سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 


تداوم عاشورا در گرو زنده نگه داشتن فاطمیه / تولد نامبارک گروه های انحرافی برای جوامع اسلامی بسیار خطرناک است

 

 

نقش بی بدیل حضرت زهرا(س) در ابعاد مخلتف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه نوپای اسلامی نه تنها غیر قابل انکار که وصف نشدنی است. علاوه بر اختصاص سوره ای از قرآن کریم که شأن نزولش  از برکات تولد این بانوی بزرگ اسلام است، در بسیاری از روایات و احادیث به جای مانده از پیامبر اکرم و ائمه هدی هم می توان به جایگاه والای ایشان در نزد خدا و رسول خدا (ص) و امامان علیهم السلام پی برد.

شهادت حضرت زهرا

حضرت زهرا (س) در دوران کودکی و آغاز رسالت پدر بزرگوارشان در نقش حمایت کننده ای دلسوز و پرستاری مهربان برای زخم های روحی و جسمی رسول خدا بیشترین دلگرمی ایشان بود به طوری که پیامبر دردانه دختر خود را " ام ابیها" نامید و جایگاه او را در نزد خود به یاران و مسلمانان بیان کرد.


بدون کسب اجازه وارد منزل دختر خود نمی شد تا نشان دهد که حرمت این خانه و ساکنان آن چقدر است. در کلام خود از جمله " فداک ابوک" استفاده می کرد تا نشان دهد جان پیامبر بر سلامت و راضیت خاطر دخترش بستگی دارد. گویی رسول خدا می دانست که ذهن فراموش کار، وجدان خفته، دندان طمع و آز، شکم های پر شده از حرام، قدرت طلبی و ناسپاسی گروهی از مردم مدینه، اجازه نخواهد داد تا حرمت این بانو حفظ شده و حتی فقط چند صباحی بعد از رحلت ایشان زندگی بی دغدغه ای را بگذراند.

اما وظیفه فاطمه (س) خطیرتر و مهم تز از نقش آفرینی در بازه ای از زمان آن هم آغاز رسالت پیامبر خدا(ص) بود او باید در برهه ای از زمان برای علی (ع) و فرزندانش هم همسری و مادری می کرد.

این بانوی بزرگ بعد از ازدواج با علی (ع) در نقش همسر پسرعمو ، برادر و جانشین بر حق رسول خدا وارد عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی شد و در کنار نقش مادری و تربیت نخستین ائمه هدی " حسنین" بهترین نقش ها و زیباترین درس ها را به زنان جامعه اسلامی داد.

آری فاطمه زهرا(س) باید در نقش یک جریان ساز و هدایت گر جامعه مسلمین به ویژه زنان جهان اسلام، وارد عمل می شد و همیشه تاریخ آنان را با سیره علمی و نظری خود هدایت می کرد.

فاطمه زهرا(س) به عنوان نخستین شهید خاندان رسالت در دفاع از ارزش های اسلامی و حفظ ارکان حکومت اسلامی پیامبر (ص) است؛ از این رو برگزاری پرشکوه ایام شهادت این بانوی مکرمه دارای اهمیت ویژه در نزد مسلمانان بخصوص شیعیان است.
شهادت دختر پیامبر اسلام در مدت زمان کوتاهی بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)سرآغاز تحولات عظیم در جامعه اسلامی شد؛ از بین رفتن قبح دست درازی به حق خاندان رسالت، شکستن حرمت خانواده وحی، ریختن خون اولاد پیامبر (ص) با غصب فدک، به آتش کشیدن خانه حضرت علی و شهادت صدیقه کبری پایه ریزی شد و این حرکت سرآغازی برای وقوع حادثه کربلا محسوب می شود.

انتقال دوباره قدرت به سردمداران کفر چون بنی امیه و بنی عباس را می توان از مهم ترین صدمات و نتایج نامبارک بی حرمتی به خاندان پیامبر دانست  چرا که اگر این اتفاقات نامبارک که منجر به شهادت حضرت زهرا(س) شد، نمی افتاد و حضرت علی (ع) حکومت اسلامی را بلافاصله بعد از پیامبر در دست می گرفتند، قطعا شاهد انحرافات در جامعه اسلامی و فجایع بعدی تاریخی نبودیم.

این سخن امام راحل (ره) که فرمودند:« تاریخ اسلام گواه احترامات بى حد رسول خدا (ص) به حضرت فاطمه زهرا(س ) است تا نشان دهد که زن، بزرگى ویژه اى در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست» مبین این نکته است که فاطمه زهرا(س) با تربیت دختری چون زینب کبری(س) برای بانوان جهان اسلام الگویی بی بدیل در عرصه های مختلف فردی ، خانوادگی، عبادی، اجتماعی و سیاسی به یادگار گذاشت که تأسی از سیره علمی و نظری این بزرگ زن تاریخ را می توان رمز  بقا و حیات معنوی و اجتماعی زن در جامعه دانست.
به راستی، جامعه اسلامی در این برهه از زمان  با حضور مادرانی فاطمی و دخترانی زینبی می تواند بر پایه های ارزشمند تعالیم اسلامی، مستحکم  به سمت تعالی همه جانبه پیش برود.

این سخن امام (ره) «ما باید سرمشق از این خاندان بگیریم، بانوان ما از بانوانشان و مردان ما از مردانشان، بلکه همه از همه آنها. آنها زندگى خودشان را وقف کردند از براى طرفدارى مظلومین و احیاى سنت الهى. ما باید تبعیت کنیم و زندگى خود را براى آنها قرار بدهیم.» در بردارنده این حقیقت است که بی شک سیره عملی و نظری امامان علیهم السلام در موضوعات عبادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... برگرفته از تربیتی است که حضرت زهرا(س) برای حسنین (ع) انجام داده اند و سینه به سینه به ائمه هدی علیهم السلام انتقال یافته است.
جامعه اسلامی باید هوشیار باشد، تولد نامبارک گروه های انحرافی چون وهابیت و تکفیری ها و تبلیغات گسترده آنان را برای سایر جوامع اسلامی بسیار خطرناک است و  محرم، فاطمیه فرصتی است تا مسلمانان با استفاده از ظرفیت های آن، ویژگی های اسلام ناب محمدی را به جهان عرضه داشت و چهره زیبا، مهربان، مقتدر، مظلوم و عاری از خشونت حکومت اسلامی را به جهانیان نشان دهند.

بنابر گفته امام خمینی (ره) «محرم است که اسلام را زنده نگه می دارد » برای زنده نگه داشتن محرم باید فاطمیه را زنده و محترم شمارد  حال باید تقارن این ایام با بهارطبیعت را طوری برگزار کرد تا بهاری فاطمی داشته باشیم و از  برکات معنوی این روزها برای تمام سال توشه برداشت.

انتهای پیام /ت

مطالب مرتبط

فاطمه قیام بی پایان

 



نوشته شده در تاریخ شنبه 92/12/24 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک