سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

سبک زندگی فاطمی، آیینه تمام نمای سبک زندگی قرآنی

تأسی و الگو گیری از سبک زندگی آن حضرت زهرا (س)زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی افراد را به سبک زندگی نبوی و علوی نزدیک می کند ، سبکی از زندگی که آیینه تمام نمای سبک زندگی قرآنی است.
سبک زندگی حضرت زهرا(س)

به قلم منیره غلامی توکلی

از مهم ترین نکاتی که جایگاه  زن مسلمان را در جامعه اسلامی نسبت به زن در جوامع غربی بسیار متفاوت و متعالی می کند، نقش هایی است که اسلام و بخصوص فرهنگ ایرانی – اسلامی برای زن متصور شده است.

زن مسلمان ایرانی در جامعه دارای نقش دختری، همسری و مادری است که هر یک به نوبه خود دارای وظایف و حقوقی معین و مشخص است.

از طرفی این امور حساس نیازمند یک الگوی کامل و هم جنس است که بی شک نقش‌آفرینی‌های حضرت زهرا(س) در این امور برای همه زنان الگوی صحیح است که مهم ترین آنها مدیریت فرهنگی خانه، خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان می باشد.

 مادر فضیلت ها

رازداری، فداکاری، نگاه روح‌بخش، سپاس مجاهدت‌ها، شیوه‌های تربیتی حضرت زهرا(س)، توجه به نیاز کودک، ارج نهادن به نقش کودک، اهمیت دادن به نیازهای طبیعی کودک، هم‌راز و هم‌سنگر پدر و ایثار و از خودگذشتگی مواردی هستند که زن مسلمان می تواند از آنها به عنوان شاخصه های رفتاری حضرت زهرا به عنوان همسر  و مادر در همیشه تاریخ الگوبرداری و تأسی کند

تأسی و الگو گیری از سبک زندگی آن حضرت در زهد، کار در منزل، تفاهم در زندگی مشترک، عبادت،‌گذشت از زینت‌ها، عفاف و حجاب،  عبادت و خوف از خداوند، بخشش به نیازمندان، می تواند زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی افراد را به سبک زندگی نبوی و علوی نزدیک کند ، سبکی از زندگی که آیینه تمام نمای سبک زندگی قرآنی است.

می توان گفت: این گونه زیستن حضرت زهرا (س) را مادر تمام فضیلت ها کرده است، کسی که فرشتگان به کمکش می آیند، طعام بهشتی برایش نازل می شود، منزل او خانه وحی الهی می شود، سوره و آیاتی از قرآن به نام او و برای او نازل می شود، در مباهله همراه پیامبر است، احترامش نزد پیامبر زبانزد خاص و عام است و مهدی صاحب الزمان او را اسوه خود می نامد.

فاطمه، معرف اسلام ناب محمدی (ص)

از طرفی به جز مسائل خانه و خانواده یکی دیگر از نقش‌آفرینی‌های  درخشان فاطمه زهرا(س) بالا بردن فرهنگ جامعه، رشد و اندیشه مردم و دفع مشکلات و شبهات آنان است، ایشان از مسائل ساده گرفته تا پیچیده‌ترین مشکلات را پاسخ‌گو بودند.

به طوری که در زمان صدر اسلام، روزگاری که هنوز نقش علمی و معرفتی زن در جامعه مورد پذیرش واقع نشده بود کلاس درس ایشان مورد توجه بانوان مسلمان قرار گرفته و ایشان را از این رو معلمه و حکیمه می نامند.

از این رو به صدق می توان ادعا کرد؛ اگر امروز حق را می‌شناسیم و اسلام ناب را از اسلام اموی و عباسی تشخیص می‌دهیم همه را مدیون روشنگری‌های این بانوی بزرگوار هستیم.

محور بعدی فضائل حضرت زهرا(س) بعد از این عالم دنیا است که ایشان را مالک محشر و شافع دوستان و انتقام گیرنده از قاتلان فرزندش حسین است.

 

فاطمه زهرا در ایینه احادیث


آیات قرآن آیینه جمال و جلال فاطمه(س)

در آیات و روایات از پیامبر و ائمه معصومین داریم که ایشان را ام ابیها و اسوه حسنه ائمه اطهار معرفی می کنند از این رو وظیفه مسئولین به ویژه صاحبان کرسی های دانشگاهی و حوزوی و مسئولین فرهنگی کشور است که زهراءشناسی برای نسل معاصر به نحوی باید تبیین شود که الگوی هر شیعه در اندیشه و رفتار قرار گیرد چرا که این شخصیت الگوی اهل‌بیت است.

با توجه به اینکه قرآن کتاب آْسمانی ما و معجزه ای است که دستخوش تغییر و تغییر نشده است پس بهترین راه آشنایی با موقعیت معنوی و کمال وجودی حضرت زهرا (س)  مراجعه به کلام وحی  است. آیاتی مانند؛ تطهیر، مباهله، مودت اشاره نموده و هم‌چنین روایات پیامبر و اهل‌بیت درباره این بانوی بزرگوار و منزلت ایشان در آفرینش هستی را بازگو کرده است تا سطح شناخت شناسی مسلمانان ارتقاء یابد.

نخستین قیام کننده آل عبا

حضرت فاطمه (س) حتی در مبارزات سیاسی و روشنگری و بصیرت افزایی مردم نیز اسوه ای بی بدیل است . وی را می توان نخستین قیام کننده علیه ظالمین بعد از پیامبر اکرم (ص) دانست از این رو ترسیم راه راست دین بود در دورانی که دشمنان می کوشیدند مردم را از آن منحرف کنند و معرفی چهره‌های نفاق که در دوران پیامبر در پوشش دین و به نام دین خود را پنهان کرده بودند؛ از ثمرات قیام فاطمی است.

نهضت و قیام فاطمی (س) که سرآغاز قیام حسینی علیه السلام است نشأت گرفته از ؛ بصیرت دینی و ولایتمداری ایشان بود که با دفاع در زمان مناسب، مشروعیت حکومت غاصبان خلافت را به چالش کشاند. همچنین شناخته شدن شایستگی حضرت زهرا (س)، مظلومیت ایشان و اعلان تنفر و بیزاری از دیگر برکات این قیام معرفی شده است.

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ شنبه 93/1/30 توسط منیره غلامی توکلی
یک مشاور فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس:

کربلا، صحنه ظهور و بروز تربیت ام البنین (س)/ همسران و مادران شهدا مبلغان تربیت و فرهنگ در جامعه اسلامی

روز تکریم مادران شهید

  یک مشاور فرهنگی با بیان اینکه کربلا صحنه ای برای ظهور و بروز خصایل نیکو، بصیرت و ولایتمداری فرزندان ام البنین(س) بود، اظهار داشت: رسالت امروزه مادران و هسمران شهدا شناخت جایگاه والای خود و انتقال ارزش های انقلابی و اسلامی به جوانان است.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93/1/24 توسط منیره غلامی توکلی
یک کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی

فرزندان قبل از ازدواج برای پدر خوب و مادر خوب بودن تربیت شوند

کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی توصیه کرد: برای داشتن خانواده ای آشنا با وظایف خود، هر دختر و پسری قبل از ازدواج برای مادرخوب، پدر خوب و همسر خوب شدن تربیت شده باشد.
ازدواج و تربیت فرزندان

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93/1/20 توسط منیره غلامی توکلی
یک کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت مطرح کرد:
کم توجهی والدین به حفظ ابعاد سلامت کودک در مراحل رشد قابل جبران نیست
یک کارشناس تعلیم و تربیت،گفت: هرگونه کم توجهی یا بی توجهی به حفظ سلامت جسم، روان و اخلاق در مراحل رشد یک فرزند قابل جبران نیست.

تربیت فرزندان - ابعاد سلامت کودک
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 93/1/18 توسط منیره غلامی توکلی
مریم مجتهد زاده :

قطعنامه اتحادیه اروپا دخالت آشکار در امور داخلی ایران

مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس، گفت: قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا،دخالت آشکار در امور داخلی کشور ما است و آنها حق دخالت در امور داخلی کشور ها را ندارند.
مریم مجتهد زاده
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93/1/17 توسط منیره غلامی توکلی
   1   2      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک