سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

علاقمدان کتاب، پای قفسه های غرفه ها وقت مطالعه را از دست نمی دهند:)!

عکسک قلمدون

نمایشگاه کتاب سال 95

نمایشگاه کتاب سال 95

 

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ شنبه 95/2/25 توسط منیره غلامی توکلی

 

یک همسر یک جانباز اعصاب و روان 

آگاهانه زن جانباز اعصاب و روان شدم/ در زندگی هر روز عاشق ترم/ درصدجانبازی همسرم با پرونده هایش امحا شده!

قلمدون : انبازان اعصاب و روان جنگ تحمیلی از مظلوم ترین طیف های جنابازان در جامعه به شمار می روند. از آنجا که آسیب دیدگی آنها مثل سایر جانبازان از جمله قطع عضو، شیمیایی و قطع نخاع به چشم نمی آید، معمولاً مثل سایر جانبازان موردتوجه قرار نمی گیرند.

بهبود جانباز جسمی، با درمان و عمل جراحی اگر قرار به درمان قطعی باشد حاصل می شود. اما بیماری روانی نوعاً دارای درمان قطعی نیست. کسی که به  PTSD یا موج گرفتگی دچار شده، یا بیمار اسکیزوفرن را نمی توان پس از یک دوره درمانی مشخص سالم دانست، از طرفی نمی توان آنها را به عنوان بیمار هم شناخت. بنابراین آنها در مرزی به سر می برند که از طرفی بیمار و از طرف دیگر سلامت هستند.  

 مظلوم ترین جانبازان ایران

آمار مشخصی از جانبازان اعصاب و روان وجود ندارد، طبق اعلام عبدالرضا عباس‌پور؛ معاون بهداشت و درمان بنیاد شهیدی و امور ایثارگران، در سال 92 تعداد 560 هزار و 705 جانباز تحت پوشش این بنیاد بودند که 224 هزار نفر آن‌ها جانبازان بالای 25 درصد و 325 هزار نفر زیر 25 درصد بودند. همچنین از این تعداد 11 هزار و 800 جانباز قطع اندام تحتانی، 3 هزار جانباز اندام فوقانی، 2 هزار جانباز قطع نخاع و 4 هزار جانباز چشمی در کشور وجود دارد. حدود 60 هزار جانباز شیمیایی هم در کشور وجود دارد که 517 نفر از آن‌ها در شرایط سخت ریوی هستند و 16 هزار نفر از آن‌ها هم وضعیت متوسطی دارند. در این میان گفته می‌شود 41 هزار جانباز اعصاب و روان در کشور وجود دارد که‌ 7 هزار نفر از آن‌ها با بیماری شدید اعصاب و روان دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این آمار در تهران 3 هزار و 824 جانباز اعلام شده است

 

با این حال، در آمارهای ارائه‌شده ابهاماتی وجود دارد و آمار ضدونقیضی مطرح می‌شود. به‌گونه‌ای که دکتر محمداسماعیل علی‌پور؛ رییس مرکز بهداشت روانی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرده در میان جانبازان 43 هزار بیمار روان‌پزشکی شناخته‌شده وجود دارد که 7 هزار و 200 نفر از آن‌ها بیمار شدید روانپزشکی هستند. در آمار دیگری، همین مقام اعلام کرده 200 هزار جانباز اعصاب و روان در کشور وجود دارد. دکتر ابوالفضل ملک‌زاده؛ مدیرکل وقت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در گفتگو با جام‌جم در سال 89 اعلام کرده تعداد واقعی جانبازان اعصاب و روان بیش از 200 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

همسران این جانبازان نیز در سختی و رنج آنها شریک هستند، سختی که با بدمهری و کم مهری ما بیش از پیش می تواند آنها را در مسیری که در پیش رو دارند، تنها بگذارد. رنج بیماری، کتک، داد و بیداد، افسردگی، خشونت کلامی از یک طرف و طولانی شدن روزهای برج و نرسیدن دخل به خرج ؛ سختی و دلواپسی  آنها بیشتر و بیشتر می کند.

بیشتر جانبازان اعصاب و روان کمتر از 25 درصد جانبازی، علاوه بر اینکه سربند بلند بهترین همیار و پرستار قرن را بر سر دارند، مقاومت در برابر سختی های زندگی را به اقتصاد مقاومتی و اشتغال گره زده و هر کدام مناسب با میزان تحصیلات و توانمندی خود وارد عرصه اشتغال شده اند.

 

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95/2/22 توسط منیره غلامی توکلی
روایت شفاهی زندگی شهید مدافع حرم، پاسدار محمدحسین سراجی

پرواز بر بال تهجد، قصه بهترین پدر دنیا

پرواز بر بال تهجد، داستان زندگی سربازی در مسیر معرفت وایمان است، پدری مهریان، همسر وظیفه شناس، فرزندی دُردانه که برای دفاع از حریم اهل بیت، پرستویی مهاجر شد و قربانگاه نبل و الزهراء سوریه به وصال حق دست یافت.

راوی، سیده زهرا حسینی نیا- همسر شهید 

تنظیم، منیره غلامی توکلی

 «یکی بود، یکی نبود، غیر از خدا هیچ کس  نبود.» جمله ای که سرآغاز قصه های مادربزرگ ها است. قصه واژه ای که مفهوم آن ما را به دورترین داستان های عاشقانه و عارفانه می بَرد و در کنار قهرمانان و پهلوانان بزرگمان می کند. هنوز هم قصه اگر قصه باشد نه تنها کودکان را شیفه خود که بزرگسالان را نیز به کودکی های دور خواهد برد.

  قصه که عمری بیش از شش هزار سال دارد با وجود کهنسالی هر چه ساده تر باشد، سرگرم‌کننده تر و آموزنده تر خواهد بود چه بسا شیرین‌ترین درس‌های زندگی چون انسان‌دوستی، لذت گذشت، فداکاری، شجاعت، برادری و … را بتوان از قهرمانان آن آموخت.

قهرمانان قصه ها چه اساطیری باشند و چه امروزی، چه تخیلی باشند و چه انسانی هایی واقعی در کنار من و شما همیشه آخر قصه پیروزند، زشتکاران و پلیدرویان چه دیو باشند و چه داعشی، همیشه بازنده داستانند؛ قصه شیرین شهید و شهادت، روایتی است از این دست داستان ها که شنیدن آن خالی از لطف نخواهد بود؛ قصه ی سرخ ایثار و فداکاری، قصه ی سرباز علمدار کربلا شدن، قصه ی دفاع از حرم عمه سادات، قصه ی سپردن دل به سیدالشهدا و دل کندن از شهر و دیار، قصه ی مهاجرت و جهاد ...

این بارهم به نام خدا داستان زندگی شهید مدافع حرم پاسدار بسیجی "محمدحسین سراجی" را از زبان همسرش «سیده زهرا حسینی نیا »می شنویم: 

 

 

 

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 95/2/21 توسط منیره غلامی توکلی

همیشه وقتی صحبت از کار و کارآفرینی می شود، نخستین تصویر ذهنی ما سرمایه ای هنگفت و شرکتی بزرگ و تخصصی که نیاز به سال ها حضور در دانشگاه و مراکز علمی دارد، است. معمولا وقتی با یک فرد موفق رو به رو می شویم آنچه در ذهن ما پررنگ می شود این است که حتما از حمایت های مالی و .. اطرافیان برخوردار بوده  و شانس چون پروانه ای بر دوش بخت بیدار او نشسته است!

اما به راستی این تفکر یک کلیت و اصل نیست چرا که هستند افرادی در گوشه و کنار کشور ما که با دستانی خالی، عزمی جزم، فکری شکوفا و نگاهی از سر اعتماد به داشته ها و استعدادهای خود، توانسته اند قدم های بزرگی در عرصه اقتصاد آن هم در کسوت کارآفرینی بردارند و حتی در این مسیر مواد اولیه کار خود را از دستان سخی طبیعت بگیرند.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 95/2/19 توسط منیره غلامی توکلی

قلمدون:

امام صادق علیه السلام می فرماید: حکیمی هفتصد فرسنگ در جستجوی حکیمی راه پیمود( ممکن است این هفتصد فرسنگ، مبنی بر تکثر باشد، یعنی می خواهد بگوید راه های طولانی رفتند، آن کسی که دنبال می کرد، خودش هم حکیمی بود اگر حکیم نبود، قدر این کلمات را نمی دانست و این همه راه را طی نمی کرد.) تا از او هفت پرسش کند، چون به او رسید پرسید: ای حکیم! آن چیست که از آسمان که از آسمان بلاتر است، از زمین گسترده تر است، از دریا غنی تر و ثرمندتر است( آب دریاها و همه موجودات درون آن منبع ثروتند)، از سنگ، سخت تر است، از آتش داغ تر است، از زمهریر( مرکز سرمای شدید در قیامت و نقطه مقابل جهنم) سردتر است و از کوه های محکم و استوار، سنگین تر است؟

آن حکیم گفت: ای حکیم!

*حق و حقیقت، از آسمان بلندتر است.

*هیچ چیز را با حقیقت مبادله نکنید- عدالت از زمین، گسترده تر است.

*غنای نفس- اگر نفس انسان از شُح و حرص محفوظ بود، از دریا غنی تر است.

*دل کافر، از سنگ، سخت تر است! سختی دل او به این است که نور معرفت الهی در آن نفوذ ندارد.

*حرصی که در دل انسان می جوشد، از آتش داغ تر است.

*ناامیدی از لطف الهی، از زمهریر، سردتر است- لذا یاس از رحمت خدا از گناهان کبیره است .

*بهتان و افترا زدن بر یک آدم بی گناه، از کوه سر به فلک کشیده، سنگین تر است.

 

( آمالی- ص 317، شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی در مقدمه درس خارج 18/01/94)


انتهای پیام/ت 



نوشته شده در تاریخ شنبه 95/2/18 توسط منیره غلامی توکلی
   1   2   3      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک