سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
 

حضور گسترده و روزافزون زنان در جوامع امروز و ایفای نقش های گوناگون، آنان را به یکی از عوامل کلیدی در تحولات اجتماعی تبدیل کرده است و اگر این حضور و تأثیرگذاری، براساس اصول و مبانی صحیح، سامان نیابد، ظرفیت های اجتماعی و بسترهای رشد و کمال جامعه شکوفا نشده و زنان و مردان نقش های بایسته خویش را نخواهند یافت. تبیین و طراحی نقش های اجتماعی زنان براساس آموزه های اسلامی نیاز امروز و آینده بشر و به ویژه جوامع اسلامی است. اسلام نقش زنان را در سرنوشت جامعه در نقش آفرینی مستقیم و نقش آفرینی غیرمستقیم دانسته . نقش آفرینی مستقیم همان حضور فیزیکی در جامعه و تلاش در مسیر ساختن جامعه اسلامی ونقش آفرینی غیرمستقیم که حضور آنان در کانون خانواده و مهندسی خانواده اسلامی است.
فرشته سلیمانی نیسیانی از جمله زنانی است که علاوه بر مادری موفق در تربیت دینی و علمی فرزندانش ؛‌ توانسته به عنوان یک کارآفرین برجسته در عرص? فرهنگ و آموزش خدمت گذار جامعه امروز باشد . با این بانوی گرامی گفتگویی را ترتیب داده ایم که ماحصلش را در ادامه مطلب می توانید بخوانید .


1- خانم سلیمانی کمی از خودتان و فعالیتهایتان بگویید ؟
فرشته سلیمانی هستم که در سال 38در شهر اصفهان به دنیا آمدم . در رشته های  عکاسی و ادبیات نمایشی تئاتر موفق به اخذ لسیانس شدم. در سال 1359 مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اصفهان بودم؛ سپس به اهواز منتقل شده و فعالیتم را در آنجا  ادامه دادم. بعد از چهار سال فعالیت در این زمینه با به دنیا امدن فرزندانم از محیط کاری موفقتا جدا شدم و به نوعی تربیت فرزندانمرا در اولویت کاری قرار دادم .
 1373 با در استخدام آموزش و پرورش منطقه 2 در آمدم و به عهنوان مدرس  مبانی هنر مشغول به کار شدم ؛ مدتی را به عنوان سرپرست کارگاه ها و تجهیزات عکاسی و تصویر برداری و مدتی را نیز به عنوان کارشناس کار و دانش در وزارت آموزش و پرورش منطفه 2  خدمت کردم .
در سال 1376 مؤسس? نماکارنگ را  که مؤسسه فرهنگی هنری است و  یکی از مراکز تخصصی آموزشی گرافیک ایران می باشد افتتاح کر دم  و این موسسه به کمک خداوند به طور رسمی فعالیت خود را از سال 1378( با اخذ مجوز از وزارت ارشاد، وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه جامع علمی-کاربردی )در رشته های گرافیک،نقاشی ایرانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات،مترجمی اسناد و مدارک، مترجمی نوار و فیلم،خبرنگاری،جهانگردی،امورفرهنگی، بازاریابی،مدیریت کسب و کار و مشاوره حقوق  آغاز کرد.
 هم اکنون  به عنوان یکی از مؤسسان (7نفر از مؤسسان دانشگاه جامع علم کاربردی در ایران ، زن هستند) و استادان دانشگاه جامع علم کاربردی واحد 6 تهران مشغول به کار هستم . تا چندی پیش نیز مؤسس و عضو هیئت مدیره سه ngo با عنوان بنیاد توسع? کارآفرینی زنان و جوانان ، انجمن صنفی و انجمن ملی زنان کارآفرین بودم که دو سال است به صورت عضو فعال در این مجموعه ها حضور دارم.برگزاری دو همایش کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد توسع? کارآفرینی و توانمندسازی و ظرفیت سازی زنان از کارهای جنبی من در عرصه کارآفرینی بوده است  .
2- با توجه به اینکه یکی از مؤلفه های انقلاب اسلامی حضور بانوان با حجاب در عرصه های مختلف نظام و   مراکز علمی و اجتماعی است ؛ فکر می کنید این مؤلفه تا چه میزان بعد از انقلاب توانسته است بر حضور مؤثر زنان تأثیرگذارباشد ؟
 بسیار زیاد ، چرا که بهترین برکت انقلاب اسلامی ما اجتماعی کردن بانوان جامعه بوده است ؛ با  حاکم شراط اسلامی بر جامعه   بسیاری از خانواده های مذهبی به فرزندانشان اجازه دادند ، وارد بستر اجتماعی جامعه شده و در عرصه های فرهنگی ، اقتصادی، سیاسی و ... فعالیت کنند . شاهد این مدعا حضور پررنگ و تأثیر گذار زنان ایرانی نسبت به سایر زنان در کشورهای مسلمان بخوصص کشورهای خاور میانه است بطوری که می توان گفت :‌زنان ایرانی متفاوت سایر زنان در کشورهای دیگر فعایت های اجتماعی دارند .
3_ به طور کلی چشم انداز حضور زنان را در عرصه های مختلف اجتماعی و علمی چگونه ارزیابی می کنید ؟
زنان با توجه به توانایی هایشان و بستر های ایجاد شده در جامعه طی این سی و سه سال که به آن اشاره کردم رشد اجتماعی چشم گیری داشتند ؛ امیدوارم بتوانیم از ظرفیت ها و توانایی های باقی مانده نیز استفاده و کرسی های بیشتری از حضور خانم ها در ادارات ، وزارت خانه و مجلس را شاهد باشیم .
 4_ نقش بانوان در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را با توجه به کارآفرین بودن و خا نه دار بودنشان چگونه ارزیابی می کنید ؟
زنان موتور حرکت اقتصادی خانواده ها هستند. اگر  این قشرآگاهی، دانش ، حمایت کافی دریافت کنند نه تنها چرخ اقتصاد خانواده ها روان تر خواهد چرخید بلکه با ایجاد و بستر سازی برای رشد کسب و کارهای خانگی و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در این عرصه ما شاهد اقتصادی پویا تر و نزدیک شدن هر چه بیشتر به اقتصاد مقاومتی خواهیم بود .
 5_ با توجه به رشد حضور بانوان تحصیل کرده و شاغل در جامعه فکر می کنید باید از سمت دولت چه تمهیداتی صورت بگیرد که به کارکرد اولیه این بانوان که رسیدگی به خانه و خانواده است لطمه ای وارد نشود؟
در زندگی زناشویی یکی از دو مسئولیت خانه داری و کار  خارج از خانه ناخود آگاه  در اولویت قرار می گیرد. که بهتر است با توجه به وظیفه اولیه هر بانوی در رسیدگی به خنه و خانواده دولت تسهیلاتی در اختیار  بانوان  قرار دهد (بیمه ، مرخصی و ساعات کاری کمتر ...)تا توانند علاوه بر فعالیت موثر در جامعه بتوانند وظایف اجتماعی و ..  خود را بهم به بهترین صورت ممکن انجام دهند .
زن کارمند با داشتن چنین شرایطی می توانند اولویت های خود را شناسایی کرده به تمام آنها رسیدگی کند .
اما کوتاهی در این زمینه با توجه به اینکه کار باعث مستهلک شدن جسم  و  فکر زن می شود به ضرر خانواده و جامعه است .
در این راستا نقش دولت در آگاه سازی زنان با برگزاری  سمینارهایی پیرامون توانمند سازی مهارت های زندگی ، مدیرییت کاری و سواد علمی به زنان بسیار مؤثر است چرا که کمک می کند تا بانوان در حیط? زندگی شخصی و اجتماعی خود به  قلل  موفقیت دست یابند.



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/10/7 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک