سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

نخستین روز از ماه ذی القعده، سالروز میلاد حضرت معصومه(س)، روز "دختر" نامیده می‌شود. روزی که امسال در تقویم شمسی ما مقارن با 25 مرداد ماه است، در این روز بعد از میلاد حضرت زهرا(س) که از آن به عنوان روز " مادر" یاد شده و گرامی داشته می‌شود، بار دگر قشر وسیعی از جامعه یعنی «بانوان ازدواج نکرده» مورد تکریم قرار می‌گیرند.

حرکت عظیم فرهنگی که خوب است اما کافی نیست!

در روز "دختر" که قریب یک دهه است مورد توجه بیشتر جامعه، خانواده، رسانه‌ها قرار دارد، همه دست به دست هم داده‌اند تا به نوعی دختران را تکریم کرده و آنان را مورد عنایت خود قرار دهند. این ساده‌ترین نگاه به فلسفه وجودی روز "دختر" است در حالی که نگاه عمیق باید  این باشد که در این روز قرار است علاوه بر جامعه؛ خود دختران نیز به کرامت و شأن وجودی‌شان پی‌برده و با تأسی و الگوپذیری از سبک زندگی حضرت معصومه(س) سبک زندگی برتر را برای خود انتخاب کرده و جایگاهی مناسب با شأن و منزلت‌شان در جامعهبه خود اختصاص داده و  توانمندی‌هایشان را در عرصه‌های مختلف خانواده، اجتماع، فرهنگ، علم، اقتصاد، سیاست و ... به منصه ظهور برسانند.

از طرف دیگر، این حرکت به نوبه خود علاوه بر اینکه یک کار عظیم فرهنگی است، یکی از قشنگ‌ترین روزهای تقویم ما برای دختران و زنانی محسوب می‌شود که صاحب فرزند دختر شده‌اند. تاریخ بشر نگاه پسرسالاری در خانواده‌ها و تضعیف و تخفیف مادری که صاحب چندین اولاد دختر می‌شد را در چند سده و حتی دهه قبل، فراموش نکرده است! تاریخ هنوز به یاد دارد که دختران یک طایفه چگونه وجه‌مصالحه، خون‌بها و خون‌بس اختلافات خانوادگی و قومیتی می‌شدند و این چقدر برای دختران و صاحبان دختران این تراژدی سخت و ناراحت کننده بود، اما اکنون روزگار طوری ورق خورده است که این نگاه ظالمانه به یمن نگرش ویژه اسلام به دختر و همین طور در کشور ما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی جای خود را به نگاهی متعالی و کرامت آمیز داده است.

روز دختر

 


لزوم درست نمایی از مطلبات دختران

نتیجه تلاش نهادهای فرهنگی برای احیاء شأن و جایگاه دختر- به ویژه دخترمسلمان- در جامعه، اگر چه باعث ایجاد تحولی شگرف در بستر کوتاه مدت زمانی برای ارتقاء سطح کیفی و کمی زندگی دختران جوان شده است اما به راستی کافی نبوده و در بیشتر موارد خواسته‌ها، مطالبات و دغدغه‌های دختران "درشت نمایی" شده است تا " درست نمایی" و حتی در برخی از زمان‌ها با سیاست‌زدگی آلوده شده است! گویی می‌رود تا باز در پیچی تاریخی به قولی از یک طرف دیگر بام در حال افتادن باشیم!

نگاهی تشریفاتی به روز دختر نداشته باشیم

می‌توان گفت: نگاه امروز جهانی به دختران یک نگاه تشریفاتی و در عین حال ویترینی است، نگاهی که سعی دارد دلخوش کُنَکِ دختران باشد! و متأسفانه جامعه ما نیز با وجود تلاش‌های مستمر برای احقاق حق قشر زن و دختر به نوعی دیگر دچار این نگاه شده است چرا که وقتی تعریف و میزان تعریف ما از یک چیز اعم از ( یک جنس بشر، یک کالا، یک احساس، یک نگاه ویژه) نه با شناخت دقیق، نه بر اساس معرفت ساختار وجودی و بر نه بر پایه نیازسنجی آن مقوله صورت بگیرد، تعریف و ترویج ما در کوتاه مدت، روی عوض کرده و حکم تبلیغی محض پیدا می‌کند و چه بسا کار تبلیغی بدون برنامه ریزی، شعار باقی خواهد ماند و حتی ممکن است ره به ناکجا آباد بِبَرَد!

نمونه‌‌اش به نوعی همین " روز دختر" در تقویم ملی ماست که حتی خود دختران نیز اساس و پایه و ماهیتش را به خوبی نمی‌دانند و چه بسا در این‌باره حتی تعریف و شناخت درستی از بانویی که روز میلادش را روز گرامی داشت شأن "دختر" نامیده اند، ندارند.

از این رو مغازه‌های شهر و بازار به نوعی مملو از والدینی است که به دنبال تهیه کادوی روز دختر برای فرزندشان هستند، فضای مجازی پر از انواع جملات زیبا برای دختران است و ... فارغ از اینکه به راستی « دختر مسلمانی که یک روز تقویم ملی کشورش؛ سالروز میلاد دختر ولایت و امامت، صاحب کرامت و رسیده به درجه عصمت؛ به نام اوست، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟! » و اینکه آیا به راستی می‌شود 364 روز غفلت و کم توجهی و عدم شناخت نادرست از خواسته‌ها و نیازهای یک قشر به ویژه دختران را در یک روز خلاصه و جبران کرد؟

روز دختر باید 365 روز باشد نه یک روز خلاصه شده در چشن

نام‌گذاری یک روز به نام روز دختر و در بوق و کُرنا کردن دختران اگرچه برای ایجاد نشاط  و شادی موقت کاربردی است اما برای جبران مطالبه‌گری دختران و احیاء منزلت آنها که امروزه تحت تأثیر جهالت نوین قرار گرفته است، بسیار ناچیز است.

تمام اهمیت این روز در میلاد حضرت معصومه(س) نهادینه شده است که متأسفانه قشر نسبتاً وسیعی از دختران اعم از تحصیل کرده، شاغل و یا حتی خانه‌دار هیچ کدام شناخت کافی و دقیقی از سیره زندگی حضرت معصومه(س) نداشته و ندارند! شاید همین عدم شناخت باعث شده است، که این روز مانند میلاد حضرت زهرا(س) مورد اقبال تمام خانواده‌های ایرانی قرار نگرفته باشد.

روز دختر

اکرام دختران در عمل است نه حرف

" عزت نفس"، " غرور" و " خودباوری" مهم‌ترین مفاهیمی هستند که جنگ نرم دشمن علیه جامعه ما به گونه‌های مختلف از بخش عظیمی از دختران گرفته است و این مفاهیم را با بازتعریفی نادرست به کام آنها ریخته و این قشر را در ندانستن و بی‌سوادی مُدرنی رها کرده است، «ندانستنی که مملو از تخیل و توهم دانستن است»، « فروریختن عزت نفسی که پُر از خودخواهی و خالی از خدامحوری در اعمال و رفتار است» و «خودباوری که بر اساس مؤلفه‌هایی مانند زیبایی ظاهری، مادیات و .. بنا نهاده شده است! »

این یک وقاعیت است که اکرام در عمل است نه در حرف ؛ در رادیو و تلویزیون با قشر دختر شوخی‌های زیادی می‌شود! شوخی‌هایی که اگر چه در ابتدا لبخند بر لب حتی خود دختران هم می‌آورد اما در دراز مدت باعث خرد شدن شخصیت و شناخت نادرست از او خواهد شد.

 لزوم احیا عزت و خودباوری حقیقی دختران

اکرام حقیقی قشر دختر این است که رسانه‌های جمعی مقوله ازدواج دختران را دست‌مایه طنز سطح پایین خود قرار ندهند، از ارسال پیامک‌های تبلیغی که می‌تواند نگاه جامعه را به قشر دختر و زنان جامعه خفیف کند جلوگیری کنند، (تبلیغاتی که اکثرا حاوی فال، چگونه پیدا کردن همسر مناسب، فروش لوازم آرایشی و تجملاتی است) با بیان خواسته‌های خفیف و سیاست‌بازی‌های نادرست مانند اولویت دادن حضور دختران در ورزشگاه به عنوان یک خواسته شُعور ما را تحقیر نکنند... و حال کادوی این یک روز پیش‌کش...

روزهای منسوب به زنان و دختران، قدرت نرم جامعه اسلامی

هنگامی که صحبت از قدرت نرم در جامعه اسلامی است، هر آنچه وابستگی مستقیم با ارزش‌های اسلامی و فرهنگی ما دارد نقطه قوت ما برای مبارزه است و این روزهای ملی که گره با ارزش‌ها و الگوهای مذهبی ما دارند از مهم‌ترین مصادیق قدرت نرم ما محسوب می‌شوند از این رو چه خوب می‌شد که روز میلاد حضرت معصومه(س) را روز شناساندن دختران به دختران قرار می‌دادیم، چه تکریمی بهتر از این که در این روز به مطالبات به حق دختران از ابعاد مختلف توجه شده و برای احقاق آن در طول ایام سال بسترها فراهم می‌شد، ای کاش این روز، فتح الایام رسانه‌ها به ویژه رسانه‌ملی برای نشان دادن چهره واقعی یک دختر در جامعه اسلامی می‌شد... و به راستی چه خوب می‌شود اگر در این روز با مقایسه تطبیقی بین دختران مسلمان ایران و دختران سایر کشورها در اقصی نقاط جهان برتری دختر مسلمان نسبت به سایر دختران دنیا را ابتدا به رخ خودشان و بعد به  رخ جهانیان می‌کشاندیم تا به جای اینکه منحصرا با یک تبریک یا هدیه به دنبال شاد کردن آنها باشیم، روحشان را با خوباوری درست ارضاء و عزت نفسشان را بالا و بالاتر ببریم.

کسب مهارت های رفتاری با دختران؛ بزرگ ترین هدیه روز دختر

بنابر گفته جامعه شناسان، دختران مانند ریشه‌های درخت اجتماع هستند که اگر این ریشه‌ها محکم و مقتدر رشد کرده و پرورش یابند، نه تنها می‌توانند پیکره و تنه جامعه را تغذیه روحی و مادی کنند، بلکه آن را در برابر حوادث و آسیب‌ها مصون می‌دارند و چنین جامعه‌ای بی‌شک ثمرات نیکو می‌دهد و وای به حال جامعه‌ای که ریشه خود را بزند و بدا به حال جامعه‌ای که ریشه‌ای مستحکم نداشته باشد. 

مهم‌ترین خلاء موجود در مسیر تعالی و رشد جوانان به ویژه دختران جوان، عدم وقت گذاری والدین برای ارتباط کلامی با فرزندان، عدم مهارت رفتاری برای برقراری ارتباط با جوانان و از همه مهم‌تر عدم شناخت درست از نیازهای آنان است که جوان را مجبور به پناه گرفتن به محیط‌های پرخطر مجازی و حتی حقیقی در کنار دوستانی که خود نیز تجربه کافی ندارند، می‌کند.

دختر موفق را برای دختران خود ترجمه کنیم

برای کفیت بخشی به زندگی دختران جوان و فراهم کردن بستر رشد و تعالی آنها ابتدا باید " دختر بودن " را در معنای واقعی کلمه با تمام استعدادها و ویژگی‌هایی که خدا به او داده برای خود ختران بازتعریف و احیا کرد، می‌افزاید: در این صورت است که موفق خواهیم شد دختر را برای حضور در جامعه با تمام استعدادها و توانایی‌هایی که در عالم تکوین و تشریع به او داده شده آماده و معرفی کرد.

روز دختر ظرفیت جهانی شدن دارد

ان‌شاءالله روزی باشد که علاوه روز ملی " دختران" که باید به آن کارشناسی و دقیق نظر داشت، مسیر برای برطرف کردن خلاء وجودی یک روز جهانی به نام " دختر" برای تعریف درست و شناخت دقیق این موجود مهربان، عاطفی و در عین حال پرتوان و با استعداد فراهم شود و قطعا سبک زندگی معصومه(س) پتانسیل جهانی شدن برای تمام دختران به ویژه دختران جهان اسلام را دارد.

انتهای پیام/ ت 

 



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 94/5/25 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک