سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

کارآفرینی، مفهومی است که در شعار نمی گنجد، کارآفرینی مفهومی است که در اندیشه های کالاهای وارداتی نمی گنجد، کارآفرینی دیدگاهی است که در مقابل چشمان فتنه زده به بازار معاملات کالاهای خارجی نمود پیدا نمی کند... کارآفرینی یکی از راه حل های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری چندین سال است که بر آن نظر داشته و هر سال به امید بهاری نکوتر برای ایرانیان، اسم سال را با آن مزین می کند.

کارآفرینی واژه ای است که مرد و زن، جوان و میانسال، دانش آموز و دانشجو، خانه دار و کارمند را در بر می گیرد و گستره آن به بزرگی اندیشه های نو است.

حتی می توان گفت: کارآفرینی واژه ای مقدس است، از آن رو که استقلال، عزت، خودکفایی و خودباوری جامعه مسلمان در تحقق این امر نهفته است.

این بار خبرنگار طنین یاس به گفت وگو با بانوی کارآفرینی پرداخته است که با وجود سپری کردن 30 بهار از زندگی، 15 سال است که در دفتر کارآفرینان نام خود را ثبت کرده است. بانویی مهندس اکنون مسئول خواهران بسیج صنعت خراسان رضوی است.

مژگان پیرنیاپور، مهندس فن آوری اطلاعات، گرایش امنیت اطلاعات است. وی که اصالتا نیشابوری است متولد سال 1365 و ساکن مشهد مقدس است.

این بانوی کارآفرین که بیش از 15 سال است در زمینه های مختلف تخصصی و غیرتخصصی کارآفرینی می کند، سال 1392 به عنوان پژوهشگر برتر قشر مهندسین صنعت انتخاب شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس می گوید: من در خانواده فرهنگی به دنیا آمدم، فرزند ارشد خانواده هستم و یک خواهر و برادر دارم، یک سال و نیم پیش ازدواج کردم.

سرمایه کارآفرین،نگاه متفاوت او به اشتغال و تولید است

پیرنیاپور، با اشاره به اینکه از دوران نوجوانی و تحصیل در مقطع دبیرستان علاقمند به کارآفرینی بوده است، می گوید: آن دوران واژه ای به نام کارآفرینی مطرح نبود و حتی ما مانند سایر جوانان امروزی تصور می کردیم شروع یک کار به سرمایه ای کلان احتیاج دارد، در حالی که خودمان کارآفرینی می کردیم و خبر نداشتیم!

وی در ادامه خاطره ای از دوران دانش آموزی خود می گوید: « با همکلاسی ها جمع شدیم و در بحث خیام شناسی، "المان های خیام" را طراحی کردیم و به بعد آن المان ها را به فروش گذاشتیم! این المان های یک و نیم متری  از آن جهت که کاری نو بودند و با کاغد مقوا طراحی شده بودند، مورد توجه خریداران قرار گرفتند.» و این شد آغاز کارآفرینی برای من ...

این بانوی کارآفرین مهم ترین دلایل و انگیزه های خود را برای توجه به مسئله اشتغال و کارآفرینی، عدم علاقمندی اش به گرفتن پول برای هزنیه های شخصی اش می داند و می افزاید: « من هیچ وقت دوست نداشتم به پدرم بگویم به من هزینه ای بدهید.. در حالی که 99درصد کارهایم با مشورت آنها صورت می گرفت. اما به استقلال مالی در کنار حمایت خانواده بسیار علاقمند بودم.

تجربه های کودکی، انگیزه کمک به نیازمندان

پیرنیاپور با اشاره به خاطره خود که به نظر می رسد اولین فروش تولیدات صنایع دستی اش است، می گوید: « 10 سال پیش زمانی که خواهرم بسیار کوچک بود، عید سرد را در پیش رو داشتیم من که به کلاس های هنرهای دستی، خیاطی، تابلو فرش رفته بودم، طرحی از لباس که تکه های مختلف، شال، کلاه و .. داشت را برای خواهرم بافتم، این لباس با استقبال رو به رو شد و بالاخره با تمام انکارهای من برای عدم فروختن آن به قیمت 500 هزار تومان به فروش رسید.!»

مسئول خواهران بسیج صنعت خراسان رضوی ، ادامه می دهد: پدر و مادر من فرهنگی بودند و در بیشتر اوقات ترجیح می دادند که در مدارسی مشغول به خدمت شوند که مردم آن منطقه از نظر مادی در رفاه نباشند. من در دوران قبل از مدرسه که همراه پدر و مادرم به محل کارشان می رفتم از نزدیک دغدغه ها و شرایط مردم آن مناطق را درک کرده و دوست داشتم به نوعی به آنها کمک کنم.

همه این موارد به خصوص تجربه ملموس من از زندگی همراه با مشکلات اقتصادی شاگردانم والدینم، شرایط را طوری فراهم کرد که به فکر کارآفرینی و اشتغال باشم و چیزی که در این مسیر مرا مصمم تر کرده و به قولی حجت را بر من تمام کرد، تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص حاشیه های شهر مشهد بود .

پتانسیل اشتغالزایی برای 1400 زن نیازمند 

وی که اکنون برای بیش از 400 بانوی کارآفرین شرایط اشتغال را فراهم کرده و در بیش از 150 قلم تولیدات صنایع دستی را در کارنامه خود دارد می گوید: اگر شرایط بازار فروش مناسب بود و ما مشکل واردات کالاهای مشابه خارجی به ویژه چینی را نداشتیم، می توانم بگویم که بیشتر تولیدات ما بنابر نظر کارشناسان لوکس بوده و حتی ارزش صادرات را نیز دارد.

این بانوی کارآفرین معقتد است که پتانسیل کار او و سایر دوستان و همکارانش آنقدر بالاست که می تواند برای 1400 نفر و حتی تمام کسانی که تحت آموزش قرار می گیرند، شرایط اشتغال را فراهم کند و این در حالی است که بازار فروش رونق پیدا کند.

پیرنیاپور، می گوید: در زمینه اشتغال بانوان، چهار کارگروه ایجاد کردیم، کارگروه زنان هنرمند، زنان بی سرپرست، زنان بدسرپرست، زنان آزاد شده از زندان که سه گروه آخر با مسائل عدیده اقتصادی رو به رو هستند.

این بانوی موفق در زمینه کارآفرینی در خصوص کارگروه هنرمندان می گوید: هنرمندان صاحبان ایده ها و خلاقیت های هستند که نگاه آنها را نسبت به سایر افراد جامعه متفاوت می کند، ما در این زمینه نیز از توانایی هنرمندان استفاده کرده و تولیدات ابتدایی خودمان را که کارهایی بسیار کوچک در زمینه خیاطی، بافتنی بود و حداکثر می توانستیم 7 تا 10 تولید در طول ماه داشته باشیم را به سمت طراحی و تولیدات متفاوتی از زیورآلات سوق دهیم به طوری که نه تنها سلیقه های مختلف را پوشش دهد بکله شرایط اشتغال خانگی را برای بانوان جویای کار در منزل فراهم کند. 

وی می گوید: همانطور که گفتم، بعد از تأکیدات رهبر انقلاب نسبت به حاشیه شهر مشهد، ما کد رمز را از ایشان گرفتیم و قضیه کارآفرینی را به سمت حاشیه شهر گسترش دادیم و در این زمینه می توانم به دوخت مانتو با قیمت بسیار ارزان تر از مراکز خرید مرکز شهر اشاره کنم.

آموزش 5 هزار نفر در 4 سال

با این کار طی مدت نه چندان طولانی توانستیم دو کارگاه خیاطی افتتاح رده و الان که 4 سال از آن زمان می گذرد بیش از 5 هزار نفر را بدون در نظر گرفتن نیازمند بودن فقط بر حسب علاقمندی آموزش داده ایم این افراد بعد از آموزش و برطرف شدن اشکلاتشان در کارگاه های خیاطی به منزل رفته و هر کدام مشغول به کار خانگی

می شوند.

پیرنیاپور از کارهای جدیدی که در زمینه خیاطی توسط بانوان انجام می شود به دوخت لباس ایرانی – اسلامی اشاره می کند و می گوید: « در این طرح که مدتی است عملیاتی شده است، طراحان ما با توجه به خواست، علاقه و تیپ بانوان، به صورت آنی، لباسی را به صورت سه بُعدی طراحی کرده و بعد از مورد پسند قرار گرفتن مشتری حتی پارچه را با توجه به مدل مانتو پیشنهاد داده و آن را می دوزند، نکته قابل توجه در این طرح تکه دوزی طرح گلیم یا .. بر روی پارچه است که بر زیبایی آن می افزاید.» اما متأسفانه همین مانتوی دوخته شده که نهایتا 50 هزار تومان برای مشتری هزینه در بر دارد، با توجه به واردات البسه به ویژه البسه چینی با قیمت های بسیار پایین تر، کمتر مورد اقبال بانوان قرار می گیرد.!

این بانوی موفق کارآفرین، با ابزار تأسف از وخیم بودن اوضاع بازار فروش ادامه می دهد، در سه و چهار سال اخیر در بخش فروش دچار مشکلات شدیم به طوری که آموزش های ما هم تحت تأثیرقرار گرفته و  علاوه بر کاهش تعداد افراد تحت آموزش، افراد تحت پوشش نیز کاهش یافته‌اند با توجه به آسیب‌پذیر بودن این قشر آسیب اجتماعی جبران ناپذیری در صورت ادامه داشتن این وضعیت جامعه را تهدید می‌کند .

توانایی صادرات در 150 قلم کالای تولیدی

وی می افزاید: ما در هر 150 قلم کالای خود توانای تولیدات صادراتی داریم و می توانیم ماهی 2 هزار حتی 10 هزار تولید داشته باشیم با عنایت به اینکه  به‌شدت نیازمند بازار خوب هستیم و توان بازار داخلی مساعد نیست با همکاری مسئولین به خوبی می‌توان بازارکشورهای همسایه را در دست گرفته و در صورت تحقق صادرات، آمادگی آن را داریم که هم تعداد افراد تحت پوشش و حجم تولید و تنوع محصول را افزایش دهیم.

بازار راکد و اجناس مشابه خارجی بلای جان تولیدات داخلی

پیرنیاپور یکی دیگر از دغدغه های فکری اکثریت کارآفرینان را توجه به خرید کالاهای خارجی با کیفیت های پایین توسط مردم می داند و می افزاید: وقتی چرخه اقتصادی خانواده ها ضعیف باشد، بانوی خانه برای هماهنگ کردن هزینه با بودجه شان، ناچار اقدام به خرید برخی کالاهای نامرغوب خارجی می کند که مشابه ایرانی آن با کیفیت بالاتر اما قیمت بیشتر در بازار موجود است و همین امر انگیزه ها را برای تولیدات کم و کمتر می کند در حالی که به نظر می رسد، خرید کالای مرغوب ایرانی باید به صورت یک فرهنگ در جامعه رواج پیدا کند.

وی معتقد است در این زمینه فراهم کردن شرایط مقایسه کالای ایرانی با کالای مشابه خارجی باری خریدار بسیار تأثیرگذار است.

در پایان این گفت وگو از این بانوی جوان و موفق در زمینه کارآفرینی می خواهم خاطره ای برایمان تعریف کند، می گوید: « این خاطره برایم هم تلخ است و هم شیرین شاید به همین خاطر در ذهنم مانده است! در بین کارآموزان،خانمی مطلقه داشتیم که سابق بر این جز کودکان بی سرپرست بود، بعد از طلاق خانواده ای نداشت که از نظر مادی و معنوی او را مورد حمایت قرار دهد؛ این بانوی بااستعداد، جوان و زیبا دچار خلاء نداشتن حامی بود تا اینکه آموزش های قلاب بافی را دید و در نخستین روزها با بافتن لیف برای خودش اشتغال زایی کرد؛ اما کم کم زمانی که ایشان را شناختیم کارهای مختلفی به او سپردیم و الان یکی از بچه های خوب مجموعه ما است در حالی که ادامه تحصیل داده، ازدواج مجدد کرده و صاحب فرزند است. این مورد بر روی من بسیار تأثیرگذار است هر زمان تحت فشارهای مشکلات  دچار تزلزل می شوم با یادآوری این خاطر خود را مصمم تر می کنم.

انتهای پیام/ غ

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95/4/9 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک