سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
گفت وگو با عروس خانواده شهید منصور عابدی

شهیدی که برای پسرش به خواستگار رفت!

گفت وگو- منیره غلامی توکلی


 شما خانواده‌های شهیدان، صبرتان، داغ سوزنده و در عین حال شیرین‌تان، فراق عزیزان‌تان، فقدان میوه‌ی دلتان، چون برای خداست، همه و همه محفوظ است. امام خامنه ای (مدظله العالی)

تکریم مادران و همسران شهدا در حقیقت تکریم از خود شهید و تکریم از موضوع شهادت در جامعه است. اگر شهادت را یک فرهنگ و فیض الهی بدانیم، مادران شهدا واسطه اصلی برای بالفعل شدن و تجلی یافتن عشق به شهادت در فرزندان‌شان و همسران شهدا، انتقال دهندگان و تبیین کنندگان این فرهنگ در جامعه به ویژه در بین اعضای خانواده خود هستند.

 هشت سال جنگ تحمیلی که به دفاعی مقدس از آب و خاک ایران اسلامی تبدیل شد، در هر کوچه و محله ردی از شهدا و خانواده معظم آنان برجای گذاشت و بی شک همسران و فرزندان شهدا یادگاران رنج کشیده ، صبور، پُراستقامت و مظلوم مردانی هستند که با بهایی سنگین چون جان خود، عزت و شرف را برای ناموس وطن به ارمغان آوردند.

زندگی در کنار خانواده شهدا، زندگی بر سر سفره ی معنویت، اخلاص و ایثار است و چه زیباست اگر دست تقدیر چنان برایت رقم زند که همسریِ فرزندی از این طایفه معظم، روزیت شود و  زیباتر آنکه در رویایی صادقه خود شهید از آسمان ها به خواستگاریت بیاید.

مطهره مصون بانوی جوانی است که قریب 5 سال است به همسری "محمد عابدی" فرزند سردار شهید منصور عابدی از سرداران استان یزد در آمده است. وی که خود را متولد سال 1374 و اصالتاً یزدی معرفی می کند، در خصوص آشنایی با همسرش می گوید: تا قبل از شهادت پدرشوهرم یعنی سال 1365 پدرم با ایشان همکار بودند و آشنایی قبلی با خانواده همسرم داشتم، اما از آنجایی که مادرشوهرم بنابر شرایطی به تهران نقل مکان کردند، ایشان را ندیده بودم تا اینکه سال 1390 به خواستگاری من آمدند و  با همسر آشنا شدم.

مصون با بیان اینکه در آن سال من هنوز دانش آموز بودم، می گوید: در بین اقوام نزدیکم بودند کسانی که همسر فرزند شهید شده و از تفاوت های زندگی خود با سایر زوج ها برایم می گفتند، تصویری که آنها می ساختند متفاوت نبود، سختی هایی بود که قابل تحمل نبودند! و قصد داشتند من را منصرف کنند، آنها معتقد بودند که وقتی عروس خانواده شهید می شوی شرایط طوری است که مسئولیت و وظایفی چند برابر سایر عروسان بر عهده داری...

این بانوی جوان با تأکید بر اینکه، اما شغل پدرم طوری بود که من با خانواده معظم شهدا و شرایط آنها از قبل آشنا بودم کمتر تحت تأثیر صحبت های اطرافیان قرار گرفتم تا اینکه چند شب قبل از اینکه خانواده همسرم به خواستگاری من بیایند، پدرم در خواب می بیند که " پدرشوهرم" – شهید عابدی- با دسته گلی برای خواستگاری به منزل ما آمده اند. با توجه به اینکه شهید کمتر به خواب افراد می آید مگر اینکه هدف و پیامی داشته باشد، پدرم به من گفت: « دیگه بدون برگشت باید قبول کنی ؛ شهید به خواستگاریت آمده است.»

عروس سردار شهید منصور عابدی ادامه می دهد: سنم کم بود و هنوز دیپلم نگرفته بودم اما  این را سعادتی می دانستم که خداوند جلوی پای من گذاشته است، شبی که به خواستگاری ام آمدند با پدرم بر سر مزار پدرشوهرم رفتم و گفتم :« می دانم سخت است ولی از خدا می خوام این لیاقت را به من بدهد که عروس شما بشوم.» با همین نیت و با توجه به تصمیم قطعی که گرفته بودم، برای اینکه اتفاق خاصی نیفتد و تردیدی پیش نیاید و هیچ دلم نمی خواست درخواست شهید را رد کنم، هر چه مادرشوهرم گفت که یک بار دیگر با هم صحبت کنید نپذیرفتم و سریع عقد کردیم.   

وی در ادامه این گفت وگو در حالی که به خاطرات زیبای دوران خواستگاری و عقد برگشته بود با لبخندی می گوید:  12 بهمن سال 1390 خانواده همسرم به طور رسمی به خواستگاری من آمدند و 5 اسفند همان سال عقد کرده و 26 مهر سال 91 زندگی مشترک خود را در تهران آغاز کردیم.

مصون با اشاره به سختی ها و سوء تفاهمات اوایل زندگی برای همه زوجین جوان پیش می آید و قطعا با شناخت از هم  و آشنایی بیشتر با زندگی زناشویی کم و کمتر می شود، می گوید: برای من هم با سن کمی که داشتم این سختی ها وجود داشت و تازه بعد از 5 سال زندگی مشترک، زندگی ما با به دنیا آمدن دخترم " زهرا " و درک درست از زندگی به روال افتاده است.

عروس سردار شهید منصور عابدی، ادامه می دهد: به نظر من کسی که عروس خانواده شهید می شود نه باید خود را صرفاً یک عروس بدانید بلکه باید به عنوان یک نیروی کمک برای همسرش نقش مؤثری ایفا کند، برای جبران زحمات مادرشوهرم که  26 سال هم مادر و هم پدر همسرم بوده است باید در کنار او قرار بگیرم تا بتوانیم نه تنها محبت ها بلکه ذره ای از زحمات مادر را جبران کنیم.

 

این بانوی جوان تأکید می کند: همین شناخت از زندگی و درک این موقعیت شاید حلقه مفقوده اوایل زندگی من بود که فکر می کردم ما باید مثل همه زن و شوهر ها باشیم، در حالیکه افتادن در مسیر زندگی به من آموخت  هدف از زندگی مشترک چیزی فراتر از این بحث هاست و ما باید درخدمت مادر باشیم تا بتوانیم یک درصد از خوبی ها و ایثاری که در حق شوهرم کرده است را  جبران کینم و ما این توفیق را از خدا می خواهیم تا پایه زندگی مشترکمان را حفظ احترام و اکرام مادرشوهرم قرار دهیم .

وی می گوید: شما فقط کافی است یک لحظه تصور کنید زن جوانی با نوزاد یا کودکی خردسال باید تمام مراحل زندگی را پشت سر بگذارد ، تصور یک روز مثلا بیمار شدن کودک و مراقبت از او بدون همراهی شوهر بسیار سخت است و سخت تر از آن جبران آن لحظات است.

مصون که در حوزه علمیه در حال تحصیل است در پاسخ به این سؤال که برکات زندگی در خانواده شهید را چگونه می بیند، می گوید: زندگی زیر سقفی که به نام شهید شناخته شده است زیبایی هایی دارد که قابل توصیف و تصور با چشم سر نیست و باید با دل به آن برسی. برکت و معنویتی که در خانه شهدا موج می زند طوری است که مشکلات و خستی ها را به بهترین صورت ممکن گذرانده و شادی ها را پابرجا می کند. تا به امروز نشده که دور هم جمع شویم اما حضور پدرشوهرم را درک نکرده باشیم، در مشکلات زندگی هر کجا به خدا توکل کرده و از شهید کمک خواسته ایم، دست خالی برنگشته ایم.  حتی در بهبود بیماری ها و مشکلات مالی، اگر دید انسان وسیع شود و درکش را بالا ببرد ، حس خوبی قائل می شود.

عروس سردار شهید منصور عابدی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را کرده ام تا مثل دختر در کنار مادرشوهرم قراربگیرم، می افزاید: چون خودم هم از خانواده و مادر، دور هستم ایشان جای مادر من هستند.

از وی در خصوص ارتباطی که معمولا بین عروس و پدرشوهر ها است می پرسم و  اینکه آیا این ارتباط برای عروس خانواده شهیدی که پدرشوهر خود را ندیده است، می افتد؟، می گوید: بعد از عقد هر اتفاق خاصی که می خواست بیفتد من خواب پدرشوهرم را می دیدم،  طوری شده بود که شوهرم حسودی می کرد! که من 29 سال هست که فرزند ایشان هستم و به خواب من نیامده اند .

مصون راز این همدلی و همزبانی بین خانواده اش را تلاش برای کمک به همسر در جهت خدمت به مادر دانست و افزود: ما همسران فرزندان شهدا باید خودمان را جای مادر شوهرهایمان قرار دهیم و بعد تصمیم درست در زندگی را بگیرم؛ اگرچه خدا رو شکر مادر شوهر من از هیچ نظر به ما نیاز ندارد و بلکه ما از تجربیات و محبت های ایشان هنوز بهرمند هستیم.

این طلبه جوان ادامه می دهد: برای بهبود در روابط خانوادگی همه زوج ها به ویژه زوج هایی که وابسته به خانواده شهدا هستند باید زاویه دید خود به زندگی را عوض کنند و به برکات و معنویت های زندگی مشترک بیشتر توجه داشته باشیم و سطح توقعات خود را پایین بیاوریم در این صورت مشکلات را کم رنگ و کم اهمیت می بینیم.

عروس سردارشهید منصور عابدی در پاسخ به این سوال که بعد از 5 سال باز هم همین انتخاب را می کردید، تأکید می کند: اگر به عقب برگردم و حق انتخاب داشته باشم  صدر درصد این انتخاب را انجام می‌دهم چرا که یک درصد از شیرینی زندگی که الان دارم را با هیچ زندگی دیگری عوض نمی کنم .

وی توقع خانواده شهدا از مردم را پایمال نکردن خون شهدا با بی بندو باری و بدحجابی می داند و می افزاید: تیتر اول هر وصیت نامه شهید حفظ حجاب فاطمی و چادر زهرایی و این مهم در کنار حفظ حریم خانواده و گرم نگه داشتن فضای خانه از مهم ترین ظیفه  بانوان است.

در پایان این گفت وگو از وی می خواهم احساس خود را نسبت به این کلامت بگوید:

طنین یاس- دختر                

مصون :  مهر و محبت عاطفه

طنین یاس – مادر

مصون:  دلسوزی

طنین یاس- پدر

مصون: چتر خانواده

طنین یاس- پدرشوهر

مصون: سایه سر

طنین یاس- مادرشوهر

طنین یاس- شهید

مصون: دفاع از کشور حریم خانواده

توقع خانواده شهدا

  انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ شنبه 95/5/23 توسط منیره غلامی توکلی

 امروز چهلمین روز از درگذشت بانویی عالمه، فهمیه و جلیله  است که به درستی می توان وی را ستاره عالَم دین و تجهد نامید، بانویی که مقام معظم رهبری در خصوص ایشان می فرماید: « بانو همایونی را از مفاخر جامع? زنان ایران اسلامی خواند. در این پیام آمده است« سرکار حاجیه خانم همایونی جزو مفاخر جامعه‌ی زنان ایران اسلامی است. حضور تحصیل کردگان معارف دینی و قرآنی در حد ایشان نشان‌دهنده‌ی آمادگی و استعداد زن ایرانی برای پیمودن مدارج عالیه علم و معرفت دینی است...»

یک قرن فعالیت در علوم قرآنی و اسلامی

بانو علویه همایون بیش از 80 سال از عمر پُربرکت خود را در آموزش و تعلیم علوم قرآنی و دینی گذراند وی از سنین 17- 16 سالگی یعنی بین سال های 1313 تا 1314 به عنوان نخستین شاگرد بانو امین به مدت 50 سال از محضر ایشان استفاده کرد. در بخشی از سفرنامه بانو علویه همایونی می خوانیم: « ...به سن 16یا 17سالگی در سالهای 1313یا 1314هجری شمسی که لطف خدایارگردید و به خدمت بانوی یگانه بانو مجتهده امین (رضوان الله علیها)شرفیاب شدم...  ناگفته نماند که من اولین فردی بودم که به شاگردی و فیوضات وجود معظم لها به خدمت ایشان راه یافتم زیرا حضرتش اهل تظاهر و فخر و مباهات نبود که مردم اورا از جهت فضیلت باطنی بشناسند وفکر میکنم راز موفقیت ایشان همین گمنامی او بوده است زیرا چنان که برای اهل فن پوشیده نیست،عاشقان را ه حقیقت با از خود گذشتگی،تواضع و گمنامی درجات عالیه را می پیمایند وهر چه مرتبه علمی و کمالات آنها بالا می رود معرفت ومعنویت آنها نیز تعالی پیدا می کند، تواضع آنها بیشتر میشود و حتی به جایی می رسند که از اهل دنیا و مردم عادی ممتاز می گردند.»

وی که علاوه بر تحصیل نزد بانو امین  در نزد اساتید برجسته آن زمان، ادبیات عرب،شرح منظومه ملاهادی سبزواری و کتاب مغنی و معالم و شرح لمعه و اسفار اربعه ملاصدرا را خواند و در سال  1343 ه‌.ش در امتحان طلاب در مدرس? سپهسالار به عنوان تنها بانوی شرکت کننده در حوزه علوم دینی در رقابت با 370 نفر از داوطلبین مرد، پذیرفته شد.   

در سال 1345- 1344 با پیشنهاد بانو همایونی و مساعدت بانوامین، مجوز تأسیس دو مدرسه علوم دینی – حوزه علمیه خواهران –  دبیرستان دخترانه امین و مکتب الزهراء صادر شد و  بانو امین کلی? امور مربوط به مکتب الزهراء  را به بانو همایونی واگذار کرد. او نیز با الهام از برنام? درسی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، برای مکتب فاطمه برنام? درسی نوشت. اساتید آن هم از میان شاگردان بانو امین انتخاب شدند و کار اولین حوز? علیم? بانوان با عنوان مکتب فاطمه با 60 نفر بانویی که شوق آموختن علوم دینی داشتند، آغاز شد.

در این بین بانوهمایونی فعالیت های فرهنگی دیگری نظیر مسئولیت مدیریت دبستان نرجس- مدرسه‌ای ملی و دینی، صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مدرس? گلستانیان و تدریس در جامعه الزهراء را برعهده داشت.

بانویی که اجازه روایت یافت

زینب السادات همایونی در سال 1355 ه.ش از جانب بانو امین اجاز? روایت دریافت کرد. « و امابعد، سید? جلیله، عامل? فاضله، زینت‌السادات همایونی، فرزند مرحوم سید رحیم، از حقیر اجازه خواست. پس در اجازه دادن به او از خدا استخاره کردم و به او اجازه دادم که از طریق من، از مشایخ بزرگوارم به روش‌های مخصوصی که در محل خودش روشن و ثبت شده است، تمام روایاتی را که برای من صحیح می‌باشد، نقل روایت کند، از کتب تفسیر، ادعیه، حدیث و فقه و غیر این‌ها از مصنفات شیعه و روایات اهل سنت.»

زیباترین چهره ماندگار علوم دینی جامعه زنان

وی در سال 1388 به عنوان چهره ماندگار معرفی و تقدیر شد. آثار ارزشمندی از این بانویی که بیش از 50 سال از عمر شریف خود را صرف تحقیق علوم قرآنی کرده است برجای مانده که می توان به

  • زن مظهر خلاقیت الله
  • نسیم ولایت
  • عشق ذوی‌القربی
  • سفرنامه
  • زندگی نامه بانو امین
  • ترجمه اربعین الهاشمیه
  • ترجمه کتاب اسرارآلایات صدرالمتألهین شیرازی

اشاره کرد.

تعبیر رویای صادقه بانو همایونی

وی خود در بیان خوابی که نشان از برگزیده شدنش برای حرکت در مسیر تعالی علوم دینی دارد می گوید: « خواب دیدم خورشید بالای سر من است البته در آسمان و من قران را در متن خورشید میخوانم و این رویای نوید بخشی بودکه روح مرا زنده نگه میداشت»

تاریخ اسلام و فقه شیعی از وجود پربرکت زنان مجتهد، فرزانه و  عالِمه زیادی بهره برده است که بررسی آثار و سبک زندگی هر کدام از این بزرگان می تواند الگویی بی نظیر  و فرازمانی برای بانوان مسلمان باشد. ابن حجر عسقلانی در کتاب خود" الاصابه" از تعداد 1552 نفر، ابن عثیردر کتاب (اسدالغابه) بیش از 1000 نفر از زنان صحابه رسول خدا نام می برند که مصادر فقه و حدیث و تفسیر و تاریخ و سیره بوده اند و هر کدام مانند مردها به علوم مختلف وارد بودند. در عصر کنونی نیز وجود بانومجتهد امین، بانو علویه همایونی و دیگر شاگردان این بزرگواران، راه کهکشان تعالی را برای زنان مسلمان ایرانی، نورافشانی کرده است.

ویژگی عاشقان راه حقیقت  

با غور در سبک زندگی بانو علویه همایونی می توان مراتب تجهد، تهذیب نفس و خلق نیکو را دید. وی در کتاب سفرنامه در توصیف استاد خود بانو امین می گوید: « .. من اولین فردی بودم که به شاگردی و فیوضات وجود معظم لها به خدمت ایشان راه یافتم زیرا حضرتش اهل تظاهر و فخر و مباهات نبود که مردم او را از جهت فضیلت باطنی بشناسند و فکر می کنم راز موفقیت ایشان همین گمنامی او بوده است زیرا چنان که برای اهل فن پوشیده نیست، عاشقان راه حقیقت با از خود گذشتگی، تواضع و گمنامی درجات عالیه را می پیمایند و هر چه مرتبه علمی و کمالات آنها بالا می رود معرفت و معنویت آنها نیز تعالی پیدا می کند،تا جایی می رسند که از اهل دنیا و مردم عادی ممتاز می گردند تا جائیکه دیگران توان شناسایی آنها را چنان که هستند ندارند و از دشمنی و آزار و اذیت مردم با اولیاء خدا همین بوده است که حتی برای ستیزه گری با آنها مسلح می شدند و کشتن آنها رابرای خود فرض عین میدانستند وآنها را شهید می کردند.»

ویژگاهی منحصر به فرد بانو همایونی

1.     تهذیب نفس

بانو همایونی در این چند سطر، صفاتی را که یک عاشق راه حقیقت باید به آن تمسک جوید را ترک «تظاهر، فخر، مباهات، گمنامی، گذشتن از منیت-خود- تواضع، معرفت و معنویت» برشمرد، صفاتی که در قالب تهذیب نفس، روح استادش متجلی شده بود؛ بنابرگفته شاگردان و همنشینان این بانوی بزرگ در روح و رفتار ایشان نیز به مراتب اولی وجود داشت.

2.     توجه به نماز و  نظم مداری

مهربانی، خوش رویی از بارزترین ویژگی های رفتاری بانو همایونی محسوب می شود و اگری شاگردان از ایشان طلب توصیه ای داشتند "علم آموزی" ،"تهذیب نفس"،" خودشناسی"، "ولایتمداری"، " امر به معروف و نهی از منکر"، " نظم مداری" ،" آراستگی و تمییزی"، "کمک به حل مشکلات و پاسخ گویی به سؤالات مردم"، " توجه به نماز اول وقت"، " تدبر در معنای نماز نخستین " از مهم ترین توصیه های ایشان بود به طوری که معقتد بودند: « نخستین پله‌های رسیدن به این تهذیب نفس توجه داشتن هنگام اقامه نماز است و نخستین شاهراه رسیدن به این هدف یعنی توجه به ذات الهی در نماز خواندن است. »

3.     عشق به علم آموزی

بانوی همایونی، اهمیت بسیاری برای تعلیم و علم آموزی زنان قائل بودند و به طوری که بین تحصیل به ویژه تحصیل در علوم دینی با همسری و مادری هیچ منافاتی نمی دیدند و معتقد بودند که « رشته های علوم را از زن خالی نگذارند و مخصوصاً رشته های علوم دینی و الهی را و به هر زحمتی هست خود را به مرتبه ی عالی آن برسانند و منافاتی هم با بچه داری ندارد؛ زیرا زمان تحصیل علم«من المهد الی اللحد» است و زمان بچه داری زمانی محدود، تا از این راه خدمتی به صنف خود کرده باشند و حرکتی در جامعه ی زنان به وجود آید، حرکت انسانی، ایمانی، اخلاقی، آگاهی و عرفانی که: (... اِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِاَنفُسِهِم...)؛«تا اخلاق و اوصاف باطنی جماعتی تغییر نکند، خدا وضع آنان را تغییر نمی دهد.»

در همین زمنیه خودشان نیز هم پایه علوم زمان در حوزه تخصصی شان پیش می رفتند از تدریس تا تألیف .. و  در این راه از رفع مشکلات مختلف مردم در جنبه‌های مختلف و جوابگویی به شکل پاسخ‌های واقعا قابل عمل به سوالات جوانان، دریغ نمی کردند.

4.       خودشناسی  

توجه ایشان به مسئله " خودشناسی" به حدی بود که در یکی از سفارشات خود به بانوان گفتند: « توصیه من به خواهران ایمانی این است که اوقات فراغت خود را در شناخت ویژگی‌های زن مصرف کنند و در این زمینه به طور جدی، قدمی بردارند و تحقیقی داشته باشند؛ در این خصوص از قرآن مجید و تفاسیر دانشمندان، استمداد نمایند و بدانند که بی‌اعتنایی به این موضوع، موجب بیگانگی از خویش و واماندگی در گمراهی و ذلت جماعت نسوان است.»

5.     ولاتمداری

بانو علویه همایونی در سخنان و توصیه های خود به بسیاری از رهنمودهای مقام معظم رهبری استناد کرده و این نشان از ولایتمداری این بانوی فرهیخته است، به طوری که از گفته ها و شنیده های حشر و نشر کنندگان با این بانو بدست می آید ولایت مداری از بارزترین ویژگی های این استاد محقق علوم قرآنی محسوب  می شود.

کربلایی یکی از شاگردان بانوهمایونی در بیان خاطره ای از ایشان می گوید: «  بنده یک بار از مرحومه همایونی در خصوص حس و دیدگاه‌شان نسبت به مقام معظم رهبری سوال کردم که ایشان در جواب من گفتند «احساس می‌کنم حس مادری به ایشان دارم، مگر می‌شود مادر فرزند خود را دوست نداشته باشد.»

6.     خدمت به زنان و توصیه به شناخت ویژگی های زنانه

از دیگر خصوصیات بارز بانو علویه همایونی بنابرگفته شاگردان و دوستانشان می توان به توجه خاصش نسبت به نظم، اهمیت دادن به تمیزی، آراستگی و پرکردن اوقات فراغت با پرداختن به شناخت ویژگی های زن،  اشاره کرد. به طوری که این مهم را به سایر بانوان متذکر بودند : « توصیه من به خواهران ایمانی این است که اوقات فراغت خود را در شناخت ویژگی‌های زن مصرف کنند و در این زمینه به طور جدی، قدمی بردارند و تحقیقی داشته باشند.»

این کثرت توصیه ها بانو همایونی نشان دهنده عمق دلسوزی نسبت به جامعه بانوان است، دلسوزی که برای ایشان حس مسئولیتی شدید را به وجود آورد و باعث شد که   باعث شد به این فکر بیفتند که  مکتب فاطمه الزهرا(س) را در سال 1343تاسیس کند.

سه فصل درخششِ فخر بانوان ایرانی

به طور کلی ابعاد شخصیتی بانو همایونی را می توان در سه فصل؛ آغاز فعالیت‌های فرهنگی بانو علویه همایونی، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بانوهمایونی و بانو همایونی از زبان همایونی به بررسی مباحث مختلفی مانند  شخصیت اجتماعی و فرهنگی، پایه‌گذاری مکتب علمیه بانوان به ابتکار علویه همایونی، فعالیت‌ فرهنگی، نمونه‌ای از کارهای فرهنگی ایشان، نقص ایمان، نواقص‌الحفوظ، نمونه‌ای از نامه‌های بانو همایونی به مراجع و... تقسیم کرد.

وی  نه تنها  شیفته علم و علم‌آموزی بود، بلکه عاشق مردم جامعه خویش نیز بود، هیچ‌گاه  مردم برای او بی‌تفاوت نبودند و نیستند، از زمان کودکی تا پایان زندگی و به خاطر همین موضوع او نه تنها به فراگیری علم مشغول بود، بلکه به فعالیت‌های اجتماعی به خصوص برای زنان هم حساسیت خاصی نشان می‌دادند و در واقع ایشان بازوی  بانو امین بوده و تمام مسئولیت‌های اجتماعی به مدیریت بانو همایونی انجام  می‌شده و اگر فعالیت‌های بی‌وقفه و خالصانه ایشان نبود، مطمئناً بانو امین از عهده آن بر نمی‌آمد.»

با نگاهی هر چند تیتروار به سبک زندگی بانوی علویه همایونی که مؤلفه های یک سبک زندگی اسلامی را در خود داراست می توان متوجه این نکته شد که چرا مقام عظمی ولایت امام خامنه ای از این بانو به عنوان «مفاخر جامعه‌ زنان ایران اسلامی » نام بردند.

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 95/5/19 توسط منیره غلامی توکلی

«در دعا میخوانیم: «افضل زاد الرّاحل الیک عزم ارادة»؛ برترین توشه‏ى رهروان این راه، عزم و اراده است. اگر این اراده و عزم وجود داشته باشد، نیروها در وجود انسان به‏کار می‏افتند؛ استعدادها شکوفا مى‏شوند و فکر و جسم - هر دو - کار میکنند. ... کار کسانى که در عالم خبر و گزارش و کارهاى ذهنى و فکرى در ارتباط با مردم هستند، از این جهت بسیار اهمیت پیدا میکند.» مقام معظم رهبری

امروز 18مین سالروز شهادت "محمود صارمی" خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست طالبان است، روزی که در تقویم ایران به نام خبرنگار ثبت شده است.

روز خبرنگار

خبرنگاران سالکان دیار حقیقت و عدالت

خبرنگاری که به قولی « حرکت بر خط باریک میان مزدوری و حقیقت جویی» است در رده دهم پراسترس ترین شغل های جهان با 80/46 - نمره استرس- قرار دارد و خبرنگاران در ایران اسلامی با متوسط درآمد سالیانه 21 میلیون تومان در جرگه صاحبان آروزهای بزرگ با حداقل حقوق کارگری قرار می گیرند. 

17 مرداد روزی است که خورشیدش با نام 28 هزار خبرنگار طلوع و غروب می کند، کسانی که نبضِ شریان  آگاهی و بیداری جامعه هستند اما بنابر اعلام رئیس بسیج رسانه کشور، 20 هزار نفرشان در خواب زدگی مسئولین با وجود کار حرفه ای شناسنامه و کارت خبری ندارند! «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل» که چه حق هایی ضایع و چه حقوق هایی پایمال می شود.!

اگر چه بنابر فرمایش مقام معظم رهبری «خبرنگاری که در دشوارترین مناطق وارد عرصه خبررسانی می شود و خود را به آب و آتش می زند، نمی شود فرض کرد او صرفاً در صدد فرونشاندن آتش کنجکاوی شخصی است و یا برای به دست آوردن یک ما به ازای مالی تلاش می کند.» که اگر اینچنین بود مشاغل پُر در آمد دیگری نیز وجود داشت تا به آن بپردازد اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و میزان درآمد حداقلی قشر زحمت کش خبرنگار که معمولا در این عرصه زوج های خبری بسیاری را  در کنار هم می توان دید، باید برای رفع مشکلات بسیاری که این قشر با آن دست و پنجه نرم می کنند، تلاش مؤثر کرد.

وجود خلاء قانونی برای احقاق «حقوق خبرنگار» را می توان مهم ترین چالش پیش روی خبرنگاری دانست، به طوری که اگر به قانون مطبوعات خود نگاهی بیندازیم، می بینیم که یک فصل آن افتاده و آن «حقوق خبرنگاران» است!

انقلابی اسلام ، آغاز تحولی عظیم در عرصه خبرنگاری 

در کشور ما عرصه خبرنگاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت رو به رشد و وسعت نهاده است اما متأسفانه هیچ گونه تضمینی برای آینده شغلی فعالان این عرصه به ویژه بانوان خبرنگار وجود ندارد؛ از سوی دیگر خبرنگاران شاید جزء معدود اقشاری باشند که در جهت استیفاء حق و حقوق خود از داشتن یک صنف منسجم محروم هستند! خبرنگارانی که از جان برای احقاق حقوق دیگران حتی در خارج مرزهای کشور خود از جان مایه می گذارند در کشور خودمان با خلاء حمایتی رو به رو بوده و همین مسئله کوهی از مشکلات دیده شده لاجرم حل نشده را برای آنها به وجود آورده است.

و این مهم نشان می دهد که خبرنگاران در زمین خودی گل می خورند، یعنی نه قانون گذار مطبوعاتی به فکر احقاق حقوق آنهاست و نه پیشکسوتان این عرصه!

رئیس بسیج رسانه کشور که خبرنگاران بدون شناسنامه را عامل ولنگاری فرهنگی می داند و می گوید: « ولنگاری فرهنگی‌ای که امروزه فضای فرهنگی کشور را درگیر و بیمار کرده است، به‌واسطه خبرنگاران بی شناسنامه به بخش رسانه و قسمت‌های خبری هم تسرّی پیداکرده است و ماحصل آن، وجود روزنامه‌ها و مجموعه‌های خبری‌ای است که به‌دوراز اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای، اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند و باروی پا گذاشتن آزاد منشی‌های لازم، وابستگی‌های مالی به منابع مشکوک، بیگانه و یا حزبی دارند. » به درستی دم از عدم منشور اخلاقی می زند که جای خالی آن نه تنها در عالم رسانه بلکه در تمام عرصه های مختلف فرهنگی کشور به چشم می خورد.

جای خالی" حقوق خبرنگار" و "منشور اخلاقی" در قانون مطبوعات

امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات دانشگاه سوره، در این زمینه معتقد است: « بحثی که در مطبوعات ما کمتر مورد توجه قرار گرفته، "منشور اخلاقی" است که اگر آن را در "شورای عالی مطبوعات" ایجاد کنند، یکی از دغدغه های بزرگ خبرنگاران ما که رعایت اصول اخلاقی اسلامی بوده، سر و سامان پیدا می کند.  تعدادی از خبرنگاران به دلیل تأثیری که تغییر دولت ها و سیاست ها بر ادامه حیات نشریات می گذارند، همواره این احساس را دارند که شغل آنان ناپایدار است؛ از همین رو به این نتیجه می رسند که اگر در دو روزنامه با جناح های مقابل، مشغول به فعالیت باشند بهتر از یک روزنامه است.»

یکی دیگر از مسائل خبرنگاری که بسیاری از فعالان این رشته به آن اذعان دارند را می توان سانسورهایی دانست که بنابر مصالحی در عرصه رسانه صورت می گیرد، یکی از آفت های رسانه حزبی شدن آن است، وقتی رسانه ها جای احزاب را می گیرند، بداخلاقی های سیاسی و .. به وفور پیش می آید و همین امر باعث رخنه پیدا کردن مصالح حزبی و جناحی بر مصالح عمومی خواهد شد به نحوی که برخی از حقایق و مو ضوعات اصلی جامعه که باید روشنگری کرد سانسور خواهد شد.

دنیای پرشور خبری و مشکلات زنان خبرنگار

در کانال تلگرامی یکی از روزنامه نگاران جوان آمده است که « .... حالا موهای خبرها را می بافم و با تیتر تزئینشان می کنم.یک نشریه دانشجویی به مراتب صادق تر از مطبوعات ماست.» !

اینگونه می شود که تقابلی نابرابر دولت ها به عنوان صاحبان اصلی سیاستگذاری ها کشور  به تقابل با رسانه و رسانه ای ها برخاسته و به حق و ناحق دست به توقیف مطبوعات و رسانه ها می زنند.  سانسور یک مواقعیت یک خبر یک حقیقت و .. سانسور اندیشه های آزاد و تفکر است و این با اصل آزادی بیان مغایرت دارد چه رسد به سانسوری بزرگ تحت عنوان "توقیف"..

به طور کلی عدم احساس امنیت شغلی، میزان در آمد حداقلی نسبت به سختی کار، عدم عدالت جنسیتی در شغل خبرنگاری، خلاء حمایتی از جانب قانون مطبوعات، نداشتن صنف فعال و منسجم، ورود بدون بدون ضابطه افراد به عرصه خبر،  عدم منشور اخلاقی و .. از جمله مهم ترین دغدغه های خبرنگاران زن و مرد حرفه ای و صاحب مهارت و قلم است.

مرگ صبح ها در تاکسی

کنارم می نشیند

به دفتر روزنامه می آید

پشت کامپیوتر

خبرهایی از چیزهایی که

هر روز از دنیا کم می شود

تایپ می کند

مرگ از تنهایی

به من پناه آورده

در ازدحام خبرهای ناخوشی دنیا  (گالیا توانگر)

اما اگر با نگاه جنسیتی به این عرصه توجه کنیم، شاهد عدم عدالت جنسیتی هستیم، اگر بخشی از خواسته های خبرنگاران زن با توجه به عرف جامعه اسلامی ما و رعایت شونات زن مسلمان خواسته هایی محقانه نیست اما بخشی از این خواسته ها قطعا معقولانه و منصفانه است.

از  سال های دهه 1970 به این سو، زنان در سراسر جهان چه به عنوان روزنامه نگار و چه اخیراً به عنوان مدیر عاملان شرکت های رسانه ای، نقش روز افزون مهمی را در ارائه و پخش اخبار ایفا کرده اند و حتی در راه آزادی مطبوعات جان باخته اند اما در برخی از کشورها به ویژه در ایران به اندازه توان و تأثیرگذاری خود دیده نشده و یا حق حقوق جایگاهی و شأن کاری شان حفظ  نمی شود.

زنان خبرنگار و روزنامه نگار که در تعداد با مردان شاغل در این رشته نه تنها معدودتر نبوده بلکه شاید در اکثریت نیز قرار دارند در عرصه های مدیریتی و حتی مأموریتی منصفانه و بر اساس توانمندی هایشان جایگاه نگرفته و به کار گرفته نشده اند.

مظلوم ترین و آسیب پذیرترین قشر در عرصه خبر

میرقاسم سیدین‌زاده نیز در یادداشتی، زنان خبرنگار را آسیب‌پذیرترین و مظلوم‌ترین قشر جامعه دانسته و با بررسی مشکلات حوزه کار در ایران، مشکلات مربوط به حضور زنان در جامعه و محیط کار وجایگاه و مشکلات خبرنگاری مشکلات سه‌گانه زنان خبرنگار را چنین معرفی کرده است: 1- مشکلات عمومی حوزه کسب‌وکار در ایران، 2- مشکلات مربوط به حضور زنان در جامعه و محیط کار و 3- مشکلات ناشی از کار سخت خبرنگاری. وی تأکیده کرده: جمع شدن این سه گروه از مشکل بر روی هم باعث می‌شود که ما زنان خبرنگار را جزء مظلوم‌ترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه بدانیم.

یک بانوی جوان خبرنگار که به تازگی مادر شده است در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس می گوید: در کارم بیش از 10 سال سابقه کاری در خبرگزاری های مطرحی را دارم اما این 10 سال سابقه خبری که برای من آنقدر تضمین و امنیت شغلی نداشت که با شروع دوران بارداری و شیردهی بتوانم امیدوار به برگشتن سر کارم باشم!

وی با تأکید بر اینکه زنان خبرنگار هم شرایط حاکم بر زندگانی زن شاغل را تحمل می کنند و هم  مشکلاتی را به  لحاظ جنسیت خود متحمل می‌شوند، گفت:  نابرابری در برخورداری از فرصت‌های برابر شغلی، حقوق و مزایا، امکان ارتقای شغلی، نابرابری در کسب تجربه‌های کاری و ... از مهم ترین آنهاست .

یکی دیگر از بانوان خبرنگار که تمایل نداشت اسمش در این گزارش آورده شود نیز معتقد است که آسیب هایی که زنان خبرنگار در طول عمر کاری خود با آن مواجه هستند به مراتب بیشتر از مردان است، چرا که اگر زن خبرنگار متأهل باشد هم همسر است و وظیفه شوهرداری دارد، هم مادر است و وظیفه مادری را باید به نحو احسن انجام دهد و هم بانوی خانه است باید به کارهای منزل رسیدگی کند و هم خبرنگار...

این بانوی خبرنگار که خود هنوز ازدواج نکرده است، تجربه سخت همکاران متأهل خود را یکی از دلایل مشکل پسندی اش برای ازدواج می داند و می گوید: عموما مردانی که به خواستگاری ما می آیند هیچ تعریف و شناخت درستی از شغل خبرنگاری و سختی های آن ندارند بر اساس همین نگرش با اشتغال زنان خود در عرصه خبر مخالفت نمی کنند اما وای به روزی که مرد درک درستی از وظیفه شغلی همسرش نداشته باشند اما بعد از مدتی با پی‌بردن به مشکلات خاص این شغل و شاید ایجاد مشکلاتی در هماهنگ سازی وظایف خانه‌داری، همسرداری و اشتغال سرناسازگاری با آنها گذاشته که این مسئله تاثیر بسیاری بر روحیه و انگیزه این افراد خواهد گذاشت.

به هر حال توران ولی مراد که از فعالان امور زنان است در گفت وگویی با خبرنگار ایسنا با موضوع " سهم زنان خبرنگار چیست؟" می گوید:  متأسفانه زنان مجبورند در فضایی کار بکنند که فرمول آن را مردان طراحی کرده‌اند. من اطلاع زیادی در مورد قوانین کار یا تأمین اجتماعی و حمایت‌هایی که آن‌ها از زنان شاغل در مشاغل سخت همچون خبرنگاری دارند، ندارم. اما می دانم چون مراکز قدرتی که در رأس هستند تماما شاکله مردانه دارند، بنابراین اگر کسی بخواهد آنان را به چالش بکشد، فاتحه آن‌ها و رسانه مربوطه خوانده خواهد شد.

این فعال امور زنان  ادامه می دهد: در بحث رسانه مشکلات اساسی داریم از جمله آنکه رسانه‌ها به شدت با قدرت‌ها متصل‌اند و قدرت در جامعه ما، ملوک‌الطوایفی است و احزاب را قدرت‌ها ساخته‌اند یعنی اول مراکز قدرت توسط افراد احاطه شده و بعد از دل آن‌ها احزاب شکل گرفته و قدرت‌ها پدید آمده‌اند. در چنین حالتی پاسخ خواستن از مسؤولان تعطیل است و رسانه‌ها که به شدت به بودجه مراکز قدرت وابسته هستند و بودجه خود را از آن‌ها می‌گیرند نمی‌توانند در عمل، قدرت‌ها را به چالش بکشند. وقتی خوب که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در رأس این قدرت‌ها، مردان قرار دارند و سیاست‌گذار اصلی آن هستند و آنها هم به شدت با همه اختلافاتشان، اهل زد و بندند. در حالی که زنان عمدتا وارد زد و بندهای این چنینی نمی‌شوند و حریم خود را پیوسته محفوظ نگه می‌دارند. خانم‌هایی که در مراکز قدرت مثل مجلس و دولت هستند هم در چنین جامعه‌ای در چارچوبی حرکت می‌کنند که پیشتر مردان برایشان تعریف کرده‌اند.
انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 95/5/18 توسط منیره غلامی توکلی

بقش ارتباط منسجم دختر و پدری در خانواده اسلامی

مهر پدرانه، ضامن جلال و وقار دخترانه

مهرپدرانه ، ضامن جلال و وقار دخترانه  

 

 نقس بابا کی بوده ؟ "من "!؛ عزیز بابا کی بوده؟ " من" ! ؛ جیگر بابا کی بوده ؟ "من"!؛ امید بابا کی بوده؟ "من"؛ دختر بابا کی بوده؟ " من"! .. این جملات شعر نیست، متن ادبی هم نیست، این جملات بخشی از محبت پدرانه مرد جوانی است که برای دختر دو ساله خود به زبان می آورد و دختر نازدانه در جواب تمام سوالات پدر فقط می گوید: من من

در بین ایرانیان عشق و محبت والدین به ویژه پدران به دختران خود زبانزد خاص و عام است و اصطلاح «دختر بابایی» برای دختران بسیار به کار برده می شود. اگرچه طبق سنن در بین بیشتر ممالک داشتن پسر به عنوان یک قدرت تولید کننده حائز اهمیت بوده است اما در ایران به ویژه بعد از ورود اسلام جایگاه دختران از نظر عاطفی در قلب پدران و مادران جایگاهی تسخیر نشدنی است. جایگاهی که به واسطه علاقه حضرت رقیه به امام حسین(ع) و ابراز علاقه امام موسی بن جعفر به دختر نازدانه اش حضرت فاطمه معصومه (س) حالتی معنوی و عرفانی به خود گرفته است.

در آستانه روز دختر، که مقارن با میلاد حضرت معصومه (س) است توجه و تکریم به این گلواژه خلقت بیشتر و بیشتر می شود، مغازه های لوکس فروشی، جواهرات و اسباب بازی فروشی ها مملو از والدینی است که به دنبال زیباترین کادوها برای دختران خود هستند.

هویت دخترانه، کادویی که در هیچ مغازه ای پیدا نمی شود

 اما چیزی که امروزه دختران ما به آن احتیاج دارند بسته های کادو و هدیه های نقدی نیست! امروزه دختران ما گمشده ای به نام هویت دارند که متأسفانه این کالا در هیچ مغازه ای حتی با گران ترین قمیت ها هم یافت نمی شود! هویت، هدیه ای است که والدین با تربیت و نوع رفتار خود برای فرزندانشان  به ودیعه می گذارند. چیزی که به قطع می توان گفت این است که در این هویت یابی نقش پدران مغفول مانده است.

نقش پدر در شکل گیری شخصیت دختران اهمیت بسزایی دارد، زیرا پدر اسطوره دوران کودکی دختر است و از او به عنوان تکیه گاه استفاده می کند در ضمن پدر، فردی است که مقررات خانه را وضع می کند و به دختر کمک می کند که به استقبال تجارب جدید برود. بنابراین جایگاه پدر در خانواده برای دختران بی نهایت مهم می باشد.

زهرا لطیفی رفتار شناس و  مشاوره خانواده در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت رابطه پدر و دختر در شکل گیری شخصیت اجتماعی دختران گفت: رابطه درست پدر با دختر در کاهش مشکلات روانی دختران بسیار تأثیرگذار است.

تأثیر نقش پدر در هویت یابی دختران

وی با اشاره به اینکه متأسفانه وضعیت اقتصادی و چند شیفته کار کردن پدران و درگیری‌های مالی، تغییر سبک زندگی از ارتباط چهره به چهره به ارتباطات مجازی، کم رنگ شدن وضعیت عاطفی بین اعضای خانواده را رقم زده، گفت: این مهم باعث دور شدن هر چه بیشتر فرزندان از عنصر مهمی به عنوان پدر شده است تا جایی که خود پدران نیز در درون به این نتیجه رسیده اند که برای خانواده‌هایشان به عنوان یک منبع درآمد و نزدیک ترین باجه بانکی تعریف شده‌اند!

لطیفی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش پدر برای دختر به عنوان الگوی شناخت جنس مخالف افزود: مخدوش شدن این رابطه و طرد شدن یا آسیب دیدن از جانب پدر، ابر‌قهرمان دوران کودکی، الگوی جنس مخالف را در نظر دختر خانواده مخدوش می‌کند تا جایی که این امر تأثیر بسزایی در بدبینی دختران به مردان و فرار از تشکیل خانواده محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: دختران از سن 13 سالگی خود را یک زن جوان می‌بینند و بر اساس همین نگرش، همسالان خود را کودکانی بیش نمی‌‌پندارند و کم کم تمایل خود را برای توجه و جلب توجه به مردان بین 15 تا 30 سال معطوف می‌کنند و این سن درست زمانی است که پدر خانواده باید نقش خود را از یک حامی کودکانه که به فکر بازی، خورد و خوراک و ... دختر است به یک رفیق شفیق و یار مهربان تغییر داده و در با او مطابق یک زن جوان به گفت وگو و مشورت بپردازد و حتی از گفت وگو در خصوص تشکیل زندگی و ... نیز پرهیز نکند.

اهمیت ارتباط پدران با دختران در دوران بلوغ

وی، به اهمیت ارتباط پدران با دختران در دوران بلوغ اشاره کرد و گفت: هر چه ارتباط دختر با پدر در دوران بلوغ صمیمی‌تر باشد با مشکلات کمتری مواجه و کمتر دچار خطا می‌شود، خاطرنشان کرد: به نوعی دیگر می‌توان گفت که ارتباط درست پدر و دختر در دوران بلوغ اثرات مطلوبی بر بهداشت روانی – اخلاقی فرد و به تبع آن جامعه می‌گذارد به نحوی که دخترانی که در سن بلوغ رابطه بهتری با پدرانشان دارند، در تحصیل و دوستیابی موفق‌تر هستند در تأمین نیاز عاطفی به بیراهه نرفته و تسلیم هیجانات عاطفی خود نمی‌شوند، همچنین در زندگی زناشویی ضمن رابطه بهتر با همسرانشان، از سلامت روان و جسمی بهتری برخوردارند.

دختر بچه ها در نزد پدر بیشتر خود را محبوب و لوس می کنند و در یک کلمه" نازنازی" پدر هستند و پدر هم ناز و نوازش های خود را نسبت به دخترمامانی ابراز می کند، اما پدران باید محدودیت هایی را برای کوچولوی نازنین که از 20- 18 سالگی سعی می کند ناز بیاورد، قائل شوند. چون در آینده همین امر سبب بروز مشکلاتی خواهد شد. به زبان دیگر برای اینکه او را برای ارتباط با دیگر مردان در آینده آماده کند، باید از دوران کودکی فاصله هایی را حفظ کند. زمانی که دختر کوچولوی بابا به مرحله نوجوانی می رسد بهتر است پدر برای ابراز محبت، به جای محبت فیزیکی کارهای مشترکی را به اتفاق او انجام دهد. پدری که همواره از هر نظر دخترش را مورد تأیید قرار دهد، نتیجه آن خواهد شد که دختری بی نیاز تحویل جامعه می دهد. دختر که در نوجوانی و جوانی خود را نیازمند تصدیق هیچ مرد غریبه ای نمی بیند می تواند هر کاری دست بزند و برای جلب توجه جنس مخالف از لباس های تنگ و چسبان گرفته تا آرایش های نامعقول و حتی جراحی های زیبایی مبادرت می ورزد.

پُر کردن خلاء محبت پدرانه با دوستی های خیابانی

متیراخسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ما یکی از دلایل گرایش دختران نوجوان و جوان به ارتباطات صمیمی با جنس مخالف و آزمودن این گونه دوستی‌ها، نبود ارتباط صمیمی و محبت آمیز با والدین دانست و افزود: این مورد که به ظاهر ساده است می‌تواند مهمترین دلیل برای دوستی‌های خیابانی و اینترنتی باشد؛ دختر نوجوانی که ارتباطی صمیمی و محبت‌آمیز با والدین به‌ویژه پدر و برادر خود ندارد، بیش از دیگران به دوستی‌های خیابانی و اینترنتی متمایل می‌شود. 

این کارشناس با بیان اینکه دختران در سن نوجوانی بسیار نیازمند ارتباط محبت آمیز با والدین به ویژه پدر و برادر خود هستند، گفت: در واقع آنها باید نیاز به شناخت جنس مخالف را از همین طریق رفع کنند اما اگر این نیاز در خانه برآورده نشود و دختران نوجوان مورد بی‌توجهی قرار بگیرند، تجربه داشتن و درک کردن اینگونه روابط دوستانه را در مکان‌هایی جستجو می کنند که فاقد هرگونه صلاحیت، امنیت اجتماعی و اخلاقی است.

خسروبیک تصریح کرد: حس حمایت شدن و مورد توجه قرار گرفتن توسط محارم از سوی دختران جزء نیازهای روانی آنهاست که برطرف کردن آن در قالب کلمات محبت آمیز و گذراندن اوقات فراغت سالم در محیط های خانوادگی قابل پذیرش است. 

وی ادامه داد: اینکه دختران موجوداتی لطیف و احساساتی هستند و با شنیدن کوتاه‌ترین جمله عاطفی از سمت خانواده بخصوص پدر، برادران و محارم خود ، سعادتمندی را با تمام ابعادش درک می‌کنند نه تنها دلیل ضعف این موجودات دوست داشتنی نیست بلکه مزیتی است که خداوند در نهاد آنها قرار داده است. 

وی با اشاره به اینکه توجه به دختران و محبت به آنها نه تنها رشد عاطفی و اجتماعی آنها را به همراه خواهد داشت، گفت: در حکومت اسلامی باید دختران از کودکی چنان سرپرستی و مدیریت شوند که در بزرگسالی خود الگویی برای سایر دختران شوند نه اینکه بعد از گذران کودکی در نوجوانی الگوهای خود را در میان خوانندگان و بازیگران جستجو کنند.

محبت افراطی دختر و  پدر ممنوع! 

برخی از دخترها آنقدر به پدر خود وابسته و علاقه مند هستند که حتی مادر را به نوعی رقیب به حساب می آورند در این مواقع پدر باید با مدیریت هوشمندانه خود این رفتارها را کنترل کند و به دختر بگوید: «مادرت همسر من است و من هر دوی شما را به نوعی متفاوت دوست می دارم، دخترم وقتی بزرگ تر شدی با مرد مناسب ازدواج خواهی کرد.»  

حامد مشهدی قربانعلی روانشناس با اشاره به اینکه داشتن تعادل در رفتار ها و اعمال بسیار مهم و ضروریست و زیاده روی در هر کاری ، اشتباه است به خبرنگار ما گفت: افراط و تفریط حتی در رفتارهای صحیح، غلط است و این مهم در مورد عشق و محبت نیز مصداق دارد. همان گونه که بی محبتی رفتاری پسندیده نیست و پیامدهای زیادی به همراه دارد، محبت شدید نیز می تواند به رفتاری بیمارگونه تبدیل شود.

ربایش مردان متأهل نتیجه موفقیت دختران در رباش جایگاه مادران

وی ادامه داد:  دختر از سن سه تا پنج سالگی گرایشی محبت آمیز و همراه با رابطه عاطفی به پدر خود دارند تا جایی که نه تنها مادر را رقیب خود دانسته بلکه قصد دزدیدن جایگاه مادر را در نزد پدر می کنند!

این روانشناس تصریح کرد: اگر پدران بدون توجه به عواقب کار خود به دختر خود برتری بیشتری نسبت به همسر بدهند، در واقع به صورت مستقیم یک الگوی رفتاری با جنس مخالف را برای دختر پایه ریزی می کنند و این دختران با کسب این موفقیت در آینده نیز    سراغ مردان متاهل می‌روند و به شیوه‌های مختلف سعی می‌کنند مرد را از چنگ همسرش دربیاورند و با او ارتباط برقرار کنند.

مشهدی قربانعلی با بیان  تنها مرد زندگی دختر بچه ها تا سه سالگی پدر است، گفت:  مادر در شکل گیری ارتباط پدر و دخترش نقش مهمی دارد مادر باید به همسرش اجازه دهد تا او نیز به کارهای بچه رسیدگی کند. حتی اگر نتواند مانند خودش به همه چیز مسلط باشد، او باید به همسرش اعتماد کند، زیرا اوقاتی که دختر با پدرش تنهاست برای آنها بسیار مفید است. پدر و مادر در نقش های متفاوتی در زندگی دخترشان ایفا می کنند و هیچ کدام نیز نمی توانند در غیاب دیگری جای او را پر کنند.

تأثیر نقش پدر در تقویت اعتماد به نفس دختران

وی با تأکید بر نقش پدر در تقویت اعتماد به نفس دختران گفت: پدر برای اینکه اعتماد به نفس دخترش تقویت شود باید به او استقلال دهد که بعدها بتواند در حق فرزندش بهتر مادری کند، از گفتن جملاتی مانند اینکه « مطمئن بودم می توانی، تو برنده می شود ؛ من به تو افتخار می کنم، خیلی تو را دوست دارم ..» دریغ نکند.

این روانشناس در ادامه با بیان اینکه پدر باید نظم و انضباط را به فرزند خود بیاموزد با دختر خود به تفریح و گردش ببرود و حس نیایش و نعمت های خداوند را در او زنده کند، اظهار داشت:  پدری که نسبت به دخترش بی اعتناست یا پدری که از دخترش انتقاد یا عیب جویی می کند  به دخترش می فهماند که شایستگی و کفایت لازمه را ندارد.

اما اشکال این طرز برخورد مردانه وقتی است که پدر بیش از اندازه تند و افراطی و بد اخلاق باشد، در اینجا به پدران توصیه می شود در این مورد به چند نکته توجه کنند؛ در نظم آموزی به یک دختر می توان با دادن امتیاز به نتیجه بهتری رسید تا اینکه از تنبیه بدنی استفاده شود. دختر بچه ها تا حدود پنج سالگی با بهانه گرفتن و غر زدن ابراز ناراحتی می کنند در این مواقع ضرورت ایجاب می کند که پدران نصایح خود را طوری ابزار نمایند تا ضرری برای دختر بچه نداشته باشد. در واقع مشکل بهانه گرفتن و غرزدن باید حل شود، پدران باید بکوشند تا رفتارهای مناسب را بکار گیرند مثلا وقتی دختر از خواب بیدار می شودو بداند که رختخواب خودش را مرتب کند و یا کتابخانه اتاقش را نظم دهد و یا قبل از اینکه تکالیفش را ننوشته ، تلویزیون را نباید تماشا کند.

بعضی از پدران بر این باورند که وقتی دختران به سن بلوغ می رسند دیگر امر تربیت آنها به عهده مادر است اما این تفکر غلط است در این مرحله هم دختر به پدر خود نیاز دارد، در این وهله بر پدر واجب است در مورد جنس مذکر و طرز تفکر مردان و در مور آنچه برخی از مردان در خیابان بدنبال آن هستند و ... توضیحاتی را به دختر نوجوان خود بدهد، پدران درباره نحوه پوشش مناسب و رعایت حفظ حجاب و عفاف هم می تواند راهنمای خوبی برای دخترش باشد زیرا که جنس مذکر را می شناسد و بهتری می تواند رابطه امنیت و نوع پوشش را برای دختر تشریح و تبیین کند همچنین در این دوران پدرها باید به رفت و آمد و معاشرت ها و دوستان دختر خود توجه بیشتر مبذول بدارند.

در آخر اینکه برای ایجاد یک رابطه خوب و مؤثر و کار آمد، همکاری و مساعدت پدر و مادر با همدیگر بهتر می تواند مثمر ثمر باشد.

 

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95/5/13 توسط منیره غلامی توکلی
به مناسب روز جهانی شیرمادر

همه دانستی ها درباره کامل ترین غذای نوزاد

مروز، روز جهانی شیرمادر است. اهمیت شیرمادر در دین مبین اسلام تا حدی است که آیات خاصی از قرآن به این مهم تعلق داشته و روایات بسیار زیادی در زمینه اهمیت شیردهی مادران به فرزندان و همینطور جایگاه و اجر این کار وجود دارد.   

آیه 233 سوره بقره  مهمترین آیه در خصوص شیرمادر است  و در آیات  15 سوره احقاف، آیه 14 سوره لقمان، آیه 23 سوره نساء، آیه 6 سوره طلاق، آیه 2 سوره حج، آیه 7 سوره قصص و آیه 12 سوره قصص؛ مستقیماً بحث شیرمادر مطرح شده است.

همچنین پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: « لَیسَ لِلصَّبّیِ لَبَنٌ خَیرٌ مِن لَبَنِ اُمِّهِ» هیچ شیری برای نوزاد بهتر از شیر مادر نیست.) مستدرک الوسائل- جلد 15  و امام صادق(ع) نیز شیرمادر را بهترین شیر برای تغذیه نوزاد دانسته اند« ما مِن لَبَنٍ رُضِعَ به الصبیِّ اَعظَمُ بَرَکَةً عَلَیهِ مِن لَبَنِ اُمِّهِ»؛ هیچ شیری برای تغذیه نوزاد، با برکت تر از شیر مادرش نیست.(وسائل الشیعه –جلد 15) .
در روایات اسلامی که کامل ترین و جامع ترین دایرة المعارف طب اسلامی است در با استناد به آیه 15 سوره احقاف حداقل زمان شیر دادن به کودک 21 ماه و حد مطلوب و کامل آن با استناد به آیه233 سوره بقره 24 ماه ذکر شده است . دادن غذای تکمیلی را نیز از زمان رویش اولین دندان های شیری پیشین فک تحتانی (6 ماهگی ) توصیه فرموده اند .

 وقتی به این همه ریزبینی دین اسلام به ابعاد و آداب مختلف شیردهی می نگریم نه تنها هیچ تمایزی بین آموزه های اسلامی با علوم جدید یافت نمی شود بلکه می توان گفت که علوم و دانسته های جدید بشری باریکه ای از اقیانوس طب اسلامی و آموزه های دینی است.


 

واکسنی با سه هزار نوع عامل ضد میکروبی

بنابر یافته های پژوهشگران، یک هزار و 606 پروتئین - شامل 524 پروتئین جدید -  در شیر مادر شناسایی شده است همچنین شیر انسان به طور چشمگیری دارای سطوح بالایی از پروتیئنی است که در هضم ترکیبات چربی‌مانند موثر بوده و جذب آهن، ویتامین ب 12 و ویتامین دی را به طور بالقوه‌ای افزایش می‌دهد به همین خاطر است که شیر مادر غذای کاملی محسوب شده و به نوعی، دستورالعمل‌های غذایی کاملی را برای نوزاد در حال رشد فراهم می‌آورد.

همچنین تحقیقات از وجود سه هزار نوع عامل ضد میکروبی در شیر مادر ، خبر می دهند که وجود این عوامل موجب شده است تا شیر مادر، عامل مؤثری در کاهش آمار مرگ و میر نوزادان باشد.
 

آغوز و فواید آن

ایرانیان به نخستین ترشحات سینه مادر آغوز می گویند و مادران نسل به نسل خوردن آغوز توسط نوزاد را به دختران خود توصیه می کنند، بنابر گفته پزشکان مواد مصونیتی آغوز از شیرمادر بیش‌تر است، بنابراین بدن نوزاد با مصرف شیر آغوز دچار مقاومت بالا می‌‌شود. آغوز سرشار از ویتامین‌ها و مواد ارزشمند است و یک مسهل طبیعی است و بدن نوزاد را از بروز بیماری‌ها ایمن می‌کند و روده‌های طفل از مواد ناپاکی که از بدن مادر در وی انباشته شده است پاک می‌کند و پس از مدتی به طور طبیعی که دوره شیرخوارگی کودک تمام شد غدد شیری سینه مادر نیز از ترشح باز می‌ماند.


تطبیق حجم و ترکیبات شیرمادر با سن نوزاد

یکی از ویژگی های شیرمادر تطبیق حجم و ترکیبات آن با سن و همینطور شرایط تولد نوزاد است.

دکتر غلامرضا خاتمی، فوق‌تخصص گوارش اطفال در این زمینه می گوید: هرچند شیر مادر در هفته های اول کم است، اما برای نوزاد کافی محسوب می‌شود. شیر مادر در هفته‌های اول روزانه بین 60 تا 100 سی‌سی است، اما در حدود 2 تا 3 ماهگی نوزاد به 700 تا 800 سی‌سی می‌رسد. این نوسان در مقدار و ترکیبات شیر مادر ناشی از قدرت بی‌انتهای خداوند است.

وی افزود: اگر کودکی نارس به دنیا آمده باشد و وزن او کم‌تر از 2.5 کیلوگرم باشد ترکیبات شیر مادر این نوزاد قوی‌تر از مادری است که نوزاد او با وزن 3.5 کیلوگرم به دنیا آمده است؛ زیرا بدن این نوزاد نارس به مواد غذایی بیشتری احتیاج دارد، بنابراین ترکیبات شیر مادری که نوزاد نارس دارد با مادری که نوزادی با وزن طبیعی به دنیا آورده است متفاوت است.


کاهش 22 درصدی مرگ ناگهانی نوزادان باشیرمادر

یکی از اتفاقاتی که متأسفانه برای نوزادان به ویژه نوزادان نارس پیش می آید ، سندرم مرگ ناگهانی است که شیرمادر 22 درصد از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری می کند چرا که باعث تقویت عملکرد ریه های نوزاد شده و از بروز مشکلات تنفسی و تنگی نفس او جلوگیری می کند.

شیر دادن مادر علاوه بر اینکه از سندرم خطرناک مرگ ناگهانی نوزاد تا حد امکان جلوگیری کرده و باعث تقویت عملکرد ریه‌های نوزاد نیز ‌شده، از مشکلات تنفسی و تنگی نفس وی جلوگیری می‌کند‌.

فاطمه فرهمند فوق تخصص گوارش کودکان معتقد است پس از تولد به دلیل قرار گرفتن نوزاد در معرض عوامل عفونی و با توجه به اینکه سیستم دفاعی بدن هنوز تکامل پیدا نکرده است، تغذیه با شیر مادر می‌تواند باعث جلوگیری از عوامل عفونی و بهتر شدن وزن‌گیری نوزاد شود.

بنابر گفته این پزشک فوق تخصص گوارش کودکان یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به عفونتهای ادراری، منتژیت، اوتیت و افزایش ضریب‌هوشی کودکان تغذیه با شیر مادر است.

طبق تحقیقات انجام شده میزان مرگ و میر نوزادانی که از ساعت اول تولد باشیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به دیگر نوزادان حدود  7? کاهش داشته است. همچنین براساس تحقیقات به عمل آمده برای شیرخوارانی که حداقل 3 ماه تغذیه انحصاری از شیر مادر داشته‌اند و از معرض پروتئین شیر گاو دور بوده‌اند، کاهش 30 درصدی بروز دیابت نوع یک گزارش شده است.

 



تاثیر شیر مادر بر رشد دندان‌های کودک

از دیگر فواید شیر مادر می توان به رشد جسمی بهتر، ضریب هوشی بالاتر و پیشگیری از بیماری‌های مزمن و خطرناک دوران نوجوانی و بزرگسالی اشاره کرد همچین شیردهی مادران علاوه بر بیمه کردن سلامتی جسمی نوزاد در سلامت روانی او در کودکی و بزرگسالی نیز نقش بسزایی دارد من جمله اینکه موجب ایجاد روابط عاطفی نزدیک بین مادر و شیرخوار می‌شود و به تامین نیازهای احساسی و هیجانی شیرخوار کمک می‌کند.

به صورت تیتروار می توان گفت کودکانی که شیر مادر مصرف می کنند کمتر دچار بیماری های عفونت گوش، لوله تنفسی و ادراری؛مشکلات پوستی؛عفونت دهان و پوسیدگی دندان؛اسهال؛یبوست و نفخ؛ بیماری روده ای؛ آسم حساسیت؛ دیابت چاقی مفرط؛ سرطان در دوران کودکی از جمله سرطان خون و غدد لنفاوی؛ سندروم مرگ ناگهانی نوزاد؛ کم خونی حمله قلبی و سکته می شوند.

هموراه دندان درآوردن بچه ها و بهداشت دهان و دندان آنها برای والدین حتی بعد از گذراندن مراحل نوجوانی و جوانی مهم بوده است. این درحالی است که بخش بسیار مهمی از بهداشت دهان و دندان و سلامت بچه ها به دوران شیرخوارگی آنها بر می گردد. محققان استرالیایی معتقدند که اگر کودکان با شیر مادر تغذیه کنند، دندان‌های سالم‌تر و بدون انحرافی خواهند داشت. این در حالی است که استفاده از پستانک، حتی اگر نوزاد بیشتر مواقع از  شیر مادر تغدیه کند، این مزیت را خنثی می‌کند. پیش‌‌تر ثابت شده است که خطر «مال اکلوژن دندانی» (وضعیت قرارگیری غیر‌طبیعی دندان‌ها) در نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر است.

فواید شیردهی برای مادران

اما دوران شیردهی مادران که بنابر آموزه های اسلامی و علوم جدید 24 ماه – دو سال – است، دورانی است که سلامتی مادر و نوزاد را با یکدیگر تضمین می کند. بنابر گفته متخصصین و نتایج تحقیقات به عمل آمده کاهش سرطان سینه، کاهش استرس و اضطراب را از جمله فواید تغذیه با شیر مادر برای مادران است.

همچنین شیر دهی  کمک می کند تا رحم به اندازه قبل از بارداری برگردد؛ برای تولید شیر، بدن به طور طبیعی کالری می سوزاند که به کاهش وزن کمک می کند، پرولاکتین (Prolactin)، هورمون تولیدکننده شیر، احساس آرامش در مادر ایجاد می کند. این دسته از مادران کمتر دچار استرس می شوند زیرا کودکانشان کمتر بیمار می شوند. در این مادران، خطر بروز دیابت نوع 2، سرطان سینه، تخمدان، کمبود آهن، افسردگی پس از بارداری و پوکی استخوان کاهش می یابد.

با وجود اطلاعات و سواد علمی و دانشگاهی مادران جوان ایران اما همچنان شاهد کم توجهی به شیردهی از جانب بانوان هستیم که اشتغال و همچنین در برخی از شرایط توجه به حفظ زیبایی اندام باعث می شود مادران کم تر رغبت به تغذیه نوزادان از شیر خود باشند. آمار بیانگر این است که 53 درصد نوزادان ایرانی تا دو سالگی با شیر مادر تغذیه می‌شوند!



خوراکی های زیاد کننده شیر مادر

شیردهی منظم یکی از راه های افرایش شیر مادران است. همانطور که شیردادن مادر به نوزاد بر سلامت روحی و جسمی هر دو آنها تأثیرگذار است، مسائل روحی ، جسمی و تغدیه مناسب می تواند بر حجم شیر مادر تأثیرگذار باشد

دختر خدیجه رحامانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد با تاکید براینکه مادران پس از زایمان باید مواد غذایی را که شامل تمام گروه‌های مفید غذایی باشد، استفاده کنند، افزود: زنان در دوران بارداری باید به صورت متوسط 200 تا 300 گرم کالری دریافت کنند که این نیاز در زمان شیردهی به 2 برابر افزایش می‌یابد به گونه‌ای که مادران باید بعد از زایمان 500 تا 600 گرم کالری دریافت کنند.

وی افزود: بنابراین به مادران تاکید می‌شود در 6 ماه اول بعد از زایمان از رژیم غذایی کاهش وزن پیروی نکنند، زیرا کاهش میزان کالری دریافتی موجب کاهش میزان شیر مادر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مصرف مایعات بعد از هر بار شیردهی تاکید کرد و گفت: به مادران توصیه می‌شود بعد از هر بار شیردهی یک لیوان مایعات از جمله شیر و آب استفاده کنند زیرا مصرف مایعات موجب افزایش میزان شیر مادر می‌شود.

این متخصص تغذیه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مصرف گروه لبنیات، نان و غلات، گوشت و جانشینان آن، سبزیجات و میوه‌های تازه از دیگر مواد غذایی بسیار مهم هستند که مصرف آن در دوران شیردهی برای مادران ضروری است.

رحمانی افزود: شیردهی و مکیدن پستان توسط نوزاد نیز باعث افزایش میزان شیر مادر می‌شود به گونه‌ای که تحقیقات نشان داده است میزان شیر مادرانی که شیردهی ندارند بسیار کم‌تر از مادرانی است شیردهی منظم دارند.

چرایی کم توجهی مادران به شیردهی

از مهم ترین عوامل کم توجهی به تغذیه نوزادان با شیر مادر را می توان به عدم حمایت از مادران به ویژه مادران شیرده شاغل دانست از این رو یکی از ضرورت‌ها در خصوص لزوم تغذیه نوزادان با شیر مادر، حمایت و حفاظت بهینه از مادران شیرده است تا بتوانند از عهده آن برآیند. بسیاری از رویه‌های معمول مانند جداکردن مادران از نوزادان، تغذیه نوزادان با شیرخشک و عدم تهسیل استفاده نوزادان از شیر مادر، در عمل سبب می‌شود که امکان تغذیه نوزادان با شیر مادر کاهش یابد و در نتیجه سلامت مادر و نوزاد در معرض خطر قرار گیرد. بعد از زایمان باید حمایت‌های بهینه و مناسب از مادران صورت گیرد تا بتوانند بهتر به نوزادان خود شیر بدهند و حمایت‌هایی که مانع شیردهی مادران است، اساساً باید جایگزین شود. 

بسیاری از مادران که بعد از زایمان، به اشتغال و محیط کار باز می‌گردند، در عمل، قادر به شیردهی به نوزادان خود نیستند. در بسیاری موارد مادران شاغل، زمان کافی برای شیردهی را ندارند؛ لذا ممکن است از شیوه‌های مانند گرفتن شیر قبل از حضور در محل کار و ذخیره کردن آن استفاده کنند.

انتهای پیام/ ت

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 95/5/11 توسط منیره غلامی توکلی
   1   2      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک