سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

خوارج ؛منحرفین دیروز و مرتجعین امروز

علیرضا مالمیر نویسنده طنین یاس
در جنگ نهروان هنگامی که حضرت علی(ع) از کنار کشتگان خوارج می گذشتند، فرمودند: وای به حال شما! آن که شما را فریب داد، به شما زیان رساند.
گروهی پرسیدند: چه کسی آنان را فریفت؟
امام(ع) در پاسخ فرمودند: شیطان گمراه کننده، و نفسی که به بدی فرمان می دهد آنان را به آرزوها مغرور ساخت و راه گناه را بر ایشان آماده کرد و به آنان وعده پیروزی داد و سرانجام به آتش جهنم گرفتارشان کرد. 
علل انحراف خوارج/حکمت 323نهج البلاغه

از دیر باز وجود مسئله انحرافات فکری مورد بحث و توجه قرار داشت. این مسئله مختص دوران معاصر نبوده،بلکه از خلقت ادم این موضوع خود باعث بوجود آمدن جریان های تاثیر گذار بر روند سیاسی و اجتماعی دوران های مختلف تاریخ بشر بوده است.
برای مثال کشتن "هابیل " به دست برادر خویش "قابیل" برای یک تصور و گمان اشتباه در مورد قبول واقع  افتادن قربانی نزد خداوند،خود سرآغاز یکی از انحرافات فکری توسط بشر در تاریخ بوده است.
از دیگر موارد می توان به جریان "گوساله سامری" در قوم بنی اسرائیل در زمان  حضرت موسی(ع) اشاره کرد که در زمان غیبت ایشان رخ داد.  در میان قوم بنی اسرائیل شخصی به نام "سامری " طی یک جریان از قبل طراحی شده با ساختن یک گوساله از جنس طلا و دعوت مردم این قوم به پرستش این تندیس طلائی موجب انحراف فکری  و عملی قوم بنی اسرائیل از راه بندگی و اطاعت پیامبر خدا را فراهم  کرد .
تاریخ صدر اسلام هم از این دست انحرافات بسیار به خود دیده است. پس از رحلت پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) بود که فصل تازه ای از انحراف عده ای مسلمان نما در مورد جانشینی ایشان به وجود آمد.
ایجاد شورای سقیفه برای انتصاب جانشین پیامبر، قرائت جدید از دین در بازه زمانی رحلت  ایشان تا زمان حکومت حضرت علی(ع) و جریانات پس از ان،بدعت های فکری "معاویه" در زمان حکومت حضرت علی(ع) به جهت تقابل مستقیم و غیر مستقیم با ایشان ،اعلام موجودیت گروه خوارج و از این دست جریانات که جزء نحله های انحرافی و بدعت در اصل دین به شمار می روند.
متاسفانه یکی ازظرفیت های معطل مانده تاریخ پژوهی در عصر حاضر کمرنگ بودن رویکرد نقادانه و تحلیل گرانه به جریان شناسی این انحرافات فکری و عملی به صورت دقیق و کارشناسانه است که باعث محجور ماندن این موضوع اساسی شده است. جای دارد دین پژوهان و مورخین نسبت به  شناخت جریان و آسیب شناسی این انحرافات و بدعت های فکری در مبانی دینی اقدامات شایسته ای انجام دهند و مرزبندی روشن و شفافی را در تفکیک عقاید باطل و آرای حقیقی ایجاد کنند.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/5/19 توسط منیره غلامی توکلی

 آسیب شناسی برنامه های صدا و سیما در جذب مخاطب
رسانه ملی مخاطب شناسی یا مخاطب گریزی !

حجت الاسلام حسام الدین صالحی - استاد حوزه و  کارشناس مسائل مذهبی

hesamsalehi8@gmail.com                                                             
آنچه که امروز باید بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد؛ هجمه دشمن در قالب جنگ نرم به نظام های اسلامی است . همان طور که می دانیم نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز به عنوان هدف جنگ نرم چند صباحی است مورد هجمه فرهنگی دشمنان قرار گرفته است .
یکی از  ادوات جنگ نرم  که خط مقدم آن را فرهنگ و ارزش های جوامع تشکیل می دهند، تبلیغات سوء علیه ارزش های دینی و فرهنگی مسلمانان است . ارزش هایی که بنیان اصلی تربیت و تعالی یک جامعه اسلامی را در برمی گیرد.
مقام معظم رهبری (مدظه العالی) در بیانات اخیرشان همگان را به موفقیت رسانه های غربی در تبلیغات توجه دادند. حال بر ما فرض است که با وجود رواج و گسترش شبکه های خارجی و بنگاه های فرهنگ ساز غربی ؛ بسنجیم در مقابل تهدیدی بزرگ شبهه افکنی در میان اقشار مختلف جامعه تا چه حد توانسته ایم در عرصه تولیدات رسانه ای مقابله و ایستادگی کنیم .
البته نا گفته نماند با وجود مشکلات و محدودیت های بسیاری که در راه برنامه سازی وجود دارد؛ زحمات کارشناسان و برنامه سازان صدا وسیما ارزشمند است. اما تا زمانی که اشکالات و کاستی ها به طور منطقی بیان نشود؛ حرکت به جلو صورت نمی گیرد.
غرض در این مجال بیان جزئیاتی است که به نظر  برنامه سازان رسیده؛  اما مغفول مانده و خلا آنها در برنامه سازی های مناسبتی حس می شود.
با وجود اینکه هرساله با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان تب ساخت سریال های مناسبتی بالا می گیرد و دست اندرکاران سیما شروع به فعالیتی مضاعف می کنند؛ می توان گفت : ماه رمضان در جهت جذابیت بیشتر فضای رسانه ای جامعه ، فرصت مغتنم برای القاء ارزش های دینی است چرا که به بیان امیر المومنین علی (ع) (الفرصه سریعه الفوت و بطیئه العود ) و ممکن است چنین فرصتی تا سال بعد برای برنامه سازان و  مخاطبان بوجود نیاید در صورتی که مخاطبان با حیلت رسانه های غربی و شبکه های خارجی درگیر هستند .
در این یادداشت سعی بر این داریم به نکاتی چند که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد ؛ بپردازیم .

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/5/17 توسط منیره غلامی توکلی
تصویر زنان ورزشکارمسلمان در قاب المپیک لندن تجلی یافت
 

امسال جهان شاهد بزرگترین رویداد بین المللی و بسیار مهم ورزشی یعنی "سی امین دوره رقابت های المپیک 2012 لندن " است. این مسابقات از 6 مرداد سال جاری اغاز شده و تا 22 مرداد ادامه خواهد داشت. رقابت های این دوره از بازی های المپیک 2012  لندن در حالی به کار خود ادامه می دهد که برای اولین بار در طول تاریخ المپیک برخی از کشورهای اسلامی  از جمله عربستان و قطر به زنان ورزشکار خود اجازه حضور در این رقابت ها را داده اند.
از طرفی؛ مسئولان کمیته های مختلف المپیک نیز که پیشتر زنان محجبه ورزشکار را  از گردونه مسابقات خارج و به آنها اجازه حضور نمی دادند، برای اولین بار این موانع را حذف کرده و به بانوان مسلمان به شرط انکه حجابشان بر روند مسابقه تاثیر نداشته و برای رقیب ایجاد خطر نکند! اجازه حضور دادند.

علیرضا مالمیر - نویسنده و کارشناس طنین یاس
المپیک لندن فصلی نو از حضور ورزشکاران زن مسلمان
انچه که در خلال این دوره از بازی های المپیک بیشتر به چشم می خورد، حضور با شکوه و پررنگ زنان محجبه ورزشکار مسلمانی است که تعدادشان نسبت به رقابت های المپیک سال های گذشته افزایش یافته است. برای مثال عربستان سعودی برای اولین بار و با وجود مخالفت مفتی های این کشور ، اقدام به اعزام  ورزشکاران زن خود "ساره عطار " و "شهرخانی" در رشته های دو و میدانی وجود کرده است. از طرفی دیگر ، زنان مصری هم برای اولین بار پس از انقلابی که سال گذشته در کشورشان به وقوع پیوست در افتتاحیه المپیک لندن پرچمدار کاروان ورزشی کشورشان در این دوره از مسابقات بودند که با حجاب اسلامی  در این مراسم رژه رفتند.
علاوه بر تصمیم برخی از کشورها برای اعزام ورزشکار زن به این دوره از مسابقات ،مسئولان اجرائی المپیک برای شرکت زنان با حجاب اسلامی دراین رویداد ورزشی تصمیمات جدیدی اتخاذ کردند.
برای مثال "فدراسیون بین المللی بوکس AIBA" برای اولین بار با حضور بوکسورهای زن محجبه در این دوره از مسابقات المپیک موافقت کرد. همچنین رئیس "کمیته بین المللی المپیک IOC" اعلام کرد زنان ورزشکار محجبه فوتبالیست می توانند با حجاب اسلامی در مسابقات شرکت کنند.
"ژاگ روخه " که پیشتر از تصمیم این کمیته برای عدم حضور بانوان محجبه خبر داده بود این تصمیم کمیته المپیک را احترام به خواسته های فرهنگی ، ارزشی و دینی ورزشکاران کشورهای مسلمان اعلام کرد.
نکته جالب توجه اینکه رسانه های منعکس کننده اخبار رویدادهای ورزش المپیک حضور زنان محجبه ورزشکار را در این دوره از مسابقات در صدر اخبار خود قرار داده و به  بررسی انگیزه حجاب این زنان پرداخته اند.

خانم "نورسوریانی" تیرانداز  اعزامی از مالزی یکی از این بانوان است. وی که با وجود بارداری در این مسابقات شرکت کرده ،دلیل حضور خود را با حجاب اسلامی ،اعتقاد به اسلام و  تلاوت قرآن دانسته و آن را تنها راه حفظ  روحیه خود در مسابقات برای غلبه بر حریفان دانسته است.
با توجه به مواردی که از برداشته شدن موانع حضور زنان  محجبه در صحنه رقابت های  بین المللی ورزشی صحبت به میان امد، به نظر می رسد بانوان مسلمان محجبه صرفا در مسابقاتی که به صورت انفرادی و بدون حریف مقابل برگزار می شود شرکت داشته اند!
ولی با تمام این موارد به جهت لغو بسیاری از محدودیت ها برای حضور زنان ورزشکار محجبه، این  دوره از مسابقات المپیک می تواند شروع خوبی برای حذف کلیه قوانین ضد حجاب اسلامی برای بانوان مسلمان در عرصه  دیگر  رقابت های ورزشی جهان باشد. رقابت های بین المللی  که نه فقط در یک رشته خاص و محدود بلکه در کلیه رشته های ورزشی شاهد حضور بانوان محجبه ورزشکار از کشورهای اسلامی باشیم و با بدست اوردن مقام و درخشیدن در این عرصه و تمامی میادین جهانی ثابت کنیم، حجاب زن مسلمان نه تنها برای وی محدودیت به همراه ندارد و مانع پیشرفت نمی شود بلکه زن مسلمان با حفظ حریم شخصی و پوشش کامل و با حفظ عفاف و پاکدامنی خویش با صلابت نه تنها در زمینه های  سیاسی، اجتماعی، علمی و پژوهشی و بلکه  در میادین ورزشی نمونه کامل یک زن موفق را برای  همگان  ترسیم و به تصویر می کشد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/5/15 توسط منیره غلامی توکلی

گزارش تصویری طنین یاس از بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

 

  دوست داشتن هنر است و دوست داشته شدن سعادت و چه سعادتی که بدانی کاری می کنی که دوستت خواهد داشت

  شبستان مصلای امام خمنی (ره) میزبان بازدیدکنندگان روزه داز از بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب

  عرفه ره یافتگان - معرفی کننده تازه مسلمانان

  محفل انس با قران در طبقه اول بیستمین نمایشگاه بین المللی قران

  غرفه عکس های قدیمی از اماکن مذهبی و ملی ایران - پای خاطرات مادربرزرگ ها و پدربزرگ ها را سست می کند

  غرفه عکس - شلوغ ترین غرفه در طبقه دوم بیستمین نمایشگاه بین المللی قران

  غرفه عکس - شلوغ ترین غرفه در طبقه دوم بیستمین نمایشگاه بین المللی قران

  نمایی از بیستمین نمایشگاه بین المللی قران تهران
ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 91/5/14 توسط منیره غلامی توکلی

درسالروز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع):

دریای ژرف و شگرف که هرگز خشک و قله ای سرافرازکه هرگز خوار نمی شود

رمضان ماه خدا، ماه تولد یکی از بهترین بندگان خداست. تقویم رمضان المبارک سال سوم هجری یا به روایتی سال دوم بعد از هجرت زمانی که به نیمه رسید ماه وجود نخستین فرزند علی(ع) و فاطمه (س) بر تارک تاریخ درخشیدن گرفت. نام شریف او در تورات شبیر و در لغت عربی حسن است. کنیتش ابو محمد و به القابی چون سید،‌سبط،‌امین،حجت ،‌بر،‌نقی،‌زکی،‌مجتبی و زاهد معروف است. زیبا و شبیه ترین افراد به پیامبر بود در ذکاوت، بخشندگی،زهد و کرم سرآمد مردمان روزگار خود محسوب می شود.
حسن (ع) در آغوش پیامبر و در خانه وحی بزرگ شد. پیامبر در مورد ایشان به مسلمانان فرمود « این کودک،‌ریحانه من است و همانا این پسر من، ‌سید و بزرگوار است. امید می رود که حق تعالی به برکت او اصلاح کند بین دو گروه از مسلمانان را »
میترا خسروبیک - نویسنده طنین یاس
قصد ندارم که در این سخن کوتاهی که بیشتر تذکر برای نفس خودم است؛ پای جای بزرگان و تاریخدانان اسلام بگذارم که توان حرکت در این مسیر از علم و قلم من خارج است. اما قصد کردم بنابر عشق به دومین امام شیعیان از ایشان برای شما بگویم که شاید بتوانیم در ماه مبارک رمضان، اندکی از سیره و روش زندگی آن حضرت را در تمام شئونات خود بکارگیریم.
ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 91/5/14 توسط منیره غلامی توکلی
<      1   2   3      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک