سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

بررسی مؤلفه پیوند دین وسیاست از منظر امام خمینی (ره) - بخش چهارم
موفقیت تشکیل حکومت اسلامی در ایران، الگویی برای جهان اسلام

حکومت اسلامی ایران

در صد سال گذشته حجم بالای تبلیغات علیه اسلام و ناکارآمد جلوه دادن اسلام در اداره جامعه و سرنوشت بشر آنقدر زیاد بوده که غالباً مسلمانان از تشکیل حکومت اسلامی نا امید کرده بود. اما موفقیت انقلاب اسلامی در تشکیل حکومت اسلامی قدرت نرمی برای انقلاب اسلامی به شمار می آید. در این بخش از مقاله سعی نویسنده تلاش کرده است تا به زوایای تأثیرگذار تشکیل حکومت اسلامی بر معادلات جهانی بپردازد

به قلم مصطفی دولت آبادی - مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد اندیشه های سیاسی در اسلام


در صد سال گذشته حجم بالای تبلیغات علیه اسلام و ناکارآمد جلوه دادن اسلام در اداره جامعه و سرنوشت بشر آنقدر زیاد بوده که غالباً مسلمانان از تشکیل حکومت اسلامی نا امید کرده بود. اما موفقیت انقلاب اسلامی در تشکیل حکومت اسلامی قدرت نرمی برای انقلاب اسلامی به شمار می آید. در این بخش از مقاله سعی نویسنده تلاش کرده است تا به زوایای تأثیرگذار تشکیل حکومت اسلامی بر معادلات جهانی بپردازد.

مصطفی دولت آبادی - مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد اندیشه های سیاسی در اسلام

  در ایران حکومت پهلوی با برخورد علنی با مظاهر دین و مذهب و تبلیغات منفی گسترده مروج و مدافع غرب در ایران و منطقه بود و در سایر کشورهای اسلامی نیز همین مصیبت عظیم گریبان گیر ملت‌ها و به طور کلی امت اسلام بوده است در چنین شرایط بحرانی و ناامید کننده ای امام خمینی (ره) با آغاز حرکتی الهی خط بطلان بر این رویه غلط کشیده و باعث حیات دوباره اسلام عزیز در سراسر جهان گردید و به راستی باید امام راحل را احیاگر دین محمّدی (ص) در قرن بیستم نامید.

قرنی که از یک سو تفکر مارکسیستی شرق و از یک سو تفکر لیبرالیستی غرب یکه تازی می‌کردند و هر کدام در پی تصرف عالم بودند. در این میان مردی الهی با کشیدن خط بطلان بر روش ابرقدرت‌های شرق و غرب با شعار نه شرقی، نه غربی حرکتی عظیم و خالصانه را برای اجرای احکام الهی و عزت اسلام آغاز نمود که منجر به تشکیل حکومت اسلامی در کشور ایران گردید و نمونه ای بی نظیر برای صدور به سایر کشورها و ملت‌ها شد.

از آن پس ایران طلایه‌دار حرکت کفر ستیزی و مخالفت با سوسیالیسم شرق و لیبرالیسم غرب شد و هر کجای عالم هر مجاهد و مبارزی با تکیه بر اراده ملت ایران اقدام به قیام و حرکت انقلابی نمود و اکنون به طور بارز در کشورهای خاورمیانه این امر مشخص و معلوم است. هر کجای عالم که مسلمانی اقدام به قیام می‌کند پرچم ایران و تصاویر حضرت امام (ره) و ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را به دست دارد و ایران پرچم‌دار حرکت کفر ستیزی شده است و از این روست که پیشرفت علمی به علت آنکه ایجاد قدرت نرم می‌کند در ایران پذیرفته نیست و هر روز شاهد ترور دانشمندان خود به دست نظام لیبرال دموکراسی غرب هستیم.

الگوی عملی حضرت امام خمینی (ره) در حکومت بر اساس قوانین اسلامی استوار است و در واقع دین است که حکومت می‌کند و بایدها و نبایدها را تعیین می‌کند در این الگو این امری شخصی نیست که به کنج خانه‌ها و عبادتگاه‌ها کشیده شود و کاری به حکومت و جامعه نداشته باشد. بلکه دین در بستر جامعه و در ظرف حکومت تحقق می‌یابد و از اساس اسلام عزیز دارای دستورات اجتماعی است و احکام خاص دارد که جز با حکومت قابل اجرا نیست.

احکام اقتصادی، احکام مربوط به جنگ و جهاد، حکایت از سایر مسلمین، اجرای حدود و تعزیرات و ... که جز با تشکیل حکومت امکان اجرای آن‌ها فراهم نخواهد شد و در این نظر حکومت اسلامی در قبال تک تک افراد جامعه مسئولیت دارد و باید برای رفاه دنیا و سعادت آخرت شهروندان تلاش کند؛ لذا هرگز زندگی دنیا از آخرت جدا نیست و نمی‌توان این را به حوزه شخصی راند و از بستر اجتماع و حکومت بیرونش کرد.

موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ایجاد حکومت اسلامی،قدرت نرمی را برای انقلاب اسلامی به وجود آورده که سایر ملت‌ها را تحریک به انقلاب نموده است و امروز شاهد این امر در مصر، تونس، لیبی، بحرین، یمن، عربستان سعودی و... هستیم.

"و اما طایفه دوم که نقشه موذیانه دارند و اسلام را از حکومت و سیاست جدا می‌دانند. باید به این نادانان گفت که قرآن کریم و سنت رسول الله (ص) آنقدر که در حکومت و سیاست احکام دارند در سایر چیزها ندارند، بلکه بسیار از احکام عبادی اسلام، عبادی – سیاسی است که غفلت از آن‌ها این مصیبت‌ها را به بار آورده. پیغمبر اسلام (ص) تشکیل حکومت داد مثل سایر حکومت‌های جهان لکن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی؛ و خلفای اول اسلامی حکومت‌های وسیع داشته‌اند و حکومت علی بن ابی طالب (ع) نیز با همان انگیزه به طور وسیع‌تر و گسترده¬تر از واضحات تاریخ است؛ و پس از آن به تدریج حکومت به اسم اسلام بوده، و اکنون نیز مدعیان حکومت اسلامی به پیروی از اسلام و رسول اکرم (ص) بسیارند".

حضرت امام (ره) همچنین در جای دیگری از وصیت سیاسی الهی خویش می‌فرمایند:

"و مع الأسف به دست دشمنان توطئه گر و دوستان جاهل، قرآن این کتاب سرنوشت ساز، نقشی جز در گورستان‌ها و مجالس مردگان نداشت و ندارد و آنکه باید وسیله جمع مسلمانان و بشریت و کتاب زندگی آنان باشد، وسیله تفرقه و اختلاف گردید و یا به کلی از صحنه خارج شد، که دیدیم اگر کسی دم از حکومت اسلامی بر می‌آورد و از سیاست، که نقش بزرگ اسلام و رسول بزرگوار (ص) و قرآن و منّت مشحون آن است، سخن می‌گفت گویی بزرگ‌ترین معصیت را مرتکب شده، و کلمه "آخوند سیاسی" موازن با آخوند بی¬دین شده بود و اکنون نیز هست؛ و اخیراً قدرت‌های شیطانی بزرگ به وسیله حکومت‌های منحرف خارج از تعلیمات اسلامی، که خود را به دروغ به اسلام بسته‌اند برای محو قرآن و تثبیت مقاصد شیطانی ابرقدرت‌ها قرآن را خط زیبا طبع می‌کنند و به اطراف می‌فرستند و با این حیله شیطانی قرآن را از صحنه خارج می‌کنند. ما همه دیدیم قرآنی را که محمدرضا خان پهلوی طبع کرد و عده ای را اغفال کرد و بعض آخوندهای بی خبر از مقاصد اسلامی هم مداح او بودند.

ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی که سراسر، آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‌زند، از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به عنوان بزرگ‌ترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند نجات دهد.

دشمنان انقلاب گاهی با تمسک به برخی روحانی نماها سعی در به انحراف کشیدن این تفکر ناب دارند و در صدد القای این موضوع هستند که از اساس اسلام در پی تشکیل حکومت نبوده و یا اینکه تشکیل حکومت کار امام معصوم است و فقها نمی‌توانند حکومت تشکیل دهند. حضرت امام (ره) در وصیت خود به این قبیل افراد می‌فرمایند:

"وصیت اینجانب به آن طایفه از روحانیون و روحانی نماها که با انگیزه های مختلف با جمهوری اسلامی و نهادهای آن مخالفت می‌کنند و وقت خود را وقف براندازی آن می‌نمایند و با مخالفان توطئه گر و بازیگران سیاسی کمک، و گاهی به طوری که نقل می‌شود با پول‌های گزافی که از سرمایه¬داران بی‌خبر از خدا دریافت برای این مقصد می‌کنند کمک‌های کلان می‌نمایند، آن است که شماها طرفی از این غلط¬کاری‌ها تاکنون نبسته و بعد از این هم گمان ندارم ببندید. بهتر آن است که اگر برای دنیا به این عمل دست زده‌اید – و خداوند نخواهد گذاشت که شما به مقصد شوم خود برسید. تا درِ توبه باز است از پیشگاه خداوند عذر بخواهید و با ملت مستمند مظلوم هم صدا شوید و از جمهوری اسلامی که با فداکاری‌های ملت به دست آمده حمایت کنید، که خیر دنیا و آخرت در آن است. گرچه گمان ندارم که موفق به توبه شوید.

حضرت اما م (ره) همواره بر این عقیده بوده‌اند که برای تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام حیات بخش اسلام باید عاشورایی عمل کرد و حتی شهادت را به جان خرید.

"اسلام را عرضه بدارید؛ و در عرضه آن به مردمم نظیر عاشورا به وجود بیاورید. چطور عاشورا را محکم نگه داشته و نگذاشته‌ایم از دست برود، چگونه هنوز مردم برای عاشورا سینه می‌زنند و اجتماع می‌کنند. (سلام بر مؤسس آن) شما هم امروز کاری کنید که راجع به حکومت موجی به وجود آید، اجتماعات برپا گردد، روضه خوان و منبری پیدا کند، و در ذهن مردم مطرح بماند. اگر اسلام را معرفی نمایید و جهان بینی (عقاید) و اصول و احکام و نظام اجتماعی اسلام را به مردم بشناسانید، با اشتیاق کامل از آن استقبال می‌کنند. خدا می‌داند که خواستاران آن بسیارند. من تجربه کرده‌ام، وقتی کلمه¬ای القا می‌شد، موجی در مردم ایجاد می‌گردید. برای اینکه مردم همگی از این وضع ناراحت و ناراضی هستند".

امام خمینی (ره) همواره با مفهوم جدایی دین از سیاست مخالف بوده و آن را توطئه استکبار برای تسلط بر مسلمین می‌خواندند. تأکید امام (ره) بر پایه استوار است که اسلام دینی سیاسی است و برای اجرای احکام آن باید تشکیل حکومت داد و بنابراین در اسلام دین از سیاست جدا نیست بلکه اصل دین بر سیاست و حکومت استوار است.

"این‌ها از اول در ذهن شما وارد کردند که سیاست به معنای دروغ‌گویی و امثال آن می‌باشد تا شما را از امور مملکتی منصرف کنند، و آن‌ها مشغول کار خودشان باشند، و شما هم مشغول دعاگویی باشید. شما اینجا بنشینید "خلد اللهُ ملکَه" بگویید! و آن‌ها هم هر کاری که دلشان می‌خواهد بکنند، هرگونه هرزگی که می‌خواهند بکنند. البته خودشان بحمدالله این فهم‌ها را ندارند، ولی اساتید و کارشناسان این نقشه‌ها را کشیده‌اند. استعمارگران انگلیسی که از سیصد سال پیش در ممالک شرق نفوذ کردند و از همه جهات این ممالک اطلاع دارند، این برنامه را درست کردند. بعدها نیز استعمارگران امریکایی و غیر آن‌ها با انگلیس‌ها همراه و متفق شدند، و در اجرای این برنامه شرکت کردند".

با توجه به وضعیت کنونی که حکومت اسلامی در ایران تشکیل شده و بیداری اسلامی در امت اسلام در حال رشد و ترقی است نحوه برخورد دشمنان با اسلام نیز تغییر کرده است و دشمن به شیوه‌های جدید و نوینی روی آورده است. دشمن با بسیج تمام امکانات خود به مقابله با اسلام و نظام اسلامی پرداخته تا جنبش بیداری اسلامی را سرکوب کند زیرا این جنبش ماهیت وجودی غرب را به خطر انداخته است.

ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای (مدظله‌العالی) در این باب می‌فرمایند:

"این، آن چیزی نیست که مثلاً از صد سال قبل بوده است. بله، از صد سال قبل هم تهاجم فرهنگی علیه اسلام بود، اما وقتی که انسان با یک دشمن خواب آلوده روبه روست، آرایش نظامی‌اش یک نوع است، وقتی با یک دشمن بیدار روبه روست، آرایش نظامی نوع دیگر می‌شود. آن روز عالم اسلام، خواب آلوده، بلکه تخدیر شده و مست بود، اصلاً گاهی دشمن به او ضربه ای می‌زد، یک سوزن در رگش فرو می‌کرد و چیزی تزریق می‌کرد، تمام می‌شد می‌رفت، اما الآن دنیای اسلام بیدار است، دشمن دنیای غرب، امروز بیدار است، مثل قهرمانی در میدان است، یک خاطره تمام نشدنی از شخصیتی مثل امام را با خودش دارد، این همه ذخیره انقلابی دارد، این همه جوان خوب دارد، این‌ها شوخی نیست. امروز دشمن در مقابل وضع کنونی ما، آن ژست و آرایش نظامی صد سال یا پنجاه سال پیش را به خود نمی‌گیرد. ما باید آرایش جدید دشمن را بشناسیم، اگر نشناختیم و خوابیدیم، از بین رفته‌ایم، همان "من نام لم ینم عنه" است. "ان اخا الحرب الارق و من نام لم ینم عنه"، مرد جنگ باید بیدار باشد، و اگر تو خوابیدی، لازمه‌اش این نیست که حتماً دشمن تو در سنگر مقابل خوابیده باشد، او ممکن است بیدار باشد".

مصطفی دولت آبادی - مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد اندیشه های سیاسی در اسلام

 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/7/4 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک