سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

قلمدون :

خبر و خبرنگار

 

 

چند روز پیش با جمعی از دوستان ، بنابر انجام کاری به دانشگاه الزهراء (س) تهران رفته بودیم. 

وقت برگشتن عوامل یکی از شبکه های تلوزیونی جلوی درب ورودی دانشگاه ایستاده بودند. درست شبیه صیادی که قصد صید آن هم از نوع فرهنگی داشتند !!‌ 

عوامل این برنامه که از آقای تصویربردار، آقای صدابردار و خانم خبرنگار تشکیل شده بودند ؛ هر عابر، دانشجو اعم از خانم یا آقا  که رد می شد با صدای بلند می گفتند: در مورد حجاب صحبت می کنید ؟؟

ما هم از کنار این گروه رد می شدیم که خانم خبرنگار سمتمان آمد و گفت : « خانم در مورد حجاب و عفاف صحبت می کنید ؟ باور کنید سوالاتمان آسان است!!‌ » از شما چه پنهان نیمچه شاخی چون نیم تاج بر سرمان سبز شد!ِ‌چرا که صحبت در مورد حجاب و عفاف در جامعه اسلامی به نظر آنقدر سخت نیست که برای تشویق مخاطب سؤالات را آسان جلو داد !‌

تعجب دقایقی بعد بیشتر و بیشتر شد زمانی که دیدم که چنین موضوع ملموسی آن هم جلوی درب دانشگاه الزهرا (س) با دانشجویان نخبه نه تنها مورد استقبال قرار نگرفته است بلکه دانشجویان و رهگذران هر کدام سعی دارند با ترفندی از تیررس نگاه این گروه پنهان شوند.

راستش در گوشتان بگویم که به نظر اصلا اعتقادی نداشتند که در این مورد صحبت کنند.

خلاصه به قول ظریفی خیاط در کوزه افتاد و اینبار ما هم در محل مصاحبه شوند قرار گرفته و سوالات را جواب دادیم.

آن چه در این سطرها می آید جملاتی است که از آن نیمچه سخرانی آن هم خیلی سریع و بدون هماهنگی قبلی بر زبانم جاری شد ....

حجاب و عفاف


گفتم که حجاب حق الله است برای زن و دلیلی برای حرمت قائل شدن برای او تا نامحرمی او را  از دید جنسی نگاه نکند این حرمت مخصوص زنان مسلمان است و از این رو نگاه کردن به زنان غیر مسلمان بدون قصد تباهی چون از این حرمت بی بهره هستند جایز است.

در جایی گفتم که حجاب زبان مشترک زنان مسلمان است. زبانی که ریشه در مفاهیم و ارزش های اسلامی و انسانی دارد. این زبان حجاب برتر است که زن مسلمان را از سایر زنان دنیا متمایز می کند.

حجاب را مسئله امروز و دیروز ندانستم اما گویا جامعه فراموش کرده و برای درک این ودیعه زیبای هستی به زن آن را امروزی جستجو می کند.

با نگاهی به عناصر هستی حجاب فقط مخصوص زن نیست . در کائنات هر آنچه که در دنیا برای خود لطافت،  رموز و زیبایی و  تفاوتی در برابر سایرین دارد برای محفوظ ماندن از حجاب استفاده می کند.

پس مردان هم از زیبایی و رموز و متفاوت بودن مستثنی نیستند و آنها هم به اندازه خود و در حد و حدود معین باید اخلاقیات را در رفتار و اعمال خود اعم از پوشیدن و نگاه کردن .... رعایت کنند.

از طرفی حجاب برتر وقتی بر سر بانوی نشست و پیکره او را در برگرفت باید شأن یادگار فاطمه (س) را رعایت کرده و در حرف زدن، پیرایش ، آرایش ، برقراری ارتباط ، نوع حضور در جامعه و .. برترین نوع ها را انتخاب کند.

اما متأسفانه ما در جامعه خود بی حجابی نداریم که اگر با پدیده بی حجابی روبرو بودیم قطعا مرزها و دروازه های آن محدود تر بود . بد حجابی بیماری است که  چنان سطح جامعه را فراگرفته است که  حتی بانوان به اصطلاح چادری را نیز به نوعی درگیر کرده است.

پوشیدن انواع چادرهایی که گاه به شکل شنل فقط به اندامشان آویزان است یا همراه کردن چادر با  شال های رنگی و زنگ موی متناسب با آن شال و آرایش صورت که در این کورس برخی از بانوان چادری گوی رقابت از سایرین ربوده اند.

بد زبانی و بدرفتاری و گاها عدم رعایت بهداشت که دیگر جای خود دارد و این موارد از بانویی که به حجاب برتر مزین است بعید می نماید .

راستی در مورد به چرایی عدم توجه نوجوانان به حجاب و رعایت کردن آن نیز پرسید. گفتم که درصد کمی از دختران و حتی مادران ما فلسفه حجاب را می دانند و به واقع حجاب برای آنها میراثی است که از مادر بزرگ رسیده و این میراث اکنون بعد از گذشت چند دهه از نظر آنها می تواند به خانه میراث فرهنگی سپرده شود تا مانند اخرین پیکان ، به عنوان یادگار و سندی از بانوان حفظ شودو

بیان فلسفه حجاب در جامعه ما مغفول مانده است.

به هر حال برخلاف آنچه که خانم خبرنگار – همکار محترم خودمان – عرضه داشت این گفت و گو چندان کوتاه نبود و قت همکاران و راننده بیش از تصور ما گرفته شد و

بطوری که این آواخر سعی بر این داشت که مانند یک تبلیغ از جلوی دوربین رد شود و دستی تکان دهد یا بدتر از آن من را در هیاهوی مصاحبه رها کرده  و خودشان بروند .

تهدیدات نتیجه داد و من از دست خبرنگار و خبرنگار از دست من رهایی یافت.

جدا کننده محتوای وبلاگ

پ . ن :

1) همکار گرامی قبل از فراخوان صدابردار و تصویربردار فرصت فکر کردن بدهید تا  دچار پ ت پ ت نشویم  

2) تأثر بر انگیز است که نه خانم چادری می تواند از حجابش حمایت و نه بد حجاب می تواند از نوع پوشش خود دفاع کند .

3) عزیز بد حجابم به طبیعت نگاه کن ؛ در زمستان باغبان سر درختانش را با انواع وسایل می پویشاند  آن را در برابر سرما حفظ می کند  به فکر خودت باش سرما می خوردی گلم یک جفت چکمه  و گذاشتن کلاهی بر  سر و پیچیدن شال دو متری بر گردن تو را از سرما حفظ نمی کند.

4) فقط یادم رفت بپرسم برای کدوم شبکه هستند این همکاران. از کسانیکه بنده را رویت کرده اند تقاضا می شود شبکه و ساعت پخش آن را به اطلاع برسانند.

5) قبلا متشکرم  :)

انتهای پیام / ت



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92/10/3 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک