سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

غدیر،  ویژگی های ولی و رهبر حکومت اسلامی را مشخص کرد

عید غدیر

 

غدیر خم به عنوان یک واقعه بزرگ تاریخی، امر مهم اعتقادی، اجتماعی و سرنوشت ساز برای جامعه اسلامی است و آن  مشخص شدن "ولایت و رهبری" جامعه دینی بعد از پیامبر اکرم (ص) است. غدیر خم از دو جهت با اهمیت است؛یک به سبب اصل ضرورت وجود امام و ولیّ در جامعه اسلامی و دیگری به خاطر مشخص شدن ویژگی هایی است که یک امام و رهبر جامعه دینی باید داشته باشد.

 علی علیه السلام در بردانده تمام ویژگی های ولی جامعه اسلامی
از منظر قرآن کریم، ایمان، اخلاق ممتاز، عدالت، تقوی، صلاحیت علمی، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی و اسوه حسنه بودن را، از ویژگی های رهبر و صاحب اختیار مردم است و  علی (ع) از نخستین ایمان آوردندگان به خدا و رسول او و دارای تمامی این ویژگی ها برای امامت و ولایت بود و این ویژگی ها برای سرپرست و ولایت جامعه اسلامی باید تا ظهور آخرین منجی بشریت مهدی (عج)حفظ شود.


بالندگی جامعه اسلامی در تمسک جستن به ائمه اطهار
قطعا حکومت اسلامی که  پیامبر اعظم (ص) تأسیس کرد،باید به حیات خود ادامه می داد و از آنجایی که جامعه اسلامی نوپا، به رهبری، چون پیامبر که خود، نمونه همه مکارم اخلاق است نیازمند بود، انتخاب امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام تضمین کننده حیات طیبه اسلام و در واقع تکمیل کننده دین مبین اسلام به شمار می آید.
رشد و  بالندگی حکومت و جامعه اسلامی را در گرو هدایت حبل المتین ولایت ائمه اطهار است. بر اساس آیات و روایات، در دین اسلام  "امامت و ولایت" نسبت به واجبات دیگر، خواه از اصول و خواه از فروع دین، نزد  خداوند از اهمیت خاصی برخورد دار است،«چرا که اکمال دین و اتمام نعمت را به امیری، سرداری و صاحب اختیاری آن مرکز دایره امامت و سرکرده سلسله ولایت منوط ساخته است» .
«از ابن عباس و ابوذر و حُذَیفَه مروی نقل می شود که هنوز اهل بیعت [با علی در روز غدیر] متفرق نشده بودند که جبرئیل نازل شده، رسول خدا(ص) را به این آیه مبارکه بشارت داد: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا.» یعنی تمام تلاش پیامبر اسلام در 23 سال رسالت با تعیین امامت کامل از طرف خدا کامل شد.
همچنین  « من کنتم مولاه فهذا علی مولاه» فصل الخطاب پیامبر در لزوم اطاعت از علی (ع) بعد از خودشان است و  در آیه مبارکه « یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» خداوند متعال، اطاعت از اولی الامر را به نحو مطلق واجب کرده است  و از این الزام مطلق بدست می آید که اطاعت از ائمه در راستای اطاعت از خدا و پیامبر اوست و امام باید معصوم باشد لذا غیر از حضرت علی(ع) و فرزندان وی کسی از عصمت برخوردار نیست، نمی تواند امام باشد.

ولایت فقیه ریشه در اصل امامت دارد
  در خصوص ولایت و سرپرستی جامعه اسلامی در دوران غیبت باید گفت  ولایت فقیه،ریشه در اصل امامت دارد امام خامنه ای در این زمینه فرموده است: «ولایت فقیه و رهبرى جامعه و اداره کردن شئون اجتماعى در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقه اثنى عشرى است و ریشه در اصل امامت دارد.

اطاعت مطلقه از ولی فقیه و انتظار مهم ترین ویژگی منتظران واقعی
  مهم ترین ویژگی های منتظران واقعی  در زمان غیبت، اطاعت از ولایت فقیه است چرا که  از منظر احادیث در این دوران، عبادت و پارسایی:، قدرت و تلاش، ایمان و بصیرت ، محبت اهل بیت و دعا برای ظهور امام زمان(عج) و انتظار  از مهم ترین وظایف منتظران واقعی است .
 همچنین، دلبستگی و فرمانبرداری از امام مهدی(عج)  از دیگر ویژگی‌های یاران ایشان است و  انتظار، بزرگ ترین و سخت ترین کارها در شرایط غیبت است چرا که  رسول خدا (ص) در همین رابطه فرموده‌اند: «بزرگ‌ترین عمل امت من، انتظار فرج است [و سخت ترین کار نیز » هست
وظیفه هر شیعه در زمان غیبت عمق بخشیدن به  پیوند و محبت خود نسبت به امامش است و شیعه باید همیشه در دل محبت اهل بیت را داشته به امام خویش معتقد و به یادش باشد. قرآن کریم با اشاره به این مسئله می‌فرماید: «ای ایمان‌آورندگان! صبر و استقامت کنید و با یکدیگر پیوستگی محکم داشته باشید و پرهیزکار باشید، امید است که رستگار شوید.» (آل‌عمران 3) امام باقر(ع) این آیه را این گونه تفسیر می‌کنند: «بر انجام واجبات صبر پیشه کنید و در برابر دشمن شکیبا باشید و با امامی که چشم به راهش هستید، پیوستگی داشته باشید.»

 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/8/2 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک