سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

ایران میزبان بزرگترین نشست دیپلماتک
اجلاس تهران بازگشت جنبش عدم تعد به جایگاه اصلی خود

راضیه ترکمن - نویسنده طنین یاس
جنبش عدم تعهد اولین بار  در بهبوهه جنگ سرد و در شرایطی که کشور ها با  عنوان بلوک شرق و غرب مرز بندی شده بودند  سال  1954 در جهت  اعلام حیات  و موجودیت کشور های جهان سو م  به صورت رسمی در کلمبو   تشکیل شد  و  کشور های جنبش عدم تعهد در تقابل  با تقسیم بندی موجود آن زمان  و بادیدگاه ضد استعماری و امپریاالیسمی  و با ایجاد روحیه همگرایی بین کشور های  در حال توسعه اعلام موجودیت کرد  تا  کشور های جهان سوم نیز تریبونی در جهت اعلام نظرات و خواسته های خود در تحولات بین المللی داشته باشند.

البته  جنبش عدم تعهد به معنای اعلام بی طرفی  نبود، بلکه اعلام مخالفت با شرایط موجود  (تقسیم کشورها به دو بلوک )و عدم  وابستگی به این تقسیم بندی ها در آن زمان و  مقاومت و مقابله با زورگوی ها ی آمریکا  بود. همین نقاط مشترک بین کشورها سبب شد که  در سپتامبر 1961 اولین، اجلاس کشورهای موسوم به "جنبش عدم تعهد" به منظور بررسی و تبادل نظر، پیرامون برقراری صلح و امنیت بین المللی، همکاری  های بین المللی و بهبود وضعیت اقتصادی در بلگراد برگزار شود و به طور رسمی جنبش عدم تعهد اعلام موجودیت کند . از آن پس ، این اجلاس هر سه سال یک بار  در یکی از کشور های عضو  برگزار می شود.
پیش از انقلاب اسلامی ، در ایران به دلیل گرایش هاو وابستگی هایی که به غرب وجود داشت و عضویت ایران در  پیمان "سنتو"  ایران عضو این سازمان نبود. اما  با شکل گیری انقلاب اسلامی ایران و با توجه به  شعار بنیادین  نه شرقی و غربی که امام خمینی  (ره) منادی  ان بود و  همچنین، ماهیت ضد امپریالیسمی  این جنبش  و توجه آن به  کشورهای در حال توسعه ، سبب شد که ایران به  عضویت و فعالیت در این سازمان تمایل و علاقه نشان دهد و  ایران  در سال 1358 طی اجلاسی که در هاوانا پایتخت کشور کوبا برگزار شده بود به صورت رسمی به اعضای  این اجلاس بپیوندد.
اکنون  با گذشت سال ها از عضویت ایران در این سازمان ،اجلاس شانزدهم  جنبش عدم تعهد موسوم به گروه نم  با حضور 120کشور دنیا در تهران قلب تپنده این روز های ایران  در حال برگزاری است.  
انچه که بر اهمیت و حساسیت های شانزدهمین اجلاس به میزبانی تهران  افزوده است  شرایط کنونی جهان و تحولات خاورمیانه  و تلاش برخی از کشورها  در جهت انزوای و کاستن   نقش   تاثیر گزاری  است که ایران  در تحولات منطقه ای   و جهان دارد. دشمنان نظام می خواهند ایران را به  عنوان کشوری کم اثر در صحنه بین المللی  معرفی شود ! چرا که   ترس و  وحشت از این که ایران بتواند از ظرفیت های این سازمان بهره برداری لازم را داشته باشد تمام وجود آنها را تسخیر کرده است . به راستی؛ آنها بر قابلیت های که برهیچ  کسی پوشیده نیست وافقند. توان  و قابلیت بلقوه ای که در این یادداشت سعی داریم به آنها اشاره   کنیم :
" جنبش عدم تعهد" یعنی اکثریت مجمع عمومی سازمان ملل، که دو سوم از کشورهای عضو را شامل می شود  و بیش ترین  عضویت کشورها بعد از سازمان ملل در این سازمان است . اکثریت جمعیت جهان را در بر می گیرد و وسعت جغرافیای ، سرزمینی و جمعیت کشور های عضو ،  اقتصاد رو به رشد  کشورهای عضو در شرایطی که غرب با بحران اقتصادی مواجه است  و همچنین  تمایل کشور ها  جنبش عدم تعهد جهت ایفای نقش بیشتر در مسایل جهانی  بر ظرفیت و پتانسیل این  سازمان افزوده است  که نمونه  تمایل  به ایفای   نقش  کشور های عضو می توان به   تصیم گیری های اعزای این جنبش در مسئله دفاع از حقوق  کشورها و حق استفاده صلح آمیز  از انرژی هسته ای  برای تمام کشورها  اشاره داشت   و در همین زمینه  یکی از نقاط روشن تصمیم گیری اعضا این جنبش  که   سبب و تاثیر گذار  و تقویت جایگاه ان جنبش گشته است  و می توان به  بیانیه 9 ماده ای  مبنی بر دفاع از حقوق هسته ای کشورمان  در اژانس بین المللی اتمی اشاره داشت که موجب کند شدن تصمیم گیری های جبهه استکباری علیه ایران و به وجود امدن یک نسخه واحد در  موضع هسته ای ایران به عنوان یک کنشگر بین الملی شد .
حال نکته اینجاست این سازمان باتوجه به  ظرفیت های بالقوه ای که دارد باید نقش بیشتری در برقراری  صلح  جهانی  و حل فصل منازعات بین المللی و حل اختلافات بین کشورهای عضو به پردازد و به بازیگری تاثیر گذار در عرصه جهانی تبدیل شود و  اجالس شانزدهم در تهران این قابلیت را دارد  که این انسجام را در بین اعضا جنبش  تقویت کند و در مورد تحولات مهم جهانی اعضا را به اجماع برساند و این همان دلیل عمد  بیم برخی از  کشور ها از اجلاس جنبش عدم تعهد در  تهران می باشد

 




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/6/7 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک