سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

پخش زنده  مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری از مطالبه مردمی است/ آخرین تلاش های دولت برای دیکاتوری نرم رسانه ای

بعد از یک هفته انتظار مردم برای مشخص شدن، کاندیداهای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای محترم نگهبان، در آخرین ساعات پنج شنبه هفته گذشته بود که انتظارات به سر آمد و وزارت کشور اسامی شش نفر از کاندیداهای نهایی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان را اعلام کرد.

شاید نبودن نام "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری دوره های نهم  و دهم  در لیست اعلام شده از سوی وزارت کشور، مهم ترین چیزی بود که بلافاصله محل تبادل آرا و نظرات مختلف شد چرا که مابقی چهره های وجود شناخته شده و قابل پیش بینی بودند.

اما آن چیزی که برای مردم در این پروسه قابل پیشبینی و حتی قابل درک و باور نبود، اعلام این خبر مبنی بر « لغو پخش زنده مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری» بود! خبری که "سیدسلمان سامانی" سخنگوی وزارت کشور و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات آن را اعلام کرد و در فضای حقیقی و مجازی واکنش های مختلفی را در برداشت.

 پس از اعلام پخش ضبط شده مناظره های انتخابات ریاست جمهوری کاربران شبکه های اجتماعی به شدت به این تصمیم واکنش نشان دادند برخی آن را از تصمیمات رئیس دولت و برخی نیز آن را از منظر رئیس صدا و سیما مورد نقد و بررسی قرار می دادند و از آن تحت عنوان « بدعت بد انتخاباتی» یاد می کردند؛ در حالی که اکثریت قاطع بر انجام "مناظرات زنده" تأکید دارند.

فشارها و مطالبات مردمی و اعلام این خواسته از سوی ائمه جمعه از تریبون نماز جمعه در این خصوص و واکنش سایر کاندیداها در دو روز اخیر به آنجا رسیده است که قرار بر تجدید نظر در این زمینه و تغییر این تصمیم وجود دارد! و اگر این اتفاق محقق نشود خواهی نخواهی بخشی از منتقدان دولت آن را اینگونه تفسیر خواهند کرد که « روحانی، نمی خواهد در وضعیت پاسخ گویی قرار گیرد»! و برخی آن را نقض حقوق شهروندی می دانند.

در حالی که سبقه 12 سال گذشته ایران نشان می دهد، مردم با دقتی وسواس گونه به مناظرات زنده کاندیداهای ریاست جمهوری که از طریق رسانه ملی پخش می شود نگاه می کنند و آن را یکی از راه های مطمئن شناختن کاندیدای اصلح می دانند؛  مطالبات مردمی  از کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات برگزاری مناظره‌های آزاد و زنده است و آن را از حقوق شهروندی خود می دانند.

چه بسا که حتی برخی معقتدند که شانس پیروزی برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در دوره یازدهم با همین مناظرات بالا و پایین شد و در نهایت " حسن روحانی" به عنوان رئیس جمهوری منتخب مردم ایران سکانداری دولت را بر عهده گرفت.

از منظر دیگر برگزاری انتخابات یکی از وجوه وجود دمکراسی در جامعه است که برگزاری دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران اسلامی برگی زرین و از نقاط قوت در کارنامه انقلاب اسلامی است.

 در این راستا " آزادی بیان" یکی دیگر از وجوه دمکراسی در کشور است که به نظر می رسد عدم پخش زنده مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری، خَراش عمیقی بر چهره آن است و متأسفانه دولت یازدهم در این زمینه با برخورد با اصحاب رسانه  سابقه ای انکار نشدنی دارد. برخورد با رسانه های منتقد دولت و گاها بسته شدن آنها چون جهان نیوز .. از این دسته است.   

اگر این موارد را دیکتاتوری نرم رسانه ای بدانیم، عدم پخش زنده مناظرات انخاباتی در آخرین ماه های دولت یازدهم، آخرین ترکش بودی که می شد بر پیکره آزادی بیان رسانه ای زد.

هنوز خاطره مصاحبه جنجالی رئیس جمهوری با انتخاب مجریان و قرنطینه کردن آنها از ذهن ها فراموش نشده است یا عدم اجازه ورود برخی از خبرنگاران به سخنرانی های مسئولین دولتی در اماکنی مثل دانشگاه ها و ... همه این موارد بر می تابد تا کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات در تصمیم خود تجدید نظر کند کما کان اینکه رئیس صدا و سیما هم در نامه ای خواستار توجه به این مطالبه مردمی و تغییر این مصوبه شده است.

شاید بر اساس همین مسائل است  که ابتدا حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور از تقاضای حجت الاسلام حسن روحانی برای تجدیدنظر در مصوبه امروز  کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبر داد و دقایقی بعد رئیس جمهور در جمع جوانان و نخبگان استان فارس با بیان این که حامی هر شیوه ای در مناظرات است که مردم بهتر انتخاب کنند ابراز امیدواری کرد که ستاد تبلیغات انتخابات، تجربه‌ها را باز مرور کند.

و قطعا این یک عقب گرد دولتی بود که انجام شد زیرا در راستای حمایت از عدم پخش مناظره کاندیداها این تنها حسین فریدون بود که مدعی شد « مناظره زنده احتمال مشکلات امنیتی کشور را چند برابر می کند تصمیم هیأت نظارت بسیار خردمندانه است» ! در حالیکه این نظرجای این سؤال را باقی می گذارد که چرا امنیت ملی کشور از سال 1388 تا انتخاب شدن برادر بزرگوارتان با پخش زنده مناظرات به خطر نیفتاد!

فهوای کلام اینکه با توجه به ابراز علاقه نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و اذعان آنها به نقش مناظره‌های تلویزیونی به پخش پرشور شدن انتخابات و تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند     "باید مردم، مسئولان و نامزدها،  انتخابات را قدر بدانند و زمینه یک انتخابات پرشور و شوق و بانشاط، سالم، باامنیت و گسترده را فراهم کنند" بنظر می‌رسد وزارت کشور و سایر کسانی که پیشنهاد پخش ضبط‌شده مناظره‌ها را دادند در تصمیم خود تجدیدنظر کنند .

 و در محقق شدن این خواسته آن را باید نخستین پیروزی مردمی در  دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دانستدر حالیکه نباید فراموش کرد که مردم فهیم ایران در پس انجام شدن این مناظرات خواهان رعایت اخلاقمداری از سوی کاندیداها هستند چرا که خدای ناکرده بی‌اخلاقی، تخریب، سیاه نمایی، تهمت و دروغ  و در کنار وعده وعیده هایی که داستان وعده های سرخرمن را تداعی می کنند، نرخی در بازار انتخابات نخواهند داشت و تجریه نشان داده است که رقابت اخلاقی، سالم و کم هزینه تایید صلاحیت شدگان منجر به افزایش مشارکت مردم می‌شود.

اگر تغییر در مصوبه پخش ضبط شده مناظرات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری نخستین پیروزی مردمی در مسیر انتخابات دوازدهم بدانیم می توان گفت که سالی که نکوست از بهارش پیداست و مردم ایران در روز انتخابات با حضوری پرشور و شعور کاندیدای اصلح را انتخاب خواهند کرد ، ان شاء الله .

 



نوشته شده در تاریخ جمعه 96/2/1 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک