوش دولت بردارد.
حضور پزشکان ، پیراپزشکان ، روانشناسان و مددکاران اجتماعی از اقشار مختلف بسیج خود حمایت روحی بزرگی برای زلزله زدگان بخصوص احیا روحیه کودکان و نوجوانان و زنان بوده و است .
و حال با توجه به نزدیک بودن فصل سرما در این مناطق سایر گروه های جهادی نیز از اقصا نقاط کشور به خصوص تهران ، اردبیل ، اصفهان و ... اعلام آمادگی کرده و ان شاء الله که با حضور جوانان بسیجی شاهد بازسازی سریع این مناطق خواهیم بود.
و با توجه به اینکه تامین نیروی کاری در قالب اردوهای جهادی از سوی بسیج سازندگی رایگان است  کارهای بازسازی در روستاها توسط بسیج سازندگی در هزینه ها بسیار به صرفه خواهد بود .
احداث بیمارستان صحرایی، حمام و سرویس های بهداشتی، پمپ بنزین های سیار جهت سوخت رسانی ، جذب و ارسال کمک های مردمی توسط 5 هزار پایگاه بسیج ، ارسال ماشین آلات مهندسی و تجهیزات زنده یاب ،  اعزام30 گروه جهادی بسیج دانشجویی در قالب اکیپ های امدادی، پشتیبانی و سازندگی  از جمله مهمترین اقدامات بسیج در مناطق زلزله زده آذریایجان شرقی در طی این مدت بوده است.
امضای تفاهمنامه میان بسیج سازندگی سپاه عاشورا و کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت احداث 1800 خانه برای محرومان منطقه زلزله زده توسط بسیج سازندگی، قرارگاه شهید شفیع زاده از دیگر اقدامات زیبای بسیج بود  که در همین راستا قرار گاه بازسازی شهید شفیع زاده شماره تلفن های 09144038837،09104004623 و 04115513143 را برای هماهنگی گروههای جهادی استان های سراسر کشور اعلام  کرده  و  همچنین این قرارگاه شماره حساب 5555555-1110 بانک انصار تبریز را نیز برای جمع آوری کمک های نقدی اعلام نموده است.
که با توجه به نزدیک بودن فصل سرما واستقبال گروه های جهادی , این قرارگاه از گروه های جهادی خواسته است به فرآیند ثبت نام و اعزام نیروهای خود سرعت بخشند.



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/6/5 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک