سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
طنین یاس: دکتر عبدالهی گفت: زنان با حضور گسترده در حماسه نه دی اعلام کردند در دفاع از دین ،رهبر ، تفکر و ایدئولوژی، اسلام و کشور نمی خواهند از مردها عقب تر باشند و این همان بصیرت فوق العاده بود.

به گزارش طنین یاس ، بدون شک حضور مردم در حوادث قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش اصلی در حفظ و تداوم این انقلاب الهی داشته است. در بین حوادث پس از پیروزی انقلاب یکی از مهمترین حوادث فتنه سال  88 بود که با حضور معجزه آسای مردم در حماسه 9 دی این فتنه خنثی شد آنچه محسوس بود حضور زنان هم پای مردان در این حماسه عظیم بود. دهه بصیرت تبلورملت ایران اعم از مردوزن، بزرگ و کوچک بود که نشان دادند برای نظام، انقلاب و رهبرشان آمادگی دفاع همه جانبه دارند. لذا آمدند و نقش پررنگ خود را در این حماسه به یادگار کذاشتند.

 


 

طنین یاس : به نظر شما نقش بانوان با بصیرت در حماسه 9 دی چیست؟
حرکت 9دی حرکتی خود جوش بود ، مردم حس کردند باید درصحنه حضور داشته باشند که ما نمونه آن را قبلاً نیز داشته ایم اما نه در این سطح.معمولاً از دید جوامع غربی ،زن های ما در عرصه اجتماعی حضور ندارند ، باید با اجازه شوهر خود بیرون بیایند و محدود اند اما شما دیدید که در این جوشش اسلامی بانوان چگونه درخشند.اگر کسی می آمد و تعداد خانم هایی که در این حماسه شرکت داشتند را محاسبه می کردبه این نتیجه می رسید که اگر از مردها بیشتر نبودند قطعاً کمتر هم نبودند،لذا این نشان دهنده آن است که زنان ما باید بصیرت بیشتری داشته باشند تا در این حرکت های خودجوش شرکت کنند.بانوان با آمدن خود اعلام کردند که در دفاع از دین ،رهبر ،تفکر وایدئولوژی، اسلام و کشور نمی خواهند از مردها عقب تر باشند و این همان بصیرت فوق العاده بود.می توانستند بگویند مردها می روند و به دهن دشمن می زنند پس نیازی به رفتن ما نیست اما  آمدند ،حتی با بچه هایی کوچک که در آغوش داشتند که صددرصد برای آمدن هم با مشکلاتی روبرو بودند اما همه را به جان خریده تا دردفاع از آرمان ها عقب نمانند.
 نکته دیگر،امر به معروف و نهی از منکر است که زنها نشان دادند در عمل به این فریضه پابه پای مردها فصل الخطابی به این فتنه دادند.نکته مهم دیگر هم تولّی و تبرّی است که 9 دی تبلور ابراز انزجار از یک طیفی و اعلام دوستی به طیف دیگر است این جا هم خانمها ثابت کردندکه  نمی خواهند در خانه بنشینند و کسی از جانب آنها حرف بزند بلکه می خواهند به خیابان بیایند و نفرین ،مرگ باد و دشنام خود را بر دشمن اعلام کرده و از طرفی با رهبرشان تجدید پیمان کرده و عشق خود را به او ثابت کنند و فاصله ای عمیق را بین خود و فتنه گران نشان دهند.

طنین یاس : بصیرت بانوانی که در خلق این حماسه نقش داشته اند تا چه میزان تأثیر گذار است ؟
بانوان ثابت کردند می توانند در بصیرت افزایی و جریان سازی چه در بُعد سلبی و چه ایجابی نقشی بهتر از مردان ایفا کنند.برای این ادعا چند دلیل داریم:
1. تجربه تاریخی یعنی تاریخ نشان می دهد مواردی را  که زن ها نقش منفی ایجاد کردند که بسیار مؤثر بود. مثلاًدر ماجرای کوفه یکی از اثرات بسیار مهم نقش زنان است که در واقع خط  می دادند و می گفتند چون دیگران هستند،حمایت از امام لزومی ندارد ونهایتاً منجر به این شد که پشت امام را خالی کردند. زن ها در شهادت بسیاری از ائمه تأثیرگذار بودند و نقش منفی خود را به اثبات رساندند.از طرف دیگر تاریخ بیانگر نقش مثبت آن ها نیز بوده وهنگامی که برگه های تاریخ را ورق می زنیدمشاهده می کنید که زن ها در بصیرت افزایی مردها مؤثر و از آن ها پشتبانی کردند و مردها را در انجام وظیفه تاریخی خود، تشویق کردند.به عنوان مثال اگر اولین شهید اسلام یاسر است در کنار نام او سمیه را می بینیم و این همان تشویق است ، زن عقب نمی ماند و هم پای مرد است. همین طور موارد متعددی هستند که در دفاع از پیغمبر در جنگ ها هرجا مردی سست میشد زن آنجا نقش مثبت ایفا میکرد و او را به جنگ می فرستاد، یا در دفاع از حضرت امیر که این نقش آفرینی ها تکرار می شود حتی در حادثه کربلا می بینید که زن هایی از دینی غیر از اسلام نقش هایی ماندگار ایفا می کنند.این تجربه ماست که در طول جنگ خصوصاً در خانواده هایی که 3یا 4شهید دارند نقش زن در خانواده بسیار پررنگ است.
این جمله که: من افتخار میکنم پسرانم شهید شوند، را اگر مرد بگوید ،کسی تعجب نمی کند ولی یک مادر مملو از احساس و عاطفه است و اگر بگوید فرزندم را تقدیم انقلاب می کنم به این معناست  که من قلبم،همه وجودم را می دهم .چون ارتباط مادر با فرزند بخشی از جان اوست حتی مادری حاضر است جانش را بدهد ولی فرزندش را ندهد.اما چه بسیار مادرانی بودند که فرزند خود را فدای اسلام و انقلاب کردندو پررنگی  نقش زن را در تجربه ،سابقه و روزگار ثابت کرده اند.
2.نقش دیگر زن به دلیل شیردهی مادربه فرزند است که اگر در بسیاری از مواقع اتفاقی برای پسر یا مردی می افتد که می تواند نجات بخش و روشنی بخش راه او باشد به خاطر شیر مادر است. نقش شیر مادربسیار اثر گذار است چون هم عُلقه های عاطفی در آن است هم مادر به عنوان ریشه، اساس و محور  وجودی فرزندان است.
3.عامل دیگر اینکه می دانیم پشت هر زن موفقی یک مرد موفق است. پس خانم ها دارای یک نقش مادری و یک نقش همسری هستند.در نقش همسری  هم خانم ها نشان دادندکه  نقش بصیرت افزایی بالایی دارند . چون بصیرت فقط دید نیست بلکه انتخاب راه است و باید در این مسیر و پیمودن این راه ثابت قدم ماند.این رفتن یک کمک و همراه  نیاز دارد که خانم ها به خوبی از عهده این کار بر آمدند.
دشمن نگاه ویژه ای به نقش بانوان دارد و تا زمانی که نتواند بر خانواده و زن سرمایه گذاری و فکر آن ها را با خود همراه کند به هیچ یک از اهداف خود دست نمیابد.لذا در پروسه های تغییر فرهنگ اولین موضوع  زنان هستند. مثلاً در کشف حجاب زن کاملاً به چشم می خورد ،که دشمن می گوید اگر زن را بتوانیم لاقید کرده به طوری که به این مسائل بی توجه شود کار ما به راحتی پیش می رود ،چون نقش تربیتی زن در خانه بیشتر است ،مادر منشأ محبت است و تأثیر گذاری بیشتری روی فرزندان خود دارد مثلاً وقتی می گوید دخترم من به عنوان یک مادر از تو می خواهم که حجابت را کنار بگذاری یا مادری که به پسرش می گوید من به عنوان یک مادر از تو می خواهم که نگذاری خون شهدا پایمال شود نگذاری که راه امام گم شود این نقش جلوه می کند.یفای این نقش به بصیرت افزایی ، استحکام می بخشد چون  استقامت، پایداری وماندگاری از داشتن بصیرت مهم تر است.

طنین یاس : با توجه به فضای موجود و استفاده خانواده ها از اینترنت و ماهواره نقش زن در خانواده برای مقابله با این جنگ نرم و افزایش بصیرت اعضای خانواده چیست؟
با توجه به جنگ نرمی که در آن هستیم  نقش زنان پررنگ تر دیده می شود. در جنگ های فیزیکی مردان که مظهر قدرت هستند در گیرند اما در جنگ های نرم در اولویت مخاطبان  خانم ها قرار دارند.یعنی اگر دشمن یک دختر را فاسد کند تأثیر فساد آن دختر ده برابر پسر است و می تواند ده  پسر را منحرف کند لذا اینجا به نسبت جنگ فیزیکی و سخت زن ها مؤثرتر عمل می کنند و باید هوشیار باشند که معرّض و قربانی این جنگ نباشند.
دومین علتی که تأثیر زن را در جنگ نرم بیان میکند این است که  اگر در جنگ سخت فرماندهی باآقایان است بهتر است در جنگ نرم این فرماندهی به خانم ها سپرده شود به دلیل  ظرافتی که در این بحث وجود دارد خانم ها از عهده اداره این جنگ برمی آیند.کانون خانواده با زن است و آن چیزی که در جنگ نرم بیشتر مورد تهاجم قرار گرفته خانواده است یعنی تازمانی که این کانون محوریت داشته و  به عنوان یک مرجع  بتوان از آن استفاده کرد همچنان دشمن نا امید خواهد بود و وقتی امیدوار می شود که بتواند این کانون را از هم بپاشد.از این رو زن به دلیل ارتباط بیشتر با بچه ها و حضور مستمر در خانه می تواند ایفای نقش بیشتری در پدافند داشته باشد.باید در بحث های عقیدتی ،در عواقب گسترش فسادوناامنی و امنیت های روانی و واکسینه کردن جوان ها در این جنگ نرم از بانوان استفاده کرده  و این فرماندهی را به آنها بسپاریم چون در اینجا تحکّم بحث کمتر و دلسوزی  بیشتر است چرا که  ادبیات خانم ها متفاوت از آقایان است و مطالب را با ملاطفت و ملایمت بیشتری می گویند. پدر به دلیل مشغله های کاری صبح تا بیش از نیمه روز در کنار فرزندانش نیست مادر می تواند با حضور خود در کنار فرزند، برای مقابله با جنگ نرم بیمه سازی انجام دهد تا فرزندانش از آسیب و گزند دشمنان در امان نگه دارد. هر مادری نسبت به آینده فرزندانشان دغدغه بسیار دارد و این دغدغه ممکن است اعتقادات و غیر از آن باشد در هر صورت دلش می خواهد یک جوان موفق تحویل جامعه دهد و  از فرزندش یک آدم بسازد.
اگر زن ها به میدان بیایند دیگر مردها هم عقب نشینی نمی کنند و آنجاست که دشمن شکست می خورد. خانم ها باید بدانند پشت صحنه چه اتفاقی می افتد و جنگ نرم چیست ؟هرچه بانوان اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشند حضور در میدان نیز پررنگ تر خواهد بود و امید دشمن را نا امید خواهیم کرد و این  حضور در صحنه نشان از بصیرت بالای بانوان است.

 

گفتگو / سید محمد مشکاة الممالک
------------------
انتهای پیام



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/10/7 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک