سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
نقش بانوی ایرانی در ساختن تاریخ انقلاب
خلق حماسه سیاسی با راهبری آگاهانه زن ایرانی
محمد علی عباس زاده : اگر صادقانه به عرصه های ایفای نقش بانوی ایرانی بنگریم، منصفانه ترین اظهار نظر این است که دامنه حضور و تلاش پر رنگ آنان از اقتصاد گرفته تا هنر و فرهنگ و خصوصا عرصه بی بدیل خانواده به مثابه نمایشگاهی متنوع از شایستگی های این قشر مطرح است . اما آنچه در این نوشتار بررسی می شود؛ نگاهی است از منظر مشارکت سیاسی بانوان در خلق حماسه سیاسی است.


زن و حماسه سیاسی



بانوان ایرانی به دلایل فراوان در طول تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی به عنوان قشری موثر مطرح هستند که در ذیل به برخی از این  فعالیت ها اشاره می شود :

1_ مشارکت فعالانه بانوان مسلمان ایرانی در خلق حماسه انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل (ره)

2_ مشارکت مؤثر این قشر در عرصه های دفاع مقدس از پشتیبانی تا حضور در خطوط مقدم نبرد .

3_ مشارکت فعال در مقابله با تحریم  های هوشمند غرب علیه ایران  و ده ها نکته دیگر که فرصت پرداختن به آن در این مقال نیست.

به همین دلیل  باید در زمینه خلق حماسه سیاسی، حساب وی‍ژ های  برای مادران و دختران فداکار سرزمینمان  باز کنیم و مراتب مشارکت این حماسه   آفرینان را نه به عنوان بخشی از جمعیت ( یا به اصطلاح برخی جمعیت خاموش  و منفعل) بلکه به عنوان یکی از مؤثرترین و مهمترین مؤلفه های ایجاد حماسه  به دقت مورد بررسی قرار دهیم .

در اینجا اگر حماسه را به معنی« اقدام فوق العاده  و حرکتی انقلابی برای رفع مشکلات اساسی و یا بوجود آوردن فرصت ها و ظرفیت های جدید  در مسیر انقلاب بدانیم  این مهم نیازمند مشارکت گسترده همه آحاد جامعه  است.» از همین روی نادیده گرفتن  بانوان ایرانی در این میانه یقینا باعث عدم توفیق  در ایجاد حماسه ای در خور نام مردم ایران خواهد شد .

جدای از آن، با توجه به نقش تهییج کننده و تشویق و ترغیب فعالانه زنان در خانواده  که نمونه های آن در عرصه دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی به وفور مشاهده  می شد؛ می توان گفت غفلت از نقش بانوان در  انتخابات صرفا تاثیر مستقیم بر میزان مشارکت ندارد بلکه بصورت غیر مستقیم  می تواند عاملی برای عدم مشارکت سایر اعضای خانواده نیز مطرح گردد.

این بدان معنا است که  میزان مشارکت مردان و اعضای خانواده در انتخابات تا حدود زیادی متکی بر  مشارکت آگاهانه و ترغیبی است که از سوی مادران و همسران صورت می گیرد.

زن و انقلاب اسلامی

اما چه راهکارهایی برای نقش آفرینی  حداکثری بانوان در حماسه آفرینی سیاسی  وجود دارد؟ به نظر می رسد  در صورت اجرای موارد ذیل  می توان  زمینه مشارکت حداکثری بانوان در عرصه انتخابات را مهیا کرد.

1_ روشنگری و بصیرت بخشی هر چه بیشتر در راستای توجه دادن بانوان به  نقش آفرینی های تاریخی خود در طول انقلاب اسلامی.

2_ توجه به این نکته  که پیروزی انقلاب اسلامی ما مدیون مادرانی است  که آگاهانه  در ایجاد آن نقش داشتند و  تداوم انقلاب نیز وابستگی عمده ای به نقش آفرینی آنان  در عرصه های مختلف سیاسی واجتماعی خواهد داشت.

3_ استفاده از ظرفیت جلسات دینی  و مذهبی بانوان در جهت روشنگری بصیرتی

4_ پرداختن رسانه ها به نقش محوری و  فعال  و ترغیب کننده بانوی ایرانی در محیط خانواده و.....

به هر جهت، روزهای آینده به عنوان روزهای اوج حماسه سیاسی است و مردم ایران  با مشارکت گسترده خود در وهله اول  و با انتخاب کاندیدای طراز انقلاب اسلامی در وهله دوم  به این حماسه آفرینی رنگ و معنا می بخشند.

 این مهم زمانی اهمیت مضاعف پیدا می کند که دشمنان قسم خورده انقلاب، تمام توان خود را صرف ناامید کردن  مردم و  افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی با هدف کاستن از مشارکت مردم و مشروعیت زدائی از نظام جمهوری اسلامی نموده اند.

بدین ترتیب باید اعتراف نمود که بخش عمده ای از مشارکت آگاهانه مردم  و حماسه سازی سیاسی آنان از مسیری عبور خواهد کرد که بانوان ایرانی در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی ثابت کرده اند  مستعد ترین زمینه ها را  برای پیمودن مجدد آن و رسیدن به قله حماسه سیاسی داشته و دارند



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/3/1 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک