سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


مادر در خانه / او را دریابید شاید از شما خسته تر باشد
عصمت جلالیان - کارشناس ارشد روانشناسی
مادر در خانه / شاید خسته تر از همه ما باشد
طنین یاس :یک زن ، او مادر خانه است مهم نیست درچه سنی بسر می برد یا چه ظاهری دارد، دقیق تر بگویم حتی مهم نیست از چه تحصیلاتی برخوردار است او مادر است با همه وظایف مادرانه ، از آن زمان که نشان مادری را به گردن می اویزد همین یک نشان مسئولیت بسیار سنگینی را به دوش او می نهد. مسئولیتی که قامت او را در عنفوان جوانی خم می کند.بسا این خم شدن به چشم هیچکس نمی آید ، او وظایف متعددی دارد
باید جسم  فرزند را همواره نگهبان باشد از همان ابتدا نگران است چه کند کمترین آسیبی به فرزند نرسد ، امان از روزی که بیمار شود ! گویی همه غم های عالم بر دل مادمر می نشیند و این ترس بر تمام موجودش سایه می افکند که مبادا بیماری نقص ماندگاری در و جود فرزند ایجاد کند.

مادر وظیفه دیگری هم دارد که بارها به او تذکر داده اند و آن حفظ و صیانت از سلامت روان فرزند است . اینجا کار او سخت تر است باید نگهبان چیزی باشد که قابل رویت نیست و اگر مشکلی ایجاد شود به راحتی نمی توان به آن پی برد . مادر اگر جوان پریشان و درمانده ای را ببیند در حالی که خود فرزند جوانی دارد آه از نهادش برمی خیزد که خدایا نیاید روزی فرزند من هم به چنین وضعیتی دچار شود و ....
دغدغه دیگر مادر صیانت ازسلامت اخلاق فرزندان است و این شاید سخت ترین کار او باشد، از آداب معاشرت گرفته تا اداب بندگی خداوند، مادر نگران همه جنبه های اخلاق فرزند است اگر معتادی را ببیند ناخودآگاه برخود می لرزد، وامصیبتا اگر فرزند من روزی معتامد شود شاید چندین روز دلهره ناشی از دیدن این صحنه در دل او باقی بماند . تمام عمر سعی می کند هرجا لغزشی دید به موقع جلوی آنرا  بگیرد تا روزی به معضل بزرگی تبدیل نشود , راستی چقدر سنگین است این وظیفه مادری..
 اما قصه همین جا تمام نمی شود او بهانه دیگری هم برای خمیدن قامتش و نگرانی مداومش دارد کافی است پدر خانه مدتی از وقت آمدنش بگذرد و نیاید اینجاست که نگرانی مادر شروع میشود نکند حادثه ای پیش آمده باشد .
شنیده است که این روزها تصادفات زیادی اتفاق می افتد، خدا نکند پدر بچه ها تصادف کرده باشد اگر این تأخیر از یکی دو ساعت بگذرد کار به نذر و دعا هم می کشد و تنها با به صدا در امدن زنگ  خانه و سلام پدر خانواده است که آرامش را به او بر می گرداند.
هر آنچه گفتیم شرح مادری مادران بود ؛ در آن وجهی که به چشم نمی آید، اما همگی می دانیم یک زن در خانواده یک سلسله فعالیت های دیگری هم دارد از جمله آشپزی و نظافت و در خیلی از موارد خرید و کارهای بیرون از خانه که این روزها اکثر آقایان فرصتی برای انجام آنها ندارند ؛ حال اگر پیگیری درمان هر یک از افراد خانواده هنگام بیماری یا احیانا مسائل مربوط به فرزندی که مشکل ویژه ای دارد و مراقبت دائمی لازم دارد را به آن اضافه کنیم خود ماجرایی دیگر است . در این میان موارد دیگری هم هست که یک نمونه مهم آن انجام امور مربوط به تحصیل فرزندان و مشارکت در زمینه سازی برای شغل و ازدواج آنهاست .
در این خصوص معمولا نقش آقایان مهم است ولی محور اصلی آن مادران هستند و بر اساس مشاهدات بیشترین تلاش توسط مادران صورت می گیرد .
حال در نظر بگیرید مشکلی برای هر یک از افراد خانواده ایجاد شود مثلا بیماری فرزندی طولانی شود یا فرزند دیگری در درس موفق نباشد یا در شغل شکست بخورد یا با ازدواج ناموفقی مواجه شود به نظر شما بیشترین انگشت اتهام به سمت چه کسی از طرف خانواده ، فامیل و اطرافیان نشانه می رود آیا کسی جز مادر خانواده است ؟
در عین حال ذکر این نکته لازم است که اگر عکس این هم اتفاق بیفتد و موفقیت قابل توجهی برای فرزندان پیش بیاید باز هم نگاه ها به سمت مادر است ، در هر صورت بیشترین سنگینی مسئولیت در تمام مواردی که تا کنون ذکر شد بر دوش مادر خانه است و باید دعا کنیم  مادری که تربیت کننده ما، در خانه بوده است او را توانمند برای پذیرفتن مسئولیتی چنین سنگین بار آورده باشد که اگر چنین نباشد کار بر همه سخت می شود و جبران نقص ها در اکثر اوقات مشکل است .
شاید با توجه به آنچه در این نوشته کوتاه ذکر شد بتوانیم نتیجه بگیریم توجه و دقت در تربیت دختران تا چه اندازه مهم است و به راز تأکید زیاد معصومین (ع) بر اجر و ثواب پدر و مادری که دختر دارند پی ببریم . در هر صورت زنی که بنام مادر در خانواده حضور دارد با هر شرایطی که باشد سنگینی مسئولیت خطیری را بر دوش خود تحمل می کند و پدر خانه بهترین مشوق و همراه او برای انجام چنین امر مهمی است.
در پایان با نگاهی واقع بینانه و منصفانه با اطمینان زیادی در رابطه با مادر خانواده می توانیم توصیه کنیم او را دریابید ؛ شاید از شما خسته تر باشد .
 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/6/8 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک