سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

سردار فضلی در مراسم درختکاری

 

قلمدون: روز گذشته سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین ضمن غرس کردن نهال با کوچلوهای ایران به ویژه خاله ریزه که 90 سانت بیشتر قد ندارد عکس یادگاری انداخت

سردار فضلی در مراسم درختکاری


سردار فضلی در مراسم درختکاری


سردار فضلی در مراسم درختکاری

سردار فضلی در مراسم درختکاری

سردار فضلی در مراسم درختکاری


سردار فضلی در مراسم درختکاری

عکس: منیره غلامی توکلی



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 94/12/17 توسط منیره غلامی توکلی

خواب زمستانی خیابان‌های شهر با قدم‌های تند عابران پیاده، صدای بلند مرد دست فروشی که اجناس خود را لب خیابان بساط کرده و رهگذران را برای تماشای آن دعوت می‌کند، پریده است.

محله به محله، کوچه به کوچه، خانه به خانه، اتاق به اتاق، زنان انقلابی بهاری را به راه انداخته اند و در حاشیه آن رقابتی تنگاتنگ برای نشان دادن کدبانوگری، شست و شو و رفت و روب فرش و موکت وبرق انداختن وسایل خانه، عوض کردن چیدمان وسایل..در دستور کار قرار دارد. زنان برای برنده شدن مردان را هم به میدان خانه تکانی کشانده اند.

عیدباستانی


شهر خمیازه‌های پی در پی می‌کشد

ماهی‌های گُلی در تنگ بزرگ بلوری، موهای فِرفِری سبزه شاهی، ماش و عدس در کنار موهای لخت و صاف سبزه گندم‌هایی که با تلی سرخ از جنس ربان تزئیین شد‌ه‌اند، سفره هفت سین آماده‌ پایین میدان های شهر، بدون بوق و کرنا آمدن بهار را به جار می‌زند،

عمو فیروزها رقص و پایکوبی می‌کنند...

دخترک روسری یاسی رنگش را کج و کوله به سر کرده و دست در دست مادر از این سر خیابان به آن سر خیابان می‌رود و هر از گاهی با انگشتان ظریفش چیزی را برای خریدن نشان می‌دهد و مادر بر چسب قیمت را که نگاه کرده بدون حرف از کنار خواسته دخترش می گذرد!

پسربچه بازیگوش گم شده است، آنقدر گریه کرد که دماغش درست رنگ ماهی قرمزی شده که در آب پلاستیکی که در دست دارد، تلو تلو می‌خورد!

پیرزنی به یاد عیدهای سال های جوانی که پای خرید کردن داشت « یادش به خیری با طعم حسرت» می‌گوید و پیرمردی هم از شلوغی و تجمع بانوان زیر لب غرولوند می کند.

بهار بر روی شاخسار درختان زودتر از همیشه خودنمایی می‌کند، درختان عید باستانی را مانند هر ساله در حال تحویل هستند، گنجشگکان شاد شاد بر روی شاخه‌های درختان دور و بر تخم‌های کوچکی می‌گردند که چند روزی دیگر جوجه هایی کم مو و پر  سر و صدایی از آنها سر بیرون می‌آورند.

اما عید برای ساکنان شهر متفاوت است

گویی هر سال از رونق بهار در سکه‌های بریز و به پاش زنان، کاسته می‌شود و دل ها در پس فکرهای مشغول به فراهم کردن تجملات بی دغدغه شاد نیستند! بچه‌ها مجبورند آن لباسی را بپوشند که مُد روز است و مادر با دقت نظری بالا خریده تا  شبیه لباس کودک همسابه نشود، مرد خانه باید بابت تنقلاتی متفاوت شیرینی فروشی‌ها شهر  را زیر پا بگذارد و خانم هم در پی هماهنگ کردن رنگ و طرح  پرده با مبل و فرش و حتی رومیزی همه توان خود را خرج کند..

به قول سهراب« چند من خبربزه می‌خواهی؟ من از او پرسیدم: دل خوش سیری چند؟»

آرایشگاه های زنانه مملو از افرادی است که سر و صورت را به دست مشاطه کار می دهند تا بیاراید اما دل ها هنوز خانه تکانی نشده است، آیا نوبت دل هم می رسد دلی که بهانه خنده است، دلی بهانه گریه است، دلی که می گیرد، دلی که تنگ می شود و دلی که اصلا خانه تکانی نمی شود! هنوز دل ها خمیازه ای نکشیده اند شاید هم خسته تر از آنی باشند که با یک نسیم بهاری بیدار شوند!

میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی، با اشاره به اینکه یکی از مشخصات نوروز، نو شدن زندگی و مخصتات است، گفت: این نو شدن نباید به قیمت ریخت و پاش هایی با قمیت های گزاف همراه باشد، چرا که اگر با هزاران دغدغه فکری وسایل و آنچه در خدمت بشر است نو شود اما نگاه ها و افکار در مسیر درست تازه نشوند، بهار تأثیر اصلی خود را که ایجاد تحولی مثبت در طبیعت و جسم و روح انسان است، نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه پای بندی به سنت های زیبایی با مانند خانه تکانی قبل از آغاز سال نو، دید و بازدید از ارحام و چشن و پایکوبی از قشنگ ترین راه های حفظ سنت ها هستند، خاطرنشان کرد: اما اگر این سنت ها در مسیر غلط و بر پایه تجملات و چشم و هم چشمی ها قرار بگیرد کارکرد خود را از دست داده و تبدیل به یک ضد فرهنگ می‌شوند.

این کارشناس مسائل اجتماعی در توضیح این مطلب افزود: مثلا در قدیم الایام بانوان خانه کوزه‌های لب پریده یا شکسته را دور می‌انداختند و کوزه نو برای سال نو به خانه می‌آوردند اما اکنون این تعویض کوزه سفالی شکسته به کوزه نو به خرید سرویس های گرانقمیت پذیرایی شده است در روزگاران نه چندان دور بانوان با گرفتن گرد و خاک فرش ها و شستن آنها ، گل های قالی را طراوتی نو می‌بخشیدند و اینکه فرش های گرانقیمت و قاب فرش های بزرگ و کوچک در خانه بیش از دو یا سه سال دوام نیاورده و با پرده، رنگ دیوار، مدل مبل و .. تغییر می کنند و این یعنی سنت زیبای خانه تکانی به مصرف گرایی تبدیل شده است.

خسروبیک گفت: هزینه زیاد نو شدن سال، دغدغه قشرهای مختلف مردم شده است، افراد از طبقه مرفه دغدغه امسال چه بخرم که در خانواده تک باشد، دارند؛  قشر متوسط در فکر اینکه چگونه خرج سال را با دخلشان هماهنگ کنند و وام بگیرند، هستند و قشر ضعیف هم به گونه ای دیگر درگیر تحویل سال نو  هستند و این یعنی اینکه سال نو هم رنگ طبقاتی به خود گرفته است.

این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه  بر لزوم آگاهی رسانی و اطلاع رسانی در خصوص تعدیل تجملات به عنوان یک عامل آسیب زا در جامعه تاکید کرد و افزود: تنها در این صورت اقشار مختلف جامعه می توانند با آرامش و فراغ بالا به استقبال نوروز بروند.

 انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ شنبه 94/12/15 توسط منیره غلامی توکلی

 سلحشوری: از سخنانم سوءبرداشت شده؛ عذرخواهی می‌کنم

اقدام سنجیده منتخب مردم تهران در مجلس دهم، باید سرلوحه سایر مسئولین قرار گیرد

پروانه سلحشوری، منتخب مردم تهران هنوز پا به بهارستان نگذاشته با نشر یک مصاحبه در فضای مجازی که به واکنش‌های زیادی انجامید یکی از چهره‌های رسانه ای مجلس دهم شد، مجلسی که هنوز کار خود را آغاز نکرده است.

وی که از چهره‌های اصلاح طلب است در گفت وگو  با یک خبرنگار ایتالیایی که سایت‌های ضدانقلاب آن را پوشش داده است، قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاحات، نمایندگان زن فعلی مجلس شورای اسلامی، پوشش حجاب، قوانین اسلامی در حوزه زنان و ... صحبت‌هایی کرده که بعد از ایجاد واکنش‌های داخلی و خارجی، طی یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پوشش آن خبر را گزینشی دانسته و گفته است « متاسفانه این رسانه نتوانسته یا نخواسته که دیدگاه کامل بنده درباره موضوع حجاب را پوشش دهد و همین امر سبب برخی سوءبرداشت ها در داخل و نیز سوءاستفاده برخی رسانه های خارجی ازجمله رسانه های معاند نظام شده است.»


پروانه سلحشوری

سلحشوری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه « رعایت حجاب به عنوان یکی از دستورات دین مبین اسلام، برای زنان مسلمان امری ضروی و برخاسته از اعتقادات قلبی آنان است. هرچند ممکن است در شیوه اجرای این اصل، اختلاف سلایقی وجود داشته باشد، اما التزام به آن از سوی زنان مسلمان ایرانی امری بدیهی است.

این نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داده: بنده به عنوان یک زن مسلمان، پوشیدن چادر را مصداق بارز رعایت حجاب می دانم. حال ممکن است برخی ها پوشیدن مانتو و روسری را در رعایت این اصل، کافی بدانند. این، همان اختلاف سلایقی است که ممکن است وجود داشته باشد اما در اصل رعایت حجاب هیچ تشکیکی نمی توان و نباید داشت.»

خانم سلحشوری« ضمن ابراز تاسف عمیق بابت برخی سوءبرداشت‌های به وجود آمده، تاکید کرد: نگرانی‌هایی که در این باره به درستی ایجاد شده است را به خوبی درک کرده و از این بابت عذرخواهی می‌کند.»

اینکه رسانه‌های غربی به ویژه رسانه‌هایی تحت حمایت گروه‌های ضدانقلاب همواره به دنبال چالش افکنی و ایجاد هیاهوی رسانه‌ای علیه مدیران ، سیاستمداران و مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و برای رسیدن به این مقصود از هر چیزی حتی یک جمله و حتی یک واکنش ... به عنوان وسیله استفاده می‌کنند، امری واضح و مبرهن است این رو به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان زن توصیه می‌شود که در انتخاب رسانه درخواست کننده گفت وگو با دقت بیشتری عمل کرده تا شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.

چرا که فیلمی که از گفت وگوی خانم سلحشوری در فضای مجازی نشر پیدا کرده است، نه تنها فقط مختص به حوزه عفاف و حجاب نیست بلکه در این خبرسازی سعی شده است ایشان را در تقابل با قوانین اسلامی در خصوص زن، توهین به زنان نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی و .. نشان دهد که این میزان تحریف در سخنان خانم سلحشوری! می‌تواند دیلی محکم برای شکایت ایشان از آن خبرنگار یا رسانه مربوطه باشد.

از طرفی در پاسخ به این دلنگرانی خانم سلحشوری که « شاید عده‌ای تمایل داشته باشند با بزرگ جلوه دادن این مصاحبه که به صورت ناقص منتشر شده، حماسه بزرگ ملت ایران در هفتم اسفند که جلوه‌ای باشکوه از مردم‌سالاری دینی بود را تحت‌الشعاع قرار دهند.» باید بگوییم رسانه‌ها با شعار آزادی بیان به طرح مهم ترین دغدغه ها و اشاعه ارزش های موجود در جامعه می‌پردازند و در این زمینه نوعی مطالبه‌گری دارند، اما آرامش بعد از انتخابات، نشان از رعایت اخلاقمداری انتخابات دارد که در پس تجربه شکست خورده جنجال آفرینی ها پس از انتخابات سال 88 و تقبیح آن توسط افراد معتقد به نظام جای هیچ گونه شکی باقی نمی‌گذارد که این برداشت حرفی مصداق واقعیت نیست.

 هر کسی در قبال گفته های خود مسئول است و در قبال تحریف گفته هایش این فرصت را دارد که روشنگری نماید مثل خانم سلحشوری که به درستی این حرکت شیطنت رسانه ای را بر ملا کرده و حتی بسیار مودبانه و مردمی از ایجاد دلنگرانی های صورت گرفته توسط این خبر عذرخواهی کرده است؛ قطعا بعد از این واکنش زیبای خانم سلحشوری هر گونه فرافکنی در خصوص این مصاحبه امری مذموم و خیراخلاقی است.

امیدواریم  این حرکت زیبای نماینده زن دهمین مجلس شورای اسلامی را از سوی تمام مسئولین و نمایندگان مردم در اتفاقات مشابه ببینیم.

انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 94/12/11 توسط منیره غلامی توکلی

خانواده!، در تعریف هسته اصلی تشکیل جامعه است؛ در بحث‌های مختلف روانشناسی و جامعه شناسی بسیار تحویلش می‌گیرند و در مواقع ریشه‌یابی مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی جامعه، تمام کاسه و کوزه‌های را بر سرش می‌شکنند! تفکرات مختلفی بر این تنها نهاد تولید جمعیت و نخستین کانون تربیت نسل، اعمال نظر می‌کند و تازگی ها سعی دارند پای آن را به دعواهای سیاسی بکشانند و او را هم برای دست یابی به اهداف شخصی به بازی بکشانند!

 هسته اولیه تشکیل خانواده را ازدواج زن و مرد تشکیل می دهد که هر کدام بنابر تفکری که بر خانواده حاکم است؛ دارای حق و حقوقی هستند، حقوقی اگر به مثابه یک میزان آن را در نظر بگریم از نظر برخی افراد کفه ی مختص مردان پایین تر از زنان قرار دارد.

زنان!، نیمی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل می‌دهند، زنان مظهر لطف و مهربانی، مأمور به خلقت انسان به امر خدا هستند. قشری که در عین قدرت، مظلوم واقع شده است، قشری که همه به دنبال حقوق از دست رفته او هستند!، حقوقی که گویی از هبوط آدم تا به حال دست نیافتنی است.

جای خالی خانواده در پازل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری

این مطلب مجال ناگاه های متفاوت جوامع مختلف با دیدگاه های متفاوت به زن را ندارد از این رو بحث را در جامعه ای تحت لوای جمهوری اسلامی ایران پی می‌گیریم. اهمیت بنیان خانواده در نظام جمهوری اسلامی ایران به حدی است که یکی از معاونت های مهم ریاست جمهوری را تحت عنوان « معاونت زنان و خانواده» نام گذاری کرده‌اند.

در دولت‌های مختلف معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با رویکردهای مختلفی به زن و خانواده نگاه کرده‌اند، که در این میان نگاه دولت‌زنان، دولت‌ نهم و دهم به دیدگاه اسلامی نزدیک‌‌تر و نگاه دولت‌زنان دولت‌های هشتم، هفتم و یازدهم به افکار غربی که بیشتر از آن به نام فمنیسم، یاد می‌شود؛ نزدیک است.

در حال هر یک از این دولت‌ها سنگ زن و خانواده را با دیدگاه‌های متفاوتی بر سینه می‌زدند، در دولت یازدهم که به صورت علنی به جنگ علیه خانواده دست زده است و  با خود مهم پنداری در اولویت بندی مطالبات زنان بیشتر به فکر تساوی حقوق زن و مرد است و در این راستا آزادی حضور در ورزشگاه‌ها برای زنان، فراهم شدن تساوی اشتغال زن و مرد و حق خروج از کشور بدون اجازه همسر ... را مهم ترین مطالبات زنان می‌داند، شاهد بیشترین ظلم به زن و خانواده هستیم.! سقوط آزاد شخصیت زن مسلمان با معیارهای غربی و اُفت جایگاه خانواده به حکم کارشکنی در میزان مشارکت اجتماعی زنان در جامعه از دستاوردهای این نوع نگاه است.

اکنون که بیش از دو سال از تصدی دولت یازدهم و شروع به کار معاونت زنان و خانواده این دولت با مدیریت شهین‌‌دخت مولاوردی می‌گذرد- در آخرین روزهای سال 94- نه تنها شاهد بهبود وضعیت زنان و خانواده نبوده ایم بلکه متأسفانه سونامی تزلزل بنیان خانواده، ساحل آرامشی برای زوجین باقی نگذاشته است! شیوع فراگیر طلاق حتی در میان روستاییان، پایین آمدن آمار ازدواج حتی میان افراد متمول، رشد ناراحت کننده استعمال دخانیات میان زنان، زیاد شدن زنان معتاد حتی معتادین متجاهر که آمار آنها چون معمایی حل نشده باقی مانده است! بالا رفتن تعداد زنان مبتلا به ایدز بر اثر روابط خطرناک جنسی، افزایش روسپیگری و معطل باقی ماندن اجرایی شدن قاطع قانون مرخصی 9 ماهه زایمان بانوان و بلاتکلیفی بیمه زنان خانوار .... دستاوردی است که منتقدین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای رسیدن به آن کف نمی‌زنند! برخلاف افرادی که هم داستان این معاونت با ندیده انگاشتن این همه مشکل در همایش‌های معتدلانه، دلسوزان وضعیت زن و خانواده را به غارنشینی و عقب ماندگی محکوم می‌کنند و مشکل اصلی جامعه زنان را اهمیت زیاد دادن به خانواده بر می‌شمارند!

برای مثال در دومین همایش زنان اعتدال و توسعه، سیمین کاظمی؛ خانواده را از منظر نگاه اعتدالگرایانه یکی از مهم‌ترین موانع خودشکوفایی زنان  معرفی می کند و این تکمیل کننده نظر شخص مولاوردی در همین همایش است : « زنان برای ایفای نفش مناسب در اعتدال نباید بر سر دوراهی کار و زندگی خود قرار گیرند. چالش اساسی دولت اعتدال در این خصوص، ایجاد توازن، میان کار و زندگی زنان است. همچنین عدم توازن میان دسترسی به منابع جامعه از دیگر مشکلات زنان است. زنان به فرصت‌های اجتماعی دسترسی بیشتری دارند؛ درحالی‌که مردان، بیشتر به منابع اقتصادی و سیاسی دسترسی دارند»

قطعا با نگاهی مقایسه ای بین افزایش آمار طلاق و از هم گسیختگی بنیان خانواده‌ها به این نتیجه خواهیم رسید که این مسئولین دولتی امور زنان و خانواده و وابستگان به آنها در رسیدن به اهداف خود در هر آنچه متزلزل کردن این کانون مقدس چنان به موفقیت رسیده‌اند که تا فروپاشی آن چند خواسته فمینیستی دیگر باقی نمانده است!

چرا که آمارهای طلاق و ازدواج در سال 93 از این قرار است

 

در واقع به زبان آماری می‌توان گفت  در سال 93، 712 هزار و 875 ازدواج ثبت شده که این رقم نسبت به سال 92 شش درصد کاهش داشته است و به ازای آن 163 هزار و 228 طلاق ثبت شده که این رقم نسبت به سال 92، 2/9 درصد افزایش داشته است.

این آمار نه تنها صاحبان افکار فمنیستی را به تکاپو برای حل این پدیده ناخوشایند نینداخت بلکه با بی توجهی به این امر شاهد افزایش آمار طلاق در شش ماهه نخست سال 94 هستیم به طوری که بنابرگفته مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال  در شش ماهه نخست امسال آمار طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد رشد داشته است.
به زبان آماری در پایتخت از هر 2.8 ازدواج در تهران یک مورد به طلاق ختم شده است و در مقایسه با سال گذشته  که در کل کشور از هر 5 ازدواج یک مورد آن منجر به طلاق می‌شد، در شش ماهه نخست امسال، این آمار به 4.4 درصد رسیده است.
اگر قول و نظر کارشناسان و متخصصین امور اجتماعی را در خصوص آسیب‌های طلاق در نظر بگیریم، زنان پذیرنده بیشترین آسیب‌ها از معضل طلاق هستند و بعد از آنان کودکان طلاق بیشترین و سخت ترین آسیب ها را متحمل می‌شوند.

چرا که مشکلات عاطفی و روانی، تنها چالش زنان مطلقه نیست. آنها بعد از طلاق با دنیایی مواجه می‌شوند که برایشان شکل دیگری دارد؛ دنیایی که اجاره خانه، قسط‌های مختلف، هزینه خوراک و پوشاک و سایر نیازمندی‌های مالی را از دیدی تازه، پیش رویشان قرار می‌دهد و آنها را یک تنه به مبارزه می‌طلبد.
زن مطلقه در بیشتر مواقع حکم سرپرست خانوار را دارد و در این میان نه تنها مسئولیت خود بلکه مسئولیت فرزندان خود را نیز بر عهده دارد. در اینجاست که جای خالی قوانین حمایتی از این دست بانوان به چشم می‌خورد حتی از سال 90 به بعد هیچ آماری از تعداد زنان سرپرست خانوار ارائه نشده است.


ازطرفی دیگر روند رو  به رشد اعتیاد در زنان چنان چشم گیر شده است که حتی مراجع عظام نیز در این زمینه ابزار دل نگرانی می‌کنند اما مسئولان ذی ربط و مدیران مستقیم در این امر خود را به خواب زده‌اند و به دنبال توسعه در حضور اجتماعی زنان هستند در حالی که 3.9درصد معتادان ایران را زنان تشکیل می‌دهند. و چند سالی می‌شود که از 15سالگی، مصرف مخدر را شروع می‌کنند.

این موارد ویترین بیرونی وضعیت بخشی از زنان جامعه است که به در گستره زنان آسیب پذیر قرار دارند و در دل این میدان قطعا موارد ریزتری دیده می شود که شاید به اندازه این موارد نمود بیرونی نداشته باشد.

اما گویی تمام هم و غم معاونت زنان و خانواده در راهبردهای حوزه زنان شامل» ‌تقویت باور به حقوق برابر زنان و مردان در جامعه،‌ارتقای موقعیت و جایگاه زنان در خانواده و اجتماع، ایجاد اجماع ملی در رویکرد هه جانبه به مسایل زنان، تقویت قدرت انتخاب آزادانه و مسئولانه زنان، رفع چالش ها و موانع فراروی زنان به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای آنان، ایجاد فرصت های شغلی برابری برای زنان و مردان و بازآوری رفاه برای تمامی زنان است که  از طرق متناسب و مقتضی باید محقق شوند. در راهبردهای خانواده این برنامه هم مواردی چون پاس داشتن ارزش‌های خانوادگی و پررنگ کردن نقش خانواده به عنوان یک گروه مرجع،‌ برقراری عدالت جنسیتی در خانوده و اجتماع،‌افزایش ارتباطات خانوادگی میان خویشان و دوستان و نزدیکان به منظور جلوگیری از تفردگرایی در میان خانواده ها، ‌تشکیل نهادهای خیریه­ای و مدنی در امور مربوط به خانواده ها به منظور همیاری و همکاری با خانواده هابه هنگام لزوم،‌تولید برنامه های خانواده محور در رسانه ها و پرهیز از دولتی شدن خانواده ها در ایران مورد تأکید قرار گرفته است.»

کلید واژه تمامی این گزارش عملکرد که توسط خود معاونت مورد بحث، ارائه شده است، برابری و عدالت جنسیتی است که شما می‌توانید آن را « فمنیسم دولتی» معنا کنید.


سال 95 نیز  در آستانه تحویل است و تمام دلنگرانی های حوزه زنان و خانواده در حوزه‌های مختلف نه تنها ریشه کن نشده حتی در یک برنامه ریزی کوتاه مدت به این دردها مسکنی هم تزریق نشده است و همچنان پیکره مطالبات اصلی زنان و نگرانی‌ها در خصوص مشکلات پیش روی خانواده ها،  حال خوشی ندارد.

با توجه به سخنرانی ها و مصاحبات گوناگونی که در روزهای اول تصدی معاونت زنان و خانواده با هدف سیاه نمایی وضعیت زنان در دولت قبلی صورت گرفت، چشم ها انتظار یک تحول عظیم در این زمینه را داشتند، چشم هایی که بعد از گذشت بیش از دو سال هنوز منتظرند...در حالی که اکثریت  قاطع می دانند گفتن و گفتن و انداختن تقصیرات به گردن دولت قبلی راهکار فرار دولت اعتدال و امید است.

حال در آسانه پایان سال 94 از خانم مولاوردی می پرسیم با توجه به افزایش 800 میلیون تومانی معاونت مربوطه اش چه تصمیمی برای مشکلات زنان دارد، مشکلاتی که در فهرست‌وار اگر به آن نگاهی بیندازیم فقط با شعار برابری و دادن گزارش  عملکردهایی که فقط به درد ستاد حقوق بشر و جوامع بین المللی می خورد نمی توان آن را حل کرد.

خانم مولاوردی یک بار صادقان به منتقدین عملکردش بگوید که بودجه سال جاری صرف چه اموری شد و چه مشکلی از مشکلات زنان جامعه را حل کرده است؟! به جز برگزاری کارگاه هایی که در مقیاس کشوری هیچ دردی را برای زنان جامعه دوا نکرده است برای تاکنون معاونت امور زنان در جهت چه کاری قدم برداشته است ، مشکلات حوزه زنان ما چیست و آنها چه می‌کنند؟ برای مشکلات زندگی زنان سرپرست خانوار، مرخصی زایمان، بیمه زنان خانه‌دار، افزایش سن ازدواج دختران، غربالگری سرطان‌های بانوان و بهداشت جسمی زنان چه قدم‌هایی برداشتند؟ برای مسکن زنان بی سرپرست چه اقدامی شده است؟ برای دختران فارغ التحصیل چه تمهیداتی داشته اند؟


خانم مولاوردی و همکارانش که حتی درصد پایین ختنه دختران در ایران، ازدواج های زیر ده سال و .. را برای جامعه اسلامی ما نمی‌پسند، آیا فراموش کردن مطالبات حقیقی زنان، ایجاد هیاهوی بی مورد در خصوص برابری جنسیتی برای یک معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران اسلامی پسندیده است ؟

از خانم های همفکر مولاوردی باید پرسید آنجا که داد سخن می گوید و می فرمایید :« 1. این معاونت چه کاری را انجام داده که کوچک ترین زاویه‌ای با مسائل اسلامی و انقلابی داشته باشد.2. مگر غیر از این است که معاونت در جهت رفع تبعیض هایی که علیه زنان وجود دارد تلاش می کند و به فرهنگ سازی در حوزه  زنان کمک می کند. 3.مگر نه اینکه یک زن حقوقدان در پی حل مسائل زنان است و نقش مهمی در انعکاس بسیار خوبی از زن ایرانی در سطوح بین المللی ایفا می کند و این توان را دارد که با شخصیتی شکوهمند ظاهر شود و در محافل ملی و بین المللی هویت واقعی زن انقلابی مسلمان و فرهیخته را به نمایش می گذارد.»  آیا تلاش برای تساوی حقوق زن و مرد که در بیان از آن تحت عنوان « برابری حقوق زن و مرد» یاد می‌کنید با مسائل اسلامی زاویه ندارد؟ آیا تلاش برای اختلاط نادرست زن و مرد در ورزشگاه ها ، زاویه ای با موازین حضور زن مسلمان از دیدگاه اسلامی ندارد؟ آیا از آرمان های انقلاب اسلامی این بود که زنان روسپی و فاحشه را مورد حمایت قرار دهیم و برایشان امکانات رشد فحشا را بیشتر و بیشتر کنیم؟ آیا قانون و شرع پاک کردن صورت مسئله زنان بدکاره را به روش‌های حمایتی می‌پسندد؟ آیا فرهنگ سازی برای زنان آنهم با باورهای غربی و اروپایی زاویه ای با آرمان های انقلابی ندارد؟  آیا شخصیت شکوهمند در قاموس شما شخصیت مرعوب غرب تعریف می شود؟ کدام زن همطراز انقلاب اسلامی خواسته های اینچنینی دارد و پای مسائل مهم زنان را که باید در داخل کشور حل و فصل شود به مجامع بین المللی می کشاند و فقر را زنانه، فحشا را زنانه و اگر چیزی نگویی تمام مشکلات جامعه ایران را زنانه جلو می دهد و زن انقلابی و متشخص ایرانی را اینگونه معرفی می کند؟

در پایان گفت، بازی سیاسی خواندن مطالبات زنان نه تنها راهکار فرار از پاسخ گویی به سوالات منتقدان در این زمینه نیست بلکه مبین این حقیقت است که پاسخی قاطع و روشنی برای این سوالات وجود ندارد یا اراده ای برای پاسخ گویی وجود ندارد.

انتهای پیام / غ



نوشته شده در تاریخ شنبه 94/12/8 توسط منیره غلامی توکلی

قلمدون:

                    ظرفیت جهانی سبک زندگی فاطمی، ملی نشده است!/ضروت قیام فاطمی، برای احیا سبک زندگی فاطمی

امروز دنیای مدرن برای به دست آوردن آرامش در هیاهوی صنعت و فن آوری به دنبال یک الگو جهت زندگی بهتر است؛ الگویی جهانی که بتواند دهکده کوچک مردمان قرن 21  را به صورت کامل در تمامی ابعاد پوشش دهد.

اگر چه امروزه دنیازدگی و کامکاری چنان دست به دست هم داده اند که بُعد معنوی و خداجوی انسانی در اکثر جوامع نه تنها کم رنگ بلکه گاها حذف شده است، اما تاریخ ظهور و بروز ادیان الهی نشان می‌دهد که زندگی بزرگان دینی و پیشوایان الهی همواره نه فقط برای راهنمایی مردمان زمان خود بلکه برای راهنمایی و دستگیری مردمان همه زمانها دارای اهمیت است.

در این میان دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی که اکمل کننده تعالیم ادیان دیگر است، چنان ظرفیت عظیمی در معرفی الگوهای زندگی دارد که پیامبر اعظم اسلام و ائمه اطهار بعد از گذشت بیش از 14 قرن هنوز به عنوان الگوهایی فرازمانی برای تمام بیداردلان می‌توانند الگوی حسنه باشد. مصداق این ادعا گفته‌های بزرگان سایر ادیان در خصوص پیامبر و ائمه اطهار است؛ ولتر فرانسو : « حضرت محمد بیگمان مردی بسیار بزرگ بود . وی جهانگشایی توانا ، قانونگذاری خردمند ، سلطانی دادگر و پیامبری پرهیزگار بود . او بزرگترین نقشی را که ممکن بود در مقابل چشمان مردم عادی ایفا کند در روی زمین ایفا کرد» یا پیر سیمون لاپلاس ، منجم ، ریاضیدان بسیار معروف فرانسوی :«گرچه ما به ادیان آسمانی عقیده نداریم ولی آیین حضرت محمد(ص) و تعالیم او دو نمونه اجتماعی زندگی بشریت است . بنابراین اعتراف می کنیم که ظهور دین او و احکام خردمندانه اش بزرگ و با ارزش می باشد و به همین جهت از پذیرش تعالیم حضرت محمد(ص) بی نیاز نیستیم .»

درباره حضرت علی (ع ) نیز گفته های زیادی از افراد بزرگ و قابل استناد وجود دارد افرادی چون؛ میخائیل نعیمه مسیحی می گوید: « البته قهرمانیهای علی (ع) فقط منحصر به میدان کارزار نیست بلکه او در روشن اندیشی، پاکی وجدان، شیوایی بیان، عمق و کمال انسانیت، شور و حرارت ایمان، بلندی همت و فکر، یاوری و هواداری از رنجدیده ها و ستم کشیده ها در قبال جفاکاران و ستم پیشگان، فروتنی در مقابل حق هر کجا که تجلی کند نیز قهرمان بوده و به هر اندازه که از زمان آن بگذرد همیشه پناهگاه پرمایه ای است که امروز و هر روز دیگری که شوق ما برای پی ریزی اجتماع و زندگی سعادتمندانه و فاصله ای شدید می شود بسوی آن رو می کنیم.»

پیروان مذهب تشیع به عنوان امانتداران این گنجیه بزرگ الهی در نخستین وظیفه اجتماعی – دینی خود موظف به معرفت دقیق از اسلام و سیر و سلوک در سبک رفتاری و عملی پیامبر اسلام و ائمه اطهار هستند و بعد از آن با کامل شدن بصیرت شناختی و رسیدن به درجه عملی کردن این دستورات و نوع سبک زندگی که به آن « سبک زندگی اسلامی» می‌گوییم ، وظیفه تبلیغ و تشریح آن را به سایرین دارند که از این حرکت تحت عنوان « جهانی سازی سبک زندگی اسلامی» یاد می‌کنیم.

سبک فاطمی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع سبک زندگی یعنی « سبک زندگی اسلامی» تطابق و ذات پذیرش شدن آن توسط سایر فرهنگ ها است، حتی فرهنگ های کهنی چون فرهنگ ایرانی که این تطابق و ذات پذیرفته شدن برای ما ایرانیان زایش « فرهنگ ایرانی – اسلامی» را به همراه داشته است. فرهنگی که متأسفانه با وجود تمام زیبایی ها و کاربردهای آن هنوز نه تنها به صورت کامل در کشور اجرا نمی شود بلکه حتی در برخی از شرایط شاهد کم توجهی به آن هستیم.

یکی دیگر از منحصر به فردترین ویژگی های سبک زندگی اسلامی، معرفی الگوهای عملی ونظری فرازمانی برای هر قشر، هر سن و هر تفکر در جامعه است، معرفی الگوهای ارزنده به قشر زنان چون حضرت زهرا(س)، معرفی الگوی بی نظیر برای دولتمردان و سیاستمداران چون علی (ع) معرفی الگوی بخشش و درایت چون حسن بن علی(ع) ، معرفی الگوی جهاد و شهادت چون حسین بن علی(ع) و معرفی الگوی زهد و پارسایی چون علی بن حسین (ع)، معرفی الگوی مدرسین و دانشمندان و علما و محصلین چون محمدبن علی (ع) و...

در این باره هم باید گفت که بزرگان ایرانی از روز ورود اسلام به پهنه ایران با شناخت درست از این الگوها، خود الگوهای بزرگی شدند که پیوند بی نظیر رفتار اسلامی را در دانش و فهم ایرانی به اثبات رسانده اند و ما از این بزرگان تحت عنوان دانشمندان مسلمان ایرانی یاد می کنیم.

 گفتن و گفتن از این مفاخر و معرفی آنها در سطح جامعه اگر چه با تأخیر زیاد و غفلت در سطح عام جامعه صورت گرفت، اما در چند سال اخیر جبران مافات آن هم با تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جاری کردن سبک زندگی اسلامی،  نتوانسته است به اندازه چند گامی به صورت گسترده رونق بگیرد چرا که  به نظر می رسد « همت و قصدی برای انجام آن در سطح مدیران جامعه وجود ندارد»

این روزها، ایام عزاداری فاطمه زهرا(س) به عنوان الگوی حسنه جامعه جهانی زنان مسلمان است، زهرا ی مرضیه (س) که اگر خوب و دقیق به سبک زندگی متعالی او بنگریم نه تنها زنان بلکه مردان نیز می توانند بهترین الگوپذیری را از زندگی کوتاه اما پُرثمر ایشان، برچیندند.

سبک زندگی حضرت زهرا(س) چنان سبک دقیق و منحصر به فردی است که هنوز علم اخلاقی و رفتاری بشر به آن حد نرسیده است که بتواند تمام زوایای وجودی ایشان را علاوه بردرک کردن، علمی سازد، این سبک چنان قدرت معنوی و خداجویی دارد که ذات بشری در هر کجای دنیا به دنبال آن است و با این حقیقت است که می توان ادعا کرد که « سبک زندگی فاطمی(س) ظرفیت جهانی سازی » را دارد اما افسوس و صد افسوس که کوزه آب در اینجاست و ما تشنه لبان دور جهان می گردیم.!

 سلیمان کتانى ، نویسنده مسیحى لبنانى : فاطمه پاکدامن ، دخت فضیلت هاى پیامبر بود ، خصلت هایى که با نبوغ اخلاق و خلاقیت ، پربار شده بود . تن نزار او ، آوند روح شفاف بود تا اینکه در آن سرچشمه اى که پدرش از آن طلوع کرد محو شد .

متأسفانه در ذهنیت جامعه ما اشک ریختن و وامصیبتا گفتن برای وقایع تاریخی و تلخی که بر سر دردانه نبی اکرم (ص) آمد به مراتب ارزشش بیشتر از شناخت سبک زندگی ایشان است! خاک بردهان آن کسی که اشک ریختن و هم نوا شدن با فاطمه زهرا(س) را کم جلوه دهد و ارزش دوست داری این بانوی بلند مرتبه را خفیف کند، در کنار این به صراحت می گویم خاک بر سر می ریزد کسی که سبک زندگی بانوی بی نشان اسلام را در قلب نشناخته باشد، عشق به حضرت زهرا(س) اگر خالی از معرفت شناخت « سبک زندگی فاطمی» باشد مانند « عشقی است که خالی از معرفت حقیقت وجودی معشوق است» این عشق در اکثر مواقع با وجود تب تند، زود عرق می کند!

به بلندی تاریخ زندگی حضرت زهرا(س) می پرسم؛ کجا می توان عاشق فاطمه(س) بود و با بدترین صورت ممکن بدحجاب درون خیابان گشت، آیا سیلی زدن به سبک زندگی فاطمی فرقی با سیلی زدن به صورت او دارد؟  

چگونه می توان عاشق زهرا(س) بود و اجرای فرامین الهی را به مصلحت وارد زندگی؟ نماز را با لاک بر انگست، نماز را با کاشت ناخن، نماز را بدون حضور قلب خواند، روزه را به شرط کوتاهی روز و فرزند را به شرط کسب مال زیاد  و عشق خانواده و رسیدگی به آن را با مفهوم تساوی حقوق زن و مرد اجرایی کرد؟

آیا فاطمه زهرا(س) اگر به راستی با عدل علی که بخاطر او شهید شد به این انصاف زنان مسلمان بنگرد، روی بر نمی گرداند، آیا زهرا( س ) مزار بی نشان خود را به همگان نشان می‌دهد؟

چگونه می توان عاشق مرضیه (س) بود و قرآن را فقط برای سفر و نشستن بر سر سفره عقد خواند؟ چگونه می توان عاشق نور بود و تاریکی تزلزل بنیان خانواده را دست کم گرفت؟ چگونه می تواند عاشق طاهره(س) بود و درس خیانت از دشمن سبک زندگی او گرفت؟ چگونه می توان عاشق محدثه (س) بود و دستورات و احادیث ائمه را تاریخ مصرف گذشته پنداشت؟ چگونه می توان عاشق راضیه(س) بود و خدا را راضی نکرد؟ چگونه می توان عاشق ( زکیه ) بود و خیانت را حتی در کمترین آمار در جامعه رواج داد؟

و سؤال مهم این است که تفاوت و قبح سیلی زدن به سبک زندگی فاطمی (س) چقدر با سیلی زدن به صورت مبارک این دردانه نبی اکرم (ص) تفاوت دارد؟

این روزها ایام سوگواری صاحب سبک زندگی فاطمی است، «سبکی که اگر چه ظرفیت جهانی شدن دارد اما هنوز در کشور ما ملی نشده است.» این روزها بانوان ایران اسلامی چهره شهر را سیاه پوش کرده اند، سر در بیشتر خانه ها پرچم عزازده است، اما دل‌ها صاحب این عزا را به درستی و عظمت شخصیت او نمی شناسند چرا که اگر می شناختند وضعیت عفاف و حجاب، وضعیت آمار طلاق و تزلزل بنیان خانواده، وضعیت رنگ و منش رفتار اسلامی، وضعیت فرزند آوری، وضعیت عشق ورزی حلال، اینگونه نبود.

زن مسلمان! برای احیا سبک زندگی فاطمی(س)  باید فاطمی قیام کرد، باید زینبی مادر بشریت را شناخت، باید علوی او را پاس داشت و حسینی برایش جان ها فدا کرد..


انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 94/12/3 توسط منیره غلامی توکلی
   1   2      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک