سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

دنبال موضوع گزارشی می گشتم تا بتوانم برای باکس "گنبد فیروزه" کار کنم . گویی تمام موضوعات خبری عالم از ذهنم فراری بودند. خسته و کسل از این همه بد شانسی در انتخاب موضوع که کمتر گریبان خبرگاران را می گیرد به سمت کتابخانه ام رفتم . تا شاید فرجی شود !! ... ناغافل ، چشمم به کیسه پلاستیکی افتاد که از سفر راهیان نور با خود سوغات آورده بودم. با تعجب از این همه فراموش کاری "بسم الله" گویان بازش کردم .
درون کیسه، جفیه و چند سی دی و کتاب "تفحص" جای خوش کرده بودند. باز هم از سر شوق در پیدا کردن کتاب با سرعت، صفحه ای را باز کردم ...
منیره غلامی توکلی
( صدها شهید آورده بودند تهران...در سالن معراج شهدا جای گرفته بودند... رفتم به آن سمت که شهدای استان خوزستان را چیده بودند . .. ناگهان چشمم افتاد به اسمی آشنا که اصلا در فکرش نبودم . شهید عبدالرحمان دزفولی از اندیمشک .... برادر رحمان بود که در تابستان 61 در شلمچه مفقود الاثر شده بود.... از بچه های معراج در خواست کردم اجازه دادند که تابوت را باز کنم .
صحنه ای دیدم که جای تعجب همگان بود.  هر دو پای شهید از زانو به پایین داخل جوراب ساق بلندی مانده بودند. ... پای راست سنگین تر از پای استخوانی بود ! جوراب را که از زانو پایین کشیدم ،‌ متوجه شدم پای راست سالم است . ..... همان قدمی که آن را " بسم الله " گویان در مسیر حق جلو گذاشته بود.)
کتاب تفحص نوشته حمید داودآبادی - پاهای عبدالرحیم - صفحه 121
این شد موضوع خبری من . "بسم الله الرحمن الرحیم" و بررسی جایگاه آن در آیات و روایات اسلامی و لزوم نهادینه شدن آن در بین مسلمانان ... به راستی کدام یک از ما گفتن این جمله طیبه هنگام شروع کار ، رمز موفقیتمان است ...
سید محمد مردانی کارشناس ارشد علوم دینی درباره اهمیت بسم الله در گفتگو با خبرنگار طنین یاس گفت : "بسم الله " جمله مقدسه ای است که نه تنها در ابتدای سوره های قرآن کریم ؛ بلکه در آغاز تمام کتاب های آسمانی وارد شده است .
وی ادامه داد : این جمله نخستین آیه از سوره های قرآن است ، جمله ای برای آغاز همکلام شدن با خدا ، از این جا می شود به شأن و مرتبت " بسم الله الرحمن الرحیم " پی برد
.
مردانی با تأکید بر اینکه :‌در آیات و روایات اسلامی به شروع هر کاری با بسم الله  توصیه شده است گفت : حضرت علی علیه السلام  گفتن «بسم الله» را مایه برکت کارها و ترک آن را موجب نافرجامی دانسته و حتی آن حضرت بر نیکو نوشتن بسم الله توصیه های بسیاری داشته اند .
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه هر کالایی برای داشتن اعتبار نیاز به داشتن آرم و نشان دارد اظهار کرد : خواندن نام خدا بر سرآغاز هر کاری نشانه و آرم الهی بودن آن کار است . این آرم می تواند باعث بالا رفتن و فرجام پیروزمندانه کار ما باشد .
وی با استناد بر آیات و روایات گفتن بسم الله را تاج سوره ها و کلمه امان و رحمت برشمرد و تأکید کرد به همین خاطر؛  سوره برائت که دوری جستن از کفار ا ست با  "بسم الله"  آغاز نمی شود.  
این کارشناس مسامئل دینی  بقا و پایداری نتیجه هر کاری را به ارتباط آن با خداوند دانست و افزود : در روایات اسلامی به قدری به این آیه از قرآن مجید اهمیت داده شده است که آن را هم ردیف “اسم اعظم الهی ”‌ معرفی کرده‌اند. به همین دلیل  سرلوحه کار و عمل همه انبیا «بسم الله» بوده است . خداوند نخستین وحی بر پیامبر را با آیه "  اقرا باسم ربک" شروع  کرده و حضرت موسی نیز به یارانش برای رهایی از طوفان و بلا گفت : (و قال ارکبوا فیها بسم الله مجراها و مرساها؛ (هود41) "
حال برایم دیگر تعجب انگیز نبود که چرا آن پای شهید عبدالرحمان  که با گفتن بسم الله در راه خدا  آغاز به حرکت می کرد سالم مانده بود . این هم نشانه دیگری از قدرت  بسم الله در نیتجه دادن به فعل بود  که من کتاب را با نام خدا باز کنم ، راز پاهای عبدالرحیم را بخوانم و باز با بسم الله آن را به پایان برسانم .

http://tanineyas.ir/?q=node/10119



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/4/28 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک