سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


دلم گفرفته همین


آه از آن لحظه ای که غمی بزرگ در سینه داشته باشی، 


آه از آن  لحظه ای که بغضی سنگین در گلو داشته باشی،


آه از آن لحظه ای که سیلی از اشک را در چشمانت پنهان کرده باشی، 


آه از آن لحظه ای که حرف های ناگفته زیادی را در دهان زندان کرده باشی، 


آه از آن لحظه که  بین ماندن و رفتن، گیج و مستأصل باشی،


آه از  آن لحظه که با غمی بزرگ، بغضی سنگین، سیل اشکی خشکیده، حرف های ناگفته 
 

مجبور به ماندن باشی! 


پی نوشت: 

اصلا حوصله ندارم ..... 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 95/10/28 توسط منیره غلامی توکلی
وسوسه های شیطانی 1)

وسواس راهی برای عادت دادن نفس به وجود شیطان/زمانی که باید به شک خود اعتنا نکنیم

روزی حضرت علی علیه السلام، حسن بصری را در کنار جوی آبی دید که برای نماز وضو می گیرد و چون وسواس داشت آب بسیاری بر اعضا وضو می ریخت.

علی علیه السلام فرمود: ای لفتی وضویت را آن طوری که خدا واجب کرده و پیامبرش مستحب قرار داده، انجام بده و از ریختن آب زیاد اجتناب کن.

حسن بصری گفت: خونی که امیرالمؤمنین از مسلمانان در میدان های جنگ و صحنه های کارزار ریخته ار این بیشتر است.

علی علیه السلام فرمود: آیا این عمل تو را غمگین و افسرده کرده؟ گفت: بلی.

فرمود: خداوند حزن و اندوهت را همیشگی کند.

ایوب سجستانی گوید: پس از این جریان، حسن بصری را همیشه دلتنگ و اندوهناک می دیدم گویا که از دفن نزدیکان خود برگشته است، سبب آن را از او پرسیدم و گفتم: چرا این چنین افسرده و غمین هستی؟ گفت: نفرین مرد صالح و نیکوکاری درباره من مستجاب شده.

لفتی در زبان نبطی شیطان را می گویند، مادر حسن بصری او را با این اسم نامیده بود، ولیکن در دوران کودکی آن را ترک و با این نام صدایش نمی کرد، از این رو هیچ کس او را به این نام نمی شناخت تا آنکه علی علیه السلام او را با این نام خواند.


وسواس و دودلی یک نوع بیماری روحی و روانی است که شیطان مطرود به وسیله تولید وسوسه و پندارهای بد در یک موضوع به خصوص و یا در موضوعات گوناگون در دل انسان به وجود می آورد و ذهنش را مشوش می سازد و او را در عبادت و در اوامر مذهبی به ویژه در طهارت و نجاست و پاکی و ناپاکی دچار شک و شبهه می نمایند.

از این رو مثلا لباس نجسی را پنجاه بار می شوید ولی خیال می کند، پاک نشده یا کلمه ای از نماز را پنجاه بار تکرار می کند اما گمان می برد مطابق تجوید نبوده و یا بارها در آب غوطه می خورد ولیکن فکر می کند که از تماس لازم به جای نیامده همیشه در کارهایش شک و تردید می کند و سرگردان می ماند و هرگز یقین نمی کند.

این بیماری نخست از ناحیه وضو پیدا می شود، اگر انسان فهمید که این تردید و شک و شبهه ها به وسیله اغوا کردن شیطان و نفس است که به صورت پند و اندرز و انجام دادن کار خیر به او القا کرده و در دلش می افکند به فکر علاج و چاره جویی می افتد و طبق دستورات رهبران اسلامی که پزشکان روح و روانند رفتار نموده و وسواس و سرگردانی را از خویش برطرف می سازد و خود را از بدبختی هر دو جهان نجات می دهد وگرنه شیطان وسوسه انگیز به عنوان ارشاد و هدایت او را به افکار و اندیشه های بد و فاسد تحریک و بر انجام کارهای ناپسند وادار می سازد.

اعاظم و بزرگان شیعه امامیه در کتاب هیا فقه پس از اتفاق بر خوب نبودن وسواس در آیین مقدس اسلام ( زیرا موجب اختلال نظام و باعث هرج و مرج وسلب تلف کردن اوقات گران بها می شود، چنان که آشکارا می بینیم) بحث کرده اند که :

آیا اجرای عملی و انجام کاری بر طبق وسوسه شرعا حرام است یا نه؟ عمده ای فتوا به حرمت و جمعی فتوا به جواز آن داده اند ولیکن هر دو گروه اتفاق دارند که اگر وسواس باعث نقصان نماز یا تأخیر آن از وقت خودش باشد یا موجب از بین بردن واجب دیگری گردد یا سبب اختلال نظام یا عامل هلاکت و بدبختی و امثال و نظایر اینها از کارهای نامشروع شود، حرام است.

اگر وسوسه و دودلی صاحبش را به انجام همه این امور حرام و نامشروع وادار نسازد بدون تردید او را به بعضی از این ها وادار خواهد ساخت، یکی از وسواس ها می گفت:

یک ساعت پیش از صبح کنار رود بزرگی برای غسل کردن آمد و پس از غروب از غسل فارغ شد!

همچنین از یک وسواس عامی نقل شده که او ریش خود را می تراشید تا آنکه آب به پوست صورتش برسد، زیرا معتقد بود که ریش اگر چه خفیف و سبک هم باشد، مانع از رسیدن آب به بشره می شود.

از همه عجیب تر آنکه از یک وسواس دیگری نقل شده که در پشت بام دست خود ر ا پاک می کرد و آب آن به زمین خانه می ریخت با این حال یقین کرد قطره ای از آن آب که از دستش به زمین ریخت از زمین جست و به گردنش پاشید!

بسیار روشن است که این گونه افکار نادرست و پندارهای بد را شیطان در دل انسان می افکند و به وسیله القای این نوع وسوسه و دغدغه ها می خواهد او را در هر دو جهان بیچاره و بدبخت سازد، از این رو رهبران دینی ما کسی را که به تحریکات شیطانی اعتنا می کند و ترتیب اثر می دهد، عاقل و خردمند نمی دانند.

بنابر این پیشوایان دینی ما به پیروانشان دستور داده اند که اگر در وضو یا در نماز و غیره گرفتار وسواس و دودلی شدند و پیوسته در صحت و بطلان آنها دچار شک و شبهه گشتند به تردید و شک خود اعتنایی نکنند و بگویند که اعمالشان را صحیح و درست انجام داده اند، زیرا در این صورت شیطان از آنان دست می کشد چون دماغش به خاک مالیده می شود.

زراره و ابوبصیر هر دو می گویند: به امام علیه السلام عرض کردیم، مردی بسیار در نمازش شک می کند به حدی که نمی داند چند رکعت خوانده و چند رکعت از آن باقی مانده است، فرمود: دوباره نمازش را بخواند، گفتیم: شک و تردید بسیار بر او رخ می دهد هر وقت نمازش را اعاده می کند باز دودل است و شک و تردید دارد، فرمود: نمازش را تمام کند و به شک خود توجهی ننماید. سپس افزود: شیطان را با شکستن نماز و باطل کردن آن به نفس خود عادت ندهید تا او را به طمع اندازید، زیرا شیطان بدجنس و بداندیش است و به آنچه عادت داده شده، خو می گیرد.

بر هر یکی از شما لازم است تمازش را با حال شک و تردید ادامه دهد و نمازش را زیاد نشکند و به هم نزند، چون اگر نمازگزار چند بار این چنین رفتار کند دچار تردید و دودلی نگردد. زاره گفت: امام علیه السلام فرمود: شیطان شریر و ناجنس می خواهد از او اطاعت شود هنگامی مورد عصیان و نافرمانی قرار گرفت دیگر به سراغ شما نخواهد آمد.


برگرفته از کتاب، داستان های شگفت انگیز از شیطان و ابلیس

انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 95/10/28 توسط منیره غلامی توکلی

  نتیجه پایش سلامت روان که در سال های 89 و 90 انجام شد و جمعیت 7 هزار و 889 نفری را مورد مطالعه قرار داد، اعلام می کرد که 6/23 درصد از جمعیت 15 تا 64 ساله کشور به یکی از اختلالات روانی مبتلاهستند. شیوع ابتلابه افسردگی هم در جمعیت مورد مطالعه 6/13 درصد برآورد شده بود. در حالی که مسوولان رصد وضعیت سلامت روان در وزارت بهداشت و همچنین انجمن های تخصصی آسیب شناسی اختلالات روانی در کشور، فاصله بسیاری بین آمار شیوع اختلالات روانی در کشور با آمارهای جهانی نمی بینند اما نکته مهم در نتیجه رصد این آمار آن است که در ایران تعداد زنان مبتلا به اختلالات روانی فاصله معناداری با مردان مبتلا دارد چنان که در نتایج همین پایش هم ذکر شده که 5/26 درصد از زنان و 8/20 درصد از مردان 15 تا 64 ساله کشور دچار یکی از اختلالات روانپزشکی می باشند و شیوع افسردگی هم در زنان، 5/16 درصد اما در مردان 7/10 درصد گزارش شده است.

این آمارها نشان می دهد که شیوع اختلالات روان در زنان ایرانی از رقم نسبتا بالایی برخوردار است که خود گویای خلاء مراقبت‌های بهداشت روانی برای زنان و دختران می باشد. دختران دانش آموزی که در سنین بلوغ هستند و نیاز به توجه و مراقبت های بهداشتی جسمی و روانی بیشتری از سوی مدرسه و خانواده دارند.

مسعود شکوهی مدیرکل مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه معتقد است: « عمده ترین مشکلات حوزه سلامت روان دانش آموزان اضطراب، استرس و عزت نفس پایین است» که ناشی از غفلت اولیاء دانش آموزان و اولیاء مدارس نسبت به مشکلات روانی دانش آموزان می باشد این تفکر اشتباه که جوانان و نوجوانان عاری از مشکلات و نگرانی روانی هستند و براروده کردن نیازهای جسمی و تحصیلی آنها تنها وظیفه والدین و مسئولان است.

1

پدیده خودآزاری، خشونت علیه بدن که از سالیان گذشته به صورت پنهان در مدارس کشور به  ویژه پایتخت مشاهده می شده و مدیران مدارس برای بدنام نشدن مدرسه خود، کمتر در صدد اطلاع رسانی به آموزش و پرورش بودند خود مصداق یکی از مهم ترین مشکلات روحی و روانی است.

اخیراً انتشار تصاویری از خودآزاری دختران دانش آموز در فضای مجازی، وجود این دست رفتارهای روحی و روانی را از پشت میزها و نیمکت ها به فضای جامعه انتقال داده است و متصدیان امور فرهنگی – تربیتی و حتی خانواده ها را دلنگران کرده است. گویی قبل از آن مسئولان مدارس در خواب بوده و چنین دانش آموزانی نداشتند و والدین هرگز وقت نکردند به دست های نوجوانان خود نگاهی بیندازند!

ملیکا مهربان خو که دو سال پیش از هنرستان فارق تحصیل شده است در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: « اواسط سال تحصیلی 92 بود که متوجه شدم تعدادی از همکلاسی هایم با خراش دادن دست خود با نوک تیز پرگار یا تیغ، ساق شان را مجروح می کنند! بیشتر این همکلاسی ها با جنس مخالف در ارتباط بودند و بخاطر خیانت پسرها یا برای نشان دادن عشق خود به دوست پسرشان، دست به چنین کارهایی می زدند.

وی ادامه می دهد: « حتی یکی از دختران دانش آموز مدرسه راهنمایی که در نزدیکی هنرستان ما بود – منطقه 14- بالاخره دست به خودکشی زد» !

این دختر جوان،  تقلید از پسران و نشان دادن دل و جرأت خود به دیگران را از دیگر دلایلی می دانست که برخی از دختران را به سمت و سوی خودآزاری می کشاند.

مایانا دانش آموز یکی از مدارس دختران تهران است، او می گوید در کلاس ما 3-2 نفر از بچه ها که اکثرا "دوست پسر" داشته و دوستی شان بهم خورده است، خودزنی می کنند.

این دانش آموز سال هشتم می گوید: از سایر بچه ها شنیده ام که این دخترها قبل از اینکه بدن خود را مجروح کنند از دارو استفاده می کنند! آنها از دانش آموزان ضعیف و پرخاش گر کلاس هستند و معمولا معلم ها کاری به کارشان ندارند.

مایانا معقتد است دانش آموزانی هستند که دوست دارند معلم یا پدر و مادر به آنها توجه خاص داشته باشند یا اینکه سر کلاس بتوانند زورگویی کنند، این بچه ها بیشتر به کارهای خلاف و عجیب روی می آورند در حالیکه اصلا کسی به آنها توجهی ندارد.

1

رشد 12 درصدی بیماران روانی در طی 10 سال زنگ خطر را برای مسئولان حوزه سلامت کشور به صدا در آورده است و آمارها از وجود 12 تا 18 میلیون ایرانی دچار اختلالات روانی خبر می دهد که شایع ترین آنها استرس های اجتماعی و محیط کار است. بنابرگفته کارشناسان روانشناسی و جامعه شناسان منشاء بسیاری از این مشکلات روانی، بحران های اقتصادی و تغییر سبک زندگی افراد جامعه است.

عدم آموزش مهارت های زندگی، برخورد با مسائل و مشکلات، راه های درست و متعارف تخلیه احساسات، تعمیق شکاف های بین نسلی، ترویج افکار غربی به ویژه شیطان پرستی، عدم اعتماد به نفس، مشکل یادگیری، عدم خودباوری، دوستی های نادرست، پوچی گرایی ، افسردگی و اضطراب، خشونت روانی و فیزیکی در خانه و مدرسه،  ارتباط با جنس مخالف و شکست عشقی از مهم ترین مواردی است که دانش آموزان را به سمت و سوی خودآزاری و حتی در مراحل پیشرفته تر خودکشی می کشاند.

بیشتر نوجوانانی که دچار بحران های روحی و روانی می شوند در خانواده هایی با فقر اقتصادی و فقر فرهنگی بزرگ شده اند، اما بخشی از این دانش آموزان در خانواده هایی مرفه و تحصیل کرده بزرگ شده اند و حتی والدین دلیل ناسازگاری و رفتارهای آنها را نمی فهمند!

این نشان می دهد که مقوله بیماری های روحی و روانی من جمله خودزنی مربوط به طبقه خاص نژادی، فرهنگی یا اجتماعی و اقتصادی نمی شود اما بیشتر منابع میزان این پدیده را در دختران 10 تا 19 سال – دوران دانش آموزی- شایع تر اعلام کرده اند.

دکتر امان الله قرائی جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس خودآزاری را یک پدیده اجتماعی می داند که تنها جامعه در به وجود آمدنش مقصر است.

وی در ادامه تربیت خانوادگی به ویژه روش های تربیت مادر که فرزند خود را با چه اعتقادات و باروهای دینی پرورش دهد، نوع و شیوه تربیت فرزندان در خانواده،  گروه همالان( همسالان و همپیاله ها)، تبلیغات رسانه های غربی – محصولات ماهواره و اینترنت-، خودباختگی و پوچی گرایی را از مهم ترین دلایل سوق پیدا کردن جوانان به خودآزاری برشمرد.

این استاد جامعه شناس، با بیان اینکه ناامیدی از آینده در مورد ازدواج، مسکن، شغل و .. جوان را به سمت پوچی گرایی کشانده و زندگی را از نظر او بیهوده جلوه می دهد این تفکر باعث بُریده شدن او از خانواده و جامعه شده و حتی او را به سمت خودکشی می کشاند.

قرائی با اشاره به اینکه مهم ترین ویژگی خودآزاران، " خودباختگی" است اظهارداشت: این افراد دچار نوعی آنومی اجتماعی هستند که در هنجارها و ارزش ها سرگردانند یا به آنها پشت پا زده اند و نمی دانند که به دنبال چه چیز هستند این از خود دور شدن ها نوعی بیماری روانی اجتماعی است که باید به آن توجه زیادی نشان داد.

 وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار طنین یاس که آیا واقعاً با این افراد با خودزنی به آرامش می رسند، می گوید: « ما در وجود افراد نیستیم اما به نظر می رسد که واقعا با صدمه زدن به خود یا حتی برپایی " جشن خون" به تقلید از شیطان پرستان غربی، آرامش کسب می کنند! چرا که آنها فکر می کنند، دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و تهی از معنویات هستند.»

این جامعه شناس ادامه می دهد برخی از محدودیت ها و محرومیت هایی که قشر دختران را در برخی از مناطق کشور، تحت الشعاع خود قرار داده است باعث شده که آنها آرامش دلخواه را نداشته باشند از این رو به سمت خودزنی یا حتی با احساس اینکه دلیلی  برای زنده ماندن ندارند دست به خودکشی بزنند.  

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه پدیده اجتماعی خودزنی ، آسیبی است که در جامعه ما هنوز به معضلی بزرگ تبدیل نشده است، خاطرنشان کرد: معضل، معضل است باید به فکر برطرف کردن آن بود چرا که این آغاز یک مسئله اجتماعی بزرگ است و مسئولان، اساتید، اندیشمندان و برنامه ریزان جامعه باید توجه داشته باشند برای اینکه نسلی سالم را تربیت کنند باید شادی های درست را برای جوانان به وجود آورند.

انتهای پیام/ ت

 



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 95/10/26 توسط منیره غلامی توکلی

قائم مقام کمیته پزشکان"جبهه مردمی نیروهای انقلاب" در گفت وگو با طنین یاس:

انسجام و وحدت نیروهای انقلابی؛ شکست دشمن در خط نفوذ/ رنگ باختن نگاه چپ و راست با ملاک انقلابی گری و ولایتمداری

قائم مقام کمیته پزشکان"جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی"، با بیان اینکه زیر چتر « انقلابی گری و ولایتمداری، نگاه چپ و راست رنگ می بازد» گفت: انسجام و وحدت نیروهای انقلابی، تلاش دشمن در خط نفوذ را با شکست مواجه می کند.  

زهره الهیان

گفت وگو: منیره توکلی

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که پنجم دی امسال اعلام موجودیت کرد، برخاسته از متن نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور است و بسیاری از چهره های شاخص سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از آن حمایت کرده اند. از نکات قابل توجه در چینش اعضای این تشکل، می توان به حضور افراد مورد وثوق و کاربلد در حوزه های مخنلف اعم از رسانه، سیاست، ورزش، دین، فرهنگ، اقتصاد و دانشگاه اشاره کرد.

زهره الهیان قائم مقام کمیته پزشکان "جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس، اظهارداشت: قرار بر این است جمع زیادی از پزشکان متعهد و وفادار به نظام و انقلاب اسلامی در قالب یک نشست تخصصی، گرد هم بیایند و در عین حمایت از این جبهه مردمی، نگاه و برنامه تخصصی خود در حوزه سلامت را مشخص کنند تا علاوه بر اینکه ملاک عمل و برنامه رئیس جمهوری آینده باشد در حوزه سلامت باشد.

ظرفیت مردمی و نخبگانی کشور در خدمت پیشبرد اهداف نظام

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم با اشاره به اینکه « جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» بر حسب ضرورت امروزِ انقلاب اسلامی و نظام، شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: این جبهه مردمی، بر پایه تجمیع نیروهای وفادار به انقلاب تلاش می کند ظرفیت مردمی و نخبگانی کشور را در جهت پیشبرد اهداف نظام و انقلاب به خدمت بگیرد.

وی بیان کرد: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» یک جبهه فراجناحی است و به دور از تعلقات حزبی و گروه های سیاسی تلاش می کند، چتر خود را به نحوی باز کند تا تمام نیروهای وفادار به نظام و انقلاب اسلامی در این جریان که همان مسیر پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است، قرار بگیرند .

الهیان با بیان اینکه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» تلاش دارد جریان مردمی و نخبگانی را چنان در جهت منویات مقام معظم رهبری سوق دهد که نگاه و دغدغه های شان تحقق فرامین مقام معظم رهبری باشد، افزود: این جبهه مردمی، تلاش دارد تا جریانی را در راستای ولایت، سامان بدهد تا ان شاء الله دستاوردهای انقلاب اسلامی در برهه های حساس پیش رو، حفظ شود.

انسجام و وحدت نیروهای انقلابی، شکست دشمن در خط نفوذ 

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم با بیان اینکه بقا و ماندگاری نظام و انقلاب اسلامی در مسیر ساماندهی به نیروهای وفادار به آرمان های نظام و انقلاب اسلامی است، گفت: انسجام و وحدت نیروهای انقلابی،  علاوه بر اینکه نخواهد گذاشت "خط نفوذ" توان ایجاد شکاف و انشقاق در میان آنها را داشته باشد بلکه تلاش دشمن در خط نفوذ را با شکست مواجه خواهد کرد.  

مردمی و غیرجناحی بودن وجه تفاوت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

وی تفاوت «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با سایر دسته ها و گروه های سیاسی را "مردمی" و "غیرجناحی" بودن آن دانست و افزود: این جبهه خط و مرزی برای جذب نیروهای انقلابی ندارد و تنها خط قرمز آن،  آرمان های نظام، انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری است.

رنگ باختن نگاه چپ و راست زیر چتر انقلابی گری و ولایتمداری

قائم مقام کمیته پزشکان "جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" در پاسخ به این سؤال که فراجناحی بودن این جبهه در دراز مدت با جذب افکار و اندیشه های سیاسی مختلف، مشکل ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: همانطور که گفته شد نگاه حزبی بر این جبهه حاکم نیست بکله ملاک انقلابی گری و شاخصه های است که مقام معظم رهبری برای نیروهای انقلاب تعریف و تبیین کرده اند؛ از این رو خط قرمز جبهه مردمی، خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تبیین فرموده اند و حرکت در چهارچوب نظام و انقلاب اسلامی است. با این رویکرد نگاه چپ و راست یا دسته بندی های خاص سیاسی دیگر رنگ می بازد.

الهیان ادامه داد: ملاکِ ولایت مداری و انقلابی گری تعیین می کند چه افراد و چه گروه هایی می توانند در این چهارچوب قرار بگیرند و این همان نگاه و رویکردی است که اعضای هیئت مؤسس این جبهه اعلام کرده اند و به آن وفادار هستند.

انتخابات هدف کوتاه مدت جبهه مردمی نیروهای انقلاب

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم، انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر را از کارکردها و اهداف کوتاه مدت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت: ان شاء الله، وحدت و همگرایی نیروهای انقلاب، منجر به این خواهد شد که رئیس جمهوری انقلابی و ولایی بر مسند ریاست جمهوری بنشیند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار طنین یاس که آیا این جبهه از چهره خاصی حمایت خواهد کرد، گفت: وقتی صاحب نظران حوزه  سیاسی و نخبگان جامعه که نمایندگانی از توده مردم هستند دور هم جمع شوند و بتوانند بر یک گزینه واحد اجماع کنند، قاعدتا به واسطه وحدت و انسجام صورت گرفته احتمال پیروزی یک فرد انقلابی برای ریاست جمهوری بیشتر خواهد شد از این رو  همه هم و غم نیروهای انقلاب در کوتاه مدت باید معطوف به این مسیر باشد.

اعتماد سازی مردمی توسط نخبگان حامی جبهه مردمی نیروهای انقلاب

قائم مقام کمیته پزشکان "جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" در مورد چگونگی جذب اعتماد آحاد مردم جامعه، با بیان اینکه برنامه ریزی گام به گام توسط جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در دستور کار است گفت: در مرحله اول نخبگان جامعه هستند که حمایت خود را از این جبهه مردمی اعلام خواهند کرد.

الهیان ادامه داد: در این مرحله نخبگان جامعه در اقشار مختلف به صورت تخصصی دور هم جمع می شوند و در قالب نشست ها و همایش ها دغدغه های خود را بیان می کنند و در مرحله بعد هر یک این وظیفه را برای خود می بینندکه سایر آحاد مردم و نیروهای انقلاب را به حمایت از این جبهه مردمی دعوت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم بیان کرد: همین رویکرد مردمی و تشکیل یک پارلمان از نمایندگان توده مردم و نخبگان جامعه، می تواند باعث ایجاد یک اعتماد عمومی در بین اقشار مختلف جامعه باشد.

 تعیین اهداف و شعارهایی مبنی بر نیازهای واقعی زنان

وی در خصوص جایگاه و نقش بانوان در « جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» و  همچنین برنامه هایی که این جبهه برای بانوان دارد، با اشاره به اینکه نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند که از پتانسیل بسیار بالایی به لحاظ انگیزه و تأثیرگذاری برخوردار هستند و همواره در طول ده های گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده اند که در مسیر نظام و انقلاب تعیین کننده بوده و هستند گفت: امروز هم بانوان در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به طور جدی و اثر گذار دیده شده اند و صاحب نظران حوزه زنان به حمایت از این جبهه برآمده اند که ان شاء الله با تعیین اهداف و شعارهای مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه زنان، خواهند توانستند آحاد زنان جامعه را با خود همسو و همراه کنند.

لزوم تدوین برنامه ای منسجم و همه جانبه برای فضای مجازی

قائم مقام کمیته پزشکان "جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" در پاسخ به این سؤال که جبهه مردمی چه نگاه و رویکردی در خصوص رسانه به ویژه رسانه های برخط دارد، گفت: در بین اعضای هیئت مؤسس این جبهه، چهره ها و شخصیت های برجسته رسانه ای حضور دارند و این امر نشان می دهد که مقوله رسانه  به طور جدی مد نظر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است.

الهیان با بیان اینکه در این مقوله صرفا رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها، نباید ملاک باشد گفت: امروزه رسانه های مردمی ه که در فضای مجازی در قالب شبکه های اجتماعی فعال هستند، نیز باید مد نظر تصمیم گیرندگان در جبهه قرار گیرد و یکی از پیشنهادات ما این است که در خصوص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک برنامه منسجم و همه جانبه را در دستور کار قرار بدهند.

انتهای پیام/ غ 



نوشته شده در تاریخ جمعه 95/10/24 توسط منیره غلامی توکلی

   "مرکزامور زنان و خانواده"، یکی از معاونت های تخصصی قوه مجریه است که در دوره دولت اصلاحات تحت عنوان "مرکز امور مشارکت زنان" فعالیت می کرد و با روی کار آمدن دولت نهم و توجه به خانواده به "مرکز امور زنان و خانواده " تغییر نام داد و تا به امروز قریب 12 سال است که با این نام به فعالیت خود ادامه داده است.

بر اساس ماده 230 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، دولت با همکاری سازمان ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده، با تدوین و تصویب «برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی - معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقاء سلامت، توسعة توانایی های سازمانهای مردم نهاد، ارتقاء توانمندیهای زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین‌المللی، تعمیق باورهای دینی و اصلاح ساختار اداری تشکیلاتی زنان و خانواده، می‌بایست اقدامات مقتضی را انجام دهد.

این گزارش سعی دارد تا به بررسی نحوه عملکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت یازدهم در عملیاتی کردن اهداف برنامه پنج ساله پنجم توسعه با مسئولیت " شهین دخت مولاوردی" بپردازد.

"مولاوردی" در 16 مهر 1392 از سوی "حسن روحانی" در حالی سکانداری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری را برعهده گرفت که رئیس جهوری او را دارای « تجارب ارزشمند»! در امور زنان و خانواده معرفی کرده بود.

سوابق تحصیلاتی – عنوان پایان نامه وی بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان- و فعالیت های وی در دوره اصلاحات و دولت روحانی – قبل از تصدی معاونت - از ابتدا نشان دهنده این بود که زاویه نگاه وی به مسئله زنان از پنجره غربی نشأت می گیرد خود در این باره گفته است: « انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان - بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان - برای پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی افق جدیدی پیش رویم گشود و با آن پا در وادی بی انتهایی نهادم که پشت سرگذاشتن آن جز با پایان عمر میسر نیست. درواقع قریب یک دهه قدم و قلم زدن در این وادی چنان نگاه و زاویه دیدی به من بخشید که دیگر به راحتی نمی‌توانم خود را از بند آن برهانم و زین پس این نگاه همیشه و همه جا با من است و همراهیم می‌کند.»

طرز فکر خانم معاون پاسخگوی این سؤال است که چرا تا به امروز هر آنچه از منتقدان شنیده است و خواست ها و مطالبات واقعی زنان را دریافت کرده است ما در خط مشی وی که نمونه ای بارز از جولان فمینیست در "دولت "اعتدال و امید" است، تغییر روشی دیده نمی شود.

او تا به امروز در تمامی سخنرانی ها، موضع گیری ها و حتی روابط بین المللی و پیوستن به کنوانسیون ها و پروتکل ها .. نشان داده است که به دنبال احقاق حقوق زنان در عملیاتی سازی خواسته ها و قوانین فمینیستی یا همان " تساوی جنسیتی" است و برخلاف  عنوان معاونت خود"زنان و خانواده" در پی کم رنگ کردن "خانواده" و به دنبال« ساختن زنی غربی از زن ایرانی» است. به طوری که مقام معظم رهبری در دیدار خود با مداحان به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه سلام الله با اشاره به ترویج مفاهیمی همچون «عدالت جنسیتی» و «برابری جنسیتی» در غرب، گفتند: عدالت یعنی شناخت ظرفیتهای خدادادی و پرورش آنها.  امروز اندیشمندان غربی و افرادی که مسائلی همچون برابری جنسیتی را دنبال می‌کردند، از کار خود به‌دلیل مفاسد ناشی از آن پشیمان هستند و امیدواریم منظور کسانی که در داخل کشور، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، همان مفهوم نادرست غربی نباشد.

این طرز فکر او را قبل از معاون رئیس جمهور شدن به خاطر عدم توجه به حضور زنان در کابینه دولت از منتقدان دولت یازدهم کرده بود: « در 10 مرداد 1392، مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان در در نشست «سهم زنان در دولت تدبیر و امید» حضور یافت. او در این نشست از نقش کمرنگ زنان در کابین? پیشنهادی دولت یازدهم، به شدت انتقاد کرد و گفت: «با چه استدلالی سهم زنان در یک لیست سی و سه نفره، صفر است؟ چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند، در حالی که یک پزشک اطفال شانزده سال وزیر امورخارجه کشور بوده است. ای کاش دولت جدید، نسبته به اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر رخ داده، بی‌توجهی نکرده و پل‌هایی که زده شده بود را و خراب نمی‌کرد. باید بدانیم جامعه هزینه نابرابری جنسیتی و معطل گذاشتن نیمی از نیروی انسانی را بایستی بپردازد و دود آن به چشم همه جامعه خواهد رفت.»

وی بعد از تصدی " معاونت زنان و خانواده" ریاست جمهوری، با نگاه خاصی که به غرب داشت و مقید بودنش برای ارائه گزارش به سازمان های بین المللی یکی از پُر حاشیه ترین چهره های زنان در دولت روحانی شد . تا جایی که انتقاد بسیاری از فعالان زن سیاسی را در پی داشت چرا که آنها معتقد بودند « گزارش هایی که معاونت امور زنان در راستای موافقت نامه پکن و کنوانسیون رفع تبعیض از زنان  هر ساله به اجلاس مقام زن می دهد؛ چون گزارشات دولت اصلاحات در بسیاری از موارد مورد استفاده کمیسیون حقوق بشر قرار گرفت و علیه ایران استفاده می شود» .

از سویی دیگر، عدم ارائه محتوای گزارشات از سوی مولاوردی این نگرانی را به وجود می آورد که وی چون دوران تصدی گریش بر « مرکز امور مشارکت زنان» در حوزه زنان، علیه نظام و به نفع جریان های حقوق بشری در مورد وجود تبعیض جنسیتی در آموزش  و اشتغال نسبت  به زنان در ایران، گزارشاتی ارائه داده باشد. » 1 نگرانی که معاون رئیس جمهور هیچ اراده ای برای برطرف کردن آن نداشته و ندارد.

 اهمیت حضور زنان در جامعه، از آن دست بحث هایی است که همواره با چالش روبه رو بوده است؛ در ایران پس از انقلاب اسلامی، آنچه درباره زنان محوریترین موضوع محسوب می شد، حفظ ارزش، جایگاه زنانگی و نقش فرهنگی- تربیتی او بوده است. حال آنکه دیدگاه غالب نظریه پردازان غربی، کاملاَ مقابل این اندیشه است؛ برخلاف حاکمیت اسلامی، حفظ "کانون خانواده"و "نسل سازی"نه تنها یک شغل و وظیفه مهم زن غربی نیست، بلکه یک مانع جدی برای هرگونه فعالیت اجتماعی وی محسوب می شود. سیاستگذاری های اومانیستی غرب، ارزش زن را به زنانگی نمی داند، بلکه ”زن” وقتی زن می شود که ”مرد”باشد.

بدون هیچ تردیدی نگاه مولاوردی به مقوله حضور زنان در جامعه برگرفته از نگاه اومانیستی است، او در ترجمان نگاه خود به خانواده و نقش های همسری و مادری زن می گوید: « موانع و چالش های در هم تنیده ای  برای مشارکت تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی زنان در جهان می‌توان نام برد که روابط نابرابر قدرت در خانواده، مسئولیت‌های خانه‌داری و مراقبت از فرزندان، بیرون بودن مسائل مورد علاقه زنان از حیطه دستور کار سیاسی.. ترس از قرار گرفتن در معرض خشونت، آزار، انتقاد و طلاق، فقر، بالا بودن هزینه جست‌وجو و تصاحب مشاغل دولتی، تبعیض علیه زنان اقلیت از هر نوع، ملقب کردن مردان به لقب سرپرست خانوار برای همه مقاصد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و نهایتاً پایین بودن اعتماد به نفس زنان» از این دست هستند. از این رو او زنان را در منگه رسیدگی به خانواده گرفتار می بیند! در حالی که مقام معظم رهبری در این خصوص نیز با انتقاد از برخی افراد که با به رُخ کشیدن حرفهای ناقص و پوچ غرب در خصوص نگاه اسلام به زن خدشه وارد می‌کنند، افزودند: این فریفتگان غافل، خانه‌داریِ زن را تحقیر می‌کنند، در حالی‌که خانه‌داری یعنی تربیتِ انسان، و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر.»

از این رو تمام هم و غم را بر آن داشته تا با دست آویز شدن به هر نهاد و سازمانی ولو با اهدافی مغایر و متناقض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از شرع مقدس اسلام است، " تحقق عدالت جنسیتی" یا همان " تساوی جنسیتی" را عملیاتی سازد در حالی که از نظر صاحبان اندیشه و فعالان حوزه زنان برابری جنسیتی هیچ ارتباطی با عدالت جنسیتی ندارد.

در واقع می توان گفت: در ادبیات معاون امور زنان و خانواده، عدالت جنسیتی که در «سند توسعه ششم» ماده 31 لایحه مربوط به زنان و خانواده آمده ، هدف پنجم سند توسعه پایدار 2030 سازمان ملل است که در آنجا بر «دستیابی به برابری جنسیتی» اشاره شده و با مبانی دینی کشور سازگار نیست و یک نقطه ضعف دیگر در این ماده از لایحه، اتخاذ رویکرد تک‌جنسیتی و عدم توجه به نقش مردان در کنار زنان در خانواده و جامعه است.

2030 سندی است که آرمان های آن بر «منبای توسعه هزاره» پایه بنا شده است و  اهداف توسعه هزاره (به صورت مخفف: MDGs) در واقع هشت هدف مشترک هستند  که به 21 هدف که با 60 شاخص قابل سنجش اند، تجزیه می شد و ایران یکی از امضا کنندگان بیانیه بود و بر این اساس آرمان سوم آن یعنی «گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان» در ایران مورد توجه فعالان فمنیستی حقوق زن قرار گرفت.

برای مثال سال گذشته یک کارشناس وابسته به تیم مولاوردی در برنامه «خانواده» شبکه یک سیما رسما اعلام کرد، باید خانواده ایرانی به جایی برسد که زن و مرد تعیین کنند کدامیک مایل هستند از «مرخصی زایمان» استفاده کنند! درحقیقت بنا بر این است که اشتغال به عنوان رقیب جدی نقش‌های ذاتی «زن مسلمان» در وظیفه بسیار مهم و بدون جایگزین تربیت نسل آینده و مدیریت خانواده، مطرح شود. همین به اصطلاح کارشناس راه یافته به برنامه خانواده صدا و سیما، نقش مهم زن ایرانی در حفظ کیان و ارزش‌های خانواده را با پسوند «سنت» تخریب کرد و گفت: «زنان جامعه باید از نقش سنتی تعریف شده فاصله بگیرند و از اینکه وقت خود را خارج از خانه می‌گذرانند احساس عذاب وجدان نداشته باشند!»

از آنجایی که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، عزم خود را برای اجرای بند «گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان» جزم کرده است و تحقق « سند توسعه پایدار» را منوط به از میان برداشتن همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران می داند از این رو برخی مطالبات دسته چندمی زنان را به عنوان اولویت اول معرفی می کند ؛ مطالباتی مانند: « حضور زنان در ورزشگاه ها برای دیدن بازی های مردانه، اصلاح قانون اجازه همسر برای خروج ... » که بعضاً باعث کدورت خاطر علمای دین نیز شد.

اولویت بخشی به این خواسته ها درست زمانی صورت می گرید که در حوزه زنان مسائل بسیار مهمتری از جمله کاهش طلاق، راه های افزایش تحکیم بنیان خانواده و هویت یابی دختران جوان و پایین آوردن آمار سه هزار تا سه هزار و 500 سقط جنین و فراهم کردن شرایط ازدواج به موقع برای دختران  را پیش رو داریم.

اما در کنار تمامی این اقدامات نگاه خارج از عرف و منتاقض با مبانی اسلامی،  معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و اطرافیان او بر مسئله روسپیگری که توأمان با خشونت علیه آنان و جامعه است! خود داستانی دیگر است.  

 

تغییر نام تن فروشی به " کارگر جنسی" و زدودن انگ روسپیگری از آنها

به رسمیت شناختن تن فروشی

معرفی کنترل های اجتماعی و خانوادگیبه عنوان عامل زیرزمینی و پنهانی شدن روابط نامشروع

به خطر افتادن سلامت جامعه با از بین بردن تن فروشی

عدم مهارت آموزی کودکان و نوجوانان از طریق تلویزیون و مدارس،عامل ابتلا شدن یک سوم افراد مبتلا به بمیاری ایدز

پیشنهاد احداث کیلینیک با خدمات رایگان برای زنان آسیب پذیر – روسپی-

عقیم سازی – توبکتومی- زنان کارتون خواب و معتاد

این امر واضع است که به رسمیت بخشیدن به تن فروشی و ارائه خدمات رایگان به تن فروشان نه تنها باعث از بین رفتن خطرات ناشی از تن فروشی و کم کردن آمار ایدز نخواهد شد بلکه به نحوی دیگر باعث به خطر افتادن جامعه می شود و این خود بدترین نوع خشونت علیه جامعه است!

از طرفی دیگر مطالبه آموزش مسائل جنسی و راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز برای کودکان در مدارس خود نوعی قبح زدایی از اخلاقیات است و این هم نوعی بی نظیر از خشونت علیه کودکان محسوب می شود!

قابل توجه اینکه بنابر نظر اکثر کارشناسان و جامعه شناسان عقیم سازی زنان معتاد و خیابانی با عناوینی چون کم کردن زاد و ولد آنها، جلوگیری از به دنیا آمدن نوزادانی بیمار و معتاد، جلوگیری از فروش نوزادان توسط زنان معتاد خیابانی .. به هیچ وجه با عدالت و حق آزادی زن حتی در غربی ترین نگاه ممکن هم خوانی ندارد، چه رسد به اسلام و مبانی آن ..

دست گذاشتن به موضوع " خشونت علیه زنان" و در بوق و کرنا کردن آنها از جمله مسائلی است که گویا خانم معاون در جهت اهداف نهادهای فمینیستی بین المللی به دنبال آن است! و در این راستا مسائلی که حتی در جامعه آمار درست و متقنی از  آن وجود ندارد به عنوان مصادیق خشونت علیه زن ایرانی معرفی می کند.

مسائلی چون ازدواج کودکان با تعریف کودک در جوامع غربی، ختنه دختران، بالا بودن خشونت فیزیکی علیه زنان در ایران .. که هر کدام می تواند خود به تنهایی دلیلی برای تحریم های ایران با بهانه های نقض حقوق بشر باشد و حتی در این راستا به خلق روستایی در سیستان و بلوچستان که همگی مردانش به خاطر قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند و زنان و کودکان آنها بخاطر عدم حمایت مستعد تکرار جرم هستند، دست زد!

 این موارد چنان در مورد توجه خانم مولاوردی قرار گرفته است که به عنوان مسئولنهاد زنان سازمان ملل در آسیا و اقیانویسه تا کنون هیچ گزارشی در مورد نقض حقوق زنان و خشونت علیه آنان در کشورهای جنگ زده ای چون یمن، فلسطین ، میانمار، بحرین، سوریه، عراق، افغانستان و حتی عربستان نداده است!

این نهاد که کار ویژه آن برابری جنسیتی است یا زنان کشورهای مذکور را زن نمی داند و یا آنها را  آنقدر گرفتار در خشونت می داند که برابری جنسیتی پیش کش شان باید باشد!

به هر حال به نظر می رسد عملکرد معاون امور زنان و خانواده دولت یازدهم، باقی گذاشتن شعارها در حد شعار است!

 مولاوردی با تمرکز بر مسائل غیرضروری و حاشیه ای، نامشخص باقی گذاشتن سیاست های کلان، نقشه راه و وضعیت مطلوب؛ در نظر دارد، با اولویت بندی کردن های مطالبات و خواسته های زنان بر اساس جدول فمینیستی، زن مسلمان ایراانی را با نسخه فرسوده و باطل غربی به  قهقهرای زن اروپایی بکشاند!

وی با پیگیری نکردن قوانین اجرا نشده و برنامه های معوق مانده ای چون بهبود وضعیت اشتغال زنان ( اعم از مرخصی زایمان، کم شدن ساعات کاری، حق شیردهی و تطابق وضعیت شغلی زنان با ویژگی های زنانه... ) عدم تلاش لازم و مکفی برای حرمت بخشیدن به خانه و خانه داری و استحکام بنیان خانواده ( با پیگیری بیمه زنان خانه دار و از بین بردن سونامی طلاق، بحران اعتیاد، حل معضل کارتون خوابی زنان، ازدواج به موقع دختران، ..) عدم تقویت مشاغل خانگی در راستای اقتصاد مقاومتی، عدم رسیدگی به وضعیت حجاب و عفاف، عدم تعمیق باورهای دینی و مذهبی و .. عدم رسیدگی کافی به سلامت زنان، در آخرین ماه های دولت یازدهم کارهای بر زمین مانده زیادی دارد.  

انتهای پیام/



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 95/10/23 توسط منیره غلامی توکلی
   1   2   3   4      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک