سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

قلمدون: تربیت مردانه پسرها از دوران کودکی آغاز می شود

ارایش مردان

برخی از روانشناسان بر این باورند که  گروهی از پسران جوان به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و کسب توجه از سمت دیگران، افزایش زیبایی ، تنوع طلبی، تقلید از بازیگران تلویزیون و سینما و نزدیک کردن چهره شان به ستاره سینمایی ، الگوپذیری از ابررسانه هایی مانند ماهوراه و شبکه های مختلف بیگانه، تک فرزند بودن و هم نشینی زیاد با زنان چون مادر و خاله و عمه به زن نما شدن وبه  آرایش کردن زنانه  روی می آورند.



گل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شما

تراشه ریزی در دست دختر فرو رفته است. مادر با نگرانی به دنبال موچین برای بیرون آوردن آن است و بعد از دقایقی زیر و رو کردن کیف لوازم آرایش با دلخوری می گوید: باز هم این پسر موچین را برداشت و سر چایش نگذاشت! 

صدای پرخاش بلند احسان از پنجره اتاق به حیات رسیده است. گویی کسی به لوازم شخصی او دست زده ، می گوید: چند بار گفتم به کرم پودر من دست نزن ! چرا رژگونه صورتی من شکسته و پودر شده است!

پدر خسته بعد از 10 ساعت فعالیت روزانه به خانه آمده است، سر سفره همه هستند الا شاهین؛ دو شبی است که او را ندیده است، کلاس های فشرده بچه اش را از پای درآورده؛ دلش می خواهد صورت مردانه جوان 20 ساله اش را ببیند؛ با کنار زدن پتو صورتی جدید خودنمایی می کند. ابروهایی نازک و رو به بالا، خط چشمی باریک هم روی پلک دیده می شود! موها به طرز وسواس گونه ای صاف روی متکا رها شده است ....

در خیابان که قدم می زنی نمونه هایی مانند احسان و شاهین بسیار زیادند. تجمع کم نظیر آنها را می توان در  سلمانی های مردانه دید که امروزه باید به آنها آرایشگاه گفت. آرایشگاه هایی که رنگ مو، فر، مش، خط چشم و لایه برداری از پوست، کمترین خدماتی است که به مردان ارائه می دهند.

تنها تفاوت آرایش مردانه با زنان اسم های زخمتی است که برای هر نوع آرایش انتخاب کرده اند. مثلا در آرایشگاه های زنانه " برداشتن ابرو" و در آرایشگاه های مردانه به " کار ابرو" بر روی صورت زنان و مردان انجام می شود.

در آرایشگاه های زنانه پرده ای جهت حفظ مشتریان کشیده شده و خیلی از عروس خانم ها جهت رعایت مسئله امنیتی – اخلاقی عکس به آرایشگاه هدیه نمی کنند و اکثر عکس ها اینترنتی است ما در آرایشگاه های مردانه شیشه های تمیز نمایشگر هنر پیراشگر است و مردان جوان از دادن عکس های زیبای خود هیچ نگرانی ندارند!

اگر آقایان کمی تأمل داشته باشند شنیون مردانه، کاشت ناخن و اپیلاسیون ؛ طراحی روی ناخن هم به این هنرها اضافه می شود!

به راستی چه بر سر مردان  جوان ایران آمده است! مردانی که روزگاری یال و کوپال نشان بودند و  قولنامه شان تاری از سیبیل مردانه بود حال با پرداختن به بعضی از کارها چون شیر بی یال و کوپال می مانند.

البته مصداق ما همه مردان نیستند آن گروه کوچک 7 درصدی از پسران و مردان جوان  است که بدتر از آنچه فکرش را بکنید در کوچه و بازار، مترو و کلاس های دانشگاه چشم ها را به خود خیره می کنند.

اگر استفاده از انواع نرم کننده های مو، عطرهای زنانه، حالت دهنده های به مو و ریمل و صاف کننده های پوست را به این لوازم آرایش اضافه کنیم بیش از 7 درصد پسران ما دچار تحول شخصیتی شده اند.

دیر زمانی نیست که هر معضل اجتماعی و یا ناهنجاری بین جوانان را به فقر مادی و عشق به جاهل نما بودن نسبت می دادند اما آمارهای امروزی در تعیین طبقه اجتماعی اینگونه افراد گویای این حقیقت است که قریب 95 درصد پسران علاقمند به آرایش از خانواده های مرفه هستند و اینگونه اعمال را در هم نشنیی زیاد با زنان می آموزند.

دلایلی مختلفی برای علاقمندی مردان جوان به آرایش که اکثرا در دوره دوم نوجوانی یعنی 16 تا 18  سالگی قرار دارند؛ ذکر شده است. دلایلی که گاهی می تواند موجه و در اکثر اوقات ناموجه است.

برخی از طرفداران اینگونه اعمال به دوران صدر اسلام و توجه به زیبایی از جانب پیامبر مثل خضاب کردن موی سپید، بلند کردن موی سر تا سرشانه، استفاده از عطر و سرمه چشم را مطرح می کنند که باید در جواب این افراد گفت: آیا این اعمال در دوره ای از سن که مو هنوز طراوت و زیبایی طبیعی خود را حفظ کرده است ، جایگاهی برای تأسی از سنت نبوی دارد؟

 آیا در سنت نبوی مردان یک روز با موهایی مجعد و روزی با موهای صاف و  هر چند هفته با یک رنگ مردمان از خانه خارج می شدند؟!

 آیا در سنت نبوی مردان صورت را چون زنان از مو پاک کرده و آن را صیقل می دادند؟!

  آیا با لباس های تنگ و ترش و یا گشاد بی قواره در کوی برزن حرکت می کردند و عطر به خود می زنند ؟! در زیر آفتاب سوزان صورت خود را ویتامینه می کردند؟!

و آیا بر بدن خود انواع نقاشی ها را می کشیدند و برای بیشتر نمایان شدنش یقه لباس را تا .. باز می گذاشتند؟

برخی از روانشناسان بر این باورند که  گروهی از پسران جوان به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و کسب توجه از سمت دیگران، افزایش زیبایی ، تنوع طلبی، تقلید از بازیگران تلویزیون و سینما و نزدیک کردن چهره شان به ستاره سینمایی ، الگوپذیری از ابررسانه هایی مانند ماهوراه و شبکه های مختلف بیگانه، تک فرزند بودن و هم نشینی زیاد با زنان چون مادر و خاله و عمه به زن نما شدن وبه  آرایش کردن زنانه  روی می آورند.

و از طرفی جامعه شناسانی که بیشتر با کتب درسی ترجمه شده از زبان های مختلف مدرک تحصیلی گرفته اند بر این باورند که آرایش پسران یک نوع اعتراض به آن چیزی که در دست ندارند یا انتقاد از  فضایی است که در آن زندگی می کنند.

به هر حال حتی باز خوانی خاطرات می تواند تفاوت های رفتاری کودکان و نسل جوان را که زنگ هشداری برای مسئولان و خانواده ها است ؛ پررنگ تر کند .   پسران دیروز که با پنبه برای خود ریش و سبیل سپید می گذاشتند و مردان جوان هم با ذغال برای خود سبیل های تابیده نقاشی می کردند و پسران امروزی که گل سر مادر را بر سر می زنند تا موهای بلندشان هنگام بازی جلوی چشمانشان را نگیرد و برای رفتن به عروسی بیشتر از مادر و خواهرشان پشت میز توالت می نشینند و با کمال افتخار خواهران نیز آنها را به نوعی غیر قابل ملموس!! ارایش می کنند.

دماغ های عروسکی عمل شده آقا پسرها هم برای خود دنیایی دارد وقتی حرکات ظریف دست را هم هنگام صحبت کردن چاشنی آن همه زیبایی می کنند.

تمام این ناهنجاری های موجود در سطح جامعه را گفتیم تا به این نکته برسیم آرایش و زینت کردن زن برای شوهرش امری پسندیده است و بزرگان دین ما بر آن تأکید داشته اند. آرایش و زیبایی و خوش بویی زن در هنگام عبادت و در محراب دعا از مستحبات است و این نشان می دهد ؛ دین اسلام به عنوان کامل ترین دین بشریت ظرفیت وجودی زن را برای زیبا بودن و زیبا دیده شدن آن هم فقط برای محرم درک کرده و پاسخ نیاز فطری او را اینگونه داده است .

اما در همین دستورات الهی زن نما شدن مردان قبیح و ناهنجاری محسوب می شود و از این رو است که زیور آلات مثل طلا تا حریر و هرگونه وسیله ای که سبب تشبه آنان به زنان شود منع شده است و بدون شک  مثال های امروزی آن  همین آرایش های مردانه و استفاده از رژه گونه و پنکیک و ریمل و غیره …هست و طبق استفتاهای انجام شده از مراجع عظام هر نوع آرایش و زیر ابرو برداشتن ها چون به منزله و مصداق تشبه به زنان است حرام است  .

به نظر می رسد باید از طریق خانواده ها مخصوصا پدران برای پسران جوان فرق بین آرایش زنانه و پیرایش مردانه توضیح داده شود تا شاهد توبیخ پسران در دبیرستان ها برای انواع آرایش ها نباشیم.

 پسران جوان ما باید از کودکی یادبگریند که منظور از آرایش و زیبا جلوه کردن در زنان و مردان دو فرق اساسی دارد ، که یکی در نوع آرایش زن و مرد و دیگری در ارائه و نشان دادن آن به دیگران است. 

جوان امروزی باید یادبگیرد جواز پیراسته بودن مردان در جامعه اسلامی سرخاب و سفیداب مالیدن و زیر ابرو برداشتن نیست بلکه سری اقداماتی است که جلوه گری بیشتر صفات مردانگی را فراهم می سازد.

گذاشتن محاسن های تمیز و مرتب، شست و شوی دهان و دندان و داشتن لبخند زیبا، مدل موهای زیبای مردانه متناسب با نوع مو، بستن دستمال گردن های متعارف، بستن شال کمر های زیبا که امروز به کمربند تبدیل شده است و ده ها مورد دیگر ...

 صفاتی که می تواند در برای همسر جذابیت داشته باشد و او را مکله ذهن دختری کند که مرد را با تمام ابهت و شخصیتش دوست دارد.

شاید این اختار برای خانواده های ما کافب باشد که بدانند در این عرصه آرایش های زنانه توسط مردان جوان ، چنان مستعد بوده ایم که وقتی صفحه ایمیل خود را باز می کنی انواع اقسام فروش سی دی آموزش آرایش مردانه (ارجینال شرکتی) را در پست های تبلیغی می بینیم.

از خانواده اصیل ایرانی توقع می رود که در تربیت فرزندان پسر همراهی او با پدر را در مهمانی ها و مجالس بیشتر کنند. هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی در سنینی که کودک متوجه زمان پیاده شدن می شود او را به بخش مردانه راهنمایی کنند. از همکلامی و هم نشینی افراطی پسران با دختران در سنین نوجوانی جلوگیری کنند. اگر از همسر خود را ضی نیستند یا قرار را بر این می گذارند با طلاق عاطفی بیشترین پایبندی و علاقمندی را میان خود و پسرانشان بقرار سازند یادشان باشد چند صباحی بعد به جای مردی جوان ، مردی زن نما و بی هویت را کنار خود خواهند داشت.

به نوع پوشش پسران خود دقت کنند . یک پسر از بدو تولد باید مردانه بپوشد تا بتواند مردانه  فکر کند و مردانه زندگی خود را بسازد. در انتخاب پوشش های فانتیزی پسران دقت عمل داشته باشند تا از شال زنانه به عنوان دستمال گردن ، از شال های عجیب و پرنقش و نگار به عنوان زیباکننده لباس استفاده نکنند.

پوشیدن ساپورت، حرف زدن های دخترمآبانهْ، تن کردن لباس ها جذب بدن نما، همه و همه می تواند مردانه زیستن را از مردان کوچک امروز و مردان خانواده های فردا بگیرد.

نکند به جایی برسیم که آمار ارائه دهیم از خرید جداگانه لوزام آرایش توسط مردان و زنان و در هنگام خرید عروسی از هر کالای آرایشی چون رژ لب و ریمل و رژگونه و ... یکی برای داماد و یکی هم برای عروس خانم سفارش دهیم!

وای بر آن جامعه ای که مردانش موفقیت در امورات احساسی و اقتصادی و اجتماعی را منوط به زنانه زیبا بودن ببینند. غفلت نکنیم که در این گونه موارد خیلی زود دیر می شود .

انتهای پیام/

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/8/27 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک